AnonymBruker Skrevet 17. juli 2017 #1 Skrevet 17. juli 2017 Jeg er 18 og begynner å studerere til høsten, flytter på hybel i byen to timers reise unna med kollektivtrafikk. Jeg er jo med i mye diverse i lokalmiljøet og kommer nok til å reise hjem i helgene, om ikke hver helg så i hvert fall ganske ofte. Og nå ble jeg fortalt om oppussingsplaner i hovedetasjen som fikk meg til å reagere. Huset er litt "langt", og det er kjøkken, vanlig stue og "kaffistue" på en lang lengde. Mitt soverom er ved siden av kjøkkenet, og planen er å slå ned veggen mellom kjøkkenet og mitt soverom for å lage et støtten kjøkken/spisestue der. Så da blir det altså spisestue, TV-stue og kaffestue på rekke og rad. Og jeg vil ikke ha noe sted å oppholde meg når jeg er hjemme. Det er et loft her hvor takhøyden er 180 på det høyeste i midten og lavere på sidene pga skråtak, hvor det er et rom jeg kan "få", har vært brukt som gjesterom, men det er jo ganske stusselig, og gammelt, ikke vært gjort noe med siden 60-tallet. Er dette virkelig greit? Har jeg ingen rettigheter, kan jeg ikke "protestere"? Er det vanlig å hilsen på slik? Å redusere antall soverom fra 4 til 3 (jeg har to mindre søsken) bare for å ha en masse stuer? Anonymkode: 07dfb...c7f 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2017 #2 Skrevet 17. juli 2017 Jeg synest de bør vente noen år. Du er jo ikke etablert en gang, og dette høres litt brutalt ut. Anonymkode: 0091a...c9f 40
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2017 #3 Skrevet 17. juli 2017 Forventa du å ha jenterommet for alltid? På tide å vokse opp når du er 18.. Hvorfor skal rommet ditt stå ubrukt? Anonymkode: bae13...16e 30
bttb Skrevet 17. juli 2017 #4 Skrevet 17. juli 2017 Spør fint om dere kan pusse opp det nye rommet ditt litt? Man kan ikke forvente å ha rommet sitt slik som man hadde før når man flytter ut, selv om det er litt brutalt å ta det med en gang du flytter ut. 15
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2017 #5 Skrevet 17. juli 2017 Du flytter ut og er 18 så klart foreldrene dine kan gjøre som de vil i sitt hus. Anonymkode: 9e2a6...81d 7
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2017 #6 Skrevet 17. juli 2017 Som bttb sa☝️👍 Kan du ikke nå i sommer ferien før du flytter spørre om du kan få noen tusenlapper til å kjøpe inn litt maling, gjøre om på det som er der litt (spraylakkering, male, trekke om ting som kan få et nytt liv), kjøpe inn litt hyggelige gardiner, noen kaktuser som holder seg fine ( trenger jo ikke særlig med vann) og gjøre det om til noe nytt og eget? Synes det bare hørtes koselig ut jeg 🙂 Anonymkode: b2298...eda 13
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2017 #8 Skrevet 17. juli 2017 De velger selv, og rettigheter har du strengt tatt ikke. Du har et annet rom du kan bruke, som riktignok er gammelt og stusselig, men du får privatliv der om du trenger det. Anonymkode: f8d11...6cf 4
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2017 #9 Skrevet 17. juli 2017 Hehehe jeg vet ikke helt om dette er tulletråd eller ikke, men du er 18år og myndig. Klart at foreldrene dine kan gjøre hva de vil med gamlerommet ditt. Du bor jo ikke der lenger. Det er kanskje vanskelig å forstå det nå men de gjør deg en tjeneste ved å eliminere det trygge plassen du har hos foreldrene dine. Motivasjon for å skaffe noe eget er større da. Anonymkode: 7b3b1...b4c 6
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2017 #10 Skrevet 17. juli 2017 Jeg forstår at det kjennes sårt, men det er nok ganske vanlig at barnas soverom blir brukt til andre ting når barna forlater redet. Det er tross alt viktigere at de personene som bor i huset på heltid, får bruke rommene slik de vil, enn at en person som bor et annet sted skal ha pikerommet sitt urørt til de helgene hun er hjemme i løpet av året. Samtidig så pleier nok de fleste foreldre å la pikerommet stå en liten stund i hvert fall, 18 år er jo ganske ungt og for de som sliter med å tilpasse seg livet alene på hybel så kan det være greit å ha et vant sted å komme hjem til om man føler seg ensom den første tida. Uansett så har du jo et rom å sove på når du er på besøk, selv om det ikke er ideelt. Om det er litt gammeldags der så kan du kanskje ta på deg ansvaret å male veggene i en finere farge f.eks.? Kjøpe noe å ha på veggene? Det kan dessuten være at du overvurderer hvor mye tid du kommer til å tilbringe hjemme hos mor og far når du først er blitt student et annet sted. Om man trives på studiestedet, så begynner man fort å tilbringe helgene der, sammen med nye venner og hyggelige ting som skjer der. Det er viktigere å være sosial der man studerer, enn å ta bussen hjem til mor hver bidige helg, er min mening. Anonymkode: b3d7a...d2e 6
FantasDick Skrevet 17. juli 2017 #11 Skrevet 17. juli 2017 Du er 18 år, flytter ut og har jo tilgang på gjesterommet? Ser ikke problemet. 7
Infinitum Skrevet 17. juli 2017 #12 Skrevet 17. juli 2017 Rettigheter Du kan pusse opp det gamle gjesterommet med egne midler og vips et fint rom du kan oppholde deg i når du kommer hjem. 3
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2017 #13 Skrevet 17. juli 2017 1 minutt siden, FantasDick skrev: Du er 18 år, flytter ut og har jo tilgang på gjesterommet? Ser ikke problemet. Det er ikke noe skikkelig gjesterom. Det er et loft hvor det står noen senger, og takhøyden er slik at man så vidt kan stå oppreist i midten av rommet. Uisolert og guffent, men mulig å sove der i et knipetak. Ikke et sted å oppholde seg. Huset ble visst bygget på rundt 1970, da laget de dette "gjesterommet", dvs det var min bestefar som bygget det. Anonymkode: 07dfb...c7f 2
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2017 #14 Skrevet 17. juli 2017 Det syns jeg er greit. Du vil være hjemme enkelte helger. Du kan jo hjelpe til å pusse opp rom på loftet. Få det slik du vil ha det Du skal vel studere noen år også. Foreldre må få mulighet mår barna er voksne. Anonymkode: f4096...42b 2
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2017 #15 Skrevet 17. juli 2017 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Forventa du å ha jenterommet for alltid? På tide å vokse opp når du er 18.. Hvorfor skal rommet ditt stå ubrukt? Anonymkode: bae13...16e 5 minutter siden, minister-mio skrev: Voks opp Er dere like tøffe i trynet med egne 18-åringer som skal ta de første skrittene ut av barndomshjemmet? Ts, du har nok ingen rettigheter på dette, men forslaget om å få litt penger til å pusse opp loftsstuen høres da bra ut? Anonymkode: e0b06...97f 27
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2017 #16 Skrevet 17. juli 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke noe skikkelig gjesterom. Det er et loft hvor det står noen senger, og takhøyden er slik at man så vidt kan stå oppreist i midten av rommet. Uisolert og guffent, men mulig å sove der i et knipetak. Ikke et sted å oppholde seg. Huset ble visst bygget på rundt 1970, da laget de dette "gjesterommet", dvs det var min bestefar som bygget det. Anonymkode: 07dfb...c7f Ungene mine har hatt rom på loftet i alle år, slikt rom du beskriver. Du skal være der i helger. Har du tenkt å tilbringe tiden på loftet? Stå der? Anonymkode: f4096...42b 6
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2017 #17 Skrevet 17. juli 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du flytter ut og er 18 så klart foreldrene dine kan gjøre som de vil i sitt hus. Anonymkode: 9e2a6...81d Klart de kan, ingen kan nekte dem det. Men jeg tror nok ikke det er så vanlig å se på en 18-åring på hybel som helt utflyttet, de fleste foreldre ønsker vel at 18-åringen skal tenke på barndomshjemmet som "hjemme" noen år til? Og så er det jo også dette som ble nevnt med at 18 år egentlig er ganske ungt selv om man er myndig, og om TS da ikke finner seg til rette på studiestedet og med studenttilværelsen kan det være veldig godt å ha et kjent og kjært sted å komme tilbake til for å hente seg inn når det røyner på. Gjesterommet på loftet blir aldri det samme som rommet man har vokst opp på. Anonymkode: 72501...48f 14
lalaB Skrevet 17. juli 2017 #18 Skrevet 17. juli 2017 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Forventa du å ha jenterommet for alltid? På tide å vokse opp når du er 18.. Hvorfor skal rommet ditt stå ubrukt? Anonymkode: bae13...16e Herremin, det er da forskjell på å ha jenterommet for alltid, og det å føle seg kastet ut som 18-åring. Rommet skal jo ikke stå ubrukt. Hun kommer til å være hjemme ofte i helger, og antageligvis i feriene. Sommerferien er lang for studenter, som ofte drar hjem og jobber på hjemplassen sin. Foreldrene er selvfølglig i sin fulle rett til å gjøre hva de vil med sitt hus, men man slutter ikke å være foreldre fordi barnet blir over 18 år, så jeg synes ikke dette er greit. 20
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2017 #19 Skrevet 17. juli 2017 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ungene mine har hatt rom på loftet i alle år, slikt rom du beskriver. Du skal være der i helger. Har du tenkt å tilbringe tiden på loftet? Stå der? Anonymkode: f4096...42b Det er nettopp det jeg ikke har. Hadde tenkt å være litt på rommet mitt, men blir jo vanskelig om rommet skal fjernes. Anonymkode: 07dfb...c7f
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2017 #20 Skrevet 17. juli 2017 Hva kan gjøres av oppussing på dette loftsrommet, da? Du kan vel selv putte inn noe som kan gjøre rommet mer beboelig. Teppe på gulvet, gardiner, mal senga, bilder på veggene m.m. Anonymkode: f8d11...6cf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå