Gå til innhold

Frustrert over hunden! Hjelp?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hunden min har bæsjet inne siden jeg fikk henne. Dette er 3mnd siden. Hun er 1,5år og var stueren i følge tidligere eier. 

Jeg tror hun er ukonsentrert ute og glemmer å gå på do. Prøver å gå kjente steder så ikke hun er for opptatt av å snuse og glemme å bæsje. Hun bæsjer alltid inne når jeg ikke er tilstede. 

Hva skal jeg gjøre? Jeg har lurt på om hun kan være litt hard i magen og kanskje bæsjer lettere om hun får noe olje? 

Hjelper det å rose og gi godbiter når hun går på do ute? Og hva gjør jeg når jeg ser hun har bæsjet? Hvordan skal hun lære at det ikke er lov?

Anonymkode: 8e4bb...cc7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hun bæsjer forresten myye inne og derfor tror jeg hun "holder" på bæsjen for lenge til hun ikke klarer å holde seg. Hun tisser ute. 

Anonymkode: 8e4bb...cc7

AnonymBruker
Skrevet

Hva mener du med "ikke tilstede"? Jobb, annet rom..?  Hvis jobb, kanskje hun er stresset når hun er alene? 

Jeg ville og prøvd å være ute til hun hadde bæsjet, men skjønner det kan være vanskelig. 

Anonymkode: 5efad...bba

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan ikke veldig mye om dette, men prøver litt likevel:) bæsjer hunden på samme plass innendørs? Da kan det være at det ligger igjen lukt og hunden tror det er en "bæsjeplass". Er dere ute lenge nok? Kan ta tid å snuse seg frem til en bra nok plass. En hund jeg gikk mye med brukte en 40 min før han bæsjet dagens ladning, gjorde ikke noe da han trengte minst en times tur i gangen. Han var kresen på stedet han valgte da... Prøv slik med valper og gir ros og godbit hver gang hunden er flink å bæsje ute. Og ta med ut ubiddelbart dersom du ser den gjøre det. Kan også være stressrelatert siden du ikke er tilstede.

Anonymkode: 3956d...315

AnonymBruker
Skrevet

Har du andre dyr? Hunden vår pleide ikke å gå ned i kjellerstuen da han ikke likte trappa, så da ble det sånn at katten min som vi hadde før vi fikk hunden var mye nede, det ble liksom hennes sted. Når vi var borte, hvis vi ikke stengte for kjellertrappa og katten var ute, så trosset hunden likevel trappa og gikk ned for å bæsja midt på stuegulvet. Vi tok det som en måte for hunden å markere seg på ovenfor katten, for det var alltid en liten maktkamp mellom katten og huden, selv om de ble venner etterhvert. Hunden bæsjet aldri inne noen andre steder, og så lenge trappa var stengt av klarte han fint å vente med å gå på do til noen var hjemme.

Anonymkode: 014c6...13f

Skrevet

Gå ut med hunden og vær ute til den gjør fra seg. Hunder "glemmer" ikke å gå på do, så her tror jeg det handler om at hunden rett og slett tror at det er riktig å gjøre fra seg inne. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg var fôrvert for en hund som jeg hadde kjent lenge og som var stueren, men som gjorde fra seg på kjøkkengulvet mitt første gang vi lot ham være alene hjemme. Da hadde han bodd hos oss i to uker, og jeg trodde det ville gå fint, men han hadde nok en separasjonsangst som sikkert ble forsterket av at han da hadde blitt "sendt rundt" og passet av ulike folk i lang tid. Han hadde visst gjort tilsvarende hos andre passere, men ikke hjemme hos eier. Etter en stund kunne vi la ham være alene hjemme i kortere perioder, men det tok lang tid. Heldigvis hadde vi muligheten til å nesten aldri la ham være alene hjemme, og det er jo vanskelig for mange.

Prøv med lange turer før du lar hunden være alene, kanskje sørg for at den har en aktiviseringsleke (jeg elsker å bruke fylte, frossne Kongs) og eventuelt film hunden når du går fra den for å se om den er stresset.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...