Gå til innhold

"Det er ikke alle som har råd til ferie, vet du"

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg snakket med moren til ei jente som går i min eldste sønn sin klasse i dag. Jenta og min sønn var der også. Jenta lurte på hva sønnen min gjør i ferien. Han forklarte at han hadde vært hos besteforeldrene sine og at han hadde vært på telttur. 

Jenta sin respons var: åh skal dere ikke til syden ?? Hvor moren svarte " Du det er ikke alle som har råd til ferie"  Og nei det er ikke det, men jeg ser da for meg at de ikke har råd til noen ting. At de må være hjemme for det er ikke penger til noe annet. 

Vi pusser opp hus, nettopp kjøpt nytt så dette blir prioritert i ferien vår. Besteforeldre har hatt barna våre  noen  dager.  de bor på landet med muligheter for fiske rett ved huset,bading, skog og hytte. Vi skal enten til Hunderfossen eller Tusenfryd og vi har vært på telttur. Vi tar småturer litt på sparket og som det passer seg oppi all oppussingen.

Uansett om vi pusset opp hus eller ikke ville jeg sett på dette som ferie når jeg var barn.  Teller ikke dette som ferie lenger? 

Anonymkode: 50eae...46a

Videoannonse
Annonse
Gjest noe tilfeldig
Skrevet

For ei FJERN mor! Ufattelig tåpelig ting å si! 

Kanskje ikke alle som har råd til ferie, men alle er åpenlyst ikke utrustet med sosiale antenner heller.. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Raven.WritingDesk skrev:

Kanskje ikke alle som har råd til ferie, men alle er åpenlyst ikke utrustet med sosiale antenner heller.. 

Enig. Håper datteren blir smartere enn mora.

Anonymkode: 27bab...bca

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Raven.WritingDesk skrev:

Hun mente nok å irettesette jenta si og forklare hvorfor ikke alle drar til syden håper jeg. 

Men om dette ikke var tilfellet; regnes ikke norgesferie med teltur besøke besteforeldre, en fornøyelsespark og turer til stranda som ferie lenger? 

• Liker 7
Gjest C.Tramell
Skrevet

Den moren må være litt tett i hodet, men jeg er redd det er flere som henne rundt omkring... Sydenturer kan man da forresten få for en slikk og ingenting, så det trenger ikke å si stort om økonomi og status :fnise:

Jeg kjenner mange som aller helst ferierer i Norge hvis de kan velge fritt og ikke må ta hensyn til andres ønsker, og selv tåler jeg varmen så dårlig at jeg ikke hadde reist til syden om sommeren om jeg fikk betalt for det. 

Gjest noe tilfeldig
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun mente nok å irettesette jenta si og forklare hvorfor ikke alle drar til syden håper jeg. 

Men om dette ikke var tilfellet; regnes ikke norgesferie med teltur besøke besteforeldre, en fornøyelsespark og turer til stranda som ferie lenger? 

Det er mange som faktisk HAR råd til sydentur men dropper det, fordi man synes sommeren i Norge er fin.

og JO; alle overnevnte ting du beskriver er absolutt ferie og heller ikke billig.

Det er helt feil av foreldre å referere til og spekulere i andre barnefamiliers (manglende) økonomi sammen med eller foran barna! 

AnonymBruker
Skrevet

Unødvendig av moren å si det. 

Men til brukeren som skrev at man kan få sydenturer "til en slikk og ingenting" så kan man faktisk ikke det lenger i fellesferien. Før i tiden kunne jeg lett finne en hopp-på tur på sommeren til 3999,- men i alle fall denne sommeren har det vært umulig, og en tur for 2 voksne og et lite barn koster minimum (!) 20 000,-. Så noen har faktisk ikke råd, men det betyr ikke at moren brude sagt det slik. Mange foretrekker faktisk å feriere i Norge om sommeren. 

Anonymkode: 9af5f...447

AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg snakket med moren til ei jente som går i min eldste sønn sin klasse i dag. Jenta og min sønn var der også. Jenta lurte på hva sønnen min gjør i ferien. Han forklarte at han hadde vært hos besteforeldrene sine og at han hadde vært på telttur. 

Jenta sin respons var: åh skal dere ikke til syden ?? Hvor moren svarte " Du det er ikke alle som har råd til ferie"  Og nei det er ikke det, men jeg ser da for meg at de ikke har råd til noen ting. At de må være hjemme for det er ikke penger til noe annet. 

Vi pusser opp hus, nettopp kjøpt nytt så dette blir prioritert i ferien vår. Besteforeldre har hatt barna våre  noen  dager.  de bor på landet med muligheter for fiske rett ved huset,bading, skog og hytte. Vi skal enten til Hunderfossen eller Tusenfryd og vi har vært på telttur. Vi tar småturer litt på sparket og som det passer seg oppi all oppussingen.

Uansett om vi pusset opp hus eller ikke ville jeg sett på dette som ferie når jeg var barn.  Teller ikke dette som ferie lenger? 

Men kjære vene, det går da an å si at man har vært på ferie hos besteforeldre. 

Hvorfor er syden synonymt med ferie? Her må noen jobbe med sine oppfatninger. 

Anonymkode: dbdaa...ac0

• Liker 2
Skrevet

Man trenger ikke å være så hårsår. Moren har nok lest alle de artiklene om familier som ikke har råd til ferie og ville bare roe datteren litt ned ang. ferien i syden som hun er vant til. Helt sikkert ikke vondt ment. Spesielt hvis moren vet at dere har nettopp kjøpt et hus. Da skjønner hun nok at dere har verken tid, lyst eller ønske om dyr ferie i år.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, jenta7 skrev:

Man trenger ikke å være så hårsår. Moren har nok lest alle de artiklene om familier som ikke har råd til ferie og ville bare roe datteren litt ned ang. ferien i syden som hun er vant til. Helt sikkert ikke vondt ment. Spesielt hvis moren vet at dere har nettopp kjøpt et hus. Da skjønner hun nok at dere har verken tid, lyst eller ønske om dyr ferie i år.

Nei fornærmet ble jeg ikke. 

Bare funderte på om en slik ferie jeg beskriver ikke regnes som ferie. Må man ut av landet for at det er en fullverdig ferie liksom? 

• Liker 2
Gjest noe tilfeldig
Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei fornærmet ble jeg ikke. 

Bare funderte på om en slik ferie jeg beskriver ikke regnes som ferie. Må man ut av landet for at det er en fullverdig ferie liksom? 

Ferie betyr at man slapper av og tar fri fra de vanlige hverdagsrutinene.

Du kan være hjemme og fortsatt ha "ferie". 

De fleste liker jo å bruke ferien på nye opplevelser, reising osv. Men det viktigste er jo at man har koset seg og slappet av, ikke hva naboen definerer som "ferie".. 

Gjest Ingenting2
Skrevet

De siste årene har jeg feriert i Norge, og om mine venner på IG og Facebook er bittelitt representative, ser det ut til at ferie i Norge er blitt trendy. Det blir fort dyrt nok. Og lite kan måle seg med det, for min del. :)

Skrevet (endret)

Høres litt ut som sånn passiv-aggressiv kommentar( " veiled insult" ) maskert som "medfølelse", uten at jeg kan vite intensjonen bak kommentaren.

Endret av Cavia
  • Liker 1
Skrevet

Det er fullstendig sant at ikke alle har penger til og reise til syden i feriene, men det er nok en del som også har penger til en syden ferie som kanskje også holder seg hjemme?

Husker da jeg gikk på skolen var det en stor del av de jeg gikk i samme klasse med som dro til syden, men jeg storkoste meg like mye som dem selvom jeg holdt meg hjemme i Norge? Var hos venner, dro på telttur, fisket osv. Når jeg gikk på skolen også så tippet det også over på "Kanskje de ikke har penger nok til å dra?", men jeg synes det er unødvendig sagt. I værstefall kan man kanskje komme borti og si det til noen som kanskje sliter en del med økonomien, men vil gi familien sin en sydenferie men som ikke kan ta seg råd til det.

-Man trenger ikke dra på sydenferie i ferien for å ha det moro.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, VolvoV70 skrev:

Det er fullstendig sant at ikke alle har penger til og reise til syden i feriene, men det er nok en del som også har penger til en syden ferie som kanskje også holder seg hjemme?

Husker da jeg gikk på skolen var det en stor del av de jeg gikk i samme klasse med som dro til syden, men jeg storkoste meg like mye som dem selvom jeg holdt meg hjemme i Norge? Var hos venner, dro på telttur, fisket osv. Når jeg gikk på skolen også så tippet det også over på "Kanskje de ikke har penger nok til å dra?", men jeg synes det er unødvendig sagt. I værstefall kan man kanskje komme borti og si det til noen som kanskje sliter en del med økonomien, men vil gi familien sin en sydenferie men som ikke kan ta seg råd til det.

-Man trenger ikke dra på sydenferie i ferien for å ha det moro.

Helt enig. Folk spør meg hvorfor jeg ikke reiser mer på sydenferie, men for å være helt ærlig interesserer det meg fint lite å ligge på stranda, ligge med paraplydrinker ved bassenget og generelt henge med andre skandinaver på et hotell med hel- eller halvpensjon. Det er for meg en utrolig kjedelig ferieform. Da drar jeg heller på storbyferier eller andre turer og styrer ting selv. Og aller helst ikke til typiske sydendestinasjoner :) 

Anonymkode: 80fbd...a05

• Liker 2
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Høres ut som en herlig ferie for barn. Min barndom bestod stort sett i å reise på hytta. Elsket det. Tåpelig at slike ting ikke skal tells som ferie. At sydentur liksom er det eneste som teller. Tull

AnonymBruker
Skrevet

Det fins foreldre som er mere kreativ enn å dra til Syden.  Unger gleder seg til Syden, men de opplever ikke så mye spennende. 

At ferie er Syden? Finnes så mye annet

Anonymkode: f4a6f...22e

• Liker 2
Skrevet (endret)

Det er Norge vi lever i. Hvis du ikke har råd til sydenferie er du enten alenemor eller så er det 2 foreldre med svært dårlige jobber.

Forstår godt at denne moren ble overrasket. Barn fortjener å kose seg i ferien. Og fakta er at 9/10 barn om ikke høyere ville foretrukket en sydenferie enn en hytteferie.

Jeg hadde hvertfall følt meg utrolig kjip dersom jeg ikke kunne unne sønnen min en sydenreise når alle andre vennene hans drar.

Endret av hocane
AnonymBruker
Skrevet
50 minutter siden, hocane skrev:

Det er Norge vi lever i. Hvis du ikke har råd til sydenferie er du enten alenemor eller så er det 2 foreldre med svært dårlige jobber.

Forstår godt at denne moren ble overrasket. Barn fortjener å kose seg i ferien. Og fakta er at 9/10 barn om ikke høyere ville foretrukket en sydenferie enn en hytteferie.

Jeg hadde hvertfall følt meg utrolig kjip dersom jeg ikke kunne unne sønnen min en sydenreise når alle andre vennene hans drar.

Noen har ikke råd til noe utenom det vanlige en gang selv om de bor i Norge. 

Jeg blir redd av slike holdninger. 

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, hocane skrev:

Eh hallo. Norgesferie og beslk i fornøyelsesparker her er da for pokker dyrere enn sydentur

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...