Gå til innhold

Har du vært innlagt for depresjon?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Ønsker å høre erfaringer fra de av dere som har vært innlagt med depresjon.

Var dere moderat\alvorlig deprimert?

Hvor lenge varte innleggelsen?

Hjalp det?

Hvordan gikk du fram? Spurte du behandler?

Beklager mange spørsmål men..

Anonymkode: dc24b...91d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke vært innlagt men kan godt hende jeg hadde kommet raskere tilbake om jeg hadde vært det. Tror ikke det var så mange som forsto hvor langt nede jeg var.

Anonymkode: 539fc...b6c

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Ønsker å høre erfaringer fra de av dere som har vært innlagt med depresjon.

Hjalp det?

Alvorlig deprimert.

4 uker

Det hjalp litt ihvertfall.

Psykiater søkte meg inn på psyk avd.

Anonymkode: eee78...6e1

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Var dere moderat\alvorlig deprimert? Alvorlig

Hvor lenge varte innleggelsen? Har vært innlagt flere ganger, siste var nå i juni og innleggelsen varte i 2 måneder

Hjalp det? Det hjalp da jeg fikk ect-behandling

Hvordan gikk du fram? Spurte du behandler? Nei. Ville ikke bli innlagt, men det ble litt sånn "enten så legger du deg inn eller så legger vi deg inn"

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hjalp det?

Alvorlig.

Litt over 4 uker.

Ja, det hjalp. I ettertid har jeg også fått god utredning og bedre hjelp videre.

Skulle egentlig inn til planlagt innleggelse en ukes tid senere etter samtale med psykolog, men ble veldig akutt og kom inn via legevakt, så akuttpsyk.post, videreført til DPS dagen etter.

Anonymkode: fe10a...2e8

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hjalp det?

Jeg var moderat deprimert, og var plaget av tiltagende panikkangst.

Jeg var innlagt i 8 uker, men på en post der jeg hadde permisjon i helgene, så da dro jeg hjem.

Det hjalp noe så enormt. Det var en pause fra alt som var tungt. Da jeg ble utskrevet var fremdeles det tunge der, men jeg hadde nye verktøy til å takle det, og ikke minst ny energi. Det skulle ta en stund før jeg følte meg sånn nogenlunde i vater, men innleggelsen var helt avgjørende. Møtet med mange andre i samme situasjon gav meg motivasjon til å jobbe hardt for å komme meg ut av depresjonen.

Jeg sa til psykologen min (som jeg hadde gått til et par år) at jeg ikke fikk sove, jeg hadde ikke spist, jeg var redd for hva jeg kunne finne på å gjøre (jeg hadde alvorlig selvskadingsproblematikk) og at jeg ikke ville gå hjem. Dette var en fredag, og jeg ble innlagt mandagen derpå.

Å bli innlagt på psyk var helt klart det beste for meg i den situasjonen. Der ble jeg tatt vare på av personell som alltid hadde tid til en prat, de serverte god mat, jeg kunne sove ut, følelsene var out in the open hele tiden. Det var aktiviteter, håndarbeid, gruppesamtaler, egne samtaler med psykiater, fysioterapi, massasje, psykomotorisk fysioterapi, turer på fjellet... Det er ingen skam å bli innlagt!

Anonymkode: a567f...566

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var tvangsinnlagt i 4 mnd. (inkl. jul og nyttår...) med fastvakt i 6 uker. Ble direkte overført fra kirurgisk avdeling etter alvorlig selvpåført skade. Det var ingen behandling på avdelingen, bortsett fra å snakke med personalet. Jeg fikk intravenøs væske mot min egen vilje fordi jeg ikke tok til meg vått og tørt. Beltelagt. Selvmordsforsøk. Selvskading. Var alvorlig deprimert. Innleggelsen reddet livet mitt. Jeg har tilbakevendende depressiv lidelse som slår ut ca. hvert 3. år, så ikke første gang. Lengste innleggelsen var i 9 mnd. og korteste har vært 3 mnd. Alltid innlagt på lukket avdeling.

Anonymkode: 67bb6...e17

• 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Ja. Var bare moderat deprimert men slet med mye selvmordstanker. Lot meg overtale etter mye press fra psykolog om å la meg bli innlagt. Var frivillig innlagt, så etter ca 3 mnd skrev jeg meg ut til tross for at psykologen og psykiateren mente at det ikke var en god idé. Hatet å være innlagt, og synes ikke det hadde noen effekt i seg selv bortsett fra at jeg kom meg ut av en jobbsituasjon som gjorde meg sykere. Så tror ikke det hadde vært noe forskjell om jeg bare hadde blitt sykmeldt og fortsatt å gå til den vanlige psykologen min, fra det å være innlagt. Var fortsatt deprimert da jeg skrev meg ut, men hadde ikke så mye selvmordstanker lengre. 

Anonymkode: e40d8...a31

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...