Gå til innhold

Dere som tjener mer enn 657 290 kr


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Alså 7,1 G, 

I regelverket står det at dette er grensen for når opptjeningen av pensjon stopper. 

Får du opptjening av pensjon i folketrygden inntil 7,1 G, eller er du 100% ansvarlig selv for din pensjonsparing?

Får folk som har tjent f.eks 2 mill, eller 10 mill året, inntil 7,1 G i pensjon av folketrygden?

Anonymkode: 08a58...5c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er grensen i folketrygden ja. Min arbeidsgiver betaler for inntil 12G. Sparer også selv i tillegg. 

Anonymkode: d0e89...cad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle får opptjening for det de tjener opp til 7,1 G i Folketrygden :)

Som en alt har nevnt vil arbeidsgiver stå for opptjening over 7,1 G, men hvor mye kan variere fra 2 % av lønn til 25,1 % av lønn, for de som har innskuddspensjon, som er hva de fleste i det private har nå for tiden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ytelsespensjon som dekker inntil 12G. Ordningen dekker utover 12G også, men forutsetter at økonomien til pensjonskassen holder en viss standard. Mao er ikke garantert. 

Liten digresjon.. Forventet avkastning på obligasjoner er definitivt lav og det kan argumenteres for at aksjer ikke vil nyte tilsvarende avkastning som historisk (logisk nok - om rentene går ned og risikopremien for aksjer er noenlunde statisk, burde forventet avkastning nå ikke være allverden). I tillegg til at de fleste bytter jobb og pensjonsordning, og får pensjonskapitalbevis de selv må dekke forvaltningskostnader på, er jeg ikke akkurat optimistisk på innskuddspensjons-holdere sin vegne. Ut ifra anekdotiske erfaringer, later det ikke til at folk flest innser hvor mye dårligere pensjonssystemet er blitt etter pensjonsreformen og innmarsjen av innskuddspensjon. Utblåsning ferdig :)

Anonymkode: 6fcaa...af7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...