AnonymBruker Skrevet 18. juli 2017 #1 Skrevet 18. juli 2017 Hei! Har nettopp gått gjennom noen tøffe dager med mislykkede cytotec-kurer og deretter utskrapning, etter MA, oppdaget tilfeldigvis i uke 13. Først trodde de det var tom fostersekk, men så fant de fosteranlegg og rester av foster på en senere UL. Fostersekk og morkake var i uke 13 på tross av dette, så hadde masse symptomer på graviditet Det de oppdaget i tillegg er at jeg har en muskelknute på 3cm i livmora. Den er høyt oppe i livmora og den var veldig tydelig på ultralydbildene av fostersekken, som en stor bulk inn i sekken. Jeg blødde unormalt mye både under og etter utskrapingen og gyn trodde kanskje det kunne være pga muskelknuten. Den kunne visst også være årsak til at cytotec-kurene ikke virket på meg (mangel på sammentrekninger i livmoren). Men, ingen av legene kan svare på om dette kan skape trøbbel for senere prøving. Vet heller ikke om muskelknuten er skyld i MA'en. Legene sier kanskje/kanskje ikke, alt er veldig diffust. Er det noen her som har tilsvarende erfaringer? Burde jeg følge muskelknuten nøye opp ved neste graviditet (om vi er så heldige igjen)? Kjenner meg veldig nervøs for videre prøving nå 😕 Har hatt et vellykket svangerskap tidligere, men det er ikke sikkert at den knuten var der da. Har iallfall fått veldig kraftige mensblødninger etter svangerskapet.. Anonymkode: 7b263...c7f
Rosmerta Skrevet 18. juli 2017 #2 Skrevet 18. juli 2017 Jeg ville kanskje hørt med lege og bli henvist til gynekolog/spesialist for å sjekke det ut? Ikke at det nødvendigvis er noe farlig, men greit å være på den sikre siden hvis det er noe som kan skape problemer for graviditet eller sykluser. 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2017 #3 Skrevet 18. juli 2017 Hei! Jeg har en nær venninne som hadde en mye større muskelknute enn deg. Hun slet med å bli gravid(men ble det på naturlig måte - det bare tok tid), og hun fikk et prematurt barn fordi muskelknuten tok opp babyens plass i livmoren. Jeg ville nok bedd om å få snakke med gynekolog om dette. Anonymkode: 23e43...b85
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2017 #4 Skrevet 18. juli 2017 Jeg hadde en på under 2 cm. Den lå inn mot livmorhulen, rett under slimhinnen, høyt på bakre livmorvegg. Dette er et område der embryo ofte vil prøve å feste seg. Når livmoren hadde sammentrekninger bulet den skikkelig inn i livmoren. Denne plasseringen kan gi manglende implantasjon og aborter i første trimester. Ivf-gynekologen ønsket den fjernet før ivf. Fikk 5 mnd ventetid til operasjon. Første forsøk på å fjerne den var mislykket (operatøren så den ikke under inngrepet), og jeg gjorde første ivf med muskeknuten tilstede. Negativt forsøk. Fikk så knuten fjernet, via et tynt rør med instrumenter som føres gjennom livmorhalsen, i narkose. Ble gravid på første ivf etter inngrepet, men det ble MA med embryodød mellom 7 og 8 uker. Ble gravid igjen på forsøk nr 3 og har en herlig unge. Anonymkode: 6c5bb...e90
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2017 #5 Skrevet 18. juli 2017 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Burde jeg følge muskelknuten nøye opp ved neste graviditet (om vi er så heldige igjen)? Anonymkode: 7b263...c7f De kan ikke gjøre noe med knuten mens du er gravid, så du trenger nok ikke mye kontroller. Iflg gynekologen min er de små knutene bare problematiske før 2. trimester. Store knuter kan være problematiske senere i svangerskap. Anonymkode: 6c5bb...e90 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2017 #6 Skrevet 22. juli 2017 Takk for svar snille dere! Jeg får ta en oppfølging på dette ganske snart. Anonymkode: 7b263...c7f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå