Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har veldig lyst til å melde meg på halvmaraton som vil være om 7 uker, men jeg blir litt i tvil om jeg rekker å trene meg opp til det. Målet vil være å fullføre for denne gang, men har litt lyst til å klare det under 2 timer. Trener idag kondisjon tre ganger i uken, to kortere mer intensive økter og en rolig lang økt på 60-90 min. Hva tror dere, evt. noen som har noen gode tips? 

Anonymkode: 2455f...649

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du sier ikke noe om hvor lenge du har trent kondisjon. Om du begynte i dag med å trene kondisjon tre ganger i uka så er det nok lurt å vente med å løpe halvmaraton. Du får teste å se om du greier å jogge 16 kilometer uten særlige problemer, og greier du det vil du også sannsynligvis greie halvmaraton. Du kan satse på å løpe på under 2 timer og 30 min i alle fall, for da kan du ha et greit joggetempo. 

Anonymkode: f3e30...d55

Gjest Overrasket
Skrevet

Du kan uten tvil klare å fullføre. Under 2 timer er en annen sak. Ca 1/3 av amatørdeltagere klarer halvmaraton på under 2 timer, så det er ikke "bare bare". Jeg vil tippe at du må klare å ta 10 kilometer lett på noen og femti minutter før du kan tenke på å løpe halvmaraton under 2.

AnonymBruker
Skrevet

Ts her. Har trent kondisjon tre ganger i uka i fire mnd.. Løper mila på 60 min uten problem, og det lengste jeg har jogget er 15 km. Har dere noen tips for å få formen best mulig på de ukene som er igjen før løpet?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts her. Har trent kondisjon tre ganger i uka i fire mnd.. Løper mila på 60 min uten problem, og det lengste jeg har jogget er 15 km. Har dere noen tips for å få formen best mulig på de ukene som er igjen før løpet?

Ikke trene særlig mer enn du har gjort. Det er det dummeste du kan gjøre for du kan få overbelastning. 

Skrevet

Som sagt over klarer du å gjennomføre uten problemer, tiden din ville jeg ikke vært så opphengt i første gangen. Vent litt med å bestemme deg 100% for hva målet ditt skal være.

Mine tips:

Trening fremover

Ikke tren for mye, ta deg tid til restitusjon! Strekk godt ut etter trening. Tren tåhev i trapp for muskler i leggene. 

Tren en langkjøring i uka, øk med 10% på lengden hver uke. 

Tren intervalltrening en gang per uke.

Legg inn litt fartslek i rolige turer.

Tren gjerne korte og rolige restitusjonsøkter for å få flere km i beina. (Dette føles sykt sakte og kort og litt bortkastet)

Tren en økt i uka i ca din konkurransefart (hvor lang avhenger av formen din, pass på så du ikke blir skadet. Vil tippe 3-10km et sted)

Tenk på løpsteknikk, søk opp filmer på youtube og øv deg. Land midt under foten og ikke på helen.

En uke til 9 dager før konkurranse

Lad opp!! Finn en treningsplan og se hva de anbefaler, ikke tren mer enn dette! Ikke tren langkjøring og ikke hard intervall eller styrke. Dette gir deg en formtopp! (Det vil føles litt feil, men gjør det likevel)

På konkurransedagen:

ikke start for hardt ut!!!!!!!!!! Du kommer til å se dårlig trente folk løpe forbi deg de første 2 km, og tro meg, disse løper du lett forbi senere i løpet da de kommer til å GÅ store deler av løpet.

Beina kommer til å føles superlette på løpsdagen, og du kommer til å føle at du flyr bortover i starten. Uansett bør du holde deg til farta/ det antall minutter per km som du har bestemt deg for. Etter en mil+ kan du begynne å dra på og løpe fortere hvis du føler for det. Om du klarer å dra på siste mila eller ei, sitter mye i hodet, og om du klarer ubehag.

På løpsdagen bør du løpe i korte benklær hvis det er varmere enn 10 grader. Du bør løpe i klær og sko som du vet fungerer for deg (inkl solker, truse, sportsbh). Ikke spis eller drikk annerledes enn du pleier de dagene du har løpt langkjøring i treningsperioden. IKKE bruk gel hvis du ikke er vant til det.

Lykke til, det er lettere enn du tror! Og det er veldig liten forskjell på å løpe 15 og 21 km.

• Liker 1
Skrevet

Tror nok du bør ha en del lenger tid på deg enn syv uker. Det er stor forskjell på å løpe 10-15 km til 21 km. Om du løper 10 km på 50 min, kan du ikke regne med å ha samme tempo hele tiden. 

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, OPIgirl skrev:

Tror nok du bør ha en del lenger tid på deg enn syv uker. Det er stor forskjell på å løpe 10-15 km til 21 km. Om du løper 10 km på 50 min, kan du ikke regne med å ha samme tempo hele tiden. 

Grunnet skade gjennomførte jeg halvmaraton etter 1,5 måned opptrening i fjor. Tiden trenger man ikke snakke så mye om, men at TS kommer til å klare å gjennomføre et halvmaraton, ser jeg ingen som helst grunn til å tvile på. Og det er mange i f.eks. Oslo maraton som løper på over 2 timer, men vi lever lykkelig med å ha fullført allikevel ;) 

Anonymkode: 36563...c5a

Skrevet

Det er jeg helt en

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Grunnet skade gjennomførte jeg halvmaraton etter 1,5 måned opptrening i fjor. Tiden trenger man ikke snakke så mye om, men at TS kommer til å klare å gjennomføre et halvmaraton, ser jeg ingen som helst grunn til å tvile på. Og det er mange i f.eks. Oslo maraton som løper på over 2 timer, men vi lever lykkelig med å ha fullført allikevel ;) 

Det er jeg helt enig med deg i. Gjennomføre klarer TS garantert. Men spørsmålet hans/hennes var om det var realistisk og klare halvmaraton på under to timer på 7 uker.  Noe jeg mener er for kort tid. 🙂 

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, OPIgirl skrev:

Det er jeg helt en

Det er jeg helt enig med deg i. Gjennomføre klarer TS garantert. Men spørsmålet hans/hennes var om det var realistisk og klare halvmaraton på under to timer på 7 uker.  Noe jeg mener er for kort tid. 🙂 

Det er helt sant. Jeg har selv trent meg opp siden januar og skal løpe halvmaraton om et par uker. Regner med å løpe på kanskje sånn 2:10 inkludert dobesøk, og jeg har god kondisjon altså. 

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er helt sant. Jeg har selv trent meg opp siden januar og skal løpe halvmaraton om et par uker. Regner med å løpe på kanskje sånn 2:10 inkludert dobesøk, og jeg har god kondisjon altså. 

Så bra 🙂 Du må ha masse lykke til ☺️ 

AnonymBruker
Skrevet
På 20.7.2017 den 8.35, OPIgirl skrev:

Tull. Klarer du 15 sammenhengende, så kan du delta på halvmaraton i morgen. Hva er det verste som kan skje liksom? Du starter for fort og ender opp med å gå litt? Du blir fryktelig sliten og støl et par dager? Som regel gjør adrenalin at det går bedre på løp enn på trening.

Under to timer derimot blir nok hardt.

Anonymkode: 7b62a...66c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det finnes apper som kan sette opp et treningsprogram for deg slik at du blir trent opp til å fullføre løpet. En sånn app for iPhone heter Gipis, den er utrolig bra. Setter opp en plan ut fra din form og tidspunktet for løpet. Den kommer også til å gi deg en ca. tid du bør satse på for halvmaraton, ut fra hvor lang tid du bruker på 5/10 km og hvor lenge det er til løpet.

Anonymkode: 41807...a47

AnonymBruker
Skrevet
På 20/07/2017 den 8.59, OPIgirl skrev:

Det er jeg helt en

Jeg sluttet tydeligvis å lese etter "målet er å gjennomføre" i HI :laugh: Enig i at under 2 timer kan bli hardt, særlig hvis man aldri har løpt distansen før. Veldig lett å feilberegne og gå for hardt ut hvis målet er å komme under 2 timer. 

Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tull. Klarer du 15 sammenhengende, så kan du delta på halvmaraton i morgen. Hva er det verste som kan skje liksom? Du starter for fort og ender opp med å gå litt? Du blir fryktelig sliten og støl et par dager? Som regel gjør adrenalin at det går bedre på løp enn på trening.

Under to timer derimot blir nok hardt.

Det er du som prater tull. Du kan risikere mer enn bare å bli sliten og støl ett par dager hvis du ikke bruker god nok tid. Det går heller ikke bedre på adrenalin ved løp enn på trening. Har du løpt halvmaraton noen gang? Klaret du 15 sammenhengende og er utslitt, stiv og kanskje har kramper, er enda 6km til mål uhyre langt. Jeg vet dette fordi jeg har løpt halvmaraton flere ganger. Og etter første gang lærte jeg at man skal bruke god tid på å trene seg opp. Det er tull å si at klarer man 10-15 km, så klarer man lett halvmaraton også. Så enkelt er det ikke. 

AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, OPIgirl skrev:

Det er du som prater tull. Du kan risikere mer enn bare å bli sliten og støl ett par dager hvis du ikke bruker god nok tid. Det går heller ikke bedre på adrenalin ved løp enn på trening. Har du løpt halvmaraton noen gang? Klaret du 15 sammenhengende og er utslitt, stiv og kanskje har kramper, er enda 6km til mål uhyre langt. Jeg vet dette fordi jeg har løpt halvmaraton flere ganger. Og etter første gang lærte jeg at man skal bruke god tid på å trene seg opp. Det er tull å si at klarer man 10-15 km, så klarer man lett halvmaraton også. Så enkelt er det ikke. 

Jeg har løpt halvmaraton flere ganger, både godt forberedt og ikke så godt. Jack Waitz og andre med peiling sier også at man fint klarer halvmaraton om man løper 15 km. sammenhengende. Det er ikke langt opp fra 15 til halvmaraton og det er svært mange som deltar på slike løp som ikke er så godt forberedt som de burde være. Skader kommer dersom du øker treningsbelastningen for fort, men da er det snakk om flere treninger og ikke en person som allerede løper 15 km og så løper ett halvmaraton. Treningsprogrammer for halvmaraton går sjelden opp til full distanse.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...