AnonymBruker Skrevet 17. juli 2017 #1 Skrevet 17. juli 2017 Vi har ikke familien vår der vi bor, i Oslo. Altså tilbringes feriene vest og nordpå når vi har fri. Hvor lenge er dette godt nok for barna våre? De er 3 og 7 nå. Jeg mener jo det bør være mer enn godt nok, men samtidig er jo "alle" i syden og på Hunderfossen med overnatting + dyreparken på Sørlandet. Med tre ukers sommerferie er det begrenset hva man rekker og har råd til. Anonymkode: 0f34a...869 1
Måbarefåsiat... Skrevet 17. juli 2017 #2 Skrevet 17. juli 2017 Drit i alle andre. Kos dere med familie og reiser rundt i Norge :-) 10
Arkana Skrevet 17. juli 2017 #3 Skrevet 17. juli 2017 Jeg tenker at det alltid er godt nok, selv med store barn. Familie er viktig og Norgesferie er fint det også. Man trenger ikke dra på utenlandsferie hvert år. Hvis det ikke er mulig å gjøre begge deler kan dere jo ha en ordning hvor dere veksler mellom ferie til familie og annen ferie. Jeg opplever forøvrig ikke at alle drar til syden og slikt i feriene. Vi bor i et relativt pengesterkt område og det er flere som tilbringer hver eneste sommerferie med familie som bor langt unna framfor å reise andre steder. Kanskje strekker de seg til å tilbringe et par dager ved Hunderfossen, Dyreparken i Kristiansand eller annet på veien mellom øst og vest. 4
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2017 #4 Skrevet 17. juli 2017 Klager ungene? Sånn utover "jammen, alle andre drar jo til syyyyhyyyydeeeen!!!! ", mener jeg. Om dere ønsker å dra til syden, gjør det, ønsker dere å dra til familie så gjør det. Kan dere dele det opp eller kanskje reise sammen med familien? Gjør det. Vi var sjelden på "ordentlig" ferietur når jeg var barn, hadde min første sydentur i fjor og jeg er snart 30. Hadde en utmerket barndom og en hel haug gode ferieminner med familien likevel. Vi planlegger sydentur igjen om fire år, da er ungene syv og fem. Vi får tid til å spare til en bra tur og ungene er store nok til å få mer ut av turen. De er ferdige med bleier, dagsoving, den verste trassalderen osv. Inntil da ferierer vi hjemme, med familie og alt som er lavterskel, kos og mest mulig fri fra hverdagen. Anonymkode: 24d5e...081
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2017 #5 Skrevet 17. juli 2017 Er det ikkje kjedelig for alle parter? Sånn helt ærlig? Anonymkode: ffae7...415 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2017 #6 Skrevet 17. juli 2017 Hva mener du er kjedelig? Anonymkode: 0f34a...869
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2017 #7 Skrevet 18. juli 2017 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi har ikke familien vår der vi bor, i Oslo. Altså tilbringes feriene vest og nordpå når vi har fri. Hvor lenge er dette godt nok for barna våre? De er 3 og 7 nå. Jeg mener jo det bør være mer enn godt nok, men samtidig er jo "alle" i syden og på Hunderfossen med overnatting + dyreparken på Sørlandet. Med tre ukers sommerferie er det begrenset hva man rekker og har råd til. Anonymkode: 0f34a...869 Hvor mange barn i Oslo , har om de fikk velge, valgt tur nordover istedenfor Syden? Det er foreldre som velger,ikke barna. Er det ikke turene med familie vi husket best. Det er vel mer å velge i vest og nordover i aktiviteter for barn. Hva husket barn fra sydenferie? Stranden? Hva opplever de egentlig i Syden? Dine barn er heldige. Tror du det ikke er mange familier som ikke får besøk pga...vi rekker det ikke i år. Vi skal til syden. Kos dere. Tror dere har en minnerik ferie Anonymkode: 1fadf...18d
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2017 #8 Skrevet 18. juli 2017 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva mener du er kjedelig? Anonymkode: 0f34a...869 Ikke alle synes det er kjedelig. Det absolutt hyggeligste jeg vet er når familien samles! Anonymkode: 42c8e...1a7
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2017 #9 Skrevet 18. juli 2017 Vi pleier å ha en sommer i Norge med storfamilie-besøk, som dere. Om sommeren er det jo sjanse for fint vær her i landet også, og når man gjør unna storfamiliebesøk opg slektsoplegg da, er man fri resten av året. MEN: Hvert år drar vi til varmt strøk i høstferien. DET er gulroten som venter! Har barn på 5 og 7 år, de har ikke reagert på at vi ikke drar utenlands om sommeren. Det er gull verdt å glede seg til noe når sommeren er slutt. Anonymkode: 18fe2...994 2
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2017 #10 Skrevet 18. juli 2017 Som lærer opplever jeg at mange barn har veldig konkrete tanker om hva som er "ordentlig" ferie og ikke. Elevene skal "bare til Bergen" eller "bare til Trondheim" eller "bare besøke bestemor i Molde" eller "bare på hytta". Skal de ikke to uker til syden, kan det virke som om det ikke telles. Jeg syns det er så trist! Og hvem er det som planter disse ideene hos barna? Det er vi voksne! For vi skal "bare besøke bestemor og bestefar i Bodø" eller "bare på hytta i Trysil". Selv har jeg aldri vært i syden, men jeg gar vært masse hos bestemor og bestefar i nord-Norge og i Telemark, vi har vært på fjellturer i Norge, for ikke å snakke om båtturer. Jeg mener det er mer enn godt nok, vi har tilbragt mye tid sammen som kjernefamilie, og med besteforeldre, tanter og onkler og søskenbarn. I sommerferien har jeg "vært på en kjempefin båttur med mamma og pappa", "hatt det veldig hyggelig på småbruket til svigerfar" og ikke minst "kost meg og slappet av masse hjemme". Syden står ikke på programmer her, men jammen har jeg ikke en deilig ferie likevel! Anonymkode: deab0...467 4
Minlillesky Skrevet 18. juli 2017 #11 Skrevet 18. juli 2017 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi har ikke familien vår der vi bor, i Oslo. Altså tilbringes feriene vest og nordpå når vi har fri. Hvor lenge er dette godt nok for barna våre? De er 3 og 7 nå. Jeg mener jo det bør være mer enn godt nok, men samtidig er jo "alle" i syden og på Hunderfossen med overnatting + dyreparken på Sørlandet. Med tre ukers sommerferie er det begrenset hva man rekker og har råd til. Anonymkode: 0f34a...869 Hva som er bra nok, er opp til dere, hva dere ønsker å gjøre i sommerferien sammen som en familie. Vil dere ikke reise til familie/slekt, så slutter dere med det. Reis rundt i norge, utlandet osv. Kos dere.. 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2017 #12 Skrevet 18. juli 2017 De beste barndomsminnene mine fra feriene var da vi kjørte ørten timer med mange tissestopp til storfamilien for å være der en uke eller to Anonymkode: ed5b8...9ce 2
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2017 #13 Skrevet 18. juli 2017 Gjennom oppveksten min har vi enten dratt sydover, Kreta, italia, Hellas, Spania etc. eller dratt på en sommerhytte i Sør-Norge sammen med andre fra familien (familien til tanten min som eier hytten). De somrene jeg husker mest fra og som er de jeg tenker på når jeg tenker sommer og barndom er somrene på Sørlandet, ikke syden. Var så klart spennende å reise utenlands, og har masse gode minner derfra også, men om jeg enten hadde mistet sydenturene eller hytteturene hadde jeg garantert valgt å bare dra til hytten. Anonymkode: 0b02f...30d 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2017 #14 Skrevet 18. juli 2017 Hver sommer hele barndommen reiste vi til Sverige for å være med familien. (Mamma er svensk.) Det ga gode minner og som voksen med egne barn vil jeg heller dit enn til syden. Samme sted hvert år da vi har en liten hytte på mammas hjemsted. Og til en lærer som mente kun syden var ferie. Kommer an på ørene som hører tenker jeg! Jeg er og lærer. Spør alltid elevene hvordan de har hatt det i ferien og om de har gjort noe spesielt. Da kan en tur til næmeste by med venner, overnatting m venner eller fisketur vekke like stor glede som en sydentur. Mens andre har kost seg hjemme og det er akkurat like bra for alle. Voksne skaper feriepress om syden.. Oppsummert: reis på familieferie med god samvittighet 😊 Anonymkode: c79bf...c84 2
atropos Skrevet 18. juli 2017 #15 Skrevet 18. juli 2017 Vi er også "bare" på ferie hos storfamilien. Barna er ikke så store enda, 8 mnd og 4 år, men ser ikke for meg at vi kommer til å gjøre noe annet senere. Jeg har ikke dårlig samvittighet for dette. Det er viktig at barna kjenner slekta og føler tilhørighet i storfamilien. Selv vokste jeg opp på samme måte. Uker med kos hos besteforeldre og på fjellet/ ved sjøen hos slektninger. Jeg har kun vært i "syden" en gang da jeg var voksen og hata det. Kommer ikke til å dra dit med barna før de etterspør det selv. (Og da ikke i sommerferien)
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2017 #16 Skrevet 18. juli 2017 Vi er alltid på hytta, og det er aldri noe "bare" angående det, verken fra våre barn, oss voksne eller andre barn og voksne. Det er det beste! Derfor kjenner jeg meg ikke igjen i problemstillingen. Men mitt eldste barn er bare 9, så det kan jo hende det blir noen ønsker om annet etter hvert. I vår omgangskrets (som er rett og slett meget velstående) er det helt vanlig å være på hytta, eller reise til familie. De fleste tar eventuelle utenlandsturer ellers på året tror jeg, og ingen skryter av en sydentur, det er jo ganske..lavstatus?(Uff). "Hytta" og "familie" kan være i Telemark, på fjellet eller et stort landsted i Blindleia eller på Hvasser. En familie har et slott i Frankrike, det har barna hørt om, for der er det svømmebasseng. Men noen har svømmebasseng i hagen her hjemme også. Vår hytte er en vanlig liten hytte med snurredass og noen hundre meter til vannet. Helt perfekt syns barna. Og flere vi kjenner har en arvet koie på Vestlandet et sted, uten strøm og vann, og det er paradiset på jord, og barna kommer hjem etter tre uker med tåke og regn og forteller om fisking og bær, turer og kortspill, og vil dra dit igjen, og det skjønner mine barn godt. Men altså, mine barn skryter av hytta, og gleder seg til hytta, og forteller villig vekk om det etter ferien også. Og den beste ferien var det året vi besøkte slekt i Nord-Norge, og de spør om vi ikke skal dit igjen, så det gjør vi kanskje til neste år. TS, hvis dere koser dere på ferie hvert år, og snakker med barna om at det er deres favorittferieform som dere velger, som dere gleder til, som er deres families yndlingsferier, da kommer barna til å synes det også (i hvert fall en god stund til). Og det er på ingen måte lavstatus. Anonymkode: 46780...77d
JHF Skrevet 18. juli 2017 #17 Skrevet 18. juli 2017 Vi har også i mange år reist til svigerfamilien i Tromsø på 2-3 uker på sommerferie. Da de to eldste var i tidlig tenårene ytret de ønske om å reise til syden i sommerferien. De fikk da valget om å reise til syden eller familiehytta i nord, da vi ikke kunne reise til begge plassene samme år. Akkurat det viste seg å være ett veldig lett valg for de og det ble familieferie på hytta som ligger på en fraflyttet øy i lag med farmor, farfar og resten av storfamilien i husene rundt. Først i fjor ble det utenlandsferie og da fordi jeg ville til et sted for en var sikret sol og varme. Det var første gang ungene på 21, 17 og 11 år var i utlandet på sommerferie, bortsett fra en uke i Danmark for 6 år siden.
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2017 #18 Skrevet 18. juli 2017 Jeg bor i Oslo, og vi har familie på Sørlandet. Så for oss innebærer jo hver hjemtur en mulighet for Dyreparken etc. Men de andre jeg vet om fra barnehagen eksempelvis som besøker Dyreparken gjør det i forbindelse med besøk til venner/familie som de overnatter hos. Det er ikke snakk om egen ferie kun for formålet Dyreparken/eller andre severdigheter. Endel drar til Danmark, da - og noen få er på utenlandsturer. Men det er ganske få, og alle foreldrene i barnehagen jobber to stykk fullt og har nok litt over gjennomsnittet inntekt. Vi kommer nok ikke til å prioriter stressende ferier av mange grunner, økonomi selvsagt - men også fordi jeg igrunnen har mest lyst å tilbringe litt rolig kvalitetstid med barn/familie når man først kan. Livet i Oslo er stressende nok fra før synes jeg. Jeg tenker jeg kanskje sparer til en utenlandsferie når barna er store nok til å faktisk få noe ut av en sånn opplevelse, og da tenker jeg mer på litt storby enn ordinær sydenferie. Men ja, ting som Dyreparken og annet er utrolig dyrt når man skal kjøpe ekstratjenester som overnatting/andre eventer. Men de fleste som er der benytter seg jo av grunntilbudet. Anonymkode: 82686...4f8
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2017 #19 Skrevet 18. juli 2017 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Hver sommer hele barndommen reiste vi til Sverige for å være med familien. (Mamma er svensk.) Det ga gode minner og som voksen med egne barn vil jeg heller dit enn til syden. Samme sted hvert år da vi har en liten hytte på mammas hjemsted. Og til en lærer som mente kun syden var ferie. Kommer an på ørene som hører tenker jeg! Jeg er og lærer. Spør alltid elevene hvordan de har hatt det i ferien og om de har gjort noe spesielt. Da kan en tur til næmeste by med venner, overnatting m venner eller fisketur vekke like stor glede som en sydentur. Mens andre har kost seg hjemme og det er akkurat like bra for alle. Voksne skaper feriepress om syden.. Oppsummert: reis på familieferie med god samvittighet 😊 Anonymkode: c79bf...c84 Jeg vokste opp i en familie som aldri hadde råd til ferie, og det var spørsmålet jeg gruet meg til hele sommeren, faktisk. Jeg ville bare synke ned og forsvinne - og nei, det var ingen voksne som skapte press. Det var ganske tydelig når en gikk runden at de samme hvert år ikke hadde vært på hytta eller på en tur. Jeg skjønner det er et positivt vinklet spørsmål, men jeg synes virkelig man må slutte å spørre. Når man spør om en hyggelig opplevelse så er "staselige ting"(akkurat som når man spør hva man har gjort i jula og fått) det som merker seg blant barna og skaper interne forskjeller. Du som voksen ser det ikke nødvendigvis, men det merkes i friminuttet/fritiden. Anonymkode: 82686...4f8
Arkana Skrevet 18. juli 2017 #20 Skrevet 18. juli 2017 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg skjønner det er et positivt vinklet spørsmål, men jeg synes virkelig man må slutte å spørre. Når man spør om en hyggelig opplevelse så er "staselige ting"(akkurat som når man spør hva man har gjort i jula og fått) det som merker seg blant barna og skaper interne forskjeller. Du som voksen ser det ikke nødvendigvis, men det merkes i friminuttet/fritiden. Anonymkode: 82686...4f8 Jeg er enig med deg. På skolen til mine barn spør de ikke om slikt og de har aldri disse typiske leksene som å skrive hva de har gjort i ferien. Jeg synes det er fint. Selv om forskjeller i økonomi ofte kommer fram uansett trenger ikke skolen være med på å synliggjøre dem på denne måten. Jeg synes dessuten mange ikke alltid skjønner forskjellen på "velger å ikke reise på ferie" og "har ikke råd til å reise på ferie". Å ha et valg er et privilegium.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå