Gå til innhold

19 år gammel datter med anoreksi...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, 

Har en datter på 19 år som har slitt med anoreksi i rundt et år. Hun har en BMI på rundt 12 så vidt meg bekjent. Hun spiser ikke med oss og ønsker sjeldent å prate om det. Fastlegen hennes lar henne trene og hun får lokal poliklinisk behandling. Hun har slitt med hjerteproblemer på grunn av dette og jeg stresser veldig. Hun virker opplagt og funksjonell, men jeg føler meg maktesløs og ser ikke tegn til bedring. Har prøvd alt. 

Erfaringer eller råd?

Anonymkode: 21bb0...335

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bytt fastlege og prøv å få lagt ho inn på behandling ved tvang så hun får sondemat. Hun har allerede hatt hjerteproblemer. Det er tegn på at det har gått altfor, altfor langt og det er en virkelig reell fare for død. Nå er det faktisk på tide at du setter ned foten og er en skikkelig tigermamma og holder både henne og komunen "i ørene".

Nå må du krige for livet hennes. 

Anonymkode: 4b793...27f

• Liker 33
AnonymBruker
Skrevet

Er dere i en liten kommune? Og har hun ikke vært innlagt?

Anonymkode: 250a8...654

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Set er jo helt tydelig at jenta trenger behandling, men siden hun er myndig kan jo ikke du som mor bestemme at hun skal bytte fastlege. Jeg synes du bør ta kontakt med fagfolk for å få veiledning om hvordan du best kan forholde deg til datteren din, hva slags krav du kan stille, og hvor mye du kan presse på. Organisasjonen ROS (rådgivning om spiseforstyrrelser) kan kanskje være et fint sted å begynne. Se nettside her: www.nettros.no. Selv om du ikke kan bytte fastlege for jenta, og fastlegen ikke kan diskutere henne med deg, kan du ta kontakt med fastlegen å fortelle ham/henne om dine bekymringer og observasjoner. Lykke til!

Anonymkode: 50253...157

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Hun bør virkelig bli innlagt. 

Anonymkode: c3263...bb3

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Enig med de som sier at her bør dere som familie få henne tvangsinnlagt umiddelbart. Du kan ringe inn bekymringsmelding til legevakt/fastlegen hennes. Men en BMI på bare 12 kan jeg ikke tenke meg at de kan anse det som forsvarlig med kun polikliniks behandling. Hvis det ikke skjer noe, bør dere kontakte fylkeslege. Dette virker helt ravende sinnsykt..

Anonymkode: 25bdb...fe1

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Vi kan forsøke å kontakte fylkeslege. Noen som har erfaring med dette? Hun framstår svært oppegående og ansvarlig ovenfor helsepersonell. Hun trener også mye og dette bekymrer meg.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette skurrer.... BMI under 15 tilsier tvangsinnleggelse.

Så hvordan hun kan ha en BMI på 12 og fastlegen ikke har iverksatt tvangstiltak høres helt merkelig ut. 

Anonymkode: d624e...9d3

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vi kan forsøke å kontakte fylkeslege. Noen som har erfaring med dette? Hun framstår svært oppegående og ansvarlig ovenfor helsepersonell. Hun trener også mye og dette bekymrer meg.

Det bør dere for vekten hennes er livstruende, men kontakt først 1.linje: for det går fortest om de reagerer umiddelbart på bekymringsmelding: altså ring enten fastlege eller legevakt i natt/morgen tidlig. Oppgi BMI, at hun trener og hun alt trøbler med hjertet og be om umiddelbar tvangsinnlegelse. Hvis de ikke reagerer i løpet av i morgen, kontakt fylkeslege. 

Uansett hvor oppegående hun er, er det uforståelig at helsepersonell ikke har reagert på en BMI på 12 og grepet inn. De vet at spiseforstyrrete personer er svært manipulative og at hvor farlig sykdommen kan være. Hun er i livsfare om denne BMIen er korrekt. Vekten kan hun ikke forklare seg bort fra: hun oppfyller definitivt krav til tvang: farlig for seg selv på den BMI en. Det er det samme som at en person på 170 veier knappe 35 kg. At hun i tillegg trener på den vekten, med hjerteproblemer er skremmende. 

• Liker 10
Skrevet (endret)

1. Livreddende behandling: Hvis tilstanden er akutt livstruende vil fastlegen treffe nødvendige tiltak. Som mor til et myndig barn har du i utgangspunktet ikke rett til innsyn etc., men du kan i spesielle tilfeller bli oppnevnt som verge, om du ikke er det allerede, som gir flere rettigheter. Hvis BMI er så lav som du sier, så kan kognitiv fungering være påvirket i en slik grad at hun ikke er kompetent til å ta beslutninger på egne vegne, og verge bør oppnevnes.

Tvangstiltak er det aller siste verktøyet som en lege vil benytte. En av Norges mest kjente behandlere av spiseforstyrrelser, Finn Skårderud, har visstnok aldri brukt tvangsmiddel i sin behandling.

2. Langsiktig behandling av spiseforstyrrelsen: Påse at de som står for behandlingen vet hva de driver med. Har de erfaring og resultater å vise til? Spiseforstyrrelser er en vanskelig lidelse der mye av behandlingen baseres på "evidensbasert synsing". Resultater er det som teller, ikke teoretiske betraktninger om hva som burde virke.

Endret av Horten Market
  • Liker 1
Skrevet

Her må du handle umiddelbart. Spiller ingen rolle at hun har blitt myndig da det faktisk har gått så langt at det påvirker hjertet hennes. Treningen er overhodet ikke bra, henger sammen med kalorikontroll og dette burde hun ikke få lov til å drive med.

Stå på mor! Det er vanlig at mennesker med sykdommen er svært flink til å skjule dette og prøver å manipulere leger og behandlere. Ikke unormalt å jukse under veiing med å skjule tunge ting på kroppen. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

:(

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sender en god klem ❤️ Dette vil ordne seg om hun får hjelp i dag!!

Anonymkode: 926a0...466

AnonymBruker
Skrevet

Hun er 172 cm og under 35 kg, men hun har vært sånn lenge nå. Gått ned et par kg den siste tiden, men har vært innom mange helsepersonell. De vil fortsatt ha henne i poliklinisk behandling. Hun spiser forholdsvis greit iflg. de som spiser med henne, men får jo ikke en bedre vekt. Hun har vært i behandling et par måneder. Tusen takk for støtte

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hun er 172 cm og under 35 kg, men hun har vært sånn lenge nå. Gått ned et par kg den siste tiden, men har vært innom mange helsepersonell. De vil fortsatt ha henne i poliklinisk behandling. Hun spiser forholdsvis greit iflg. de som spiser med henne, men får jo ikke en bedre vekt. Hun har vært i behandling et par måneder. Tusen takk for støtte

Dette tror jeg du kan angre på om du godtar..Vel, er tvangstiltak brutalt, men det er bedre enn at hun dør. Ville kontaktet fylkeslege og krevd vurdering på om hun får tilstrekkelig helsehjelp og vektlagt at man her velger poliklinisk behandling for en pasient der organsvikt alt er tilstede (hjertet), som stadig går ned i vekt og der BMI er så lav at det bør vurderes om hun ikke også oppfyller krav for "alvorlig sinnslidelse" utover det rent medisinsk skadelige med å ha en BMI på 12. Har du snakket med datteren din? Hvorfor legger hun seg ikke inn frivillig når hun bare blir verre? Hun må jo forstå at hun kommer til å dø om hun ikke stanser? Hun kan gå til psykolog til hun blir grønn men om hun ikke får opp vekta, eller går videre ned vil hun dø. Det eneste en ikke kan vite er om det tar dager, uker, mnder eller år før kroppen hennes gir opp. 

Har du sett "Emma wants live"? Det er en nederlandsk dokumentar som handler om en jente på hennes alder som dør av anoreksi. Du finner hele dokumentaren på youtube (45 min lang). Her ble tvangstiltak prøvd, det ble valgt vekk siden hun raste ned igjen i vekt etter endt behandling hver gang, men konsekvensen av at hun fikk styre skuta selv var selvsagt at hun døde. Her merker en veldig godt også den kognitive påvirkning av anoreksi etterhvert som hun blir svakere og ikke minst absurditeten i at selv som et vandrende skjellett som ikke lengre klarte gå selv engang, fortsatte hun å kontrollere matinntaket til hver minste detalj. Rablende irrasjonell mao. Ikke la jenta di få lov til å begå sakte selvmord sånn som hun her gjør mens foreldrene blir stående hjelpeløse å se på. Dokumentaren er svært gripende. Du må vurdere selv om du orker å se den siden det ikke er en happy ending, men du vil nok kjenne deg igjen i hennes foreldre som trekkes mellom bekymring og det å samtidig ikke ville gripe for mye inn overfor datteren sin som ville bestemme selv.

• Liker 8
Skrevet

Jeg hadde selv anoreksi da jeg var 17. Hadde ikke så lav BMI som datteren din, men ikke langt unna. (1.65 og 40 kilo). Da fikk jeg beskjed av legen min på bup at om ikke jeg og min mor la meg inn frivelig ble jeg tvangsinnlagt i og med at hun synte det var fare for liv. Og takk å pris for det. Jeg ble frisk, mest av alt kanskje fordi å bli lagt inn ble en reality check og et "klask i tryne". Skulle jeg virkelig leve livet mitt slik. Innestengt, hva var vitsen egentlig da, her var det jo ingen som ville se meg, ingen ville bry seg etterhvert. 

Synes det er meget rart at datteren din ikke er innlagt. Jeg synes ikke å gå til psykolog var mye til hjelp. Det gikk litt inn det ene øre å ut det andre. 

Lykke til !

• Liker 6
Skrevet

Å jeg må ogå legge til at da jeg ble lagt inn gav jeg mamma det styggeste og mest skuffende blikket jeg kunne få til, jeg ba om å få bli med hjem igjen å at hun ikke skulle svikte meg. Det gjorde hun ikke heller, hun la meg inn å i dag er jeg glad hun forsto at det var sykdommen som snakket, ikke jeg.

• Liker 9
Gjest chisandra
Skrevet

Det er brutalt, men hun kommer til å dø om hun ikke får hjelp fort som bare det. Når hjertet har begynt å skurre, så har sirenene gått. 

Nå må du sloss for jenta di, på dette stadiet sklir det ikke over av seg selv. 

:hug:

AnonymBruker
Skrevet

Hjertet til jenta di kan i verste fall stoppe å slå om ikke det iverksettes tiltak nå, helst i går. Dette er krise. Hun bør bli innlagt. 

Anonymkode: 44ecb...79c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hun fikk hjertet kirurgisk korrigert for mange mange mnd siden, og EKG pr nå er normalt. Lavt blodtrykk og litt lav puls bare, men fastlege sier det er innafor.

TS.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...