Gjest joes0211 Skrevet 17. juli 2017 #1 Skrevet 17. juli 2017 (endret) Jeg har sterke meninger om dette og er derfor interessert i å vite om flere mennesker der ute deler noen av de samme meningene jeg har. Hvilke livs erfaringer har dere vedrørende boligmarkedet og leiemarkedet? Og hva mener dere om dette, slik som det er idag i 2017? *Merk: Vær hyggelige og respekter andres meninger.* Endret 17. juli 2017 av joes0211
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2017 #2 Skrevet 17. juli 2017 Unge mennesker presses ut i utleiemarkedet når de ikke får lån. Da er det fare for at leieprisen presses opp. Jeg har gjort mitt og kjøpt for utleie, men holder utleiepris lav. Anonymkode: 5357b...9fc 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2017 #3 Skrevet 17. juli 2017 Jeg har bodd og eid bolig i flere land, blant annet Storbritannia, og jeg synes det norske systemet fungerer mye bedre enn det britiske. Det er veldig komplisert å selge bolig i Storbritannia, alle bud gis med forbehold om at man får solgt egen bolig, og dermed kan det være mange ledd bakover med usikkerhet, og jeg hadde venner som satt veldig lenge med usolgt bolig selv om den var attraktiv og mange ville ha den.. I mange land er det fortsatt slik det var i Norge for en generasjon og to siden, at boligprisene er regulert, og at man derfor må betale penger "under bordet" for å faktisk få kjøpt seg noe, og noen steder gjelder dette også leiemarkedet. Det forsterker en svart økonomi, og er på mange måter veldig snuskete. Anonymkode: 6c236...f2a 3
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2017 #4 Skrevet 17. juli 2017 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: Unge mennesker presses ut i utleiemarkedet når de ikke får lån. Da er det fare for at leieprisen presses opp. Jeg har gjort mitt og kjøpt for utleie, men holder utleiepris lav. Anonymkode: 5357b...9fc Glemte å legge til at jeg har leid ut i mange år og da var det ikke lenge siden jeg opplevde budrunde på leiligheten jeg leide ut. Jeg frykter at det vil skje nå også. Det var da myndighetene økte EK-kravet. Boligsalget er nok rolig nå fordi veldig mange ser det an, men jeg tror nok at det vil ta seg opp igjen når de ser at de fortsatt kan tjent på å leie ut. Anonymkode: 5357b...9fc
Jerry Lee Skrevet 17. juli 2017 #5 Skrevet 17. juli 2017 Bryr meg lite. Har gjeldfritt hus jeg bor i, og gjeldfri leilighet jeg leier ut. Men...syns jo det er trist at mange sliter med høye boutgifter.
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2017 #6 Skrevet 17. juli 2017 Det snakkes om sosial boligbygging. Hvor er den? Kommuner selger tomter til blodpriser. Når de selger tomter til 2 mill kroner, kan det aldri bli sosial utbygging. Så kommer spekulanter med penger. Kjøpet tomt...bygger billig,krøbelt og lite. Selges veldig dyrt. I dag må du ha en viss egenkapital. Folk har heller ikke mulighet med de boligpriser som er. Da må de leie. De leier svært dyrt hos private. Prisene blir skrudd opp i takt med at det kommer krav til egenkapital, boligpriser. Når du skal betale 10.000 for et høl av en bolig et det ille. De med lav inntekt sliter..ikke får de bostøtte for sånne priser vi får et samfunn med "de" og alle de andre Selv var jeg heldig. Kjøpte leilighet som ganske ung. Var med på veksten. Solgte å kjøpte hus. Anonymkode: 19448...fd2 2
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2017 #7 Skrevet 17. juli 2017 Nei altså, dette er jo ganske egentlig enkelt.. Unge kommer ikke inn på boligmarkedet med dagens priser, og verre har det blitt med innblanding fra staten. Samtidig blir førstegangskjøperne bare yngre og yngre. En stund (egentlig fortsatt) var boliglånsrenten så lavt at det lønte seg for de aller, aller fleste å betale ned på eget lån enn husleie hos andre (selv om det alltid lønner seg å betale til seg selv til slutt). Men nå blir flere presset ut på leiemarkedet som følge av reguleringer. Det som skjer på leiemarkedet: Folk har kjøpt dyre leiligheter og en dag vil renta opp, dette vil resultere i dyrere leie. Ingen ønsker å tape penger. På boligmarkedet: Usikkerhet i Oslo i nærmeste fremtid. Stor aktivitet i byene og fylkene rundt Oslo, hvor man rett og slett får mer for pengene. Så vil Oslo balansere seg ut - for helt ærlig, det er kun en hovedstad og Oslo har mye å tilby. Anonymkode: d3b37...6c3
Gjest O.G. Skrevet 17. juli 2017 #8 Skrevet 17. juli 2017 Leiemarkedet har nådd et kritisk punkt for lenge siden. Mye rart som leies ut og for noen priser.
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2017 #9 Skrevet 17. juli 2017 Nå må man betale i dyre dommer for et lite rottereir når man er tvunget til å leie. Før fikk man i alle fall en anstendig leilighet for samme pris. 😡 Anonymkode: abab3...fb1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2017 #10 Skrevet 17. juli 2017 Synes prisene har økt alt for mye. Boliger i Oslo, har vel 4 doblet seg i pris de siste 10-15 årene. Og hva har lønninger gått opp på samme tid, ja det er ikke mange prosent. Har en venninne på laveste sats ufør, hun har aldri penger til overs, og må bo i kommunal bolig, da hun ikke har egenkapital. Bare tragisk at den kommunale boligen er dyrere, enn å leie på det private marked. Og det er mange som henne. Jeg har bare hatt utrolig flaks, som har kommet meg inn på boligmarkedet. Og med dette fått verdistigning. Men jeg har 2 tenåringsbarn, og jeg ser jo for meg, at de blir boende hjemme i mange år. For når det å leie en leilighet på 40 m2, koster 10 000 kr i måneden, hvordan skal de få råd til det. Anonymkode: a8139...ecb
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2017 #11 Skrevet 17. juli 2017 Prisene øker betraktelig, og med økte priser for å kjøpe, så må leiemarkedet øke. Jeg eier, og det koster meg 11 000-12 000,- pr mnd, og om jeg skulle leid ut så leier jeg ikke med minus. Men det bør bygges mer kommunale boliger, og mye mer studentboliger, og prisen for å få godkjent boliger bør senkes. De fleste som leier ut vil ha inn det dem betaler, noe som er greit, men det er alt for mange hushaier som leier ut ulovlige hybler og boliger. Markedspris for godkjente leiligheter ser ikke jeg på som ett problem, men at noen tar markedspris for ulevelig standarder, brannfeller og annet dritt er ille... Anonymkode: be723...b4e
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2017 #12 Skrevet 18. juli 2017 Leieprisene har ikke økt like mye som boligprisene heldigvis. Ser ikke noe problem i å leie i noen år. Alle snakker om å kjøpe, men synes det er helt naturlig at studenter må leie en stund. Mange i 20-årene klager veldig over at de ikke får kjøpt. Bankene har blitt enda strengere den siste tiden, man må ha høy nok inntekt. Spiller ikke noen rolle om man har formue. Det vil nok bli stabilisert den nærmeste tiden, da markedet går tregere og det tar lengre tid før boliger blir solgt. Anonymkode: a7107...8e8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå