Gå til innhold

Stryk i fag... ta de opp etter vgs

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei! Jeg fikk ikke karakter i en del fag fra VG2 studiespesialisering pga. for høy fraværsprosent. Jeg får lov å gå VG3 uansett.

Jeg må ta opp fagene jeg ikke har karakter i, etter VG3. Det jeg lurte på var om jeg da havner i ordinærkvoten?😥

Anonymkode: 5ca78...4a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Er litt usikker, men vil nesten tro at du gjør det. Dersom du klarer å ta opp fagene mens du går vg3 vil du nok få førstegangsvitnemål 

Anonymkode: 60968...862

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det kommer jeg ikke til å klare, det er snakk om 4 fag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke sånn at om du går vg2 om igjen før du tar vg3 så kommer su fremdeles under førstegangskvoten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg har forstått det medfører nye eksamener etter du er ferdig med 3 året, sekundærvitnemål. 

Så du bør absolutt prøve å få tatt eksamen i disse fagene dette året. Du har vel gjennomført undervisningen tross høyt fravær? Slik at det kun gjenstår å gå opp til eksamen? Da burde det med litt ekstra innsats og vilje være mulig å gjennomføre fire eksamener på kort tid.Evnt kan du ta siste året over to år. Da får du god tid til å komme deg gjennom alle eksamenene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du tar de opp mens du går på VGS så får du førstegangsvitnemålet, tar du de etter går du i ordinær kvote :)

hvilke fag er det snakk om? Hadde jeg vært deg hadde jeg bare meldt meg opp til privatist og tatt de for å få en karakter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Tusen takk for svar!

Hvis jeg tar siste året over 2 år, kan jeg ta de fagene fra vg2 samtidig? Og er det for sent å søke/ be om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar!

Hvis jeg tar siste året over 2 år, kan jeg ta de fagene fra vg2 samtidig? Og er det for sent å søke/ be om det?

Tror dette er litt vanskelig å få innvilget med mindre det er sykdom inne i bildet. 

Men ja, dersom du får innvilget sisteåret over 2 år kan du fint ta opp fagene fra VG2 og fortsatt få førstegangsvitnemål når du er ferdig. 

Anonymkode: 638d5...c54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar!

Det må du nesten spørre rådgiver om :) Jeg har selv tatt opp fag som privatist og et ordinært vitnemål er slettes ikke så skummelt som det høres ut som. Med mindre du vil inn på medisin, psykologi og rettsvitenskap utgjør det ikke en enorm forskjell. Vg2 fag er som regel muntlige eksamener så der har du en stor fordel dersom du ønsker å ta de mens du går på videregående. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg var i samme situasjon for ti år siden. Fikk beskjed om at så lenge jeg meldte meg av fagene innen høstferien ble det regnet som at jeg ikke hadde tatt de fagene, at jeg da kunne ta dem etter VGS. Jeg har vært for syk til å ta dem, men forsto det som om jeg kan ta fagene når som helst. 

Anonymkode: 11b5a...4dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jusisthegoal

Du får dessverre ordinært vitnemål om du tar opp fag etter VGs. Men også har du jo ikke fullført VGS når du mangler dag, så tror du må spørre noen som kan ordentlig om dette!

Endret av jusisthegoal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jusisthegoal
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Joda du greier det. Det er IKKE vanskelig. Ta 3 fag opp til høsten og et til vår. Jeg tok opp 5 fag i år da jeg gikk 3 VGS. Er ikke et naturtalent.

DET KOMMER TIL Å VÆRE VERDT DET!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, jusisthegoal skrev:

Joda du greier det. Det er IKKE vanskelig. Ta 3 fag opp til høsten og et til vår. Jeg tok opp 5 fag i år da jeg gikk 3 VGS. Er ikke et naturtalent.

DET KOMMER TIL Å VÆRE VERDT DET!!

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er også sikker på at du vil klare dette TS, men som datteren min akkurat fortalte må du ha i mente at privatisteksamen føres på den ordinære 10% fraværsregelen, så du må passe nøye på at du ikke får for høyt fravært i et lite fag hvis eksamen faller på denne dagen.

Så du bør snakke med rådgiver så fort administrasjonen er tilbake på skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
24 minutter siden, Ulven skrev:

Jeg er også sikker på at du vil klare dette TS, men som datteren min akkurat fortalte må du ha i mente at privatisteksamen føres på den ordinære 10% fraværsregelen, så du må passe nøye på at du ikke får for høyt fravært i et lite fag hvis eksamen faller på denne dagen.

Kan legge til at de fleste avgangsfagene i vg2 med unntak av fremmedspråk er muntlige :) Muntlig privatisteksamen pleier å være etter skoletid, men man må gjerne gå litt tidligere på dagen i tilfelle man har lang reisevei til den videregående skolen som avholder privatisteksamener 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jusisthegoal
39 minutter siden, Ulven skrev:

Du får dokumentert fravær på alle privatist eksamen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, jusisthegoal skrev:

Du får dokumentert fravær på alle privatist eksamen.

Nei det gjør man ikke på alle skoler. Noen er "snille" og fører ikke fravært for eksamen, mens andre fører fraværet helt rigid. 

https://www.udir.no/regelverk-og-tilsyn/finn-regelverk/etter-tema/Vitnemal/til-elever/

Spørsmål: Får jeg fravær dersom jeg ikke kan møte opp på skolen på grunn av privatisteksamen?

Svar: Hvis privatisteksamen inngår i det ordinære fagvalget ditt, for eksempel at du tar fremmedspråk som privatist fordi skolen ikke tilbyr undervisning i dette språket, regnes ikke dette som fravær.

Hvis du har privatisteksamen i et fag som ikke inngår i det ordinære fagvalget ditt, for eksempel at du vil forbedre karakteren i et fag, vil dette regnes som fravær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan søke om utvidet skolerett til våren. Da kan du ta resterende fag i vg4, og samtidig få førstegangsvitnemål. Snakk med rådgiveren din om dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
46 minutter siden, Ulven skrev:

Er det virkelig sant?? Det med fraværet? Håper ikke det :sjokkbla: hvorfor skal det gjøres så enormt komplisert å fullføre VGS for de som ikke har klart alt helt etter boken..? Tjener samfunnet noe på dette eller er det bare for at et par utbrente lærere ikke skal føle seg truet av at noen elever kan klare faget selv om de går glipp av et par undervisningstimer, eller til og med kan gjøre det bra i faget kun ved å lese på egenhånd? 

Anonymkode: 5afb8...5d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
37 minutter siden, bobleplast_ skrev:

Du kan søke om utvidet skolerett til våren. Da kan du ta resterende fag i vg4, og samtidig få førstegangsvitnemål. Snakk med rådgiveren din om dette. 

Nei, skolerett har ingenting med førstegangsvitnemål å gjøre. 

Anonymkode: 638d5...c54

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det virkelig sant?? Det med fraværet? Håper ikke det :sjokkbla: hvorfor skal det gjøres så enormt komplisert å fullføre VGS for de som ikke har klart alt helt etter boken..? Tjener samfunnet noe på dette eller er det bare for at et par utbrente lærere ikke skal føle seg truet av at noen elever kan klare faget selv om de går glipp av et par undervisningstimer, eller til og med kan gjøre det bra i faget kun ved å lese på egenhånd? 

Anonymkode: 5afb8...5d9

Det er dette ungdommen her i huset fikk beskjed om. Skulle hun ta opp mattekarakteren fra andre klasse i løpet av tredje, ville det telle på fraværet.

Men for TS er det jo enda mer komplisert med tanke på at hun har IV i flere fag, så hun må ta kontakt med skolen for videre hjelp.

Endret av Ulven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...