Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Tror dere jeg har en sjanse??? Skal kontakte saksbehandler imorgen, da jeg er på jobb til sent idag, men jeg er så utrolig deppa. Føles ut som om livet mitt er over! 

Anonymkode: 1d338...612

Videoannonse
Annonse
Skrevet

selv som nummer 1 på ventelista må fortsatt langt flere enn 1 melde avslag til studieplassen. De tar alltid inn for mange.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, herremann skrev:

selv som nummer 1 på ventelista må fortsatt langt flere enn 1 melde avslag til studieplassen. De tar alltid inn for mange.

Men hvorfor i alle dager gjør de det? Åhhh alt ser så mørkt ut nå

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer an på så mye. Hvis det er et studium som mange har på andre-, tredje- osv-ønske, så kan du ha en god mulighet. Dette fordi mange av de som har kommet inn kanskje står på venteliste til høyere ønsker. Hvor stort studiet er, og hvor mange ekstra de har tatt inn spiller også en stor rolle. Dessuten: det skjer mye mellom hovedopptak og suppleringsopptak, mellom suppleringsopptak og studiestart, og de første dagene av studiestart. Jeg kjenner folk som har stått lenger ned på venteliste enn deg, og som har fått plass i løpet av de første dagene på studiet. Ikke gi opp håpet ennå. 

Anonymkode: b7657...da3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvorfor i alle dager gjør de det? Åhhh alt ser så mørkt ut nå

Fordi de vet av erfaring ca. Hvor mange som takker nei. Så da kan de gi flere tilbud i hovedopptaket, det blir enklere både for dem selv og for studentene som slipper å vente.

Om du har sjans kommer an på studiet! Noen steder tar inn mange og noen tar ikke inn fra venteliste i det hele tatt. Hva er det du har søkt? Lykke til i alle fall! :hug:

Anonymkode: 26cc3...c73

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer an på så mye. Hvis det er et studium som mange har på andre-, tredje- osv-ønske, så kan du ha en god mulighet. Dette fordi mange av de som har kommet inn kanskje står på venteliste til høyere ønsker. Hvor stort studiet er, og hvor mange ekstra de har tatt inn spiller også en stor rolle. Dessuten: det skjer mye mellom hovedopptak og suppleringsopptak, mellom suppleringsopptak og studiestart, og de første dagene av studiestart. Jeg kjenner folk som har stått lenger ned på venteliste enn deg, og som har fått plass i løpet av de første dagene på studiet. Ikke gi opp håpet ennå. 

Anonymkode: b7657...da3

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi de vet av erfaring ca. Hvor mange som takker nei. Så da kan de gi flere tilbud i hovedopptaket, det blir enklere både for dem selv og for studentene som slipper å vente.

Om du har sjans kommer an på studiet! Noen steder tar inn mange og noen tar ikke inn fra venteliste i det hele tatt. Hva er det du har søkt? Lykke til i alle fall! :hug:

Takk for svar til begge to. Jeg har søkt Sosialt Arbeid i Lillehammer... Føler meg knust siden jeg ikke kom inn.

Har også et stort problem når det gjelder bolig. Legger ved et innlegg jeg skrev tidligere i en annen tråd. Dette problemet kan koste meg 15 K hvis jeg plutselig kommer inn i Lillehammer ETTER studiestart...

IMG_9042.PNG

AnonymBruker
Skrevet

Hva kom du inn på i bodø? det du ville?

Hadde det vært meg i den situasjonen hadde jeg takket ja til Bodø, og nei takk til venteliste - da er studieplassen sikret og bosted ordnet.

Anonymkode: dda54...0bb

AnonymBruker
Skrevet

Bare å komme til Bodø hvis du har søkt sosialt arbeid der :). Studerer selv i Bodø, eneste minuset er vind 365 dager i året. 

Anonymkode: 39a76...b42

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare å komme til Bodø hvis du har søkt sosialt arbeid der :). Studerer selv i Bodø, eneste minuset er vind 365 dager i året. 

Så i 2020 blir det en vindfri dag?

Anonymkode: 973f3...a46

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva kom du inn på i bodø? det du ville?

Hadde det vært meg i den situasjonen hadde jeg takket ja til Bodø, og nei takk til venteliste - da er studieplassen sikret og bosted ordnet.

Anonymkode: dda54...0bb

Kom inn på Sosialt Arbeid, det jeg ville ja. 

Har tenkt litt som deg, men vil liksom ikke miste muligheten til å studere i Lillehammer. Er fælt å miste så mye penger da så tror jeg må takke nei til venteliste...

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uff er det så mye vind? Altså det jeg syns er negativt med å studere i Bodø er "mørketiden". Jeg fungerer svært dårlig om vinteren, og 1-2 måneder uten noe som helst sollys er jeg redd vil påvirke energinivået mitt (har slitt med dette hvert år på vgs, utrolig vanskelig). 

Er også i grunn redd for å ikke klare å skaffe venner. Ikke at det blir lettere i Lillehammer, men da er jeg nærmere hjemmet mitt i alle fall. Å bare kunne dra hjem 2 ganger i året hvis jeg studerer i Bodø er så trist syns jeg.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du kommer inn i Lillehammer *etter* skolestart så har du mulighet å si nei! Det er kun i suppleringsopptaket du mister plassen automatisk. Etterfylling opptakene kan man takke ja eller nei. 

Ville forhørt meg med utleier og og forklart situasjonen, det er sikkert mange som leter etter hybel rundt skolestart i Bodø og ofte kan man da skulle oppsigelsestiden mot at man selv finner en ny leietaker, eller man kan fremleie i oppsigelsestiden (neste leieboer betaler deg, men da er du ansvarlig for å få inn leien, så pass på hvem du fremleier til.) 

Så, tenk deg om før du takker nei til ventelisten! :) 33. Er jo langt nede, men ikke umulig heller, avhengig av hvor populært studiet er

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, herremann skrev:

Da jeg kom inn for 2 år siden på mitt studie var jeg nummer 6 på venteliste og saksbehandler eller hva det heter sa det var svært lite sannsynlig at jeg kom til å komme inn siden de hadde tatt inn så mange flere enn de hadde plass til. Jeg kom inn med god margin likevel. Vil tro du også kommer inn, men nr 33 på venteliste høres vanskelig ut. 

Anonymkode: 1e952...659

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikke bæret av dette, jeg; altså du har kommet inn på studiet du vil, bare ikke stedet du vil....og føler at livet ditt er over? 

Anonymkode: 723c5...b6b

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Altså, hvis jeg har forstått det riktig; du kom inn i Bodø som var på 1 valget ditt og du har til og med skaffet deg bolig der. Nå vil du inn på Lillehammer men er på ventelisten?

Å flytte langt fra der du kommer fra er jo en bra erfaring. Du får oppleve å være selvstendig og kanskje setter man mer pris på de rundt seg når man bare har muligheten til å besøke de av og til. Du får også reisestipend fra Lånekassen, bare så du vet det :)

Bodø er kjempe fint, og ja, det er noe mørketid, men selv i Oslo blir det mørkt etter kl. 15 om vinteren. 

Hvis ikke Lillehammer er så mye bedre, sånn utdanningsmessig, så hadde jeg virkelig gått for Bodø.

Anonymkode: 60f35...c50

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har Lillehammer på førsteplass men er nr 30 på ventelisten, har jeg sjangs? 

Anonymkode: bc2d0...5e6

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror dere jeg har en sjanse??? Skal kontakte saksbehandler imorgen, da jeg er på jobb til sent idag, men jeg er så utrolig deppa. Føles ut som om livet mitt er over! 

Hvis det er snakk om juss så kan du bare glemme det. De overbooker med såpass mange at de ikke tar inn fler selv om mange skulle falle fra. 

Anonymkode: 51f22...604

Skrevet

Jeg ser det er sosialt arbeid du har søkt :)

jeg vil tro at det er en sjanse, nettopp fordi Lillehammer også er et av stedene i landet med lavest snitt på den linjen. Jeg tror derfor at de som har søkt Oslo, Agder, osv (stedene med høyt snitt) som virkelig ønsker seg inn på akkurat den linja har Lillehammer på lista si og takker nei når de kommer inn i et av de høyere. Jeg kan jo ikke garantere noe, eller si noe sikkert, men Lillehammer er jo mer attraktivt enn Bodø for mange så sannsynligheten er at de har Lillehammer på lista si :)

Lykke til!

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar til begge to. Jeg har søkt Sosialt Arbeid i Lillehammer... Føler meg knust siden jeg ikke kom inn.

Har også et stort problem når det gjelder bolig. Legger ved et innlegg jeg skrev tidligere i en annen tråd. Dette problemet kan koste meg 15 K hvis jeg plutselig kommer inn i Lillehammer ETTER studiestart...

IMG_9042.PNG

Null problem, bare bli født inn i en rik familie

Anonymkode: 6bde3...1ea

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har Lillehammer på førsteplass men er nr 30 på ventelisten, har jeg sjangs? 

Søkt sosialt arbeid

Skrevet (endret)

Du har fått bolig i de nye studenthusene i Bodø??? De er jo kjempefine! Og nærmere campus kommer du ikke..:nordvesta:

Bodø er et FLOTT studiested, og nordlendingene er MYE lettere å bli kjent med enn sånn ca. alle andre jeg har vært borti. Jeg har studert både i Oslo, Bodø + et par steder til, og selv om jeg gikk på et studie i Bodø hvor vi var veldig få studenter var det mye enklere å få nye venner, være med på ting osv. der enn det var i f.eks. Oslo. Opplevde at mange var i "samme båt" som meg, dvs. kanskje hadde flytta oppover og var langt unna familie og venner, mens mange andre var fra regionen og mer enn gjerne inkluderte deg i vennegjengen sin og tok deg med rundt på sightseeing og alt mulig. Kjempehyggelig!

Bodø er over dobbelt så stort målt i innbyggertall som det Lillehammer er. Bodø er en kjempefin by med masse turmuligheter, god shopping (ble et dyrt år for meg :fnise: ), gode restauranter, ålreit uteliv.. Altså, hva er problemet med Bodø? Det er ikke sånn at det er iskaldt året rundt og et lite høl med 100 mennesker midt uti ingensteds. Det er helt motsatt! Javisst er det mørketid om vinteren (men ikke så ille som det er i f.eks. Tromsø!) , men det er egentlig veldig ålreit. Jeg grua meg veldig til det selv, men det gikk kjempefint, og det var ganske koselig å kunne gå ute om kvelden og følge nordlyset hjem. Vinteren er fin der oppe, og selv om "Bodøvinden" er KALD (litt åpenbart når byen er mer eller mindre omringet av åpent hav - selvfølgelig blåser det) så er det jo bare å ha på seg ei jakke hvis du skal gå langs havpromenadene eller nede i sentrum.. Synes også det var mindre merkepress og klespress der oppe enn jeg opplever på østlandet.

Det jeg likte best med Bodø var avslappet atmosfære, hyggelige og utadvendte + inkluderende folk, og at man virkelig følte seg ønska på universitetet, og at man ikke bare forsvant i mengden slik jeg opplever at man fort gjør på f.eks. UiO. Det var helt naturlig å ta en kaffe med foreleser, å bli invitert på faglige seminarer osv., og de ligger langt fremme når det gjelder teknologi (de har f.eks. mye nettbasert undervisning i flere fag), og de er veldig faglig flinke på flere områder, blant annet sosial arbeid. Bodø er IKKE et dumt sted å ha en grad fra!

Endret av Strixvaria
  • Liker 11

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...