AnonymBruker Skrevet 18. juli 2017 #1 Skrevet 18. juli 2017 Jeg har funnet en jobb jeg ønsker. Men de har som krav at man har jobbet på callsenter/sentralbord i minst 3 år og erfaring fra systemet det benyttes. Jeg har ikke dette. Er det vits at jeg søker..? Kanskje jeg kan ringe å høre "hvor viktig" det er..? misforstå meg rett, men hvor vanskelig kan det være..? Hva kan jeg evt skrive/si som kan kompansere dette kravet..? Anonymkode: c4a8b...018
Druid Skrevet 18. juli 2017 #2 Skrevet 18. juli 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg har funnet en jobb jeg ønsker. Men de har som krav at man har jobbet på callsenter/sentralbord i minst 3 år og erfaring fra systemet det benyttes. Jeg har ikke dette. Er det vits at jeg søker..? Kanskje jeg kan ringe å høre "hvor viktig" det er..? misforstå meg rett, men hvor vanskelig kan det være..? Hva kan jeg evt skrive/si som kan kompansere dette kravet..? Anonymkode: c4a8b...018 TYPISK, når man setter slike krav, så har man siktet seg inn på en kandidat. Det er en eller annen grunn for at de må utlyse stillingen, men de har en på hånd. Det er ALLTID verdt å søke ; på slutten av dagen er søknadsprosessen en statistisk lotteri og du ville ikke være førstemann som opplevde ett uventet tilbud basert på at arbeidsgiver hadde malt seg opp i ett hjørne. (Ulempen med å spesifisere denne typen detaljer, er at du rydder altfor mye i potensialet for kandidater; du kan ende opp i 5 søkere, der den du hadde siktet deg inn på, sier nei, og resten er den gruppen som bare sender inn noe. ) 2
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2017 #3 Skrevet 18. juli 2017 Er det nevnt som et absolutt krav, eller er det "ønskelig med" eller noe tilsvarende? Hvis du beskriver andre jobber du har hatt, som har gitt erfaring med kundekontakt / dialog med andre mennesker / sette seg (raskt) inn i ulike systemer / programvarer så vil jeg anta at det kan kompensere for dette. Hvis du har hatt en jobb der du besvarte (alle) innkomne henvendelser på telefon vil du kunne skrive dette på en måte som gir nødvendig erfaring. Å holde seg rolig i stressede situasjoner osv kan jo også være viktig når man skal håndtere mange henvendelser på kort tid.. Noen ganger er veldig nøyaktige beskrivelser av kompetanse, tegne på at det er en bestemt person som er tiltenkt stillingen. Men så kan det også være at det var slik forrige gang de skulle rekruttere, og så har de bare gjenbrukt annonsen denne gangen, selv om de ikke har en person på hånden.. Hvis du kontakter dem, så ikke vektlegg kompetansen du mangler, men heller selg inn kompetansen du har. Anonymkode: 47e49...2f1 3
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2017 #4 Skrevet 18. juli 2017 24 minutter siden, Druid skrev: TYPISK, når man setter slike krav, så har man siktet seg inn på en kandidat. Det er en eller annen grunn for at de må utlyse stillingen, men de har en på hånd. Det er ALLTID verdt å søke ; på slutten av dagen er søknadsprosessen en statistisk lotteri og du ville ikke være førstemann som opplevde ett uventet tilbud basert på at arbeidsgiver hadde malt seg opp i ett hjørne. (Ulempen med å spesifisere denne typen detaljer, er at du rydder altfor mye i potensialet for kandidater; du kan ende opp i 5 søkere, der den du hadde siktet deg inn på, sier nei, og resten er den gruppen som bare sender inn noe. ) Aah, det er i kommunen i tillegg så da er de pliktig å utlyse 🙄Vi får bare håpe de ikke har det og bare siktet litt for høyt 😅 TAkk for svar! 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det nevnt som et absolutt krav, eller er det "ønskelig med" eller noe tilsvarende? Hvis du beskriver andre jobber du har hatt, som har gitt erfaring med kundekontakt / dialog med andre mennesker / sette seg (raskt) inn i ulike systemer / programvarer så vil jeg anta at det kan kompensere for dette. Hvis du har hatt en jobb der du besvarte (alle) innkomne henvendelser på telefon vil du kunne skrive dette på en måte som gir nødvendig erfaring. Å holde seg rolig i stressede situasjoner osv kan jo også være viktig når man skal håndtere mange henvendelser på kort tid.. Noen ganger er veldig nøyaktige beskrivelser av kompetanse, tegne på at det er en bestemt person som er tiltenkt stillingen. Men så kan det også være at det var slik forrige gang de skulle rekruttere, og så har de bare gjenbrukt annonsen denne gangen, selv om de ikke har en person på hånden.. Hvis du kontakter dem, så ikke vektlegg kompetansen du mangler, men heller selg inn kompetansen du har. Anonymkode: 47e49...2f1 Det er satt som krav. Det står følgende; "- Det kreves minimum tre års erfaring fra sentralbord/callsenter - Det kreves kjennskap til *navn*-system for sentralbord" Har jobbet i forskjellige butikker der jeg står mye alene så kan trygt si jeg har svart på alle henvendelser takk for bra svar! Anonymkode: c4a8b...018
QQbaby Skrevet 18. juli 2017 #5 Skrevet 18. juli 2017 Er krav viktig? Er du seriøs nå? Nei, for hvem som helst kan jo bli lege så lenge de ønsker det nok. Utdanningen bør jo ikke være relavant når søkeren ønsker seg sterkt nok jobben. Selvfølgelig får du ikke jobben, er en grunn til at de har krav. Det er ikke fordi de alt har funnet en som druid hevder Det er faktisk fordi man skal være KVALIFISERT!
Hulderen Skrevet 18. juli 2017 #6 Skrevet 18. juli 2017 Krav er viktig. Men når man setter opp en annonse, så er det idealpersonen som beskrives. De kan ikke regne med at den de ansetter kan alt man skulle ønske de kunne. Det er mye viktigere hvilken innstilling en person har, og hvor samvittighetsfull og ståpåvilje vedkommende har. For alt kan læres. Så bare søk du. Ta med deg tipsene om formulering som AB2f1 kom med, de var gode! Ikke bry deg om kommentaren til QQbaby over her; man trenger ikke akkurat doktorstudium for å betjene et callsenter. 2
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2017 #7 Skrevet 18. juli 2017 14 minutter siden, QQbaby skrev: Er krav viktig? Er du seriøs nå? Nei, for hvem som helst kan jo bli lege så lenge de ønsker det nok. Utdanningen bør jo ikke være relavant når søkeren ønsker seg sterkt nok jobben. Selvfølgelig får du ikke jobben, er en grunn til at de har krav. Det er ikke fordi de alt har funnet en som druid hevder Det er faktisk fordi man skal være KVALIFISERT! Da misforstod du litt hva jeg mente selvsagt er krav viktig ift lege å den type ting, men når et krav er minimum 3 år for sentralbord, så lurer jeg på hvor viktig deeet er... Jeg er ellers kvalifisert mtp utdanning og de andre kravene de har listet opp, men akkurat de to jeg har kopiert hit har jeg ikke erfaring med. Anonymkode: c4a8b...018 2
QQbaby Skrevet 18. juli 2017 #8 Skrevet 18. juli 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Da misforstod du litt hva jeg mente selvsagt er krav viktig ift lege å den type ting, men når et krav er minimum 3 år for sentralbord, så lurer jeg på hvor viktig deeet er... Jeg er ellers kvalifisert mtp utdanning og de andre kravene de har listet opp, men akkurat de to jeg har kopiert hit har jeg ikke erfaring med. Anonymkode: c4a8b...018 Hvis du er helt sikker på at du har utdannelsen så er det bare å søke
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2017 #9 Skrevet 18. juli 2017 4 minutter siden, Hulderen skrev: Krav er viktig. Men når man setter opp en annonse, så er det idealpersonen som beskrives. De kan ikke regne med at den de ansetter kan alt man skulle ønske de kunne. Det er mye viktigere hvilken innstilling en person har, og hvor samvittighetsfull og ståpåvilje vedkommende har. For alt kan læres. Så bare søk du. Ta med deg tipsene om formulering som AB2f1 kom med, de var gode! Ikke bry deg om kommentaren til QQbaby over her; man trenger ikke akkurat doktorstudium for å betjene et callsenter. Nettopp det siste der jeg og tenkte! Kjipt at de kaster bort en god kandidat som hr alt annet bortsett fra de to der.. Takk for fint svar Anonymkode: c4a8b...018
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2017 #10 Skrevet 18. juli 2017 Akkurat nå, QQbaby skrev: Hvis du er helt sikker på at du har utdannelsen så er det bare å søke Er veldig sikker på det vil du se vitnemålet/diplomet og sammenligne med det som står i annonsen? Anonymkode: c4a8b...018
QQbaby Skrevet 18. juli 2017 #11 Skrevet 18. juli 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Er veldig sikker på det vil du se vitnemålet/diplomet og sammenligne med det som står i annonsen? Anonymkode: c4a8b...018 Nei, jeg stoler på at du kan lese
Druid Skrevet 18. juli 2017 #12 Skrevet 18. juli 2017 1 minutt siden, QQbaby skrev: Er krav viktig? Er du seriøs nå? Nei, for hvem som helst kan jo bli lege så lenge de ønsker det nok. Utdanningen bør jo ikke være relavant når søkeren ønsker seg sterkt nok jobben. Selvfølgelig får du ikke jobben, er en grunn til at de har krav. Det er ikke fordi de alt har funnet en som druid hevder Det er faktisk fordi man skal være KVALIFISERT! Det finnes ingen erfaringsgevinst på å spesifisere 3 år på callsenter. Etter ett år har du opparbeidet deg den samlede kompetansen og erfaringen dette gir. Så når man spesifiserer minst 3 år, så handler det om å kutte ned på antall søkere. Ikke minst fordi callsenter typisk har relativt stort gjennomtrekk; jo flere år du spesifiserer, jo mindre antall kandidater har du i markedet. Men man kan si at har du holdt ut i 3 år, så er du motivert i stillingen og hvis organsiasjonen ikke gir rom for utvikling, så kan det være argument for kravet? Nei, fordi begrensningen klipper vekk altfor mange unge arbeidstakere som faktisk ikke er kommet så langt. Og nøkkelen i ansettelser er alltid å finne rette kandidat. Er kravet om erfaring fra callsenter - sentralbord i seg selv viktig; jepp, så hadde stillingsanonsen kun vært "krever erfaring fra call-senter sentralbord" hadde svaret mitt vært litt anderledes. Det er nå ett litt mer generelt krav, og hun vil stille lenger bak, men med en god søknad som dokumenterer at hun forstår hva jobben går ut på og har analoge erfaringer, ville hun kunne posisjonere seg i prosessen. Å spesifisere eksakt telefonsentral er også en begrensning som kutter vekk mange kompetente kandidater uten at det gir noen gevinst. Og i forhold akkurat til sentralbord er det ekstra tåpelig. Ikke bare er telefonsentraler i stor grad like; de fleste navngitte systemer er sterkt justerbare, og vil kunne ha like store ulikheter mellom samme telefonsentral som de har likheter med andre systemer. Det er stor forskjell mellom erfaringsbaserte kvalifikasjoner og formelle kvalifikasjoner som utdannelse og sertifiseringer. Utdanning og sertifiseringer er målbare. Erfaringsbaserte er det ikke. Du kan sitte 6 år på ett sentralbord og fortsatt mangle reell erfaring på deler av jobben i ett annet selskap, hvis selskapene du går fra er anderledes organisert enn selskapet du kommer til. 2
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2017 #13 Skrevet 18. juli 2017 53 minutter siden, Druid skrev: Det finnes ingen erfaringsgevinst på å spesifisere 3 år på callsenter. Etter ett år har du opparbeidet deg den samlede kompetansen og erfaringen dette gir. Så når man spesifiserer minst 3 år, så handler det om å kutte ned på antall søkere. Ikke minst fordi callsenter typisk har relativt stort gjennomtrekk; jo flere år du spesifiserer, jo mindre antall kandidater har du i markedet. Men man kan si at har du holdt ut i 3 år, så er du motivert i stillingen og hvis organsiasjonen ikke gir rom for utvikling, så kan det være argument for kravet? Nei, fordi begrensningen klipper vekk altfor mange unge arbeidstakere som faktisk ikke er kommet så langt. Og nøkkelen i ansettelser er alltid å finne rette kandidat. Er kravet om erfaring fra callsenter - sentralbord i seg selv viktig; jepp, så hadde stillingsanonsen kun vært "krever erfaring fra call-senter sentralbord" hadde svaret mitt vært litt anderledes. Det er nå ett litt mer generelt krav, og hun vil stille lenger bak, men med en god søknad som dokumenterer at hun forstår hva jobben går ut på og har analoge erfaringer, ville hun kunne posisjonere seg i prosessen. Å spesifisere eksakt telefonsentral er også en begrensning som kutter vekk mange kompetente kandidater uten at det gir noen gevinst. Og i forhold akkurat til sentralbord er det ekstra tåpelig. Ikke bare er telefonsentraler i stor grad like; de fleste navngitte systemer er sterkt justerbare, og vil kunne ha like store ulikheter mellom samme telefonsentral som de har likheter med andre systemer. Det er stor forskjell mellom erfaringsbaserte kvalifikasjoner og formelle kvalifikasjoner som utdannelse og sertifiseringer. Utdanning og sertifiseringer er målbare. Erfaringsbaserte er det ikke. Du kan sitte 6 år på ett sentralbord og fortsatt mangle reell erfaring på deler av jobben i ett annet selskap, hvis selskapene du går fra er anderledes organisert enn selskapet du kommer til. Takk for godt innlegg Anonymkode: c4a8b...018
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå