Gå til innhold

Hvilken hunderase skal jeg velge? Dette var ikke lett

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lest på nett side opp og side ned om de forskjellige hunderasene men jo mer jeg leser jo mer vanskelig blir det å velge. På det ene nettstedet står det feks. Medium energi mens andre høy energi, ett sted vakthund mens andre steder står det at rasen ikke har noe vakt, ett sted at det er mye pelsstell mens ett andre steder ikke. Noen steder at den er reservert mens andre steder står det supersosial og vil hilse på alt og alle. Noen steder trenger rasen mye tur mens andre steder ikke. Noen steder trenger rasen mye mental trening mens andre steder står det ikke noe at de trenger det. Noen steder at den er hundevennlig mens andre steder står det at den ofte er dominant. Noen steder står det at den samme rasen er barnevennlige mens andre ikke. Hva skal man stole på? Hvordan velge rase? Lest på alle språk på Google oversetter omtrent og på veldig mange raser men finner ikke en som passer til meg og mitt behov. 

Anonymkode: 4b52a...d0d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva er ditt behov? 

AnonymBruker
Skrevet

Mellomstor 10-25 kilo. Mellom aktivitet. Ikke hyper. Rolig gemytt inne. Full fart ute. Pelsstell liker jeg men ikke napping. Gjerne litt reservert. Litt vakthund. Minst mulig jakt. Familiehund selv om jeg bor alene. Liker skogen og hundeparken og gå tur i Ca. 1-2 timer. Gjerne kosehund. Venn for livet da jeg ikke har venner. Gjerne lang pels. Helst ikke hopp og sprett og tjohei hele dagen. Er husredd så litt vakt er kjekt. Gjerne trene lydighet som hobby hjemme er gøy. Gjerne enkle hunder og minst mulig dominant. Minst mulig stressa. 

AnonymBruker
Skrevet

Gjerne løs i skogen utenom båndtvang og førerorientert og førermyk. Så minst mulig jakt da. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker collie (Lassie) :) hvis du finner en oppdretter som avler på godt lynne så har du venn for livet. Enkle å trene, rolige når de må, kan være superaktive eller soffagriser. Lang pels som trenger en god runde med børsten (børstet min grundig en gang i uka og litt mer ettertanke behovet var der. Kunne gå løs (ingen gjeter/jakt instinkt på den jeg hadde). Varslet når det kom noen, ellers veldig stillle av seg. Kunne nyse på kommando 😂😂 

Anonymkode: d12da...e2b

AnonymBruker
Skrevet

Brun labrador? 

Anonymkode: 754b1...6e1

AnonymBruker
Skrevet

Hva med kooikerhund?

Anonymkode: 13610...6a9

AnonymBruker
Skrevet

shetland sheepdog

Anonymkode: 2a187...0bd

AnonymBruker
Skrevet

Du leser selvsagt på raseklubbenes sider.

Anonymkode: 33579...e34

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...