AnonymBruker Skrevet 18. juli 2017 #1 Skrevet 18. juli 2017 Hei Skal vi dele noen tips og triks til alle medstudenter? Ting man bør huske på, tips til handling av skolemateriell, studentrabatter, triks til studiehverdagen og lesingen og alt annet som kan hjelpe en annen Kanskje er det noe du skulle ønske at noen fortalte deg eller tipset deg om, før du ble student selv? Del del Anonymkode: 0e5a7...e43 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2017 #2 Skrevet 18. juli 2017 Adlibris er tingen! Ikke kjøp skolebøkene på campus, for det er alltid mye dyrere. Ikke kjøp alt på pensumlista, for noen av bøkene brukes ikke i det hele tatt. Anonymkode: 4a295...d61 1
Gjøksuppe Skrevet 18. juli 2017 #3 Skrevet 18. juli 2017 (endret) Se etter tilbud hos adlibris, kjøpte størsteparten av årets pensum (der hele boken nyttes) til halv pris. Nb.no har ofte bøker tilgjengelig selv om studiested ikke opplyser om dette. Kjøp vanntett pakksekk til laptop og til bøker for å beskytte mot regn og vannflaske/termos. Begynn med lesingen før det er to uker til eksamen Sørg for at digitale eksamensprogram og tilkobling faktisk virker FØR eksamen. Om ikke bestill låne-pc (gjelder mest for UIB). Snakk om og diskuter faget og faglitteratur med dine medstudenter og forelesere. Fortell mennesker hva du har lært, det å gjengi kunnskap er en fin måte å lære seg å huske siden en bruker sin egen formulering. Endret 18. juli 2017 av Gjøksuppe 1
QQbaby Skrevet 18. juli 2017 #4 Skrevet 18. juli 2017 Er ikke student, men et godt tips er å faktisk åpne bøkene og ikke kastebort tiden på fyll hver helg. 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2017 #5 Skrevet 18. juli 2017 Husk hermetikkåpner Anonymkode: a5a95...c6a 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2017 #6 Skrevet 18. juli 2017 Hvis det er engelsk bøker på pensumlista er det også lurt å sjekke ut Amazon. Og hvis det bare er noen sider av en bok som er pensum, er det lurt å låne boka fra biblioteket og printe de sidene man trenger i stedenfor å kjøpe boka. Anonymkode: ef809...29f
Gjøksuppe Skrevet 18. juli 2017 #7 Skrevet 18. juli 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvis det er engelsk bøker på pensumlista er det også lurt å sjekke ut Amazon. Og hvis det bare er noen sider av en bok som er pensum, er det lurt å låne boka fra biblioteket og printe de sidene man trenger i stedenfor å kjøpe boka. Anonymkode: ef809...29f Vil legge til at bookdepository.com har gratis frakt og legger ikke til toll ut av det blå. 3
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2017 #8 Skrevet 18. juli 2017 http://www.dinside.no/mobil/anbefalte-student-apper/60803945 Mazemap ser utrolig bra ut dersom man ikke eier retningssans slik som meg Anonymkode: a5a95...c6a
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2017 #9 Skrevet 18. juli 2017 Tips til lesingen: Les eksamensrettet. Løs oppgaver! Du lærer myye bedre av det enn å sitte og kun lese time etter time. Kjenner et par som leser og leser på ting som er helt irrelevant for eksamen, fordi de forholder seg til at man skal kunne hele pensum, også sutrer når andre får A fordi de ikke fortjener det når de "kun har løst eksamensoppgaver" eller "ikke kan noen ting" de om det! Anonymkode: f2c6b...08d 1
Ulven Skrevet 18. juli 2017 #10 Skrevet 18. juli 2017 20 minutter siden, Gjøksuppe skrev: Vil legge til at bookdepository.com har gratis frakt og legger ikke til toll ut av det blå. Er dette en god side å bestille fra når du er UK-student også? I forhold til pris?
Gjøksuppe Skrevet 18. juli 2017 #11 Skrevet 18. juli 2017 Akkurat nå, Ulven skrev: Er dette en god side å bestille fra når du er UK-student også? I forhold til pris? Om du er i UK ville jeg sammenlignet pris med amazon.co.uk da de ofte har gratis frakt i uk. Prisen på bøker varierer så skjekk hos begge 1
Ulven Skrevet 18. juli 2017 #12 Skrevet 18. juli 2017 6 minutter siden, Gjøksuppe skrev: Om du er i UK ville jeg sammenlignet pris med amazon.co.uk da de ofte har gratis frakt i uk. Prisen på bøker varierer så skjekk hos begge Takk for tips. :-) 1
Katten.2.0 Skrevet 18. juli 2017 #13 Skrevet 18. juli 2017 Sjekk universitetsbiblioteket. Ofte kan du låne hele pensum gratis.
Gjøksuppe Skrevet 18. juli 2017 #14 Skrevet 18. juli 2017 15 minutter siden, Katten.2.0 skrev: Sjekk universitetsbiblioteket. Ofte kan du låne hele pensum gratis. Bare ikke sitt og rug på bøkene når du er ferdig med å lese de UIB har ofte bare ett eksemplar av hver pensumbok og mange på venteliste... 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2017 #15 Skrevet 18. juli 2017 Ta deg fri med god samvittighet innimellom. Det er veldig vanlig å tenke at man bare må lese litt til og må gjøre sånn og sånn, men av og til må godt nok være godt nok, og du må ha fri uten at det ligger og gnager i bakhodet at du bare skulle lest litt til. Ikke dra med deg pensum på langhelg hos foreldrene eller påskefjellet. Si ja til å være med på fest selv om du føler at du kunne lest litt mer. Gjør morsomme ting. Det er de du kommer til å huske om 15 år, ikke alle kveldene du tilbragte på lesesalen. En av måtene jeg klarte å ta fri med god samvittighet var å ha kontortid på lesesalen. Jeg var på skolen ca 8-15 mandag-fredag stort sett hver uke. Da jobbet jeg effektivt, og tok gode pauser med medstudenter. Også utvidet jeg kontortiden i perioder når det var nødvendig, f.eks. i eksamensperioden og i forbindelse med større arbeidskrav. Det var et mål for meg å føle at jeg hadde gjort det jeg skulle den dagen når jeg dro hjem, så slapp jeg å jobbe hjemme. I helgene tok jeg også helt fri. Jeg tror dette er viktig både for å lære seg gode arbeidsvaner og for å ta vare på den mentale helsen sin. Meld deg inn i en eller annen forening og skap et liv utenom skolen. Det er fint og viktig å bli kjent med medstudenter, men det er også fint å ha et nettverk utenom de du går i klasse med. Jeg var aktiv i et idrettslag som ikke var tilknyttet studentsamskipnaden, og ble kjent med veldig mange forskjellige folk, og flere av disse er jeg like god venn med i dag som de jeg studerte med. Det er kjempemorsomt å studere, og jeg skulle gjerne ha studert mye mer! Lykke til! Anonymkode: 6da35...e60 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå