Gå til innhold

Blitt fostermor, mister AAP


Lena_J

Anbefalte innlegg

Jeg er fulltidsstudent med AAP i bunn. Har fått en familieplassering, og er nå fostermor. Når jeg spør NAV om hvordan vi går frem nå vil ingen av de ta på seg ansvar for og fortelle meg hvordan jeg skal gå frem. Jeg får kun en link av de ; https://www.nav.no/no/Person/Familie/Relatert+informasjon/omsorgslønn-i-kombinasjon-med-arbeidsavklaringspenger
Og i melding fra forvaltningen fikk jeg inntrykk av at de anser meg nå for og jobbe 100%, og at jeg da mister all AAP. Uansett ville de trekke meg for omsorgslønnen jeg mottar, og beregningsgrunnlaget på det gikk på ansettelseskontrakten. Men min kontrakt med BV sier ingenting om verken lønn eller stillingsprosent. Så da gjelder jo avsnittet i linken de sendte meg: Mottar du en fast sum eller har en annen avtale som ikke spesifiserer timer, skal omsorgslønnen deles på timelønnen til høyeste avlønnede barnehageassistent i kommunen. Antall timer etter denne beregningen føres på meldekortet. Dette mener NAV at jeg skal ringe og undersøke.

Sånn jeg tolker det fra NAV så kommer jeg til og miste AAP. Siden jeg er student er dette min eneste inntekt. Pengene jeg får for og være fostermor er veldig begrenset, og vil ikke kunne dekke livsopphold. Til dere som har vært i samme situasjon/jobber med dette, kan dere forklare meg hvordan det rent økonomisk vil bli? Vil de trekke meg 100% så jeg mister AAP, eller vil de bruke den nye loven og omregne omsorgslønnen min til timer som skal føres på meldekortet? Og om de bruker den nye loven skal jeg da regne med brutto eller netto? Og skal jeg da føre de timene jeg kommer frem til som en total per måned, eller en total per 14 dag når jeg sender inn meldekortet?

Ble mye spørsmål her, spør gjerne om det er noe jeg kanskje ikke forklarer godt nok, eller virker utydelig.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, Lena_J skrev: