AnonymBruker Skrevet 17. juli 2017 #1 Skrevet 17. juli 2017 Hei. Jeg sliter med at jeg alltid har noen dype, vonde og underjordiske kviser. Dette er for det meste på kinnene, kjeven og haken. Det er nok ikke det mest alvorlige tilfellet, men jeg har som regel alltid 2-5 slike kviser i ansiktet, og av og til får jeg noen "overflatiske" kviser som går fort over. I tillegg gir dette meg røde merker/arr. Slik har jeg hatt det i over et år, i perioder er det bedre og jeg tror det er over, så kommer de igjen. Jeg føler jeg ikke kan gå uten hudsminke, og det har begynt å gå utover selvtilliten min. Jeg er 23 år gammel og har aldri slitt særlig med kviser tidligere. Føler jeg er for "gammel" for denne type problemer, det er liksom nå huden skal være på sitt beste. Jeg har prøvd veldig mye (og brukt veldig mye penger) på hudpleie. Alt fra billige merker som TBS sin tee trea serier til serumer og kremer nærmere tusenlappen. Jeg fikk Epiduo av legen min, men følte bare det hjalp en periode før kvisene kom tilbake. I tillegg begynte huden min å flasse så fælt at jeg ikke kunne smile for huden på haka mi sprakk opp. Jeg tar også Omega 3, sink og nattlysolje hver dag. Jeg skulle ønske jeg kunne gått på p-piller for å fikse opp i dette problemet, men har prøvd flere merker, og alle har gitt meg depresjon, nedsatt sexlyst og enorme humørsvingninger. Så jeg føler egentlig ikke det er verdt det for en finere hud. Så jeg vurderer å bestille en time hos en privat hudlege. Har lest en del om tetracyclin, og det virker som det kan være noe for meg. Har hudlegen "lav terskel" for å skrive ut dette? Har jo ikke enorme mengder med urenheter, men nok til at det plager meg. Er også redd for at huden min skal få enda flere merker/arr, og at jeg alltid må bruke sminke for å skjule dette. Tror dere jeg har en god nok grunn til å få utskrevet tetracyclin? Jeg lurer også på deres erfaringer. Hvilke bivirkninger opplevde du? Hjalp det deg? Kom kvisene tilbake etter endt kur? Jeg blir veldig takknemlig for alle svar og erfaringer jeg får! Anonymkode: cf8e3...2bd
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2017 #2 Skrevet 17. juli 2017 Gå til privat hudlege, de tar deg mye mer seriøst og fikser problemet fortere. Du vil nok få tetracyclin med en gang. Jeg fikk det på første timen. Aldri hatt så fin hud som nå, aldri hatt en kvise etter kuren. Anonymkode: bcd67...2e8
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2017 #3 Skrevet 17. juli 2017 Få en henvisning fra fastlegen din til hudlege. Tetracyklin er ikke noe "lykkepille" mot kviser. Det er et antibiotikum, med sine kjente bivirkninger, der en av dem er sopp i underlivet. I tillegg kommer at tetracyklin og sol ikke passer sammen så om sommeren bør du heller sole deg enn å gå på tetracykliner og risikere at solen gir deg de bivirkningene tetracyklin i kombinasjon med sol gir. Poenget med mange utvortes midler mot kviser er nettopp å tørke ut huden og få den til å flasse, samtidig skal nesten all hudbehandling kombineres med fuktighetskrem. Det betyr at du først smører på legemiddelet og så etter noen minutter smører fuktighetskrem utenpå. Har du prøvd den reseptfrie kortisonkremen fra apoteket? Den hjalp på mine kviser. Det er ikke vanlig å bruke fra hudleger, men en tilfeldighet gjorde at jeg oppdaget god effekt av nettopp reseptfri kortisonkrem. Anonymkode: 50690...dab
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2017 #4 Skrevet 18. juli 2017 Jeg har i veldig mange år siden puberteten slitt med småkviser på rygg og bryst. Dette er noe jeg alltid har prøvd å skjule så godt som mulig for andre og jeg har alltid hatt på klær som dekket kvisene. For eksempel har jeg aldri gått med singleter på sommeren etter puberteten inntraff. I perioder hvor jeg trente mye ble utbruddene mye verre selv om jeg dusjet rett etter trening og fikk mamma til å smøre på kvisekremer fra legen, som uansett aldri fungerte. De kvisene jeg hadde var aldri store slik at det ble ikke arr, men det var likevel veldig plagsomt som tenåring å måtte skjule kroppen i alle sammenhenger slik at ingen skulle merke at jeg hadde det problemet. Jeg har egentlig aldri pratet om det til andre enn min mor, lege og et par ekser ellers var alle mine venninner trolig helt uvitende om at jeg slet med dette. Etterhvert har jeg gitt mer blaffen, tenkt at det bare er noe jeg må leve med siden en tidligere lege ikke ville gi noe annet enn de kremene som ikke fungerte og begynt å gå med singletter på sommeren og slikt jeg følte jeg ikke kunne tidligere. Ved en tilfeldighet kjøpte jeg basiron på apoteket etter å ha lest noe på nettet og tenkte at jeg får prøve noen siste ganger for å bli kvitt dette og utrolig nok virket det! Kvisene var borte et halvt år og har så vidt begynt å komme tilbake så nå har jeg begynt på en ny runde med kremen. Selv om det kanskje ikke forsvinner for alltid er det veldig godt å vite at kvisene kan forsvinne ved bruk av riktige midler. I mitt tilfelle er balsam ved hårvask en trigger for kviser, samme med meieriprodukter og fisk i kosten. Anonymkode: 560ac...3c5
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2017 #5 Skrevet 18. juli 2017 Jeg brukte isotretionin da jeg var 23, så du er absolutt ikke for gammel. Ble henvist fra fastlege til hudlege. Gå for det, det høres ut som du vil ha god effekt! Hadde god effekt det året, men etterpå har kvisene kommet tilbake. Jeg bare beyr meg ikke lengre. Du må gå på prevansjon når du bruker disse pillene, fordi de gir store fosterskader. Har du et annet alternativ enn ppiller, f.eks. kobberspiral? Så må du vente med å bli gravid, kanskje et halvt år etter ferdig kur. Andre bivirkninger jeg opplevde, var ekstremt tørr hud (ukentlig neseblod, leppepomade hver time), vondt i korsryggen, miste nattsynet. Så stram, flakete hud slipper du ikke unna... Du får ikke lov å drikke mye alkohol. Og må passe på så du ikke får for mye a-vitamin, og for mye sol. Anonymkode: ad952...6f2
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2017 #6 Skrevet 18. juli 2017 Tusen takk for svar dere! Tror jeg kommer til å bestille en time snart og høre med hudlege! Til du som kommenterte sist her, jeg trodde de reglene kun gjaldt isotretionin? Må man virkelig gå på p-piller/ikke drikke alkohol på tetracylin? Har ikke lest det noe sted.. Men det å være forsiktig med sol har jeg fått med meg! Har ikke planer om å bli gravid med det første, og har vurdert spiral en stund, så blir heller det enn p-piller i såfall! Anonymkode: cf8e3...2bd
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2017 #7 Skrevet 18. juli 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for svar dere! Tror jeg kommer til å bestille en time snart og høre med hudlege! Til du som kommenterte sist her, jeg trodde de reglene kun gjaldt isotretionin? Må man virkelig gå på p-piller/ikke drikke alkohol på tetracylin? Har ikke lest det noe sted.. Men det å være forsiktig med sol har jeg fått med meg! Har ikke planer om å bli gravid med det første, og har vurdert spiral en stund, så blir heller det enn p-piller i såfall! Anonymkode: cf8e3...2bd Det er helt riktig at kravet til prevensjon gjelder Iso. Men det er og riktig at Tetraceclyner gir stor fare for skader på foster, særlig fosterets tenner og mulig også skjelettet - husker ikke i farten. Så er man seksuelt aktiv, er det nødvendig men ikke et krav om bruk av prevensjon. Blir man gravid på Iso så er det abort uten diskusjon. Ved Tetracykliner er der rom for diskusjon. Anonymkode: 50690...dab
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2017 #8 Skrevet 18. juli 2017 Jeg fikk Dalacin lotion (Bakteriedrepende lotion) hos hudlege før han ville gi meg tetracyklin. Anonymkode: b0598...868
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå