Gå til innhold

Bolig med flere halvplan - hvor upraktisk er det egentlig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi er på utkikk etter en ny bolig, og nå har jeg kommet over en jeg liker godt. Ulempen er at den er over fire halvplan:

Plan 1: Entre og to soverom
Plan 2: Bad, vaskerom, bod, ett soverom og ett disponibelt rom (kontor)
Plan 3: Kjøkken og spisestue
Plan 4 Stue og ett stort soverom.

Er det noen som har erfaring med å bo i en slik bolig? Blir det et irritasjonsmoment å måtte gå så mye i trapper?

Anonymkode: c9164...451

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Synes det er ganske greit egentlig, blir ikke mange trinnene fra et plan til et annet. Synes egentlig det er bedre enn å måtte gå en hel etasje hver eneste gang ;)

Liker godt å bo slik vi gjør.

Vi har også 4 plan som du skisserer, men litt anderledes fordeling. Funker godt :)

Anonymkode: 261d2...b1f

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Synes det er ganske greit egentlig, blir ikke mange trinnene fra et plan til et annet. Synes egentlig det er bedre enn å måtte gå en hel etasje hver eneste gang ;)

Liker godt å bo slik vi gjør.

Vi har også 4 plan som du skisserer, men litt anderledes fordeling. Funker godt :)

Greit å høre! :) Har dere barn? Vi har to små hvorav en ikke kan gå enda - på en måte tenker jeg det må være et slit, men hvis hun lærer seg å gå trapper like kjapt som storebroren gjorde vil jo tiden frem til da gå veldig fort. Erfaringer med det?

AnonymBruker
Skrevet

Det er  få som liker å gå i trapper. Alt på et plan er mest praktisk. Jo, flere etasjer/plan, jo mer irriterende er det i lengden.

Anonymkode: a1387...aa2

• Liker 1
Skrevet

Det er veldig hyggelig med halvplan! Nå har jeg aldri bodd i det selv, men trives godt i hus som har det. Dersom noen skulle trenge rullestol eller rullator eller slikt vil det bli litt vanskeligere å bo der vs i et hus der man har livsløpstandard.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For min del ville det blitt ekstra høy terskel for å vaske. I stedet for å bare dra over gulvene, så må man vakse hvert eneste trappetrinn også.

Anonymkode: b3ae1...ba4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner noen som bor slik, og for min del hadde det blitt for mye trapper. Ikke fordi det er så slitsomt å gå opp og ned trappene, men fordi boligen oppfattes å være 50% trapp og da virker alt mye trangere, på en måte. I tillegg er det pes med små barn når man må kjøpe, samt åpne og lukke, 6 trappegrinder i steden for 2, og alle disse trappene tar lenger tid å vaske enn gulvet forøvrig. 

Anonymkode: 9c40c...c8d

AnonymBruker
Skrevet

Vi har 3 halvplan, og synesdet er veldig greit.

Det er da ikke så mye trapper? Det er jo bare en halv etasje mellom hvert halvplan. 4 halvplan er ikke mer trapper enn et 3-etasjers hus. 

Og så går du vel ikke til alle rommene støtt og stadig? 

Anonymkode: e4f64...051

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Liker det, huset blir delt inn i "soner" på en måte, og særlig med litt større barn enn dine, så er de i nærheten men ikke oppi oss hele tiden. Eller vi voksne, for den saks skyld. Jeg kan holde på i et rom, hører barna (eller mannen som er på kjøkkenet eller noe), og ingen forstyrrer hverandre veldig, selvom det ikke er to etasjer og lukkede dører mellom oss.

Anonymkode: 0ff01...b65

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er enklere med halvplan, da slipper man problemstillingen med å drasse opp store ting opp en trapp som vrir seg 180 grader midt i og sånt. Det er også enklere å vaske 3 halve trapper en én eller to hele trapper synes nå jeg da. 

Anonymkode: f55ea...8a3

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Men er det bare ett bad i hele huset?

Anonymkode: d830a...f83

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 17.7.2017 den 23.14, AnonymBruker skrev:

Greit å høre! :) Har dere barn? Vi har to små hvorav en ikke kan gå enda - på en måte tenker jeg det må være et slit, men hvis hun lærer seg å gå trapper like kjapt som storebroren gjorde vil jo tiden frem til da gå veldig fort. Erfaringer med det?

Mine kunne gå i trapper da vi flytta inn, men er flere som har fått barn og bodd her i området.

Det fine med halvplan, er jo at dersom barna faller i trappen er det meget begrenset hvor mange trinn de faller ned :)

Skrevet

Jeg har bodd i et hus med 4 halvplan.

Boligen var lekker, men jeg ble så lei av trapper at jeg kjøpte meg et hus med alt på ett plan.

Skrevet

Tror jeg hadde blitt lei av å gå så mange trapper for å komme til stua. Hadde inngangen vært på plan 2 eller 3 hadde det vært greit, men ikke plan 1. Må gå gjennom hele huset for å komme til stua. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...