Gå til innhold

Revebjelle og barlind - giftige

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vi har akkurat flyttet og i hagen er det veldig mye av både revebjelle og barlind. Disse kommer opp som giftige når jeg ser på Plantasjen sine symboler. Vil det si dødelige og bør jeg fjerne de, eller smaker de helt pyton og medfører bare litt utslett og magesyke hvis noen skulle spise noe av de?

Anonymkode: ffdd0...938

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Rask googling på revebjelle viser at den er skikkelig giftig. Men på den annen side: hvor ofte skjer det at du eller noen andre uforvarende tar en jafs av blomster i hagen? Har du små barn, ville jeg fjernet plantene. Hvis ikke - vurder selv. Vi omgir oss jo med farer i hverdagen, og det er helt normalt. De fleste av dem kan vi hanskes helt fint med. 

Anonymkode: c567a...7ed

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Revebjeller har hjerteaktive glykosider og er farlige for hjertet. Du kan slå opp på digitoksin/digoksin så kan du lese om det. Det øker hjertets slagkraft, derfor brukes det (i kontrollerte mengder) for de med hjertesvikt, men for høy dose er dødelig.

Barlind har cytotoksiske stoffer. Det er rådyr som dør fordi de spiser det fra hagene til folk.

Endret av Cavia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ang barlinden, hele planten er giftig unntatt det røde fruktkjøttet, dødelig dose skulle man være uheldig og knuse frøene i munnen er fem bær, men hvis man svelger dem hele er det ikke noe problem, de går ufordøyd gjennom kroppen. Selve fruktkjøttet smaker faktisk veldig godt spør du meg.

Anonymkode: fc9b3...e7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nesten alle vanlige hageplanter er giftige, roser, bambus og gress er det eneste jeg kommer på som ikke er det.

Anonymkode: 4df06...b29

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
På Tuesday, July 18, 2017 den 23.16, AnonymBruker skrev:

Barling vet jeg ikke noe om, men revebjelle ville jeg ha fjernet.

https://www.nrk.no/vestfold/barn-forgiftet-av-revebjelle-1.8235999

Anonymkode: 914e8...533

Revebjeller har jeg som barn tatt i og blitt alvorlig syk etterpå. Så de bør, SKAL du verken la stå eller røre uten hansker og skikkelig bekledning. Hvilke hansker du bruker spør du om på hagesenter o.l. 

Anonymkode: d0f30...11a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nesten alle vanlige hageplanter er giftige, roser, bambus og gress er det eneste jeg kommer på som ikke er det.

Anonymkode: 4df06...b29

Det finnes ganske mange flere enn det. Her er det for eksempel en liste over spiselige blomster, mange fra helt vanlige hageplanter. :) 

Anonymkode: 469c6...553

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...