AnonymBruker Skrevet 18. juli 2017 #1 Skrevet 18. juli 2017 Jeg kom inn på IT studier til høsten, og lurer på om jeg bør kjøpe ny laptop. Nå har jeg en superfin spill-pc som er stasjonær (som fungerer til alt jeg skal gjøre hjemme, og eksamen), og så har jeg en 8 år gammel laptop. Laptopen har noen problemer, viftene stopper - de har vært byttet 2 ganger men nå er de ikke å få tak i lengre (det betyr at den går varm og program fryser til 1 sekund her og der), den må også lades etter 10 min i bruk (altså er jeg avhengig av strømuttak). Jeg må enten låne penger av foreldre og kjøpe en skikkelig laptop til 10-12000, eller holde ut med denne til januar når vi får ekstra studiestøtte (pengene i august går med til depositum på hybel). Har lite lyst til å kjøpe en billig laptop som må byttes ut så fort som mulig. Hva ville dere gjort? Vil ikke kjøpe brukt. Lurer også på hvordan office fungerer nå, er det slik at alle nye versjoner krever abonnement? Eller kan man fortsatt få kjøpt de gamle som man har til odel og eie? Får man kjøpt laptoper med "ren" windows installasjon, eller er det masse trials og crap på de? Vil helst unngå å bruke penger på ny windows også for å få en clean install. Tar gjerne i mot tips på bra laptoper, må ha ssd eller mulighet for å sette inn (trenger ikke være en stor ssd, da jeg har ekstern harddisk) og i5 (i7 er også greit men ikke et krav), grei batteritid, bra tastatur å skrive på, vekt spiller ingen rolle, 15,6 passer best i skolesekken. Hvilke pcer har dere andre til studiene? Fordeler/ulemper? Fornøyd eller ikke? Setter pris på alle svar Anonymkode: 324f1...853
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2017 #2 Skrevet 18. juli 2017 Du trenger ikke en bærbar til over 10 000 for IT-studier, det holder fint med en til 5-6000, og sannsynligvis mindre også. Du kan også reinstallere Windows selv med lisensen som følger med, du trenger ikke kjøpe ny. For å være sikker på at det virker bør du først bruke den som følger med til å opprette en Microsoft-konto og knytte den til Windows-lisensen for den PC. Etter det kan du laste ned Windows-installasjonen for USB-brikke fra Microsoft og installere på nytt. En rask kikk på Prisjakt viser at denne er drittbillig akkurat nå når man tar spesifikasjonene med i betraktning, og sannsynligvis mye bedre enn den du har: https://www.lefdal.com/product/data/barbar-pc/LE80TV01CKMX/lenovo-ideapad-310-15-6-barbar-pc-sort Jeg ville heller kjøpt den nå enn å slite med en dritt-PC i et halvt år for å spare til en super-PC. Utviklingen går såpass seint nå at du sannsynligvis kan ha den resten av studietiden. Batteritiden er ca 4,5 timer i følge en test. Anonymkode: d0b7e...545 1
ransfelt are Skrevet 19. juli 2017 #3 Skrevet 19. juli 2017 Kjøp en brukt Leonovo T, W eller P Jeg har T450 til hjemmebruk og W530/P50 til jobb (systemutvikler) og er godt fornøyd.
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2017 #4 Skrevet 22. juli 2017 Office får du nest sannsynlig gratis av skolen. Anonymkode: d4651...3ea 2
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2017 #5 Skrevet 23. juli 2017 Takk for svar, slengte meg på en annen tråd da jeg heller vil ha en god pc til rundt 10-13000 som varer og som kan brukes til det jeg vil Anonymkode: 324f1...853
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå