Gå til innhold

Huseier har brutt husleieloven, hva kan jeg gjøre?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har leid sokkelleilighet i to år, og forholdet til husleier har kjølnet betraktelig etter at hun i vår hadde tatt seg inn i leiligheten og drevet med oppussing mens hun visste jeg var borte en helg (men uten å spørre om lov eller så mye som si ifra).

Jeg sa opp leiligheten kort tid etter, det er rett og slett vanvittig ukomfortabelt å tilbringe tid her nå, spesielt siden jeg jo ikke aner hvor mange ganger huseier eller andre har vært inne i leiligheten uten at jeg har visst om det. Nå når jeg pakker sammen ting, har jeg oppdaget at flere tallerkener etc mangler på kjøkkenet, og jeg lurer på om det faktisk har blitt knust ting mens de pusset opp, uten at jeg har fått beskjed (og unnskyldning) engang. Når jeg går og lurer på det og ikke engang føler at jeg kan spørre (har ikke fått meg til å ta opp at de har brutt husleieloven ved å ta seg inn enda, jeg har ikke sagt noe om det, det var så frekt og føltes så krenkende at jeg bare har sagt opp). er det klart at situasjonen er uholdbar.

Oppsigelsestiden min er 3 mnd, hvorav 1 mnd snart har gått, huseier tilbød seg først å finne ny leietager, men synes nå å ta det med ro med letingen, og har minnet om at oppsigelsestiden jo er 3 mnd hvis hun ikke finner noen ny. Men hva slags rettigheter har jeg når huseier faktisk har brutt loven? Jeg flytter jo fordi jeg ikke kan bo et sted der huseier tar seg sånne friheter.

Kan jeg kreve at kontrakten heves? Hvem kan jeg eventuelt snakke med? Kan noen snakke for meg i en sånn sak?

Anonymkode: a7cfb...041

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest MadameDeRosa
Skrevet

Advokat. Ring advokat. Evt ring forliksrådet først.

Gjest Coolaid
Skrevet

Dersom du også skal leie leilighet av noen andre vil jeg på det sterkeste anbefale deg å bruke noe kroner på å bli medlem av leieboerforeningen. Da har du et juridisk støtteapparat som vil hjelpe deg med i din sak. Det er en billig forsikring mot det som du har opplevd. 

For ordens skyld så har huseier ikke lov å ha nøkkel til DIN leilighet, ja din fordi du leier den, uten ditt samtykke. Jeg er usikker på hvordan du kan få kompensert for at huseier ulovlig tok seg inn i din leilighet, det kan leieboerforeningen svare deg på. Meld deg inn i dag, slik at du er klar for hva som måtte skje i morgen. 

Gjest Coolaid
Skrevet
12 timer siden, MadameDeRosa skrev:

Advokat. Ring advokat. Evt ring forliksrådet først.

Forliksrådet hjelper det ikke å ringe. Forliksrådet er det laveste leddet i rettssystemet for sivile saker. Det er både meklingsinstans og domstol. For at de skal hjelpe deg må du "saksøke" husverten din og komme med et krav om kompensasjon. 

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, Coolaid skrev:

Dersom du også skal leie leilighet av noen andre vil jeg på det sterkeste anbefale deg å bruke noe kroner på å bli medlem av leieboerforeningen. Da har du et juridisk støtteapparat som vil hjelpe deg med i din sak. Det er en billig forsikring mot det som du har opplevd. 

For ordens skyld så har huseier ikke lov å ha nøkkel til DIN leilighet, ja din fordi du leier den, uten ditt samtykke. Jeg er usikker på hvordan du kan få kompensert for at huseier ulovlig tok seg inn i din leilighet, det kan leieboerforeningen svare deg på. Meld deg inn i dag, slik at du er klar for hva som måtte skje i morgen. 

Huseier kan fint ha nøkkel til bolig h*n eier, det som ikker er lov er å ta seg inn uten samtykke uten god grunn. Når sier ikke TS noe om hvorfor det pusses opp, normalt sett har ikke huseier lov til å foreta endringer uten leietakers samtykke i leieperioden. Men dersom det gjelder ting som lekkasje eller andre skader, så kan huseier ta seg inn for å gjøre nødvendige utbedringer. Oppussing for å bøte på slike skader kan være en del av den retten huseier har i slike tilfeller. Men ikke dersom det ikke var skade eller fare for skade som må behandles raskt. 

Anonymkode: 596da...aa0

• Liker 4
Gjest Coolaid
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Huseier kan fint ha nøkkel til bolig h*n eier, det som ikker er lov er å ta seg inn uten samtykke uten god grunn. Når sier ikke TS noe om hvorfor det pusses opp, normalt sett har ikke huseier lov til å foreta endringer uten leietakers samtykke i leieperioden. Men dersom det gjelder ting som lekkasje eller andre skader, så kan huseier ta seg inn for å gjøre nødvendige utbedringer. Oppussing for å bøte på slike skader kan være en del av den retten huseier har i slike tilfeller. Men ikke dersom det ikke var skade eller fare for skade som må behandles raskt. 

Anonymkode: 596da...aa0

Utleier har ikke krav på å ha nøkkel til utleieboligen med mindre det er avtalt, eller det følger av husleieloven.

Leietaker har altså en eksklusiv bruksrett til leieobjektet. Med mindre annet er avtalt, vil leietaker kunne kreve å få alle nøkler til leiligheten utlevert. Dersom dette ikke oppfylles har leietaker rett til å skifte lås. Dersom det er avtalt at utleier kan ha nøkkel, vil han likevel bare kunne bruke denne etter avtale med leietaker eller ved nødssituasjoner som eksempelvis vannlekkasje i utleieboligen, jf. husleieloven § 5-6.

AnonymBruker
Skrevet

Ring leieboerforeningen, koster 250,- i året og være medlem. Jeg tok det derfra med min utleier. Da får du snakke med jurister som vet akkurat hva du skal gjøre, de kan til og med sende deg mail som du kan vise eller videresende til utleier. Mine utleiere nekter fortsatt etter jeg viste til dette (det var et ekstremt tilfelle) så jeg engasjerte derfor advokat. Viste seg at jeg skal få igjen penger fra utleier, faktisk. Så det var verdt deg! Lykke til. Er så altfor mange sleipe utleiere der ute. Er leiligheten godkjent for utleie forresten? Om ikke kan du ringe kommunen og spørre etter bo og bygningsetaten så kan de sjekke opp dette for deg. Om det viser seg at utleier ikke har godkjent leiligheten gir det deg grunn til å heve kontrakten og flytte på dagen.

Anonymkode: 4ba84...946

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Coolaid skrev:

Utleier har ikke krav på å ha nøkkel til utleieboligen med mindre det er avtalt, eller det følger av husleieloven.

Leietaker har altså en eksklusiv bruksrett til leieobjektet. Med mindre annet er avtalt, vil leietaker kunne kreve å få alle nøkler til leiligheten utlevert. Dersom dette ikke oppfylles har leietaker rett til å skifte lås. Dersom det er avtalt at utleier kan ha nøkkel, vil han likevel bare kunne bruke denne etter avtale med leietaker eller ved nødssituasjoner som eksempelvis vannlekkasje i utleieboligen, jf. husleieloven § 5-6.

Har du en kilde å vise til på dette? Du pleier vite hva du snakker om, men jeg finner ikke noe om dette i husleieloven. 

Anonymkode: 090ef...e80

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

En utleie kan jo ikke gi fra seg alle nøklene nettopp pga at han må ta seg inn ved en event, krise (lekkasje e.l.)

Det er ingen utleiere som jeg vet om som gjør dette...

Anonymkode: db477...568

• Liker 2
Gjest Coolaid
Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du en kilde å vise til på dette? Du pleier vite hva du snakker om, men jeg finner ikke noe om dette i husleieloven. 

Det var et godt spørsmål. Jeg har prøvd å sjekke i husleieloven - der fant ihvertfall ikke jeg noe som stadfester nøyaktig dette. Kanskje det er rettspraksis og dom i sak som har satt praksis for dette? Det er flere artikler skrevet som bekrefter dette, men uten kildehenvisning. Jeg vet jeg har sett det i en leiekontrakt en gang. Ergo jeg er ikke 100% sikker. Jusshjelpen skrev feks en artikkel om dette i 2002 Les helt nederst på siden.

Etter å ikke ha funnet noe i husleieloven som sier akkurat dette er jeg nå faktisk usikker. Si ifra om du skulle finne en kilde :) 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Coolaid skrev:

Det var et godt spørsmål. Jeg har prøvd å sjekke i husleieloven - der fant ihvertfall ikke jeg noe som stadfester nøyaktig dette. Kanskje det er rettspraksis og dom i sak som har satt praksis for dette? Det er flere artikler skrevet som bekrefter dette, men uten kildehenvisning. Jeg vet jeg har sett det i en leiekontrakt en gang. Ergo jeg er ikke 100% sikker. Jusshjelpen skrev feks en artikkel om dette i 2002 Les helt nederst på siden.

Etter å ikke ha funnet noe i husleieloven som sier akkurat dette er jeg nå faktisk usikker. Si ifra om du skulle finne en kilde :) 

Jeg har lett jeg også, og jeg finner i likhet med deg artikler om husleieloven som påstår at utleier ikke har rett til å ha nøkler, men ingen som begrunner dette med henvisninger til loven eller domsavsigelser e.l. Jeg finner også en artikkel hos Leieboerforeningen som skisserer riktig saksgang for bytte av lås dersom utleier misbruker nøklene sine, men som ikke sier at utleier i utgangspunktet ikke har lov til å beholde en nøkkel. 

Jeg synes ærlig talt det høres rart ut om utleier ikke skal ha lov til å beholde en nøkkel, all den tid utleier har lovfestet rett til å ta seg inn for å avverge akutte kriser som f.eks. vannlekkasjer. 

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har lett jeg også, og jeg finner i likhet med deg artikler om husleieloven som påstår at utleier ikke har rett til å ha nøkler, men ingen som begrunner dette med henvisninger til loven eller domsavsigelser e.l. Jeg finner også en artikkel hos Leieboerforeningen som skisserer riktig saksgang for bytte av lås dersom utleier misbruker nøklene sine, men som ikke sier at utleier i utgangspunktet ikke har lov til å beholde en nøkkel. 

Jeg synes ærlig talt det høres rart ut om utleier ikke skal ha lov til å beholde en nøkkel, all den tid utleier har lovfestet rett til å ta seg inn for å avverge akutte kriser som f.eks. vannlekkasjer. 

Det er hverken nevnt at huseier får ha, eller ikke får ha nøkler til boligen som leies ut under leieperioden. Dette vil derved bety at huseier har rett til å beholde et par nøkler selv, nettopp for bruk i slike tilfeller som du skisserer. (I de tilfellene huseier ikke har lov til å gjøre ting/ha tilgang så står det spesifisert i loven). Å ha nøkler er ikke forbudt, men å ta seg inn i leietagers bolig uten særlig god grunn eller etter avtale med leieboer er forbudt, enten huseier tar seg inn gjennom vinduet, kjelleren, loftet, lufteventilene eller ved nøkkel ;)

Anonymkode: 60e4e...9ce

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er hverken nevnt at huseier får ha, eller ikke får ha nøkler til boligen som leies ut under leieperioden. Dette vil derved bety at huseier har rett til å beholde et par nøkler selv, nettopp for bruk i slike tilfeller som du skisserer. (I de tilfellene huseier ikke har lov til å gjøre ting/ha tilgang så står det spesifisert i loven). Å ha nøkler er ikke forbudt, men å ta seg inn i leietagers bolig uten særlig god grunn eller etter avtale med leieboer er forbudt, enten huseier tar seg inn gjennom vinduet, kjelleren, loftet, lufteventilene eller ved nøkkel ;)

Anonymkode: 60e4e...9ce

My thoughts exactly, og grunnen til at jeg etterlyste kilder.  :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Coolaid skrev:

Tidligere, i gammel borettslov, så var ting som nøkler og innløsning noe man brukte å tolke fra begge lover. (Etter 2005 kom ny brl. Lov da er det slutt på at Husleieloven og tolkes inn i brl. Loven). Der er og var ingen rettspraksis på nøkler og innlåsning i forhold til loven før 2005 og jeg har ikke fått med meg at der er kommet noen dommer på innlåsning etter 2005 av betydning. 

Innlåsning og om huseier skal ha nøkler har mange leieboere på kg hatt uttalelser om at ikke er lov oppgjennom tiden og ulike tråder. Men jeg har tilgode å finne noe lovverk eller henvisning til lovverk fra de samme. 

Dette sagt og skrevet, det er klart at utleier skal ikke ha nøkler for å låse seg inn i tide og utide, for å snoke. For å gjøre nødvendig arbeid og å barsle om mulig er klart huseier skal når dette er mulig. 

TS påstår at utleier har låst seg inn og mener dette er brudd på loven, men hvilken lov? Og hvordan vil ikke minst utleier og huseier uttale seg om saken? Det vet vi ikke noe om. 

Anonymkode: 94d2b...474

AnonymBruker
Skrevet

Synes det høres rart ut at huseier ikke får ha nøkkel til egen eiendom. Brann, lekkasje, vandalisme, leietaker som bare stikker. Alt dette er jo grunnet til å ha nøkkel.

de har absolutt ikke lov til å gå inn uten samtykke, det ville jeg nok gått videre med. Mulig du kan slippe å betale leie ut oppsigelsen fks siden hun brøt lovverket.

Anonymkode: 4197f...422

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes det høres rart ut at huseier ikke får ha nøkkel til egen eiendom. Brann, lekkasje, vandalisme, leietaker som bare stikker. Alt dette er jo grunnet til å ha nøkkel.

de har absolutt ikke lov til å gå inn uten samtykke, det ville jeg nok gått videre med. Mulig du kan slippe å betale leie ut oppsigelsen fks siden hun brøt lovverket.

Nå kommer du og med at huseier har brutt lovverket, men HVILKET lovverk? HVOR står dette du hevder er lovbrudd? 

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå kommer du og med at huseier har brutt lovverket, men HVILKET lovverk? HVOR står dette du hevder er lovbrudd? 

Men herregud, har du aldri brukt lovdata før eller??!! 

https://lovdata.no/lov/1999-03-26-17/§5-6

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Akkurat dette er plankekjøring og tydelig fastsatt i husleieloven, huseier har ikke lov til å ta seg inn i leiligheten uten videre. Å begynne å argumentere for noe annet blir bare tull. Henvisning til paragraf har du allerede fått av en annen AB.

Hvorvidt huseier har lov til å ha nøkler til leiligheten eller ikke er en helt annen sak, og dette står det ingenting om i loven. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og hvorfor virker det som du er forbanna på meg egentlig?  Nå har jeg gitt deg paragrafen. Og siden du verken kan bruke lovdata.no eller Google, så googler jeg for deg også!  Her er det ang rettighetene til leietager 

http://www.jusshjelp.com/bolig37.htm

http://www.help.no/HELP-bloggen/Kan-utleier-gaa-inn-i-boligen-du-har-leid

Du fanger flere fluer med honning bare så det er sagt

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men herregud, har du aldri brukt lovdata før eller??!! 

https://lovdata.no/lov/1999-03-26-17/§5-6

Om det er denne paragrafen du henviser til, så står der ikke ett sted nevnt ordet nøkkel verken i entall eller flertall. Folk vrir seg jo bort fra temaet nøkler og ikke klarer å finne lovparagraf for nettopp det de hevder og jeg etterspør nemlig nøkkel/nøkler på eiers hånd. Fortsatt har jeg ikke fått lovparagrafen dere hevder er lovbrudd, nemlig at utleier beholder ett sett nøkler. 

Henten fra lenken over: 

§ 5-6.Utleierens adgang til husrommet

Leieren plikter i nødvendig utstrekning å gi utleieren eller utleierens representant adgang til husrommet for tilsyn.

Leieren plikter å gi utleieren eller andre adgang til husrommet i den utstrekning det trengs for å gjennomføre pliktig vedlikehold, lovlige forandringer eller andre arbeider som må utføres for å hindre skade på husrommet eller eiendommen for øvrig. Medfører arbeidene ulempe for leieren, kan leieren kreve avslag i leien etter § 2-11 annet ledd forutsatt at ulempen ikke er ubetydelig. Bestemmelsen i forrige punktum gjelder ikke dersom mangelen beror på forhold på leierens side.

Leieren skal ha melding i rimelig tid før det foretas tilsyn eller vedlikeholdsarbeider. Før arbeider som nevnt i § 5-4 påbegynnes, skal leieren ha melding med frist som nevnt i § 9-6 første ledd. Bestemmelsene i første punktum gjelder ikke hvis det er nødvendig med tiltak for å hindre skade på husrommet eller eiendommen for øvrig, og det ikke er mulig å varsle leieren.

Heller ikke i den andre lenken er det nevnt etnord om nøkler ogmdet er det vi har diskutert og jeg har etterspurt, huseiers rett til nøkler. Vi vet ikke tilstrekkelig om Huseiers begrunnelse for å ta seg inn i boligen til å kunne vurdere huseiers behov for å gjøre en innlåsning og vedlikehold. 

TS har bevisbyrden i forhold til å påberope seg kontraktsbrudd. Har hun gode nok bevis? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...