AnonymBruker Skrevet 17. juli 2017 #1 Skrevet 17. juli 2017 .."vanlig" psykolog? Tidligere har legen henvist meg direkte til en privatpraktiserende psykolog eller gitt meg en liste. Siden legen min har ferie kom jeg til en vikar og hun henviste meg altså til DPS. Hvorfor gjør man ulikt og hva er egentlig forskjellen (evt hva er DPS)? Er det større alvorlighetsgrad å bli henvist til DPS? Beklager at jeg formulerer meg klønete😬 Anonymkode: 7f85f...35d
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2017 #2 Skrevet 17. juli 2017 Her jeg bor, så kan man jo vente i over 1 år, skal man til vanlig psykolog. Men til DPS, tok det vel 3 mnd, fra henvisningen ble sendt, til jeg hadde første time. Føler det er litt større trygghet med DPS, da de gjerne gir deg den behandleren, med størst kompetanse, på det du sliter med. Og skulle du ikke være fornøyd, kan du få bytte uten at det tar for lang tid. Jeg fikk først henvisning til psykolog, men hvordan skulle jeg vite hvilke som var dyktige, hvilke som hadde den kompetansen som jeg trenger, og den utrolig lange ventetiden. Og hadde jeg der kommet til en psykolog, jeg ikke likte, da hadde det blitt å starte helt på nytt igjen. Anonymkode: f96d6...f13
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2017 #3 Skrevet 17. juli 2017 Tusen takk for svar😊😊 Anonymkode: 7f85f...35d
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2017 #4 Skrevet 17. juli 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: .."vanlig" psykolog? Tidligere har legen henvist meg direkte til en privatpraktiserende psykolog eller gitt meg en liste. Siden legen min har ferie kom jeg til en vikar og hun henviste meg altså til DPS. Hvorfor gjør man ulikt og hva er egentlig forskjellen (evt hva er DPS)? Er det større alvorlighetsgrad å bli henvist til DPS? Beklager at jeg formulerer meg klønete😬 Anonymkode: 7f85f...35d Det kommer an på problemstillingen og behovet for hjelp. Har du rett på hjelp etter spesialisthelsetjenesten så er DPS et sted de har ventelister og tar inn alle med behandlingsrettighet. Private psykologer tar inn dem de "vil" ta inn i behandling. Og stortsett ingen av dem har ventelister. Anonymkode: c0582...c22
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2017 #5 Skrevet 17. juli 2017 Litt usikker hva forskjellen er, men Dps har flere muligheter til behandling: innlegelse, psykolog, psykiater, grupperterapi osv. Anonymkode: dc831...39d
Måbarefåsiat... Skrevet 17. juli 2017 #6 Skrevet 17. juli 2017 DPS er distriktspsykologisk senter-klinikk. Ofte blir man henvist dit hvis man skal utredes mtp diagnose av noe slag.
Solivagant Skrevet 17. juli 2017 #7 Skrevet 17. juli 2017 Det er mange forskjeller. Ventetid, pris, behandlingstilbud, utredning, og så videre.
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2017 #8 Skrevet 17. juli 2017 DPS er spesialisthelsetjenesten. Så der må man ha en god grunn for å komme inn. De er jo et team, de drøfter bla pasientene sine med hverandre for å få best behandling til pasientene. Anonymkode: 32220...7be
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2017 #9 Skrevet 18. juli 2017 Litt på siden, men da jeg startet opp hos DPS leste jeg mye om at det stort sett var for kortere behandlinger og at man ikke kunne regne med å gå der over lang tid. Det stemmer heldigvis ikke, for jeg har gått der nå i snart 4 år. Mange har også sagt at man risikerer å måtte bytte behandler ofte fordi psykologene gjerne ikke blir så lenge innenfor DPS, jeg har måtte bytte en gang i løpet av disse årene, så jeg vil si det er ganske stabilt. De jobber i team og har sengepost, noe som er praktisk mtp at behandleren din er på bygget hvis du må ha innleggelse. Anonymkode: bbf0b...196
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå