Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Den lille er veldig sår rundt selve rumpehullet og har begynt å bli åpne sår (tror jeg). Bruker Bepanthen, men har også kjøpt Inotyol. 

Kan dette brukes rett på sårene? Turte ikke ettersom den egentlig er til annen Bruk?

Anonymkode: 3fdd2...6e1

AnonymBruker
Skrevet

Tips for å forebygge sår stump.

*La hun/han gå uten bleie 5-10 minutter ved vært bleieskift (lag en stelleplass på gulvet i stua, så du slipper å passe på ved stellebordet hele denne tiden.)

*smør med bepanthen før du tar på ny bleie etter at babyen har bæsjet

*Vask gjerne med olje istedet for eller etter vann. Dr. Greve sin babyolje er fin, og kan kombineres med bepanthen.

Hvis baby har åpne sår, spør på helsestasjon eller hos legen hva du bør smøre på. Ellers er min erfaring at salver med sink er bra på sår hud, men det tørker ut hud som ikke var sår i utgangspunktet, så det bør brukes med litt forsiktighet.

Anonymkode: 09e5c...5e1

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Den lille er veldig sår rundt selve rumpehullet og har begynt å bli åpne sår (tror jeg). Bruker Bepanthen, men har også kjøpt Inotyol. 

Kan dette brukes rett på sårene? Turte ikke ettersom den egentlig er til annen Bruk?

Les på bruksanvisningen eller ring et apotek/helsestasjonen i morgen. 

Tips: Høres bedre ut å bruke endetarmen fremfor rumpehullet på et lite barn.

Anonymkode: 26663...f37

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Les på bruksanvisningen eller ring et apotek/helsestasjonen i morgen. 

Tips: Høres bedre ut å bruke endetarmen fremfor rumpehullet på et lite barn.

Skal snakke med helsestasjonen.

Og ja, helt enig. Det sto helt stille når jeg skrev, så jeg tenkte også at det ble feil. Endetarmen høres absolutt bedre ut :)

Tips for å forebygge sår stump.

*La hun/han gå uten bleie 5-10 minutter ved vært bleieskift (lag en stelleplass på gulvet i stua, så du slipper å passe på ved stellebordet hele denne tiden.)

*smør med bepanthen før du tar på ny bleie etter at babyen har bæsjet

*Vask gjerne med olje istedet for eller etter vann. Dr. Greve sin babyolje er fin, og kan kombineres med bepanthen.

Hvis baby har åpne sår, spør på helsestasjon eller hos legen hva du bør smøre på. Ellers er min erfaring at salver med sink er bra på sår hud, men det tørker ut hud som ikke var sår i utgangspunktet, så det bør brukes med litt forsiktighet.

Vi lufter etc allerede, så må nesten høre litt med helsestasjonen ja.

Den lille har ekstremt mange bæsjebleier, og vi skifter med en gang. Men skal uansett snakke med helsestasjonen :)

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skal snakke med helsestasjonen.

Og ja, helt enig. Det sto helt stille når jeg skrev, så jeg tenkte også at det ble feil. Endetarmen høres absolutt bedre ut :)

Vi lufter etc allerede, så må nesten høre litt med helsestasjonen ja.

Den lille har ekstremt mange bæsjebleier, og vi skifter med en gang. Men skal uansett snakke med helsestasjonen :)

Vi hadde en periode med veldig sår stump på mini. Vi brukte brulidine 3 ganger om dagen og alltid tjukt lag med silulen der det var sårt. (Etter råd fra lege) Men du bør ta dette med helsestasjonen/lege. Det kan f.eks også være behov for soppmidler eventuelt.

Vår erfaring er at lufting, bepanthen og oljevask er best for forebygging når det først er blitt bra igjen.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ha brukt inotyol, smør på et tykt lag, så legger det seg som en hinne. Mine ble bedre nesten med en gang.

Anonymkode: ce18b...e98

• Liker 5
Skrevet

Ikke inotyol på åpne sår. På slike sår fikk vi anbefalt a-krem og bephanthen av barnelege på sykehuset.

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor ikke bruke ordet rumpehull? Det er et klart og presist ord.  Endetarmen er jo selve tarmen. I så fall må du bruke ordet endetarmsåpningen, noe jeg synes er unødvendig langt og komplisert. Anus er også et alternativ om du vil bruke et fremmedord.

Anonymkode: 39729...fe5

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Bepanthen som bleiesalve? Foretrekker salve med sink som feks Inotyol som forebygger sår stump. Anvender Inotyol ved antydning til rødhet forebyggende. Minsten har aldri hatt sår stump. Bruker kun vann evt babyolje ved avføring, skyller godt med rent vann. Bepanthen bruker jeg i kinnene ved tørr hud. Bleieområdet trenger en barriere krem som beskytter huden mot urin og avføring, som Inotyol.

Anonymkode: 51919...6fd

AnonymBruker
Skrevet

Bephanten er bedre på rød hud, ble fks anbefalt denne da jeg hadde tatovert øyebrynene. Den er ikke like seig som inotyol. Inotyol sitter mye bedre på huden spesielt der det blir vått. 

Vi bruker begge litt om hverandre på eldresenter (de får såre stumper de også) men de fleste foretrekker inotyol siden den som sagt sitter bedre og bare ser ut til å virke bedre rett og slett. Men den er ett helvette å vaske bort om den må fjernes helt! 

Anonymkode: d4d3e...a9b

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bepanthen som bleiesalve? Foretrekker salve med sink som feks Inotyol som forebygger sår stump. Anvender Inotyol ved antydning til rødhet forebyggende. Minsten har aldri hatt sår stump. Bruker kun vann evt babyolje ved avføring, skyller godt med rent vann. Bepanthen bruker jeg i kinnene ved tørr hud. Bleieområdet trenger en barriere krem som beskytter huden mot urin og avføring, som Inotyol.

Bephanthen er super som bleiesalve, med tanke på at sink ikke skal brukes på åpne sår bør ikke ts bruke det nå. Da er bephanthen super. Vi bruker den mer enn inotyol, og den redder hver gang

AnonymBruker
Skrevet

Bepanthen beskytter ikke huden slik sink holdige produkter gjør.

Skrevet

Her bruker vi inotyol. Også den ene gangen barnet fikk åpent sår. Hun hylskriker ved bruk av vanlig sinksalve, men inotyol går fint. Ikke hatt åpne sår igjen, heldigvis, men så raskt bedring da vi endelig turte bruke den

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ringte helsestasjonen idag og de anbefalte selv Inotyol til såre rumper/åpne sår.

Bepanthen kunne fint brukes mer forebyggende og/eller når det ikke var fullt så sårt. 

Ts. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi hadde en periode med veldig sår stump på mini. Vi brukte brulidine 3 ganger om dagen og alltid tjukt lag med silulen der det var sårt. (Etter råd fra lege) Men du bør ta dette med helsestasjonen/lege. Det kan f.eks også være behov for soppmidler eventuelt.

Vår erfaring er at lufting, bepanthen og oljevask er best for forebygging når det først er blitt bra igjen.

Dette er akkurat hva du ikke skl gjøre. Brulledine er en antibakteriell krem. Brukes den i tide og utide og i tillegg i store mengder slik du beskriver her, så er du med på å produsere multiresistente bakterier. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg brukte Inotyol på åpne sår også, det hjalp veldig godt. Vi bruker det også på sykehjemmet jeg jobber på.

Man kan bruke krystallfiolett om det er åpne sår. Det tørker ut såret på en måte, så salven sitter bedre.

Anonymkode: dd386...689

AnonymBruker
Skrevet

Dette er akkurat hva du ikke skl gjøre. Brulledine er en antibakteriell krem. Brukes den i tide og utide og i tillegg i store mengder slik du beskriver her, så er du med på å produsere multiresistente bakterier. 

3 ganger om dagen 1-2 ukers tid er hverken store mengder eller i tide og utide, og det ble gjort i samråd med barnelege. Det er dessuten ikke rapportert om Brulidinresistente bakterier, sådet er lite sannsynlig at slik sårbehandling skal skape resistens.

https://www.felleskatalogen.no/m/medisin/brulidine-sanofi-aventis-547131

• Liker 1
Skrevet

Inotyol er helt rå! Eneste salven jeg bruker. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ringte helsestasjonen idag og de anbefalte selv Inotyol til såre rumper/åpne sår.

Bepanthen kunne fint brukes mer forebyggende og/eller når det ikke var fullt så sårt. 

Ts. 

Inotyol er et vindundermiddel for såre stumper.

Anonymkode: 8704c...a83

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...