AnonymBruker Skrevet 18. juli 2017 #1 Skrevet 18. juli 2017 Jeg har det siste året fått helt forferdelig fett hår. Type at jeg får fett hår etter dusj samme dag. Får også fett hår når frisører vasker. Jeg har prøvd omtrent ALT. Alle mulige renseshampoer, volumshampoo, shampoo fra apotek og så videre. Huden min i ansiktet er tørr, men nuppete. Altså produksjon av talg. Er derimot veldig fet i panneområdet, noe som også har forverret seg. Var hos en veldig erfaren frisør forrige uke, som mente jeg hadde ubalanse i hodebunnen. Altså en ph-verdi som ikke er nøytral. Var hos frisøren i forbindelse med at jeg skulle stripe håret, og da hun skulle vaske sa hun at håret mitt nærmest ikke skummet. Jeg går på p-pillen Zyrona, og hadde kanskje tenkt at p piller ville hjelpe på hormonproduksjonen i hodebunnen. Startet på disse for en måned siden, men ikke sett noe resultat på min fete hodebunn enda annet enn at ansiktshuden min har blitt mye bedre. Dette her begynner å bli ekstremt irriterende. Lurer på om noen har fått medisinsk behandling mot det her? Finnes det reseptbelagte legemidler som kan hjelpe med dette problemet. Anonymkode: 30a72...803
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2017 #2 Skrevet 19. juli 2017 Medisinsk behandling for fet hodebunn finnes ikke. Behandlingen er å vaske hår og hodebunn, om nødvendig daglig. P pillebruk i en måned er altfor kort tid. Du må minst bruke den 6 mnd. For å se noen endringer. Anonymkode: 0f777...efe 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2017 #3 Skrevet 19. juli 2017 Jeg har seboreisk eksem og hadde så fett hår at jeg måtte vaske håret hver dag. Sluttet helt å vaske og skylle håret, og etter noen måneder ble jeg plutselig bedre. Nå vasker jeg håret 1-2 ganger i måneden. Gjør jeg det oftere blir det fortere fett. Anonymkode: 6d715...45d 2
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2017 #4 Skrevet 19. juli 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå vasker jeg håret 1-2 ganger i måneden. Anonymkode: 6d715...45d Hår LUKTER når det ikke vaskes, selv om det ikke blir synlig stripete av fett! Anonymkode: 07502...014 3
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2017 #5 Skrevet 19. juli 2017 Verdt å prøve Fungoral? Det er reseptfritt. Kanskje betjeningen på apoteket har noen råd også. Anonymkode: 58fba...1d8
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2017 #6 Skrevet 19. juli 2017 Har du forsøkt å vaske det med Zalo? Bruk en god balsam etterpå, for det tørker ut håret. Har hatt noen perioder med veldig fett hår og da er Zalo det eneste som hjelper. Anonymkode: 13aec...2ed
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2017 #7 Skrevet 19. juli 2017 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hår LUKTER når det ikke vaskes, selv om det ikke blir synlig stripete av fett! Anonymkode: 07502...014 Nei. Anonymkode: 801c5...f52 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2017 #8 Skrevet 19. juli 2017 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har det siste året fått helt forferdelig fett hår. Type at jeg får fett hår etter dusj samme dag. Får også fett hår når frisører vasker. Jeg har prøvd omtrent ALT. Alle mulige renseshampoer, volumshampoo, shampoo fra apotek og så videre. Huden min i ansiktet er tørr, men nuppete. Altså produksjon av talg. Er derimot veldig fet i panneområdet, noe som også har forverret seg. Var hos en veldig erfaren frisør forrige uke, som mente jeg hadde ubalanse i hodebunnen. Altså en ph-verdi som ikke er nøytral. Var hos frisøren i forbindelse med at jeg skulle stripe håret, og da hun skulle vaske sa hun at håret mitt nærmest ikke skummet. Jeg går på p-pillen Zyrona, og hadde kanskje tenkt at p piller ville hjelpe på hormonproduksjonen i hodebunnen. Startet på disse for en måned siden, men ikke sett noe resultat på min fete hodebunn enda annet enn at ansiktshuden min har blitt mye bedre. Dette her begynner å bli ekstremt irriterende. Lurer på om noen har fått medisinsk behandling mot det her? Finnes det reseptbelagte legemidler som kan hjelpe med dette problemet. Anonymkode: 30a72...803 Kan det tenkes at håret ditt blir fort fett fordi hodebunnen febrilsk forsøker å erstatte alt hudfettet du tar knekken på med sterke midler? Har du vurdert å prøve en mild, pleiende sjampo en periode for å se om det hjelper? Jeg har sart hud, og hadde en periode store problemer med kløe i hodebunnen. I tillegg ble håret mitt veldig fort fett (om ikke så fort som ditt). Jeg fant ut at jeg bare måtte prøve en sjampo mot irritert hodebunn, så fikk håret heller bli som det ble bare jeg slapp å klø. Surprise, etter to hårvask var kløen borte, og etter et par uker med ny sjampo var håret mitt mye mindre fett også. Hodebunnen min fikk rett og slett ro, og slapp å produsere talg på høygir for å prøve å beskytte seg selv. (Jeg bruker Kérastase Bain Dermo-Calm Riche, men det finnes sikkert andre bra alternativer også.) Anonymkode: c9808...64a 2
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2017 #9 Skrevet 19. juli 2017 Bruker du balsam? Når man tørker ut huden så reagerer den med å øke produksjonen av talg og håret/huden blir fetere. Trikset er å ikke tørke den ut. Eks på det er å ikke vaske håret så ofte. 1-2 ganger pr uke kan være nok. Ja, det er fett i en periode. Men når talgproduksjonen har roet seg så slutter det å bli fett. Dette har jeg prøvd selv, så jeg vet det fungerer. Anonymkode: 1530d...756
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2017 #10 Skrevet 19. juli 2017 48 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei. Anonymkode: 801c5...f52 Øh jo. Det lukter ekkelt av hår som ikke blir vasket ofte nok. Tenk på alle luktene man omgir seg med daglig. Røyklukt osv, det setter seg noe jæ**** i håret! Anonymkode: 84491...695 3
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2017 #11 Skrevet 20. juli 2017 Har alltid hatt hår som blir fort fett, men de siste årene har jeg slitt mye med flassing også. Selsun er en apoteksjampo (flass/eksemshampo) som har hjulpet mot flasset, og gjør også håret mitt litt mindre fett. Mistenker at flasset kanskje skyldes seboreisk eksem, men har aldri sjekket så vet ikke. De periodene jeg bruker Selsun merker jeg i allefall at håret blir litt mindre fett en vanlig. En annen ting som faktisk gjør håret mitt mindre fett på dag to er hårspray! Lager skill en to tre steder på hver side av midtskillen og sprayer som normalt etter at det enten håndkletørret eller fønet, men prøver å få mest nærmest hodebunnen, i et som regel ikke veldig vellykket forsøk på å få litt ekstra volum. Gjør ikke dette så ofte, men ser at håret mitt konsekvent er mye mindre fett dagen etterpå vs til vanlig når jeg ikke har noe i det. Ellers, vasker jeg håret hver dag tar det ikke lang tid før håret mitt er så ille at det ser fett og uvasket ut bare timer etter at det er nyvasket. Så første step er definitivt å slutte å vaske håret hver dag! Og om du tar mye på håret ditt eller klør deg mye i hodebunnen gjør dette også håret MYE fortere fett. Om ikke noe annet hjelper er jeg ganske sikker på at det finnes reseptbelagte shampoer/hodebunnssalver, men disse tror jeg stort sett er beregnet mot flass/eksem/sopp, ikke bare fett hår. Sjekk hos legen, kanskje du har en form for sopp eller overproduksjon av hud eller talg som kan ha godt av behandling! Det kan iallefall ikke skade Anonymkode: 7e91b...0dd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå