AnonymBruker Skrevet 18. juli 2017 #1 Skrevet 18. juli 2017 Har alltid fått høre at det "å hate noen" er sterke ord, og at man derfor ikke skal si det. Ja, det er sterke ord. Og hat er selvfølgelig ikke en bra ting. Men hvorfor kan man ikke si det hvis man føler det slik? Hvis man innerst i hjertet hater noen for noe vondt de har gjort mot deg? Og det ikke finner noe mer passende ord, fordi det "å mislike" eller "ikke like" ikke vil være dekkende for hva man føler? Anonymkode: f7983...dc8
Gjest JesusElskerAlle Skrevet 18. juli 2017 #2 Skrevet 18. juli 2017 Jeg kan forstå følelsen, men om man går og bærer nag, så ødelegger man mest av alt for seg selv. Jeg tror det er viktig å kunne lære seg til å forsone seg med fortiden. Det kan noen ganger være beintøft, men om man hater noen, så lar man den som gjorde oss vondt vinne. Hat ødelegger for en selv, og ikke nødvendigvis for den personen man føler slike ting overfor.
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2017 #3 Skrevet 18. juli 2017 4 minutter siden, JesusElskerAlle skrev: Jeg kan forstå følelsen, men om man går og bærer nag, så ødelegger man mest av alt for seg selv. Jeg tror det er viktig å kunne lære seg til å forsone seg med fortiden. Det kan noen ganger være beintøft, men om man hater noen, så lar man den som gjorde oss vondt vinne. Hat ødelegger for en selv, og ikke nødvendigvis for den personen man føler slike ting overfor. Jada, det er jo sikkert riktig det. Men det jeg lurer på er hvorfor folk driver å sier at man ikke kan si at man hater noen! Anonymkode: f7983...dc8
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2017 #4 Skrevet 19. juli 2017 "Det motsatte av kjærlighet er ikke hat, hat er forkrøplet kjærlighet. Det motsatte av kjærlighet er likegyldighet. " (Eli Wiesel) Du er ingen som kan nekte deg å si at du har så sterke følelser for en person, men det gir et dårlig inntrykk at du lar en person som har gjort deg så vondt ha så stor makt over ditt liv! Anonymkode: 264c5...c1d
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2017 #5 Skrevet 19. juli 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: "Det motsatte av kjærlighet er ikke hat, hat er forkrøplet kjærlighet. Det motsatte av kjærlighet er likegyldighet. " (Eli Wiesel) Du er ingen som kan nekte deg å si at du har så sterke følelser for en person, men det gir et dårlig inntrykk at du lar en person som har gjort deg så vondt ha så stor makt over ditt liv! Anonymkode: 264c5...c1d Enig med deg. Men det er jo en realitet: Mennesker vi elsker kan såre oss dypt, dette kan ta kontroll over følelsene våre og føre til hat og makt. Det er en sann realitet og en sann følelse. Anonymkode: aa36e...05d
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2017 #6 Skrevet 19. juli 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: "Det motsatte av kjærlighet er ikke hat, hat er forkrøplet kjærlighet. Det motsatte av kjærlighet er likegyldighet. " (Eli Wiesel) Du er ingen som kan nekte deg å si at du har så sterke følelser for en person, men det gir et dårlig inntrykk at du lar en person som har gjort deg så vondt ha så stor makt over ditt liv! Anonymkode: 264c5...c1d Men for det første går jeg jo ikke rundt og snakker om det til masse folk, kun de jeg har en nær relasjon med fra før, og for det andre driter jeg i hva andre tenker om akkurat det. Jeg tror kanskje vi mennesker instinktivt har behov for å leve ut sterke følelser som vi har, som å hate hvis vi har blitt behandlet dårlig? Hvorfor ellers er det så mye hat i verden? Altså jeg mener som sagt at det ikke er bra å hate. Anonymkode: f7983...dc8
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2017 #7 Skrevet 19. juli 2017 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Har alltid fått høre at det "å hate noen" er sterke ord, og at man derfor ikke skal si det. Ja, det er sterke ord. Og hat er selvfølgelig ikke en bra ting. Men hvorfor kan man ikke si det hvis man føler det slik? Hvis man innerst i hjertet hater noen for noe vondt de har gjort mot deg? Og det ikke finner noe mer passende ord, fordi det "å mislike" eller "ikke like" ikke vil være dekkende for hva man føler? Anonymkode: f7983...dc8 Geez! Jeg blir hatet av alle kvinner! Har kun homofile venner. Kvinner er fæle. Det å bli hatet er mye bedre enn å bli ignorert. Blir man hatet er det tross alt noen som tenker på deg. Og hate noen gidder jeg ikke å bruke tid på. Men å hate ting noen gjør, er noe annet. Om man hater noen for ting de har gjort mot deg, gir du personen makten. Å helle ignorere og kutte personen ut av livet er mye bedre for deg. Anonymkode: 35555...1d5
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2017 #8 Skrevet 19. juli 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Geez! Jeg blir hatet av alle kvinner! Har kun homofile venner. Kvinner er fæle. Det å bli hatet er mye bedre enn å bli ignorert. Blir man hatet er det tross alt noen som tenker på deg. Og hate noen gidder jeg ikke å bruke tid på. Men å hate ting noen gjør, er noe annet. Om man hater noen for ting de har gjort mot deg, gir du personen makten. Å helle ignorere og kutte personen ut av livet er mye bedre for deg. Anonymkode: 35555...1d5 Det er flere personer og de er ikke i livet mitt lenger. Anonymkode: f7983...dc8
Gjest Parkeringsvakt Skrevet 19. juli 2017 #9 Skrevet 19. juli 2017 (endret) Det er et resultat av at de fleste mennesker ikke hater, og derfor er skeptiske til andre mennesker som gjør det. Selv tenker jeg at en følelse av hat er mer personlig enn å mislike noen, så dersom man faktisk hater noen er ikke det noe jeg ville fortalt til hvemsomhelst. Å bli irritert på noen, å mislike dem er normalt. Men at følelsene utvikler seg til hat viser at det ligger mer under, enten fordi du har personlige problemer som gjør deg mer tilbøyelig til sterke følelser, eller at du har en mer personlig historie med personen/e det gjelder. Og begge disse er ikke noe man burde diskutere, som sagt, med alle og enhver. Det vil gjerne forvirre mennesker på samme måte som du begynte å fortelle dem om depresjonen din til en bekjent. Samt at i noen tilfeller kan det å la den type sinne mot noen skinne gjennom være skremmende for andre mennesker Om det er en følelse du går og bærer på mye, så ville jeg vurdert å snakke med en psykolog e.l. De vil jevnt over ha bedre innblikk i denne type følelser og hvor de kommer fra, og vil ikke la seg skremme så lett. På lang sikt kan du muligens få det bedre meg deg selv. Det betyr ikke at du må tilgi menneskene du hater, men du fokuserer på å skape ditt eget liv der de ikke lenger har noen negativ påvirkning på hverdagen din Endret 19. juli 2017 av Parkeringsvakt
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2017 #10 Skrevet 19. juli 2017 Jeg hatet han som voldtok meg, noe jeg enda gjør siden han er den første som dukker opp når jeg leser ordet 'hate'. Men jeg har aldri hatet noen andre som har gjort meg vondt. Jeg ser på det å hate som ett veldig sterkt ord, mest på grunn av den personen som ødela flere år av livet mitt. Det er vell derfor man sier at det ikke skal brukes for ofte, siden det mister det litt av virkningen. For jeg er ikke bare sint og redd for han som voldtok meg, jeg hater han og alt han gjorde. Anonymkode: f0b65...31b
Lanista1984 Skrevet 19. juli 2017 #11 Skrevet 19. juli 2017 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Har alltid fått høre at det "å hate noen" er sterke ord, og at man derfor ikke skal si det. Ja, det er sterke ord. Og hat er selvfølgelig ikke en bra ting. Men hvorfor kan man ikke si det hvis man føler det slik? Hvis man innerst i hjertet hater noen for noe vondt de har gjort mot deg? Og det ikke finner noe mer passende ord, fordi det "å mislike" eller "ikke like" ikke vil være dekkende for hva man føler? Anonymkode: f7983...dc8 Fordi hat er forbundet med vold i stor grad. Jeg mener det er et utrykk som stort sett hører hjemme i en voldelig konflikt.
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2017 #12 Skrevet 19. juli 2017 9 timer siden, Lanista1984 skrev: Fordi hat er forbundet med vold i stor grad. Jeg mener det er et utrykk som stort sett hører hjemme i en voldelig konflikt. Men det er vel ikke helt sant? Rasehat for eksempel, dreier seg ikke bare om vold, men også at folk uttrykker seg rasistisk? Anonymkode: f7983...dc8
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2017 #13 Skrevet 19. juli 2017 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er flere personer og de er ikke i livet mitt lenger. Anonymkode: f7983...dc8 Og nå lurer kanskje de du har fortalt det til på hvem som blir den neste du legger for hat for et eller annet. Kanskje blir det dem? Det er slitsomt å være venner med noen som går rundt og hater. Anonymkode: c4b1c...08f
Lanista1984 Skrevet 19. juli 2017 #14 Skrevet 19. juli 2017 (endret) 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men det er vel ikke helt sant? Rasehat for eksempel, dreier seg ikke bare om vold, men også at folk uttrykker seg rasistisk? Anonymkode: f7983...dc8 Sikkert. Men volden er da ofte ikke langt unna? Tradisjonell rasisme er vel ikke ordentlig hat. Endret 19. juli 2017 av Lanista1984 tilegg
Mr. Kilmister Skrevet 19. juli 2017 #15 Skrevet 19. juli 2017 Det er en person de fleste i Norge hater mer enn andre. Som får sinnene i kok hos oss. Trenger ikke nevne navn her.
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2017 #16 Skrevet 19. juli 2017 20 minutter siden, Hemmingroad skrev: Det er en person de fleste i Norge hater mer enn andre. Som får sinnene i kok hos oss. Trenger ikke nevne navn her. Kan det være Vidar Lønn Arnesen? Anonymkode: 41255...460
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2017 #17 Skrevet 20. juli 2017 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Og nå lurer kanskje de du har fortalt det til på hvem som blir den neste du legger for hat for et eller annet. Kanskje blir det dem? Det er slitsomt å være venner med noen som går rundt og hater. Anonymkode: c4b1c...08f Lol, nei. Forteller det som sagt bare til folk jeg har nære relasjoner med, og de vet at disse folkene har gjort meg skikkelig vondt. De tenker ikke at jeg begynner å legge dem for hat. Anonymkode: f7983...dc8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå