AnonymBruker Skrevet 17. juli 2017 #1 Skrevet 17. juli 2017 Samboers datter ønsker seg en ting i bursdagsgave.. som hun er overbevist om at hun får.. En splitter ny iphone 7. Det værste er, at samboer vurderer å gi henne dette.. Jeg syns det er helt forferdelig å gi en 13 åring en gave yil 7000kr i bursdagsgave.. Nærmere en konfirmasjonsgave, spør du meg... Og spesiellt etter at jeg droppet å gi det min datter ønsket seg mest, fordi jeg tenkte det ble for dyrt. (2800kr). Vi har felles økonomi, men samboer vurderer å bruke av sparekontoen sin.. dette går da utover planlagt kjøkken og annen oppussing av huset.. Hva tenker dere om å gi 13 åringen iphone7?? Anonymkode: 41a24...5a9
Gjest Belle âme Skrevet 17. juli 2017 #2 Skrevet 17. juli 2017 Ein mobil skal ikkje gå utover oppussing synast eg. Har ho ein god mobil? Går det ikkje an å kjøpe ein IPhone 6?
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2017 #3 Skrevet 17. juli 2017 Akkurat nå, Belle âme skrev: Ein mobil skal ikkje gå utover oppussing synast eg. Har ho ein god mobil? Går det ikkje an å kjøpe ein IPhone 6? Hun har en iphone 5 fra før. denne er ødelagt, så hun trenger ny. Jeg foreslo å kjøpe en ny av samme sort. koster rundt 2000kr.. Hun blir jo ikke glad for det, sier samboer.. Anonymkode: 41a24...5a9
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2017 #4 Skrevet 17. juli 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Samboers datter ønsker seg en ting i bursdagsgave.. som hun er overbevist om at hun får.. En splitter ny iphone 7. Det værste er, at samboer vurderer å gi henne dette.. Jeg syns det er helt forferdelig å gi en 13 åring en gave yil 7000kr i bursdagsgave.. Nærmere en konfirmasjonsgave, spør du meg... Og spesiellt etter at jeg droppet å gi det min datter ønsket seg mest, fordi jeg tenkte det ble for dyrt. (2800kr). Vi har felles økonomi, men samboer vurderer å bruke av sparekontoen sin.. dette går da utover planlagt kjøkken og annen oppussing av huset.. Hva tenker dere om å gi 13 åringen iphone7?? Anonymkode: 41a24...5a9 Hehehe søstra mi har gitt ungen sin på 3.5år en Iphone5 og kjøpt nyeste av et eller annet merke til seg selv så hørs ikke såååå out-of-limits. De er ikke rike langt ifra og sliter men det er slik valg som gjør at folk sliter da slik jeg ser det. Anonymkode: 0a560...d3b
Gjest Belle âme Skrevet 17. juli 2017 #5 Skrevet 17. juli 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hun har en iphone 5 fra før. denne er ødelagt, så hun trenger ny. Jeg foreslo å kjøpe en ny av samme sort. koster rundt 2000kr.. Hun blir jo ikke glad for det, sier samboer.. Anonymkode: 41a24...5a9 Men heilt ærleg er den betre enn 7'aren(Eg har hatt begge). Iphone 7eren eg har no har berre eit hol så eg må velje mellom å lade eller høyre på musikk med øyreklokker. Den krever spesial-øyreklokker eller overgang og lyden når ein snakker i telefon er på min elendig. iPhone 7 er ikkje verd på mykje penger!
galmamma Skrevet 17. juli 2017 #6 Skrevet 17. juli 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hehehe søstra mi har gitt ungen sin på 3.5år en Iphone5 og kjøpt nyeste av et eller annet merke til seg selv så hørs ikke såååå out-of-limits. De er ikke rike langt ifra og sliter men det er slik valg som gjør at folk sliter da slik jeg ser det. Anonymkode: 0a560...d3b og du sliter med norsken....
Bakepulver Skrevet 17. juli 2017 #8 Skrevet 17. juli 2017 Jeg synes ikke at det høres greit ut da det går utover oppussing av hjemmet. Jenta trenger en realitetsorientering angående pengers verdi. Å forvente en så dyr gave til 13 årsdagen sin er hinsides all fornuft. 5
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2017 #9 Skrevet 17. juli 2017 2 minutter siden, galmamma skrev: og du sliter med norsken.... uff gjorde vondt ..mind me om jeg skriver litt lazy i ferien Anonymkode: 0a560...d3b
Carrot Skrevet 17. juli 2017 #10 Skrevet 17. juli 2017 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Samboers datter ønsker seg en ting i bursdagsgave.. som hun er overbevist om at hun får.. En splitter ny iphone 7. Det værste er, at samboer vurderer å gi henne dette.. Jeg syns det er helt forferdelig å gi en 13 åring en gave yil 7000kr i bursdagsgave.. Nærmere en konfirmasjonsgave, spør du meg... Og spesiellt etter at jeg droppet å gi det min datter ønsket seg mest, fordi jeg tenkte det ble for dyrt. (2800kr). Vi har felles økonomi, men samboer vurderer å bruke av sparekontoen sin.. dette går da utover planlagt kjøkken og annen oppussing av huset.. Hva tenker dere om å gi 13 åringen iphone7?? Anonymkode: 41a24...5a9 Usikker på hva som er problemet her - at samboeren vurderer en gave som han vet jenta vil bli glad for eller at du ikke ville gitt din datter det samme selv for mindre? Eller er det oppussingen som må vente som er problemet? 5
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2017 #11 Skrevet 17. juli 2017 Man kan jo også kjøpe telefon med abonnement som gjør at du ikke må ut med 7000kroner på en gang, i noen tilfeller kan det til og med lønne seg med et abonnement . Sjekk litt hvilke valgmuligheter dere har. Et iPhone kjøp skal ikke gå utover oppussing av hjemmet. Anonymkode: ac418...5e9
Jacklost Skrevet 17. juli 2017 #12 Skrevet 17. juli 2017 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hun blir jo ikke glad for det, sier samboer.. Anonymkode: 41a24...5a9 Og hva så? En 13-åring trenger å lære at man ikke kan krangle og kjefte seg til alt i verden. Ikke får man alt heller. Det er snakk om en veldig dyr telefon. 9
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2017 #13 Skrevet 17. juli 2017 3 minutter siden, Carrot skrev: Usikker på hva som er problemet her - at samboeren vurderer en gave som han vet jenta vil bli glad for eller at du ikke ville gitt din datter det samme selv for mindre? Eller er det oppussingen som må vente som er problemet? problemet er at jeg syns at 7000kr er ALT FOR MYE å bruke i en bursdagspresang til en 13 åring.. Uansett.. og så er det selvfølgelig ergelig at vi må utsette oppussing av kjøkkenet fordi jenta skal få seg den dyreste telefonen.. 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man kan jo også kjøpe telefon med abonnement som gjør at du ikke må ut med 7000kroner på en gang, i noen tilfeller kan det til og med lønne seg med et abonnement . Sjekk litt hvilke valgmuligheter dere har. Et iPhone kjøp skal ikke gå utover oppussing av hjemmet. Anonymkode: ac418...5e9 hehe.. du vet at telefonen da blir opp til 5000kr dyrere?? Jeg tenker at en 13 åring ikke trenger en telefon til 7000kr i det hele tatt! Anonymkode: 41a24...5a9 2
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2017 #14 Skrevet 17. juli 2017 6 minutter siden, Jacklost skrev: Og hva så? En 13-åring trenger å lære at man ikke kan krangle og kjefte seg til alt i verden. Ikke får man alt heller. Det er snakk om en veldig dyr telefon. enig Anonymkode: 41a24...5a9 1
Carrot Skrevet 17. juli 2017 #15 Skrevet 17. juli 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: problemet er at jeg syns at 7000kr er ALT FOR MYE å bruke i en bursdagspresang til en 13 åring.. Uansett.. og så er det selvfølgelig ergelig at vi må utsette oppussing av kjøkkenet fordi jenta skal få seg den dyreste telefonen.. hehe.. du vet at telefonen da blir opp til 5000kr dyrere?? Jeg tenker at en 13 åring ikke trenger en telefon til 7000kr i det hele tatt! Anonymkode: 41a24...5a9 Jeg ser den, men hvorfor dro du da inn din datters gave som du ikke kjøpte og oppussingen? Hvis det var det eneste? Og du tar den inn igjen rett etter uansett.. Så jeg tror det egentlige problemet er at din samboer er villig til å strekke seg for datteren sin mens du ikke er det og at dere har felles økonomi så hans velvilje går på bekostning av deg og det du ønsker. 3
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2017 #16 Skrevet 17. juli 2017 Akkurat nå, Carrot skrev: Jeg ser den, men hvorfor dro du da inn din datters gave som du ikke kjøpte og oppussingen? Hvis det var det eneste? Og du tar den inn igjen rett etter uansett.. Så jeg tror det egentlige problemet er at din samboer er villig til å strekke seg for datteren sin mens du ikke er det og at dere har felles økonomi så hans velvilje går på bekostning av deg og det du ønsker. for å vise hvordan jeg tenker... Anonymkode: 41a24...5a9 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2017 #17 Skrevet 17. juli 2017 Vi vrei oss unna og kjøpte en iphone SE og poden ble strålende fornøyd. vi la ut 4000 da via nettet. Anonymkode: 83db8...2e0
Carrot Skrevet 17. juli 2017 #18 Skrevet 17. juli 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: for å vise hvordan jeg tenker... Anonymkode: 41a24...5a9 Jeg skjønner hvordan du tenker - problemet er at samboeren din tenker han også, og hans tanker er like legitime som dine. Det er ikke slik at dine tanker er fasiten hva med å snakke sammen? Hvis han insisterer så er det hans valg men da uten at det går ut over felles økonomi. 3
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2017 #19 Skrevet 17. juli 2017 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Samboers datter ønsker seg en ting i bursdagsgave.. som hun er overbevist om at hun får.. En splitter ny iphone 7. Det værste er, at samboer vurderer å gi henne dette.. Jeg syns det er helt forferdelig å gi en 13 åring en gave yil 7000kr i bursdagsgave.. Nærmere en konfirmasjonsgave, spør du meg... Og spesiellt etter at jeg droppet å gi det min datter ønsket seg mest, fordi jeg tenkte det ble for dyrt. (2800kr). Vi har felles økonomi, men samboer vurderer å bruke av sparekontoen sin.. dette går da utover planlagt kjøkken og annen oppussing av huset.. Hva tenker dere om å gi 13 åringen iphone7?? Anonymkode: 41a24...5a9 Fortell meg en ting, hva skal en 13. Åring med en Iphone 7? Eller ungdommer generelt? Hva er hensikten med å lære barn opp til denne typen forbruksvarevaner i høye prisklasser? Selv ikke jeg, med nedbetalt bolig på byens "finere" adresse og med penger på konto unner meg ikke en telefon til nesten titusen, fordi jeg ikke har bruk for en så dyr telefon. Det har heller ikke en 13. Åring. Hva skjer dersom mobilen stjeles, skades eller mistes? Skal hun da få en ny, like dyr telefon? At 13. Åringene trenger kostbare ting for å hevde seg i miljøet eller av andre overfladiske grunner er noe foreldrene legger opp til, ikke fjortisene. Hva skjer når disse ungdommene skal stå på egne bein uten økonomisk hjelp fra foreldrene? Er det de vi ser i inkassosakene? Ja, for mye vil som regel ha mer. Anonymkode: 8e727...405 8
Gjest Bandit Skrevet 17. juli 2017 #20 Skrevet 17. juli 2017 Hvis dere må utsette å pusse opp kjøkkenet p.g.a et telefonkjøp, så har dere i utgangspunktet ikke råd til å pusse opp. Det kan komme mange uforutsette utgifter i forbindelse med oppussing.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå