Gå til innhold

Blitt fostermor, mister AAP


Lena_J

Anbefalte innlegg

Jeg er fulltidsstudent med AAP i bunn. Har fått en familieplassering, og er nå fostermor. Når jeg spør NAV om hvordan vi går frem nå vil ingen av de ta på seg ansvar for og fortelle meg hvordan jeg skal gå frem. Jeg får kun en link av de ; https://www.nav.no/no/Person/Familie/Relatert+informasjon/omsorgslønn-i-kombinasjon-med-arbeidsavklaringspenger
Og i melding fra forvaltningen fikk jeg inntrykk av at de anser meg nå for og jobbe 100%, og at jeg da mister all AAP. Uansett ville de trekke meg for omsorgslønnen jeg mottar, og beregningsgrunnlaget på det gikk på ansettelseskontrakten. Men min kontrakt med BV sier ingenting om verken lønn eller stillingsprosent. Så da gjelder jo avsnittet i linken de sendte meg: Mottar du en fast sum eller har en annen avtale som ikke spesifiserer timer, skal omsorgslønnen deles på timelønnen til høyeste avlønnede barnehageassistent i kommunen. Antall timer etter denne beregningen føres på meldekortet. Dette mener NAV at jeg skal ringe og undersøke.

Sånn jeg tolker det fra NAV så kommer jeg til og miste AAP. Siden jeg er student er dette min eneste inntekt. Pengene jeg får for og være fostermor er veldig begrenset, og vil ikke kunne dekke livsopphold. Til dere som har vært i samme situasjon/jobber med dette, kan dere forklare meg hvordan det rent økonomisk vil bli? Vil de trekke meg 100% så jeg mister AAP, eller vil de bruke den nye loven og omregne omsorgslønnen min til timer som skal føres på meldekortet? Og om de bruker den nye loven skal jeg da regne med brutto eller netto? Og skal jeg da føre de timene jeg kommer frem til som en total per måned, eller en total per 14 dag når jeg sender inn meldekortet?

Ble mye spørsmål her, spør gjerne om det er noe jeg kanskje ikke forklarer godt nok, eller virker utydelig.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, Lena_J skrev:

Jeg er fulltidsstudent med AAP i bunn. Har fått en familieplassering, og er nå fostermor. Når jeg spør NAV om hvordan vi går frem nå vil ingen av de ta på seg ansvar for og fortelle meg hvordan jeg skal gå frem. Jeg får kun en link av de ; https://www.nav.no/no/Person/Familie/Relatert+informasjon/omsorgslønn-i-kombinasjon-med-arbeidsavklaringspenger
Og i melding fra forvaltningen fikk jeg inntrykk av at de anser meg nå for og jobbe 100%, og at jeg da mister all AAP. Uansett ville de trekke meg for omsorgslønnen jeg mottar, og beregningsgrunnlaget på det gikk på ansettelseskontrakten. Men min kontrakt med BV sier ingenting om verken lønn eller stillingsprosent. Så da gjelder jo avsnittet i linken de sendte meg: Mottar du en fast sum eller har en annen avtale som ikke spesifiserer timer, skal omsorgslønnen deles på timelønnen til høyeste avlønnede barnehageassistent i kommunen. Antall timer etter denne beregningen føres på meldekortet. Dette mener NAV at jeg skal ringe og undersøke.

Sånn jeg tolker det fra NAV så kommer jeg til og miste AAP. Siden jeg er student er dette min eneste inntekt. Pengene jeg får for og være fostermor er veldig begrenset, og vil ikke kunne dekke livsopphold. Til dere som har vært i samme situasjon/jobber med dette, kan dere forklare meg hvordan det rent økonomisk vil bli? Vil de trekke meg 100% så jeg mister AAP, eller vil de bruke den nye loven og omregne omsorgslønnen min til timer som skal føres på meldekortet? Og om de bruker den nye loven skal jeg da regne med brutto eller netto? Og skal jeg da føre de timene jeg kommer frem til som en total per måned, eller en total per 14 dag når jeg sender inn meldekortet?

Ble mye spørsmål her, spør gjerne om det er noe jeg kanskje ikke forklarer godt nok, eller virker utydelig.

 

 

Tilsvarende sak var i media for få uker siden. 

Anonymkode: 2853d...fcf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du gift/sambo?

er det snakk om frikjøp eller utgiftsdekning? 

Anonymkode: 18491...ce6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tilsvarende sak var i media for få uker siden. 

Anonymkode: 2853d...fcf

Vel her går det i 100 fra tidlig morgen til sen natt, så er det en ting jeg ikke får med meg så er det media. Så hadde vært flott om du kunne referere til hvor, slik at jeg eventuelt kunne fått muligheten til og lese saken.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du gift/sambo?

er det snakk om frikjøp eller utgiftsdekning? 

Anonymkode: 18491...ce6

Jeg er alene.
Det er ikke snakk om frikjøp, og utgiftsdekningen telles ikke med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette avtalt aktivitet? Står det i aktivitetsplanen din? 

Anonymkode: 1abc0...ea7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, Lena_J skrev:

Vel her går det i 100 fra tidlig morgen til sen natt, så er det en ting jeg ikke får med meg så er det media. Så hadde vært flott om du kunne referere til hvor, slik at jeg eventuelt kunne fått muligheten til og lese saken.

https://www.nrk.no/rogaland/kreftsyke-ingvar-mister-stonad-pa-20.000-i-maneden-fordi-han-er-fosterfar-1.13273718

Ikke meg du siterer, men her! Googlet arbeidsavklaring+AAP, mulig du finner mer, jeg limte inn den første saken jeg fant og den jeg husket. 

Anonymkode: 54bb7...fab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er dette avtalt aktivitet? Står det i aktivitetsplanen din? 

Anonymkode: 1abc0...ea7

Nei, dette har nettopp skjedd, så absolutt ikke, men tok kontakt med NAV så fort jeg viste om dette, og de har ikke sagt noe om aktivitetsplan. Skolen står på aktivitetsplanen min, og ta over omsorgen for et familiemedlem er vel strengt tatt ikke en aktivitet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

https://www.nrk.no/rogaland/kreftsyke-ingvar-mister-stonad-pa-20.000-i-maneden-fordi-han-er-fosterfar-1.13273718

Ikke meg du siterer, men her! Googlet arbeidsavklaring+AAP, mulig du finner mer, jeg limte inn den første saken jeg fant og den jeg husket. 

Anonymkode: 54bb7...fab

Veldig glad for link. Men dette er ikke lesestoff, for den nye loven er bare et par måneder gammel. Så eldre saker blir jo ugyldig sammenligningsgrunnlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tilsvarende sak var i media for få uker siden. 

Anonymkode: 2853d...fcf

Det gjaldt vel sykepenger. ? Å ha fosterbarn er en jobb.  Derfor fikk gan ikke det

Anonymkode: 795aa...bb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Lena_J skrev:

Nei, dette har nettopp skjedd, så absolutt ikke, men tok kontakt med NAV så fort jeg viste om dette, og de har ikke sagt noe om aktivitetsplan. Skolen står på aktivitetsplanen min, og ta over omsorgen for et familiemedlem er vel strengt tatt ikke en aktivitet?

Ikke aktivitet,men det er en jobb. Du får betalt for den. Når det gjelder ytelser fra nav, så får du trekk om du jobber.

Anonymkode: 795aa...bb5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal barnet bo fast hos deg i mange år? Hva om du adopterer (hvis det er øbskelig og mulig) barnet i steden for å være fosterforelder? Da gjelder jo andre regler.

Anonymkode: 07b8c...33f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, nytter ikke og gi kred her der den hører hjemme, for dere er jo alle anonyme av en eller annen merkelig grunn. Men til deg som sendte meg linken, TAKK. For selv om den artikkelen var gammel så viser det seg at det der var mannen som fikk til den nye endringen. Så den sier at fosterhjemsgodtgjørelsen  ikke skal regnes med lengre, så det vil si at både forvaltningen og min saksbehandler i NAV har sendt meg feil informasjon. Men nå kan jeg da iallefall sende de den riktige ;-)

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skal barnet bo fast hos deg i mange år? Hva om du adopterer (hvis det er øbskelig og mulig) barnet i steden for å være fosterforelder? Da gjelder jo andre regler.

Anonymkode: 07b8c...33f

Ja det skal bo hos meg lenge, men adopsjon er ikke et tema. Tilbakeføring er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har AAP altså er under avklaring frodi du er for syk til å jobbe, men så sier du at du er alene, at dagene går i 100, at du studere OG skal ha en unge fulltid alene. Som i tillegg kan ha bagasje siden det er fosterhjem.

Mye man ikke skal forstå her i Norge☺

Anonymkode: 4731d...21c

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har AAP altså er under avklaring frodi du er for syk til å jobbe, men så sier du at du er alene, at dagene går i 100, at du studere OG skal ha en unge fulltid alene. Som i tillegg kan ha bagasje siden det er fosterhjem.

Mye man ikke skal forstå her i Norge☺

Anonymkode: 4731d...21c

Det går vel i hundre etter hun fikk barnet. Synes det er flott at hun stiller opp for familiemedlemmet sitt jeg, målet var jo som nevnt tilbakeføring, så det er for en periode. Bedre enn at barnet havner i fremmed fosterhjem. 

Anonymkode: 7b672...710

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det går vel i hundre etter hun fikk barnet. Synes det er flott at hun stiller opp for familiemedlemmet sitt jeg, målet var jo som nevnt tilbakeføring, så det er for en periode. Bedre enn at barnet havner i fremmed fosterhjem. 

Anonymkode: 7b672...710

Vi kan synes så mye vi vil at det er flott at hun stiller opp. Nav baserer ikke regler etter hvor flott ting er. Hun har tatt seg fulldagsjobb. Hun viser at hun trenger ikke aap.  Det er samme hvilke jobb,lønn hun får. Om hun jobber for 9000 i mnd eller 160000 er samme regler

Det samme gjelder for sykemeldt. ..arbeidsledige. arbeidsledige har ikke lov å jobbe gratis heller. Da trekker de

 

 

Anonymkode: 795aa...bb5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vi kan synes så mye vi vil at det er flott at hun stiller opp. Nav baserer ikke regler etter hvor flott ting er. Hun har tatt seg fulldagsjobb. Hun viser at hun trenger ikke aap.  Det er samme hvilke jobb,lønn hun får. Om hun jobber for 9000 i mnd eller 160000 er samme regler

Det samme gjelder for sykemeldt. ..arbeidsledige. arbeidsledige har ikke lov å jobbe gratis heller. Da trekker de

 

 

Anonymkode: 795aa...bb5

Å ha barn er ikke en jobb. Det blir like dumt som å påstå at de som føder barn under sykemelding, AAP eller uføretrygd skal miste alle stønader. Jeg har aldri blitt særlig sliten av barnet mitt, og jeg er ufør pga MS. 

Anonymkode: 7b672...710

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere kritikere kan da ryke og reise fra denne tråden. Jeg regner med at TS ikke hadde som plan å ta seg av et familiemedlem da hun ble syk og fikk innvilget AAP og studier (mest sannsynligfor å omskolere seg(?)). Når det nå har oppstått en annen situasjon hvor hun må være fosterhjem med familieplassering er det da ikke rart at hun prøver å finne ut av det økonomiske! Selv om TS nå har et fosterbarn så ønsker kanskje TS å fortsette å være student, det er vel ingenting galt i det, det er jo bare fint om det går! TS har jo ikke akkurat gått hen og meldt seg som fosterhjem for å få mer penger!

TS, du er ikke frikjøpt og mottar jo slik sett ingen lønn (annet enn utgiftsdekning). Du må sjekke GRUNDIG opp i dette og ikke ta alt NAV sier for god fisk! De har som regel virkelig ikke peiling på eget regelverk. Sjekk loven og tidligere praksis angående dette, det har garantert skjedd før. Så lenge du kan henvise til din rett med hjemmel i et lovverk så burde dette gå i orden, men få dette sjekket grundig. 

Har du spurt barnevernet om de kan hjelpe deg angående dette? De har kanskje vært borti problemstillingen før? 

Anonymkode: e51d4...c43

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du har AAP altså er under avklaring frodi du er for syk til å jobbe, men så sier du at du er alene, at dagene går i 100, at du studere OG skal ha en unge fulltid alene. Som i tillegg kan ha bagasje siden det er fosterhjem.

Mye man ikke skal forstå her i Norge☺

Anonymkode: 4731d...21c

Synes det er synd mennesker som deg ikke klarer og tenke lengre en at de dømmer tvert de ser noe. Har det slått deg at jeg kanskje går på AAP fordi jeg har fått en skade som gjør at jeg omskolerer meg, og at jeg er for "syk" til en jobb, men ikke en annen? Så isteden for og dømme fordi jeg har vært igjennom en sykt stygg ulykke, så se heller styrken min, fordi jeg ikke setter meg ned og dør, men heller biter tenna sammen og gjør noe med mitt liv, og faktisk fortsatt er en stor ressurs i samfunnet. En ressurs som faktisk øker for hver dag jeg bygger opp ny kunnskap, og større empati for verden slik den er.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...