Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som har gått barnevernspedagogikk og kan si litt om utdanningen, jobbmuligheter etterpå og generelt hvordan arbeidet er? Blir man låst til å jobbe i barnevernet, eller finnes det andre alternativ?

Er litt nysgjerrig på utdannelsen..all informasjon, tips osv mottas med takk!

Anonymkode: 0c02b...73a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man kan jobbe andre steder enn kun i barnevernstjenesten. Det blir blant annet mer og mer vanlig med barnevernspedagoger i skole! Det er også flere forskjellige typer institusjoner man kan jobbe i. :) 

AnonymBruker
Skrevet

Utdanningen ved HiOA er både og. Jeg har gått deltid. Det som er bra med utdanningen er at den har utviklet meg som person, og det er utrolig mye interessant å lære seg. Jeg har stort sett trivdes med denne utdanningen. Ulempen er at det har vært veldig lite forberedelse på det som er realiteten i arbeidslivet, med alt for stort fokus på idealene. Det har vært enormt fokus på hvordan man snakker med barn (som er er vel og bra) men veldig lite fokus på å snakke med krenkede og sinte foreldre. All skrivingen og dokumentasjon og forvaltning kom også som et slag i trynet.

For min del hadde jeg flaks og fikk jobb før endt studie, i barnevernstjenesten. Dette henger nok sammen med min alder, og at jeg har jobbet i mange år på gulvet med barn. De som ikke har erfaring, og som er nyutdannede, blir ikke en gang vurdert i ansettelser, fikk jeg påpekt. Men så er nok ikke saksbehandler i barnevernet en jobb som nyutdannede uten erfaring bør ha heller, for makan til jobb det er!

Å jobbe i førstelinjetjenesten er utrolig spennende og givende på mange måter, men også utmattende og MYE. Det er sinte og fortvilte foreldre, det er traumatiserte, redde og sinte barn, det er utagerende ungdom som plutselig stormer ut av møtet og sender sjikanerende smser etterpå. Det er pårørende som bombarderer deg med sinte mail, det er rusforeldre som igjen og igjen skuffer barna sine og som avlyser møter 10 ganger, det er psykisk ustabilitet, det er vold og alkoholisme. MEN... det er også de barna som takker barnevernet for at de er med og hjelper, det er foreldre som er så glade fordi barnevernet er involvert og f.eks gir de andre verktøy enn oppdragervold.. det er barn som åpner seg og forteller de grusomste ting, men som du vet kommer til å få det bedre, fordi du kommer i posisjon til å hjelpe dem. Det er ungdommen som får en fantastisk utekontakt som hjelper han så han består vgs.. Det er mye som er fantastisk fint i barnevernet, og det er synd ikke mer av det kommer frem :)

Man kan jobbe på alle steder der det er barn med den utdanningen. Fler  og fler skoler oppretter miljøaterapeut-stillinger, noe som er toppen, og som jeg antageligvis går til etterhvert. Du kan få jobb som ped-leder i barnehage, som miljøterapeut på bolig for psykisk utviklingshemmede, som ungdomskontakt, som miljøterapeut på institusjon... det er mange muligheter, og man binder seg absolutt ikke bare til å jobbe i barnevernet.

Anonymkode: 70d3e...ca6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...