AnonymBruker Skrevet 18. juli 2017 #1 Skrevet 18. juli 2017 Jeg skal begynne 2. året ved en bachelor til høsten, og søkte lån og stipend allerede i slutten av mai. Semesterregistrerte meg og betalte semesteravgift i begynnelsen av juli (da det ble åpnet), og det har lenge stått på Studentweb at semesteravgiften er betalt. På Lånekassen sine nettsider står det rødt kryss ved "opptak", og at lærestedet mitt ikke har gitt melding om at jeg er student ennå. Derfor er ikke vilkårene oppfylt. På utbetalingsplanen står det at storstipend skal utbetales 5. august, men at utbetalingen forutsetter at alle vilkår er oppfylt. Noen som vet når lærestedet bruker å gi melding om at studenter har betalt semesteravgift og semesterregistrert seg? Synes det er rart at dette ennå ikke er gjort, siden jeg søkte hos Lånekassen og i tillegg har betalt semesteravgift for lenge siden. Er sikkert ikke nødvendig å stresse, kan jo være de ordner det i løpet av august, men jeg skulle gjerne hatt storstipendet på den datoen som står i planen. Det får jeg jo ikke hvis de ikke gir melding til Lånekassen før etter det. Har dere andre som har søkt om lån/stipend og semesterregistrert dere fått godkjent opptak på Lånekassens nettsider?? Anonymkode: 92419...9b5
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2017 #2 Skrevet 18. juli 2017 Man må møte opp første skoledag for at man skal få penger fra lånekassen. Altså for meg der skolestart er 15. August på 3.året så får jeg ikke pengene før skolen har meldt at jeg møtte opp og så får jeg pengene et par dager etter dette. Sånn var det da jeg begynte 2.året også. Anonymkode: 5fd69...a3d
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2017 #3 Skrevet 18. juli 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Man må møte opp første skoledag for at man skal få penger fra lånekassen. Altså for meg der skolestart er 15. August på 3.året så får jeg ikke pengene før skolen har meldt at jeg møtte opp og så får jeg pengene et par dager etter dette. Sånn var det da jeg begynte 2.året også. Anonymkode: 5fd69...a3d Hm, det er merkelig. Fordi da jeg begynte 1. året i fjor søkte jeg lån og stipend med en gang jeg fikk studieplass (rundt 20. juli), og semesterregistrerte meg og betalte semesteravgift omtrent samtidig. Da fikk jeg storstipendet 10. august, altså FØR jeg hadde møtt opp på immatrikuleringen og det obligatoriske opplegget på skolen første dagen. Anonymkode: 92419...9b5
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2017 #4 Skrevet 18. juli 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man må møte opp første skoledag for at man skal få penger fra lånekassen. Altså for meg der skolestart er 15. August på 3.året så får jeg ikke pengene før skolen har meldt at jeg møtte opp og så får jeg pengene et par dager etter dette. Sånn var det da jeg begynte 2.året også. Anonymkode: 5fd69...a3d Kopiert fra Lånekassen: Vi må motta melding om at du er elev/student. Meldingen kommer automatisk fra lærestedet ditt. Går du på offentlig universitet eller høgskole, må du melde deg til undervisning og eksamen, og betale semesteravgift. Går du på privat høgskole, må du inngå kontrakt med lærestedet. Går du på fagskole, folkehøgskole eller andre læresteder, må du møte fram til skolestart før lærestedet kan bekrefte at du er student/elev. Er du kvotestudent, må du møte fram til semesterstart før lærestedet kan bekrefte at du er student. Jeg går på NTNU, som altså da blir det øverste punktet. Jeg har jo betalt semesteravgift, meldt meg opp til undervisning, og eksamen kan jeg ikke melde meg opp i før det åpner (som er 16. september). Anonymkode: 92419...9b5
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2017 #5 Skrevet 18. juli 2017 Man må ikke møte opp første skoledag for å få pengene. For meg tok det også en stund før lærestedet mitt meldte fra om at jeg er student hos dem, men jeg fikk fortsatt pengene 5.august. Anonymkode: 7e4e1...13d 2
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2017 #6 Skrevet 18. juli 2017 ^det var ifjor altså Anonymkode: 7e4e1...13d
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2017 #7 Skrevet 18. juli 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man må ikke møte opp første skoledag for å få pengene. For meg tok det også en stund før lærestedet mitt meldte fra om at jeg er student hos dem, men jeg fikk fortsatt pengene 5.august. Anonymkode: 7e4e1...13d Men hva er "en stund"? Det er jo over 2 uker siden jeg semesterregistrerte meg og betalte avgiften. Anonymkode: 92419...9b5
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2017 #8 Skrevet 18. juli 2017 Slik ordnes gjerne i slutten av juli. Jeg skjønner at man bare vil ha alt sammen ordnet med en gang, men dette vil ordne seg etter hvert, så jeg oppfordrer deg til å slutte å tenke på det noe særlig. Anonymkode: 51021...f58 2
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2017 #9 Skrevet 18. juli 2017 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men hva er "en stund"? Det er jo over 2 uker siden jeg semesterregistrerte meg og betalte avgiften. Anonymkode: 92419...9b5 Begynnelsen av august. Anonymkode: 7e4e1...13d
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2017 #10 Skrevet 18. juli 2017 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man må møte opp første skoledag for at man skal få penger fra lånekassen. Altså for meg der skolestart er 15. August på 3.året så får jeg ikke pengene før skolen har meldt at jeg møtte opp og så får jeg pengene et par dager etter dette. Sånn var det da jeg begynte 2.året også. Anonymkode: 5fd69...a3d Dette stemmer ikke for universitet og høyskole. Anonymkode: c771d...b7d 3
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2017 #11 Skrevet 18. juli 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Slik ordnes gjerne i slutten av juli. Jeg skjønner at man bare vil ha alt sammen ordnet med en gang, men dette vil ordne seg etter hvert, så jeg oppfordrer deg til å slutte å tenke på det noe særlig. Anonymkode: 51021...f58 Okei, så det å søke tidlig (som jeg fikk mail av Lånekassen om i vår) har egentlig ingen hensikt? Får vel neppe stipendet på den datoen som står nå, hvis det ikke ordnes før i slutten av juli. Anonymkode: 92419...9b5
Sola* Skrevet 18. juli 2017 #12 Skrevet 18. juli 2017 Kanskje det har noe med at studiestedet ditt er stengt, og at alle har ferie? Jeg begynner også 2.året og har betalt semesteravgift. Det står det samme hos meg på lånekassen
Dormouse Skrevet 18. juli 2017 #13 Skrevet 18. juli 2017 54 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg skal begynne 2. året ved en bachelor til høsten, og søkte lån og stipend allerede i slutten av mai. Semesterregistrerte meg og betalte semesteravgift i begynnelsen av juli (da det ble åpnet), og det har lenge stått på Studentweb at semesteravgiften er betalt. På Lånekassen sine nettsider står det rødt kryss ved "opptak", og at lærestedet mitt ikke har gitt melding om at jeg er student ennå. Derfor er ikke vilkårene oppfylt. På utbetalingsplanen står det at storstipend skal utbetales 5. august, men at utbetalingen forutsetter at alle vilkår er oppfylt. Noen som vet når lærestedet bruker å gi melding om at studenter har betalt semesteravgift og semesterregistrert seg? Synes det er rart at dette ennå ikke er gjort, siden jeg søkte hos Lånekassen og i tillegg har betalt semesteravgift for lenge siden. Er sikkert ikke nødvendig å stresse, kan jo være de ordner det i løpet av august, men jeg skulle gjerne hatt storstipendet på den datoen som står i planen. Det får jeg jo ikke hvis de ikke gir melding til Lånekassen før etter det. Har dere andre som har søkt om lån/stipend og semesterregistrert dere fått godkjent opptak på Lånekassens nettsider?? Anonymkode: 92419...9b5 Ved de fleste universitet går dette automatisk - og all registrering går direkte til Lånekassen fra læringsinstitusjonen ved jevnlige 'kjøringer'. dersom dere bruker StudentWeb - log på å sjekk at all registrering er OK. Hvilken institusjon tilhører du?
Sola* Skrevet 18. juli 2017 #14 Skrevet 18. juli 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Okei, så det å søke tidlig (som jeg fikk mail av Lånekassen om i vår) har egentlig ingen hensikt? Får vel neppe stipendet på den datoen som står nå, hvis det ikke ordnes før i slutten av juli. Anonymkode: 92419...9b5 Fra lånekassen får beskjed om at du har studieplass tar det bare 1-2 dager så har du pengene på konto 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2017 #15 Skrevet 18. juli 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Okei, så det å søke tidlig (som jeg fikk mail av Lånekassen om i vår) har egentlig ingen hensikt? Får vel neppe stipendet på den datoen som står nå, hvis det ikke ordnes før i slutten av juli. Anonymkode: 92419...9b5 Dette skal gå ganske raskt, ta en telefon til ekspedisjonen på skolen din Anonymkode: c771d...b7d
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2017 #16 Skrevet 18. juli 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Okei, så det å søke tidlig (som jeg fikk mail av Lånekassen om i vår) har egentlig ingen hensikt? Får vel neppe stipendet på den datoen som står nå, hvis det ikke ordnes før i slutten av juli. Anonymkode: 92419...9b5 Joda, det pleier å gå raskt. Anonymkode: 51021...f58 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2017 #17 Skrevet 18. juli 2017 Jeg har det samme problemet.. håper virkelig det ordner seg og kommer før 5. August, er så blakk som jeg ikke har vært på flere år Anonymkode: dcc19...a4c
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2017 #18 Skrevet 18. juli 2017 7 minutter siden, Dormouse skrev: Ved de fleste universitet går dette automatisk - og all registrering går direkte til Lånekassen fra læringsinstitusjonen ved jevnlige 'kjøringer'. dersom dere bruker StudentWeb - log på å sjekk at all registrering er OK. Hvilken institusjon tilhører du? Alt er OK på Studentweb. Har semesterregistrert meg, betalt semesteravgift, og meldt meg til undervisning. Vært OK i et par uker nå. Har ikke meldt meg til eksamen i alle emnene fordi dette ikke åpner før tidligst 16. september. Går på NTNU. Anonymkode: 92419...9b5
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2017 #19 Skrevet 18. juli 2017 Men hvordan gjør man dette med semesteravgift og studentweb og bla bla bla når man er førsteårsstudent? Anonymkode: e9c6e...167
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2017 #20 Skrevet 18. juli 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Men hvordan gjør man dette med semesteravgift og studentweb og bla bla bla når man er førsteårsstudent? Anonymkode: e9c6e...167 Man får som regel en e-post når det nærmer seg med påloggingsinformasjon. Anonymkode: 51021...f58
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå