Gå til innhold

12 år og bankort?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det virkelig nødvendig for en tolvåring å ha bankort?

for - og imot

Anonymkode: 33ef5...3f2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eldstemann fikk et kort når han ble 10 år, lettere for min del mtp ukelønn osv. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

for - og imot

Hva er egentlig forskjellen på å ha bankkort og å ha en lommebok og sparebøsse full av kontanter? 

Barn trenger å lære hvordan penger fungerer, og de trenger ikke å gå rundt med kontanter, derfor er bankkort helt greit. Men bankkort betinger at foreldrene gjør foreldrejobbenn sin og forklarer hvordan bankkort fungerer og brukes. 

Anonymkode: 87369...15d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Her fikk også barnet bankkort når han ble ti. De må bare lære seg hvordan kort fungerer kontra kontanter. Vi har dnb, så han har lastet ned appen og kan se hvor mye penger han har på kortet til en hver tid. Det fungerer veldig bra her. Også er det veldig enkelt å sette ukelønnen inn på en konto istedenfor å ha kontanter.

Anonymkode: 76133...e0f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

I mot: Nødvendig behøver det ikke å være. Hvis 12-åringen forvalter mindre beløp i kontanter, er det enkelt å holde rede på. Barnet kan selv kvie seg litt for å gå tom/ønske å konkret se i lommebok/sparebøsse at beholdningen øker/minker. Kort kan mistes, koder glemmes. Barnet kan få et distansert forhold til pengene, det er bare tall/minibanken går ikke tom. Men kontoen går jo tom.

For: Litt praktisk er det jo, det kan vippses penger dit, man kan spare osv. Barna ser jo at det er kortbruk som er det vanlige, kinobilletter osv kan betales via nett, nettbankopplæring kan begynne, kontoutskrifter er enkle å lese, foreldrene kan fortsatt ha sparepenger et annet sted. Det spiller ikke så stor rolle om man er 10, 12, 14 eller 16 når man får et bankkort, et bankkort vil man jo få uansett på et eller annet tidspunkt.

Anonymkode: 99ecf...c19

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ulemper: vanskeligere å se hvor mye penger man bruker fordi det blir mindre visuelt. Krever også at man er klar over at man aldri skal gi pin-kode til andre, legge fra seg kortet og at man bestandig skal skjule koden når man taster den inn. Det vil også være nødvendig med en eller annen form for telefon/data som man kan sjekke nettbanken på.

Man kan også få tak i bankkort der internetthandel er umulig (i tilfelle man er redd for at det blir kjøpt diverse i spill), og man kan velge å ha oversikt over kontoen. 

Fordeler: Man synes at bankkort blir en behagelig måte å bruke penger på (hvis man starter for sent så kan man ende opp med å kvie seg over å bruke bankkort), slipper å ta ut kontanter, lettere med tanke på ukepenger, sikkert litt stas og ansvarsfølelse, en flott måte å lære om økonomi egentlig.

Ellers går det jo an å skaffe 12-åring bankkort, men la h*n få kontanter til mindre kjøp. 

Anonymkode: 7f8d6...8cd

• Liker 1
Skrevet (endret)

Ja, det synes jeg. Tenker ti år er helt innafor også. 

Sørg for to kontoer, så kan h*n lære å veksle menn bruks og sparekonto også. Kabsje blir det mer stas å se sparekontoen vokse enn det å bruke.

Endret av Perle
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Synes det er helt ok, fikk selv bankkort da jeg var rundt 14/15. :)

Mye mer praktisk 

Anonymkode: 8a5e7...312

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mi på 12 fikk bankkort i vår. Hun begynner på ungdomsskolen til høsten og jeg syns det var et greit tidspunkt. 

Jeg syns det er praktisk. Hun er flink med penger og har en app der hun kan sjekke saldo. Hun får lommepenger en gang i måneden og har til nå aldri brukt opp alt. Så saldo stiger fra måned til måned. 

Når hun har kort har hun mulighet til å bli med på sosiale ting som hun trenger penger til uten å måtte stikke innom hjemme og jeg har uansett sjelden kontanter. Jeg har også mulighet til å overføre dersom hun trenger det, jeg har kontoen hennes i min nettbank og kan overføre slik at pengene er der umiddelbart. 

Kortet hun har er et kort beregnet på barn som hun ikke kan bruke på nettet og som har lav uttaksgrense. 

Anonymkode: b52b6...f66

• Liker 2
Skrevet

Stesønn fikk bankkort da han ble 12 år. Han bruker det ikke så veldig mye, men tror mest at det var stas å få😊

AnonymBruker
Skrevet

Nei det er selvfølgelig ikke nødvendig for en tolvåring å ha bankkort. Det er heller ikke nødvendig for et voksent menneske å ha bankkort. Men det er greit å ha for begge to :) 

Anonymkode: 3fb26...182

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Blir ikke aktuelt

De skal lære seg pengene. Hvorfor? Det er mere håndfast.  Har de 20 kr,kjøper noe til 10...da ser de hva de har. Sånn kan rekken fortsette.

At det er enklere mtp lommepenger? Herregud. Lettere for hvem?

Konfirmanten her har ennå ikke kort.  Når han er 18, har han nok lært verdien av pengene og kan ta mere ansvar. Se luxusfeklem og de unge som har rast rundt med kort.  Uten forståelse for penger.

Anonymkode: 8639d...4cf

• Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Blir ikke aktuelt

De skal lære seg pengene. Hvorfor? Det er mere håndfast.  Har de 20 kr,kjøper noe til 10...da ser de hva de har. Sånn kan rekken fortsette.

Konfirmanten her har ennå ikke kort.  Når han er 18, har han nok lært verdien av pengene og kan ta mere ansvar. Se luxusfeklem og de unge som har rast rundt med kort.  Uten forståelse for penger.

Kanskje en ide å få oppleve at det kan bli tomt på debitkortet før man er gammel nok til å skaffe seg kredittkort? 

Nå finnes det jo apper der de kan se saldo og hvor de har brukt penger. Man kan jo få dem til å logge inn i nettbanken innimellom og se over hva pengene går til. Da ser man kanskje klarere at det har gått litt vel mye penger på sjokomelk og boller på butikken eller sminke på parfymeriet. 

• Liker 10
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

for - og imot

For, bedre å starte lære håndtere økonomi tidlig så det er en automatisk del av hverdagen. 

• Liker 2
Gjest Sugemerke
Skrevet

Økonomi må læres, og det helst i god tid før de flytter hjemmefra. Ved å få ukelønn inn på konto så lærer de seg å disponere penger de "ikke ser". Man må sjekke saldo, disponere og bruke på samme måte som man må når man blir eldre og får lønn på konto. Penger i hånden og penger på konto oppleves forskjellig, er min erfaring. Mange barn tror jo at man bare kan gå i minibanken og FÅ penger. 

Skrevet

Det er veldig praktisk.

Her handler feks elleveåringen mat. Jeg Vippser penger til han. Han har ikke mindre forståelse av penger selv om han får kort - han lever også i 2017.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Da datteren min var 11 fikk hun et barnebankkort fra sparebank1. Veldig praktisk mtp at jeg kunne sette en sperre på hvor mye hun kunne bruke i uka, hun kan ikke bruke det på nettet. Vi lasta også ned en app som heter "ukelønn" eller noe sånt, der jeg kunne skrive f.eks "støvsuge stua- 30kr" og så kunne hun logge inn på sin egen mobil og krysse av når hun hadde gjort det. Da kan jeg godkjenne, og 30kr overføres automatisk til hennes konto. Hun synes det var veldig gøy hvertfall, og hun er veldig ansvarlig og fornuftig med penger den dag i dag.

Anonymkode: cc750...9d3

• Liker 3
Gjest GoldenLioness
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Blir ikke aktuelt

Ofte er det de som ikke lærer seg verdien av penger som går på en smell.

Å plutselig gi kort til en 18 åring er ingen garanti for at han da ikke synes det er superstas å begynne å dra kortet på absolutt alt, ikke minst hvor lett det er å skaffe seg nye kort med store kreditter.

Blir som ungene som vokste opp alt for strengt som klikker når de forlater redet når alt det "forbudte" er tilgjengelig, 

Vi er i ferd med å gå mot et kontantløst samfunn. Er da mye bedre å integrere barna i den verdenen enn å prøve å gå tilbake til steinalderen og tro at det vil gjøre dem klokere. Om de får lommepengene inn på et kort uten kreditt så lærer de like fort som med kontanter at det er tomt når det er tomt og da må de tenke nytt ved neste månedslønn om hvordan de vil disponere pengene. 

Skrevet

Niesen min fikk bankkort tidlig, hun har stålkontroll på penger og kunne fint få mastercard på 18-års dagen for å foreta tryggere kjøp på nettet.

Syntes det er skummelt å gå med kontanter på meg grunnet ranfare, og tenker unge barn gjerne ikke er flinke nok til å skjule innholdet i lommeboken hvis de har litt penger på seg. Ingen trenger kontanter i dag, skal de ha seg en pølse på et fotballarrangement med venner så kan de bruke vipps. Pengeforståelse kommer kjappere hvis man alltid har brukt kort, ellets går de jo på en smell hvis de plutselig har større beløp på konto og ikke klarer skjønne hvor mye et kjøp på noen tusen er uten å telle igjennom lappene. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, GoldenLioness skrev:

Ofte er det de som ikke lærer seg verdien av penger som går på en smell.

Å plutselig gi kort til en 18 åring er ingen garanti for at han da ikke synes det er superstas å begynne å dra kortet på absolutt alt, ikke minst hvor lett det er å skaffe seg nye kort med store kreditter.

Blir som ungene som vokste opp alt for strengt som klikker når de forlater redet når alt det "forbudte" er tilgjengelig, 

Vi er i ferd med å gå mot et kontantløst samfunn. Er da mye bedre å integrere barna i den verdenen enn å prøve å gå tilbake til steinalderen og tro at det vil gjøre dem klokere. Om de får lommepengene inn på et kort uten kreditt så lærer de like fort som med kontanter at det er tomt når det er tomt og da må de tenke nytt ved neste månedslønn om hvordan de vil disponere pengene. 

Om vi går mot kontantløst samfunn, får så være, men innen den tid skal de få lære det å håndtere penger. Bokstavelig.  Mine unger har lommepenger, tjener penger. De har stor kontroll på pengene

Jeg forklarer inngående til eldste hva som skjer om økonomi går i dass. Han har lært hva som skjer om du eks ikke betaler, renter...og de billige lånene med den billige renten, du kan få over kort.På timen.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...