Gå til innhold

Jeg har en svigersøster med sterke meininger

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en svigersøster med sterke meininger og i det siste har det begynt å omhandle meg og min samboer. Det er som regel små ting, som hvordan vi bør disponere vår ferie eller hva vi skal gjøre i helgene. Det er ikke forslag, mer en beskjed.  Nylig fikk vi beskjed om at vi måtte til Italia en uke i oktober, fordi vi har indirekte blitt invitert i en sosial sammenkomst. Vi har lenge forsøkt å fortelle henne at vi har allerede brukt opp ferien (fordelt og bestilt ferie) og at den siste ledige uken i år er i juleferien. Hun gir seg dessverre ikke og mener vi kan ta avspasering (ulønnet ferie) fordi hun bestilte seg billetter i januar. Nå fikk vi "invitasjonen" i mai og har siden den gang forsøkt å fortelle henne at dette ikke går opp. Det samme skjedde ifjor sommer, da hun nærmest tvang oss med til Skottland enda vi hadde bestilt oss ferie til Spania. Hun er svært reiselysten og vi skulle gjerne blitt med på tur, men det er ikke alltid det passer. Spesielt ikke på kort varsel. Dette blir dessverre dårlig mottatt. 

Vi har også kjøpt oss ny leilighet og driver å innreder denne. Hun har "bestemt" at vi skal ha en lysegrønn stue og at sofaen jeg ønsker meg er skikkelig upraktisk. Hun må gjerne få mene det, men problemet oppstår når hun prøver å overbevise min samboer (hennes lillebror) om at hun har rett. Hun skal ikke bo i leiligheten og jeg forstår derfor ikke hvorfor jeg skal innrede den etter hennes smak. 

Jeg får vondt i meg at han drar frem hennes meining i diskusjoner som strengt tatt ikke bør involvere noen andre, spesielt når det går på mer personlige ting - som å flytte til utlandet. Min samboer har nemlig muligheten til å jobbe i utlandet og dette er noe vi har diskutert lenge. Jeg har dessverre ikke en jobb som tillater det, så vi har blitt enige om å vente til et tidspunkt hvor det passer for oss begge og eventuelle barn (vi er prøvere). Dette har svigersøster fått nyss i, som mener jeg bør si opp jobben min. Eventuelt at samboer bør reise alene. Jeg syns det er sårt.

Hun er en svært hyggelig dame med et stort hjerte og vi er gode venninner, noe som gjør meg usikker på hvordan jeg forklare hva jeg føler. At min stemme i det hele forsvinner, eller at jeg kanskje føler meg tråkket på.

Noen tips? Kanskje jeg overreagerer? 

Anonymkode: 06bc2...0a1

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må få frem at du og har sterke meninger og dine egne. Det kan godt være hun ikke mener å bestemme det dere skal, det kan hun jo over hode ikke, om du ikke tillater det. Synes du bare skal si til henne at du tolker hennes måte å uttrykke hva dere skal i litt overkant bestemmende.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Og mannen har ingen mening i det hele tatt?

Anonymkode: 2da21...055

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Og mannen har ingen mening i det hele tatt?

Når det gjelder ferien er han ganske bestemt, men hun tok opp dette med turen til Italia igår og satt i et kvarter å ga min samboer dårlig samvittighet for å ikke bli med henne. Han tenkte på dette i hele natt og spurte meg i morges om vi kanskje bør bli med likevel, selv om det ikke passer økonomisk og tidsmessig. 

Når det gjelder innredningen har han selv valgt ut møblene, men også her blir han usikker. Jeg tror det er fordi hun er hans storesøster og de har et nært forhold, som har gjort at han alltid har vektlagt hennes meininger. Men som jeg sa til han igår, så kan ikke hennes meininger sidestilles med mine når det omhandler vårt forhold. Han er enig, men er SVÆRT konfliktsky. Jeg blir den store stygge ulven.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når det gjelder ferien er han ganske bestemt, men hun tok opp dette med turen til Italia igår og satt i et kvarter å ga min samboer dårlig samvittighet for å ikke bli med henne. Han tenkte på dette i hele natt og spurte meg i morges om vi kanskje bør bli med likevel, selv om det ikke passer økonomisk og tidsmessig. 

Når det gjelder innredningen har han selv valgt ut møblene, men også her blir han usikker. Jeg tror det er fordi hun er hans storesøster og de har et nært forhold, som har gjort at han alltid har vektlagt hennes meininger. Men som jeg sa til han igår, så kan ikke hennes meininger sidestilles med mine når det omhandler vårt forhold. Han er enig, men er SVÆRT konfliktsky. Jeg blir den store stygge ulven.

Jeg var veldig kontrollende før, må jeg desverre innrømme. Min bror klarte aldri å si meg i imot eller vektlegge egne meninger. Han og dama fikk mamma til å sette meg på plass. Nå er jeg mindre insisterende og han/de mer bestemt. Det smalt å få det i fleisen, men det var jo sannheten. Nå har alle tre det mye bedre. Kanskje dere kan få hjelp av mor eller lignende?

Plis, ikke kjeft. Jeg lærte leksa og plassen min den gangen

• Liker 12
Skrevet

"Nå er det slik at vi skal bo her, og da ønsker vi å innrede slik vi trives med. Men du må gjerne pusse opp slik du ønsker hjemme hos deg selv." 

Evnt: "jeg setter veldig pris på vennskapet vårt og er veldig glad jeg har nettopp deg som svigerinne, men nå er det slik at din bror og jeg er voksene mennesker som må få bestemme over eget liv. Dersom vi trenger råd og innspill så sier vi ifra.  Vet at det bare er godt ment, men jeg føler meg overkjørt"

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var veldig kontrollende før, må jeg desverre innrømme. Min bror klarte aldri å si meg i imot eller vektlegge egne meninger. Han og dama fikk mamma til å sette meg på plass. Nå er jeg mindre insisterende og han/de mer bestemt. Det smalt å få det i fleisen, men det var jo sannheten. Nå har alle tre det mye bedre. Kanskje dere kan få hjelp av mor eller lignende?

Plis, ikke kjeft. Jeg lærte leksa og plassen min den gangen

Takk, 

det hjelper å se det fra motsatt side. Skal ta det til meg. Svigersøster og mor har et trøblete forhold, men så snakken må vi ta selv. Men jeg skal legge det frem på en fin måte, feks som tipset under her :-) 

• Liker 3
Skrevet

Vel, men hvis denne svigerinnen vil at du skal ha grønn stue så får hun betale for oppussingen og de nye møblene. 

Skrevet

Du må jo stå opp for deg selv! Hadde også blitt møkklei en slik dott av en mann.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Familier har en helt egen evne til å guilt trippe hverandre. Handler ikke nødvendigvis om at mannen er en dott, men det føles ikke godt å "skuffe" familien. 

Tror man bare må prøve å ta en ordentlig prat, på en rolig og alright måte, og si at man skjønner at det bare er godt ment, men at dere føler dere litt presset og at det blir vanskelig. 

Anonymkode: 6cd2d...f1f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, Perle skrev:

Du må jo stå opp for deg selv! Hadde også blitt møkklei en slik dott av en mann.

Min mann er absolutt ingen dott. Han er kun godhjertet, noe som gjør at han ikke ønsker å såre noen. Dermed konfliktsky. Det kan være svært irriterende, men jeg har heller aldri møtt noen som er så god mot andre.

Skrevet

Bare svar jaha og nei og la hun fortsette å mase. En gang går hun lei

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Herregud, hun hørtes ufattelig slitsom ut! Her må man bare være klar og tydelig. Hun har ingen rett til tvinge og bestemme slik. Har hun mann? Stakkars han.

Anonymkode: a277c...0ef

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Herregud, hun hørtes ufattelig slitsom ut! Her må man bare være klar og tydelig. Hun har ingen rett til tvinge og bestemme slik. Har hun mann? Stakkars han.

Anonymkode: a277c...0ef

Nei, hun har ingen mann. Det er svært lenge siden hun har vært i et forhold.

Skrevet

Si i fra med klare og tydelige ord at dere kan ikke bli med på noe tur til Italia fordi ferien deres er tross alt brukt opp og dere har ikke råd til å ta ulønnet ferie. Men dere blir gjerne med hvis hun betaler for alt. Opphold, mat, og lønnen dere mister når dere er borte:wink: Og når det gjelder leiligheten deres, så sier dere også i fra med klare og tydelige ord at dere har bestemt at det skal være sånn og sånn, ferdig med det.

Greit nok at hun er familie og kan komme med tips, men hun skal ikke bestemme hva dere gjør med deres ferie eller deres leilighet. Her må mannen din sette foten hardt ned og si klart i fra at hennes oppførsel ikke er greit. Blir hun pottesur for å bli irettesatt om ting som hun overhodet ikke har noe med, så sier det en god del om henne.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

"Nei vi kommer ikke til å reise. Dette er vår avgjørelse og det er ikke mer å prate om" 

"Jeg liker ikke grønt. Minner meg om mentalsykehus. Og den sofaen du foreslår er jo stygg. Vi går heller for den vi liker".

"Vårt hus/hjem/jobb/liv osv vår avgjørelse".

Anonymkode: fc7d4...09b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det lyser lang vei at dere ikke setter grenser for henne. Da vil hun jo bare fortsette. I år er det Italia neste år er det kanskje Frankrike. Som andre her skriver si til hun at dere blir med om dekker lønna deres, og reisen. Det er sant dere ikke har råd, og har andre prioriteringer da må hun få det banket inn. 

Du kan annerkjenne hennes råd, ved å si at rød er sikkert fin sofa det også, men vi skal ha blå. 

Du sier at mannen din er god. Hvem er han god mot når han ikke setter grenser? Seg selv? Deg? Søsteren hans? Blir dere lykkelig av å ta imot råd, og bli presset av henne? Skal han ha konflikten med deg eller søsteren hans? Han bor med deg, og det blir slitsomt om du skal ta alle kampene han skulle tatt med søsteren sin.

Tviler ikke på at du har en snill mann, men det er faktisk befriende å kunne bli kjent med seg selv og sine egne grenser. Du må få han til å jobbe med dette. Alt er tøft når du skal lære noe nytt, men øvelse gjør mester. 

Om dette var meg ville jeg hvert fall krevd at søsteren hans ikke har noe hun skulle ha sagt om hvordan dere har det hjemme. Det må din mann og du finne ut sammen. Så i diskusjoner rundt møbler osv burde han formidle sine tanker og meninger, og la hans søsteren meninger være adskilt fra han selv. 

Anonymkode: 35197...5fd

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...