AnonymBruker Skrevet 17. juli 2017 #1 Skrevet 17. juli 2017 Mange er uføre pga angst/ psykiske plager, selv om nyere forskning viser at det for mange i denne gruppen vil vere sunt med rutiner i en trygg arbeidshverdag. Andre lever et (ekstremt) aktivt liv: Krevende fjellturer hver dag, er supersosiale, stiller på dugnad, pusser opp, langhelger i inn og utland og orker mer enn de fleste. Har til og med hørt folk si at de var for utslitte til å gjøre alt de ville, når de jobbet. Og har det mye bedre nå. - Burde der stilles aktivitetskrav til alle som mottar trygdeytelser? Ikke alle kan være i full jobb, men hadde de fleste hatt godt av noen faste holdepunkt i hverdagen? - De fleste er nok enige i at borgerlønn er å gå for langt, men burde det lønne seg mer å jobbe? - Er det bare jeg som blir sprø av å høre om daglige fjellturer, stadige fester/festivaler og langhelger med et innhold jeg som 100% arbeidende aldri ville ha orket? Anonymkode: 32f41...38f 1
Gjest Margit Spat Skrevet 17. juli 2017 #2 Skrevet 17. juli 2017 Hvis du hadde brukt mer energi på å forvalte ditt eget liv og din egen fritid istedenfor å drive «trygde-shaming», så ser jeg ikke bort fra at du hadde orket både fester og fjellturer.
Gjest O.G. Skrevet 17. juli 2017 #3 Skrevet 17. juli 2017 Sitat Er det på tide å se nærmere på elefanten i rommet? 10% av nordmenn er på uføretrygd, 70% i arbeid. Burde desse tallene vert lavere? Hvor er arbeidsgiverne som ansetter folk som ikke kan gi 150% fem dager i uken da?
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2017 #4 Skrevet 17. juli 2017 Hvis du skal starte en diskusjon om dette så må du ha noe å vise til. Hvordan vet du at de er like friske hele tiden, når du kun ser fjellturer etc? I tillegg så blir det litt feil å si at 10% av nordmenn er uføre. Da det kun er så høy prosentsats blant de over 55. Start et innlegg hvor du heller klager over aktive uføretrygdede som nærmer seg pensjonsalder. For det er der mengden uføre kommer fra. Anonymkode: aa9d8...beb 4
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2017 #5 Skrevet 17. juli 2017 Engasjer deg i å opprette arbeidsplasser for de som funker 30 - 50 % da vel.... istedetfor å mase om dette på nett... Anonymkode: 4edf2...50a 17
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2017 #6 Skrevet 17. juli 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvis du skal starte en diskusjon om dette så må du ha noe å vise til. Hvordan vet du at de er like friske hele tiden, når du kun ser fjellturer etc? I tillegg så blir det litt feil å si at 10% av nordmenn er uføre. Da det kun er så høy prosentsats blant de over 55. Start et innlegg hvor du heller klager over aktive uføretrygdede som nærmer seg pensjonsalder. For det er der mengden uføre kommer fra. Anonymkode: aa9d8...beb Hi: Kildene mine er nav og ssb. Det er blant de unge at økningen i uføre er størst. Anonymkode: 32f41...38f
Bakepulver Skrevet 17. juli 2017 #7 Skrevet 17. juli 2017 Den såkalte elefanten i rommet er et helsevesen som ikke fungerer optimalt. Du bør heller fokusere på årsaken til at mennesker ikke blir friske. 6
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2017 #8 Skrevet 17. juli 2017 Og denne tråden la du på "Barn og familie" fordi? Anonymkode: 2a1da...bdd 4
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2017 #9 Skrevet 17. juli 2017 5 minutter siden, Margit Spat skrev: Hvis du hadde brukt mer energi på å forvalte ditt eget liv og din egen fritid istedenfor å drive «trygde-shaming», så ser jeg ikke bort fra at du hadde orket både fester og fjellturer. Hi: Jeg prioriterer fjellturer og fest når jeg kan Men for de fleste av oss er nok dette områder vi periodevis må nedprioritere. Anonymkode: 32f41...38f 1
Gjest Parkeringsvakt Skrevet 17. juli 2017 #10 Skrevet 17. juli 2017 Burde? For hvilken hensikt? Tvert imot går vi en fremtid i møte der færre må jobbe, eller flere må jobbe mindre.
Gjest Margit Spat Skrevet 17. juli 2017 #11 Skrevet 17. juli 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hi: Jeg prioriterer fjellturer og fest når jeg kan Men for de fleste av oss er nok dette områder vi periodevis må nedprioritere. Anonymkode: 32f41...38f Og du vet selvsagt ALT om alle de uføretrygdede du kjenner sine prioriteringer, der du sitter på din høye hest Nei, dette blir for dumt!
Gjest O.G. Skrevet 17. juli 2017 #12 Skrevet 17. juli 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hi: Kildene mine er nav og ssb. Det er blant de unge at økningen i uføre er størst. Anonymkode: 32f41...38f Så kom med de kildene.
Bakepulver Skrevet 17. juli 2017 #13 Skrevet 17. juli 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hi: Jeg prioriterer fjellturer og fest når jeg kan Men for de fleste av oss er nok dette områder vi periodevis må nedprioritere. Anonymkode: 32f41...38f Hvem er de fleste av oss? 3
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2017 #14 Skrevet 17. juli 2017 Kan ikke starte slike tråder på kvinneguiden vettø, her er det stor andel trygdede som går rett i strupen! Uten tvil, det er alt for mange på trygd i Norge. Man blir ikke rik av det, men at de får utbetalt helt på høyde med folk som jobber 100% i lavtlønnende yrker synes jeg er hårreisende. Og får noen sier "man skal ikke blir straffet for å bli syk", gå å legg deg. Det er det dummeste argumentet som finnes. Man blir ikke straffet, i de fleste andre land hadde dere ikke fått noe som helst! Jeg synes det er et gigantisk paradoks at liv som er ønskelig for veldig mange, feks. det å bosette seg i varmere strøk og leve livets glade dager, KUN er mulig for trygdede...For andre må jo jobbe og har selvsakt ikke råd til det. Anonymkode: e2231...37b 6
ElinX0Xpoliti Skrevet 17. juli 2017 #15 Skrevet 17. juli 2017 3 minutter siden, Bakepulver skrev: Den såkalte elefanten i rommet er et helsevesen som ikke fungerer optimalt. Du bør heller fokusere på årsaken til at mennesker ikke blir friske. Vi er pålagt å sende omtrent alt av dokumenter til Oslo og fylle ut formularer, samt ta betaling for det vi gjør. Dette tar over 60% av tiden vår. Problemet er politisk, helfo og nye "spennende" regler som kommer ukentlig fra helsedirektoratet. Om vi fikk være i free så hadde det vært andre boller. 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2017 #16 Skrevet 17. juli 2017 https://www.nav.no/no/NAV+og+samfunn/Statistikk/AAP+nedsatt+arbeidsevne+og+uforetrygd+-+statistikk/Uforetrygd https://www.ssb.no/aku/ Anonymkode: 32f41...38f
Bakepulver Skrevet 17. juli 2017 #17 Skrevet 17. juli 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Kan ikke starte slike tråder på kvinneguiden vettø, her er det stor andel trygdede som går rett i strupen! Uten tvil, det er alt for mange på trygd i Norge. Man blir ikke rik av det, men at de får utbetalt helt på høyde med folk som jobber 100% i lavtlønnende yrker synes jeg er hårreisende. Og får noen sier "man skal ikke blir straffet for å bli syk", gå å legg deg. Det er det dummeste argumentet som finnes. Man blir ikke straffet, i de fleste andre land hadde dere ikke fått noe som helst! Jeg synes det er et gigantisk paradoks at liv som er ønskelig for veldig mange, feks. det å bosette seg i varmere strøk og leve livets glade dager, KUN er mulig for trygdede...For andre må jo jobbe og har selvsakt ikke råd til det. Anonymkode: e2231...37b Hvordan vet du at den største andelen her inne er trygdede? 3
Bakepulver Skrevet 17. juli 2017 #18 Skrevet 17. juli 2017 1 minutt siden, ElinX0Xpoliti skrev: Vi er pålagt å sende omtrent alt av dokumenter til Oslo og fylle ut formularer, samt ta betaling for det vi gjør. Dette tar over 60% av tiden vår. Problemet er politisk, helfo og nye "spennende" regler som kommer ukentlig fra helsedirektoratet. Om vi fikk være i free så hadde det vært andre boller. Beklager, men jeg er ny her. Er det du som har startet denne tråden? Jeg skjønner ikke helt svaret ditt. 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2017 #19 Skrevet 17. juli 2017 4 minutter siden, Bakepulver skrev: Beklager, men jeg er ny her. Er det du som har startet denne tråden? Jeg skjønner ikke helt svaret ditt. Nei! HI Anonymkode: 32f41...38f
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2017 #20 Skrevet 17. juli 2017 6 minutter siden, ElinX0Xpoliti skrev: Vi er pålagt å sende omtrent alt av dokumenter til Oslo og fylle ut formularer, samt ta betaling for det vi gjør. Dette tar over 60% av tiden vår. Problemet er politisk, helfo og nye "spennende" regler som kommer ukentlig fra helsedirektoratet. Om vi fikk være i free så hadde det vært andre boller. Hæ? Jeg jobber minimum 37,5 timers uke. Tror ikke noen får sitte i fred og håve inn penger. HI Anonymkode: 32f41...38f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå