Gå til innhold

Hun sladrer om meg til tross for taushetsplikt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

18 minutter siden, minister-mio skrev:

hva skjer med folk?! Sender melding og spør om du tar antidepressiva? Det er pokker ikke normalt

Noen mennesker er bare helt utrolige. De burde gjerne vært medisinert....

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, Bakepulver skrev:

Noen mennesker er bare helt utrolige. De burde gjerne vært medisinert....

Sparken! Det er det en slik person må få. En slik person som ikke respekterer taushetsplikten er ikke egnet til slikt arbeide.

Gå videre med det, gå over legen.

Er man ikke deprimert fra før så blir man det nok når en blir hengt ut på det viset.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Forundret.. skrev:

Sparken! Det er det en slik person må få. En slik person som ikke respekterer taushetsplikten er ikke egnet til slikt arbeide.

Gå videre med det, gå over legen.

Er man ikke deprimert fra før så blir man det nok når en blir hengt ut på det viset.

Ja, jeg er helt enig. Dersom vedkommende er helsesekretær vil hun også miste autorisasjonen sin noe som hun har gjort seg fortjent til.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du ikke har pratet med din tidligere kompis om dette og folk sier de har hørt det av han/bare hørt det. Så må jo det være hun (kjæresten) på legekontoret som har fortalt det til ham og at han sier det videre. Eventuelt at både han og hun sier det videre. 

-Be om innsyn i journal for å se hvem som har lest i den. Dette ber du legen om, du trenger ikke å si dette når du bestiller time/henvender deg. 
-http://helsetilsynet.no/no/Rettigheter-klagemuligheter/Helse-og-omsorgstjenester-og-helsepersonell/ Her står det informasjon om hvordan du klager. I grunnen tror jeg at jeg først kun ville klaget, og ikke tatt noe opp med legen og hun som har brutt taushetsplikten. Det er jo greit at verken hun som har brutt den eller at andre ansatte på legekontoret ikke "rekker" å forberede seg med hvorfor ting ble gjort som det ble, bortforklaringer osv. Du kan også høre med Helsetilsynet om klagen både går til den det gjelder samt personens arbeidsgiver. Hvis den ikke går til arbeidsgiver bør du selv ta kontakt. Men vil tro den automatisk går videre :)
-I klagen bør du sikkert skrive hvilke konsekvenser dette har hatt for deg. Vil jo f.eks. ikke tro at din psykiske helse blir fortere bedre av dette...Samt du mister tilliten til helsevesenet og det kan igjen få konsekvenser.

Frem til klagen når frem og du får svar av kommunen/fylkeslegen på den, så oppgir du ingen informasjon til andre enn legen. Spør de hva tema for timen er så sier du bare at legen vet hva det gjelder eller at det ikke er relevant for dem å vite. De har IKKE et krav til å vite det. Eneste grunnen til at de spør er fordi legen kan få en pekepinn på hva som skal tas opp + hvis noen lister opp mye til ønsker å ta opp at de blir anbefalt å ha dobbeltime e.l.

Ta vare på meldinger du har fått av bekjente med spørsmål om antidepressiva osv. Dette kan du fremvise om nødvendig til kommune/fylkesmann.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts.

Hvis du synes det blir vanskelig å formulere en klage så be om hjelp her inne. Vi er nok mange som gladelig stiller opp, du trenger ikke oppgi navn o.l. slikt fyller du bare inn etterpå.

Anonymkode: b4ca9...e1f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville nok gått til nivået over legen. Nå kjenner jeg ikke legen din, men dette setter jo henne i en vanskelig situasjon også. Det er vanskelig å avskjedige noen, og hun kan komme til å reagere med at hun skal "snakke med henne" eller "sørge for at det ikke skjer igjen". Det er ikke godt nok. 

Det er også viktig at du, som Million sier, er trygg på deg selv når du tar dette opp. Kommer du til fylkeslegen med tvil, skjer det sannsynligvis ingenting. De kan mistenke et sjalusidrama el.l., og vil ta en notis av det uten oppfølging. Ta kontakt og si at du vil rapportere brudd på taushetsplikten. Det er viktig at du er litt hard når du noterer dette ned, og ikke bryr deg om hvordan du selv fremstår. Jeg hadde skrevet at de bryter taushetsplikten - du har mistenkt dette lenge og har nå fått dette bekreftet da det KUN er de som sitter på informasjonen og dette har nå spredd seg som ild i tørt gress i bygda du bor i. Jeg hadde lagt til at dette i seg selv er en psykisk påkjennelse. 

En annen mulighet her er rett og slett å teste...oppgi en "falsk" sak til jenta i resepsjonen (kreft, gravid - noe du vet hun vil sladre om) og se hva som skjer.

Anonymkode: dfade...9e3

^Meg over her.

Ville bare legge til at det er viktig at du tar dette alvorlig, ikke bare for egen del, men for andres. 

Denne jenta er ung og kanskje uerfaren - det er mulig hun heller ikke har blitt opplært godt nok. Like fullt må man ofte lære ting på den harde måten, og taushetsplikt er ikke noe man tuller med. Hun er en "løs kanon" som i sin naivitet kan skade mange. Helseopplysninger er som oftest de mest sensitive opplysningene mennesker har, og det svekker alles tillit til helsevesenet at de kommer på avveie. 

Plaprer hun om deg, gjør hun det også om andre. At kjæresten hennes også forteller det videre til andre er like utrolig. Dette blir i så fall et signal til dem begge.

Anonymkode: dfade...9e3

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest noe tilfeldig

Veldig enig i alle rådene du har fått så langt. 

Vil dog påpeke at å anklage noen for dette kan gi alvorlige konsekvenser, (som at hun mister autorisasjon og jobben sin) som såklart er på sin plass, om anklagene stemmer. 

- Om du bor i en liten bygd skal det lite til før folk snakker. Om du tar noe form for medisin, så er det nok at noen ser eska med navnet ditt og medisinen på, for å sette igang praten. 

Om du har gått hyppig til legenontoret, trukket deg ut av sosiale settinger og/eller er sykmeldt; kan det også sette igang bygdedyret. 

Om du først bestemmer deg for å melde dette vil jeg anbefale deg at du sender med utskrift fra de som har kontaktet deg om dine helseplager, hvor de faktisk navngir henne som kilde. (Dette er jo det ene håndfaste beviset du har..)

Hvis ikke kan slike saker lett renne ut i sand, det blir ord mot ord og ingenting skjer.. Og du risikerer å bli offer for enda mer sladder. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun kommer ikke til å få jobb som legesekretær igjen om det blir bedt om referanser håper jeg! Makan til brød!

Anonymkode: 4d292...eca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ta det opp med legen din, men det er en risiko for at svaret blir at "hun skal ta det opp" osv. Det er ikke godt nok! Hvis det skjer, melder du fra til kommuneoverlegen eller fylkeslegen. Håper du har ork til å ordne opp i og melde fra om dette TS - så redder du andre fra samme situasjon som deg :) 

Du kan jo evt gjøre en test slik noen foreslår - bestill en time og si i resepsjonen at du er gravid eller noe 😅

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare vær obs på at denne dama som opplagt har et horn i siden til deg, fort kan hevne seg enda mer når jobben og autorisasjonen hennes ryker. Jeg sier ikke at du ikke skal gå videre med dette her, for det mener jeg at du skal, men vær forberedt. 

Jeg ser flere anbefaler deg å oppgi falsk grunn som en test neste gang du bestiller time. Det synes jeg er en god idé, men unngå graviditet og sånn. Si du har fått et eller annet det enkelt kan sees med det blotte øyet at ikke er sant. Jeg kommer ikke på noe godt eksempel akkurat nå (kanskje andre her inne har bedre fantasi enn meg), men si lårhalsbrudd, da. Pass deretter på å ikke synes i nærmiljøet et par dager slik at hun rekker å sette ut ryktet, og så, når de bekymrede/nysgjerrige spørsmålene begynner å tikke inn, legger du ut på joggetur i de mest traffikerte områdene i bygda. Da ser alle at det hun sier om deg ikke er sant, og det vil bli lettere å tilbakevise både tidligere og kommende rykter fra hennes kant. 

Anonymkode: 10ca3...791

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutes ago, AnonymBruker said:

Bare vær obs på at denne dama som opplagt har et horn i siden til deg, fort kan hevne seg enda mer når jobben og autorisasjonen hennes ryker. Jeg sier ikke at du ikke skal gå videre med dette her, for det mener jeg at du skal, men vær forberedt. 

Jeg ser flere anbefaler deg å oppgi falsk grunn som en test neste gang du bestiller time. Det synes jeg er en god idé, men unngå graviditet og sånn. Si du har fått et eller annet det enkelt kan sees med det blotte øyet at ikke er sant. Jeg kommer ikke på noe godt eksempel akkurat nå (kanskje andre her inne har bedre fantasi enn meg), men si lårhalsbrudd, da. Pass deretter på å ikke synes i nærmiljøet et par dager slik at hun rekker å sette ut ryktet, og så, når de bekymrede/nysgjerrige spørsmålene begynner å tikke inn, legger du ut på joggetur i de mest traffikerte områdene i bygda. Da ser alle at det hun sier om deg ikke er sant, og det vil bli lettere å tilbakevise både tidligere og kommende rykter fra hennes kant. 

Anonymkode: 10ca3...791

Er helt uenig i dette. Man skal ikke la seg bli behandlet på den måten ved legekontoret og den ansatte må få en lekse (sparken) hun ikke glemmer hvis det stemmer at hun lekker informasjon. Det kan være farlig å ha sånne ansatte. Å drive å finne på ting er bare tull. TS har ingenting å skjemmes over og det er ikke hennes problem hvis vedkommende får en skrape. De fleste er ikke helt blåst og hvis vedkommende som sladrer mister jobben hva skal hun skylde på annet enn seg selv?

TS, ville sørget for å ha ting i mest mulig skriftlig form slik at du har dokumentasjon. Som andre har skrevet klag til legen og høyere opp i systemet. Vil anta at legen bare er glad for å få informasjonen siden slike ansatte kan sette hele bedriften/jobben til legen i fare. Hvis den ansatte sladerer om deg så er det sikkert andre også som får utlevert private ting.

Anonymkode: 28b37...d13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er helt uenig i dette. Man skal ikke la seg bli behandlet på den måten ved legekontoret og den ansatte må få en lekse (sparken) hun ikke glemmer hvis det stemmer at hun lekker informasjon. Det kan være farlig å ha sånne ansatte. Å drive å finne på ting er bare tull. TS har ingenting å skjemmes over og det er ikke hennes problem hvis vedkommende får en skrape. De fleste er ikke helt blåst og hvis vedkommende som sladrer mister jobben hva skal hun skylde på annet enn seg selv?

TS, ville sørget for å ha ting i mest mulig skriftlig form slik at du har dokumentasjon. Som andre har skrevet klag til legen og høyere opp i systemet. Vil anta at legen bare er glad for å få informasjonen siden slike ansatte kan sette hele bedriften/jobben til legen i fare. Hvis den ansatte sladerer om deg så er det sikkert andre også som får utlevert private ting.

Anonymkode: 28b37...d13

Jeg har aldri sagt at ts ikke skal gå videre med saken. 

Men selvfølgelig er det TS sitt problem at folk vet/tror en hel haug om helsetilstanden hennes og det er det også dersom denne dama fortsetter å spre rykter i etterkant av eventuelle sanksjoner. 

Anonymkode: 10ca3...791

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men hva om det er hun som bryter taushetsplikten? Er utrolig forvirret og har igrunn mistet all tillit til alle på kontoret fordi jeg ikke vet hvem som har sladret. Det er mye av problemet. Det er en absurd og forvirrende opplevelse.

Anonymkode: 990c2...fee

Det er jo ikke legen din, når du har hatt henne i lang tid og det er først nå informasjonen kommer ut, og det attpåtil er to stykker som sier de har hørt det fra kompisen din/sekretæren sin samboer.

Anonymkode: fc8e7...73f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutes ago, AnonymBruker said:

Jeg har aldri sagt at ts ikke skal gå videre med saken. 

Men selvfølgelig er det TS sitt problem at folk vet/tror en hel haug om helsetilstanden hennes og det er det også dersom denne dama fortsetter å spre rykter i etterkant av eventuelle sanksjoner. 

Anonymkode: 10ca3...791

Ser jeg misforsto nå, beklager det. Brudd på taushetsplikt kan føre til bot eller fengsel  https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-05-20-28/KAPITTEL_2-6#KAPITTEL_2-6

Quote

 

§ 209. Brudd på taushetsplikt

Med bot eller fengsel inntil 1 år straffes den som røper opplysning som han har taushetsplikt om i henhold til lovbestemmelse eller forskrift, eller utnytter en slik opplysning med forsett om å skaffe seg eller andre en uberettiget vinning.

Første ledd gjelder tilsvarende ved brudd på taushetsplikt som følger av gyldig instruks for tjeneste eller arbeid for statlig eller kommunalt organ.

For den som arbeider eller utfører tjeneste for et statlig eller kommunalt organ, rammer første og annet ledd også brudd på taushetsplikt etter at tjenesten eller arbeidet er avsluttet.

Grovt uaktsom overtredelse straffes på samme måte.

Medvirkning er ikke straffbar.

0Tilføyd ved lov 19 juni 2009 nr. 74.

§ 210. Grovt brudd på taushetsplikt

Grovt brudd på taushetsplikt straffes med fengsel inntil 3 år.

Ved avgjørelsen av om taushetsbruddet er grovt skal det særlig legges vekt på om gjerningspersonen har hatt forsett om uberettiget vinning og om handlingen har ført til tap eller fare for tap for noen.

 

 

Anonymkode: 28b37...d13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer litt an på hva du synes er viktigst. Siden du har hatt et forhold til legen i så mange år er det lettest å beholde et godt forhold ved å snakke med henne i stedet for noen over. På den andre siden er det mer sannsynlig at det blir tatt ordentlig tak i hvis du går til noen over. Hvis hun fortsetter å jobbe der etter at du har hengt henne ut vil hun sannsynligvis ha et horn i siden til deg, og da ender du kanskje opp med å føle at du må bytte lege uansett.

Anonymkode: 1def1...646

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...