Gå til innhold

Hun sladrer om meg til tross for taushetsplikt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Har vært i en ganske dårlig situasjon siste årene. Legekontoret på mitt sted er ganske lite, så når du skal avtale eller bestille time ender du stort sett opp med samme person. Dama i denne skranken  er nå sammen med min tidligere bestekompis. Har ikke hatt noe kontakt med noen av de siste årene av tilfeldigheter og forskjellige liv. Jeg har slitt mye det siste året med psykiske problemer, fordøyelse og på toppen av det hele bakteriell vaginose. Jeg er nødt å informere om hva jeg skal hos legen for å få time.

Siden hun ble sammen med kompisen min har all mulig slags informasjon om min helsetilstand blitt lekket ut til alle. Folk spør i alle slags sammenhenger og situasjoner. Folk sender meg meldinger og spør om jeg tar antidepsersiva og slikt. Jeg har ikke snakket med min tidligere kompis siden de ble sammen, men jeg tror hun og/eller han lekker informasjonen jeg oppgir for å få time. Legen har jeg hatt i 22 år,så jeg tviler på at det er henne. Dette er også informasjon jeg har holdt for meg selv og legekontor.

 

Vet ikke hva jeg skal tro, men noe må da være galt her? Hvordan går jeg frem for å finne ut av det? Tilleggsinformasjon er at jeg og denne damen aldri har hatt noen konflikt. Hun er 22 og jeg og ekskompis 26. Grunnen til at jeg mistenker henne er at hun og legen er de eneste som har fått info fra meg.

Anonymkode: 990c2...fee

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det hu bedriver er brudd på taushetsplikt og et alvorlig lovbrudd og oppsigelsesgrunn! Ta kontakt med leder ved legekontoret og fylkesmannen! 

Anonymkode: 66b92...183

  • Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Lou Salome skrev:

Spør de som kontakter deg hvor de har det fra? 

De fleste har bare hørt det et sted, men to har sagt at det hadde det fra samboeren hennes.

Anonymkode: 990c2...fee

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Har vært i en ganske dårlig situasjon siste årene. Legekontoret på mitt sted er ganske lite, så når du skal avtale eller bestille time ender du stort sett opp med samme person. Dama i denne skranken  er nå sammen med min tidligere bestekompis. Har ikke hatt noe kontakt med noen av de siste årene av tilfeldigheter og forskjellige liv. Jeg har slitt mye det siste året med psykiske problemer, fordøyelse og på toppen av det hele bakteriell vaginose. Jeg er nødt å informere om hva jeg skal hos legen for å få time.

Siden hun ble sammen med kompisen min har all mulig slags informasjon om min helsetilstand blitt lekket ut til alle. Folk spør i alle slags sammenhenger og situasjoner. Folk sender meg meldinger og spør om jeg tar antidepsersiva og slikt. Jeg har ikke snakket med min tidligere kompis siden de ble sammen, men jeg tror hun og/eller han lekker informasjonen jeg oppgir for å få time. Legen har jeg hatt i 22 år,så jeg tviler på at det er henne. Dette er også informasjon jeg har holdt for meg selv og legekontor.

 

Vet ikke hva jeg skal tro, men noe må da være galt her? Hvordan går jeg frem for å finne ut av det? Tilleggsinformasjon er at jeg og denne damen aldri har hatt noen konflikt. Hun er 22 og jeg og ekskompis 26. Grunnen til at jeg mistenker henne er at hun og legen er de eneste som har fått info fra meg.

Anonymkode: 990c2...fee

Snakk med legen din om dette. 

Anonymkode: 5ee86...459

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Snakk med legen din om dette. 

Anonymkode: 5ee86...459

Men hva om det er hun som bryter taushetsplikten? Er utrolig forvirret og har igrunn mistet all tillit til alle på kontoret fordi jeg ikke vet hvem som har sladret. Det er mye av problemet. Det er en absurd og forvirrende opplevelse.

Anonymkode: 990c2...fee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hva om det er hun som bryter taushetsplikten? Er utrolig forvirret og har igrunn mistet all tillit til alle på kontoret fordi jeg ikke vet hvem som har sladret. Det er mye av problemet. Det er en absurd og forvirrende opplevelse.

Anonymkode: 990c2...fee

Derfor bør du snakke med legen din om dette. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med de som sier at du skal ta det opp med legen din. Du kommer til å bli tatt på alvor, for dette er ganske alvorlig. Det er i legekontorets interesse at dette blir skikkelig ordna opp i. Legekontoret har helt sikkert rutiner for hvordan de behandler slike saker, og du trenger derfor ikke å frykte noe ved å melde fra. Stemmer det ikke at det kommer fra henne, så blir hun heller ikke sanksjonert. Vær konkret og fortell at du mistenker henne på grunn av omstendighetene du har skrevet om her. 

Det siste jeg ville gjort er å konfrontere henne eller resten av sladrebanden. 

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Bakepulver skrev:

Derfor bør du snakke med legen din om dette. 

ok. Får gjøre det.

 

4 minutter siden, Søgni skrev:

Enig med de som sier at du skal ta det opp med legen din. Du kommer til å bli tatt på alvor, for dette er ganske alvorlig. Det er i legekontorets interesse at dette blir skikkelig ordna opp i. Legekontoret har helt sikkert rutiner for hvordan de behandler slike saker, og du trenger derfor ikke å frykte noe ved å melde fra. Stemmer det ikke at det kommer fra henne, så blir hun heller ikke sanksjonert. Vær konkret og fortell at du mistenker henne på grunn av omstendighetene du har skrevet om her. 

Det siste jeg ville gjort er å konfrontere henne eller resten av sladrebanden. 

Har ikke sagt noe eller konfrontert noen, men må ærlig innrømme at jeg har avfeiet ryktene. Jeg har midlertidig problemer, så ønsker ikke at dette skal komme ut. Legen er helt overbevist om at jeg er fullstendig fin om 1 år. Legen har i det siste gitt meg hennes direktenummer, så ringer henne i morgen.


Tusen takk for alle svar! Håper vi vinner ut av det.

Anonymkode: 990c2...fee

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Har vært i en ganske dårlig situasjon siste årene. Legekontoret på mitt sted er ganske lite, så når du skal avtale eller bestille time ender du stort sett opp med samme person. Dama i denne skranken  er nå sammen med min tidligere bestekompis. Har ikke hatt noe kontakt med noen av de siste årene av tilfeldigheter og forskjellige liv. Jeg har slitt mye det siste året med psykiske problemer, fordøyelse og på toppen av det hele bakteriell vaginose. Jeg er nødt å informere om hva jeg skal hos legen for å få time.

Siden hun ble sammen med kompisen min har all mulig slags informasjon om min helsetilstand blitt lekket ut til alle. Folk spør i alle slags sammenhenger og situasjoner. Folk sender meg meldinger og spør om jeg tar antidepsersiva og slikt. Jeg har ikke snakket med min tidligere kompis siden de ble sammen, men jeg tror hun og/eller han lekker informasjonen jeg oppgir for å få time. Legen har jeg hatt i 22 år,så jeg tviler på at det er henne. Dette er også informasjon jeg har holdt for meg selv og legekontor.

 

Vet ikke hva jeg skal tro, men noe må da være galt her? Hvordan går jeg frem for å finne ut av det? Tilleggsinformasjon er at jeg og denne damen aldri har hatt noen konflikt. Hun er 22 og jeg og ekskompis 26. Grunnen til at jeg mistenker henne er at hun og legen er de eneste som har fått info fra meg.

Anonymkode: 990c2...fee

Du får begynne med å si at det er privat...neste gang hun spør

 Eller..jeg skal ha en vanlig sjekk.  Jeg opplyser aldri hva timen gjelder. Dessuten slipper jeg flere spørsmål..bestiller på nett. Og da viser det seg jo at den infoen er unødvendig for henne. Ingen som spør på nett....

Neste gang noen spør deg om din sykdom...hva? Dette må du fantasere om jeg har bare alvorlig anemi. Så ler du.

Si det til alle som spør, spør hvor de har det fra? Må være noen som fantaserer. ...jeg er plaget av virus....blodfattig...finn på noe

 

 

Anonymkode: 16855...d7c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

ok. Får gjøre det.

 

Har ikke sagt noe eller konfrontert noen, men må ærlig innrømme at jeg har avfeiet ryktene. Jeg har midlertidig problemer, så ønsker ikke at dette skal komme ut. Legen er helt overbevist om at jeg er fullstendig fin om 1 år. Legen har i det siste gitt meg hennes direktenummer, så ringer henne i morgen.


Tusen takk for alle svar! Håper vi vinner ut av det.

Anonymkode: 990c2...fee

Du har opptrådt helt korrekt i forhold til henne og situasjonen som hun har satt deg i :) 

Lykke til med telefonsamtalen i dag!

Endret av Bakepulver
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første du kan gjøre er å be om innsyn i journal - da får du også tilgang til HVEM som har vært inni journalen din. Det er ingen grunn til at hun skal gå inn i din journal, og hvis det viser seg at hun har vært inne og lest i den uten grunn, kan du ta det videre til sjefen hennes.

Her finner du lenke til skjema for innsyn.

Anonymkode: cc1cf...5b8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville rett og slett tatt det opp med legen. Bestilt legetime, bare sagt det gjaldt ryggsmerter eller noe annet som ikke er sant til hun i resepsjonen, og så under timen sagt til legen at det egentlig gjaldt lekkasje av fortrolige opplysninger. Si det som det er, det du nettopp skrev i hovedinnlegget; at opplysninger du aldri har delt med noen andre enn legekontoret er på avveie, og få tydelig frem at hun i resepsjonen er sammen med en tidligere venn av deg. Si rett ut at det ikke er noen andre muligheter for at informasjonen kan ha lekket ut enn henne, via han og evt andre.

Jeg hadde gjort det uten å nøle. Leger tar taushetsplikten på største alvor, så det kan hende hun får sparken for dette. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes også du skal orientere fylkeslegen om dette/kommunen.

Det kan tenkes at legen ikke tar dette videre om det er et lite sted, selv om hun muligens konfronterer denne gjeldende personen. Men jeg tenker at dette bør få konsekvenser for arbeidsforholdet - spesielt om det er slik at hun faktisk har sjekket journalen din eller det på andre måter enkelt kan sjekkes om vedkommende har hentet mer informasjon om deg enn hva hun i stillingen sin skal.

Jeg tviler sterkt på at det er legen, hun er nok veldig klar over hvor store konsekvenser det kan få å bryte taushetsplikten - og ville nok aldri satt dette på spill.

Anonymkode: 6a7a9...d7f

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok gått til nivået over legen. Nå kjenner jeg ikke legen din, men dette setter jo henne i en vanskelig situasjon også. Det er vanskelig å avskjedige noen, og hun kan komme til å reagere med at hun skal "snakke med henne" eller "sørge for at det ikke skjer igjen". Det er ikke godt nok. 

Det er også viktig at du, som Million sier, er trygg på deg selv når du tar dette opp. Kommer du til fylkeslegen med tvil, skjer det sannsynligvis ingenting. De kan mistenke et sjalusidrama el.l., og vil ta en notis av det uten oppfølging. Ta kontakt og si at du vil rapportere brudd på taushetsplikten. Det er viktig at du er litt hard når du noterer dette ned, og ikke bryr deg om hvordan du selv fremstår. Jeg hadde skrevet at de bryter taushetsplikten - du har mistenkt dette lenge og har nå fått dette bekreftet da det KUN er de som sitter på informasjonen og dette har nå spredd seg som ild i tørt gress i bygda du bor i. Jeg hadde lagt til at dette i seg selv er en psykisk påkjennelse. 

En annen mulighet her er rett og slett å teste...oppgi en "falsk" sak til jenta i resepsjonen (kreft, gravid - noe du vet hun vil sladre om) og se hva som skjer.

Anonymkode: dfade...9e3

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er veldig, veldig alvorlig uansett hvem det er - det er brudd på taushetsplikten, og vedkommende vil sannsynligvis miste autorisasjonen sin. Og det er en god ting - slike mennesker kan ikke jobbe taushetspålagt i helsevesenet. Så bra du tar det videre!

Anonymkode: 110cb...09b

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dette er ikke noe du trenger å ta med legen din hvis du ikke er komfortabel med det: du kan kontakte kommunelegen eller fylkesmannen. De tar saker som dette seriøst.

Anonymkode: 10cda...71c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke oppgi hvorfor du skal til lege. Si bare at det er privat, og om det haster eller ikke haster. 

Anonymkode: 7fa52...6bf

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette er ikke noe du trenger å ta med legen din hvis du ikke er komfortabel med det: du kan kontakte kommunelegen eller fylkesmannen. De tar saker som dette seriøst.

Anonymkode: 10cda...71c

Dette er en god måte, ville gjort det samme selv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva skjer med folk?! Sender melding og spør om du tar antidepressiva? Det er pokker ikke normalt

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...