AnonymBruker Skrevet 17. juli 2017 #1 Skrevet 17. juli 2017 Hei! Jeg vet ikke helt hvor jeg skal starte, men jeg vil prøve å fortelle så enkelt og kort som mulig: Jeg har vært sammen med en fantastisk mann i 6 år, vi har forlovet oss i sommer og har det veldig bra sammen. Vi har kun et problem og det er hans søster. Vi har hatt mange diskusjoner om henne opp gjennom årene. Hans søster er noen år yngre enn oss og er lettere utviklingshemmet. Problemet er at man aldri vet hvor man har henne. Hun kan virke oppegående, men plumper ut med ting av og til som gjør at man skjønner at noe ikke helt er som det stemmer. Kjenner man henne ikke så kan man nok oppleve henne som veldig frekk og at hun har mangel på sosiale antenner, det er her problemet mitt kommer inn. Min forlovede vil ikke at jeg skal fortelle noen at hun er tilbakestående, jeg vet ikke om det er fordi han skammer seg eller hva det er. Jeg har opplevd mang en gang at jeg blir flau over henne i selskaper og på fester. For å ta ett eksempel: Første gang hun hilste på ei av mine venninner så spurte hun om hva hun veide. På fest kan hun også finne på å prøve og få en rundgang på hva alle jentene har i bhstørrelse, siden hun er så stolt av sin størrelse. Mange av mine venninner har har reagert på henne og kalt henne frekk, jeg har da ikke hatt noe annet valg enn å trekke venninnene mine til side og fortelle det som det er. Siden hun ikke kan oppføre seg så ser jeg nå med litt skrekk på vårt kommende bryllup neste år. Søsteren hans har dette med å lage både scener og drama. Min forlovedes familie vet jo hva som feiler hans søster, men det vet jo ikke min. Jeg mener at dette må jeg få fortelle til min familie så de er klar over det når de møter hans søster. Hun kan se og virke oppegående ut, men virke veldig frekk og det er jo det som er problemet. Folk skjønner ikke at det er noe "galt" med henne og tror derfor hun bare er veldig frekk, noe som kan skape litt av noen scener. I tilegg er hun av typen som kan finne på å flørte åpenlyst med andres menn foran deres kone/kjæreste. Selv sliter jeg hver gang jeg møter henne og forholde meg til henne. Hun kan si så stygge og sårende ting, men samtidig så kan man på en måte ikke holde henne til ansvar for hvordan hun oppfører seg. Jeg vet ikke om dette med å være frekk har med den lettere tilbakestående delen å gjøre eller om det rett og slett er slik hun bare er. Jeg har svelget så mange kameler for henne i disse årene og hun har fått slippe unna alt av frekkheter, men nå lurer jeg på om det virkelig skal være slik at hun skal få slippe unna med alt siden hun er lettere tilbakestående. Noe selvinnsikt må hun jo ha? Anonymkode: d47cc...5d9
saltyliquorice Skrevet 17. juli 2017 #2 Skrevet 17. juli 2017 Jeg syns det er veldig spesielt om du ikke får fortelle familien din om dette. De kommer antageligvis til å møte henne mer enn én gang så da er det nok greit at det ikke blir en scene på hvert eneste familieselskap. 11
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2017 #3 Skrevet 17. juli 2017 Ser ikke helt problemet. Er det værste virkelig at hun kan spørre hva du veier eller bh stlrrelsen din? Hun mangler jo sosiale antenner og er litt merkelig. Men såpass frekk at du har svelgt mange kameler for henne? Da tar du deg fort nær av ting. Anonymkode: 7071a...158 5
QQbaby Skrevet 17. juli 2017 #4 Skrevet 17. juli 2017 (endret) Det synes jeg var veldig dømmende og stygt sagt av deg trådstarter. At du kan gå å kalle andre funksjonhemmede bare fordi DU SELV har problemer med å forholde deg til andre mennesker er både frekt og respektløst. Her burde du virkelig skamme deg og gå i deg selv. Jeg er heller ikke så sikker på at denne søsteren er så frekk som du skal ha det til, tror faktisk det er morsatt, ettersom at du ikke fremstår som noen hyggelig person på maten du drittslenger denne søsteren her på kg. Hva dine motiver er, om det er sjalusi ovenfor denne søsteren, eller om det er fordi du ikke takler å omgåes andre mennesker vet jeg ikke. Men dette var iværtfall stygt sagt, og jeg håper inderlig ikke at du synker så lavt som å spre løgner til familien din som at hun er funksjonshemmet fordi du har problemer. Blir helt matt og utrolig provosert av å lese dette innlegget ditt! Endret 17. juli 2017 av QQbaby
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2017 #5 Skrevet 17. juli 2017 Det heter ikke tilbakestående. Folk skjønner at det er noe. Selv psykisk utviklingshemmede, kan lære folkeskikk. Hva som er passende å si osv. De trenger grenser. Neste gang, sier dere i fra hva som er passende. Du aksepterer ikke henne for hva hun er. Det er nok kjent,at hun er som hun er. Anonymkode: 15a45...3f8 4
I Grosny Skrevet 17. juli 2017 #6 Skrevet 17. juli 2017 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Anonymkode: d47cc...5d9 Du skal ikke forklare noen ting til noe. Hun er som hun er. Det er hennes problem, og du må bare være voksen nok til å leve med det. Om dine venninner oppfatter henne som frekk bør ikke du ta inn over deg. 2
Lou Salome Skrevet 17. juli 2017 #7 Skrevet 17. juli 2017 Du nevner for din familie at hun har noen utfordringer og derfor kan virke litt spesiell noen ganger. Men det er ikke noe alvorlig, og hun er "en snill svigerinne du er glad for å ha i familien". Klarer dette med mannen din først, og be ham om å foreslå formuleringer. "Tilbakestående" skjønner jeg godt han ikke liker at du skal kalle henne, eller fortelle at du sliter med å omgås henne og at hun er årsak til diskusjoner og krangler mellom dere to. Det har de ingen ting med. 7
Gjest O.G. Skrevet 17. juli 2017 #9 Skrevet 17. juli 2017 Gi blanke i å invitere denne søsteren til bryllupet så går det nok bra alt i sammen skal du se.
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2017 #10 Skrevet 17. juli 2017 9 timer siden, QQbaby skrev: Det synes jeg var veldig dømmende og stygt sagt av deg trådstarter. At du kan gå å kalle andre funksjonhemmede bare fordi DU SELV har problemer med å forholde deg til andre mennesker er både frekt og respektløst. Her burde du virkelig skamme deg og gå i deg selv. Jeg er heller ikke så sikker på at denne søsteren er så frekk som du skal ha det til, tror faktisk det er morsatt, ettersom at du ikke fremstår som noen hyggelig person på maten du drittslenger denne søsteren her på kg. Hva dine motiver er, om det er sjalusi ovenfor denne søsteren, eller om det er fordi du ikke takler å omgåes andre mennesker vet jeg ikke. Men dette var iværtfall stygt sagt, og jeg håper inderlig ikke at du synker så lavt som å spre løgner til familien din som at hun er funksjonshemmet fordi du har problemer. Blir helt matt og utrolig provosert av å lese dette innlegget ditt! For noe tull. Selvfølgelig skal du kunne fortelle familien din om henne. Hun blir din svigerinne og dermed også en integrert del av familien din fremover. Ikke hør på alle de dømmende neka her inne ts. Du har faktisk lov til å føle som du gjør selv om hun har en lett hjerneskade. Hun er ikke ufeilbarlig fordiom og det er du, ikke vi, som skal leve med henne i livet sitt. Verden er ikke sort hvit, men består av mange grå nyanser. Du må snakke med mannen din og fortelle at du akter ikke lyve for familien din noe mer. Anonymkode: 971b4...def 6
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2017 #11 Skrevet 17. juli 2017 Syns det er veldig rart at hun aldri står til ansvar for å være frekk jeg. Broren min sliter med noe av det samme. Han gjør og sier ting i forbifarta, mange anser han som frekk og spydig. Men man sier jo ifra at nå såret du noen. Han ser ikke slikt selv så når jeg sier at nå ble jeg såret av det du sa så tar han seg i det. Han blir oppriktig lei seg og unnskylder seg kraftig. Så å godta at hun slenger dritt fordi hun er lettere tilbakestående syns jeg gjør det ennå verre. De rundt henne gjør det jo verre. Selv barn og voksne med downs får jo beskjed om at de sier noe stygt til andre og at det ikke er greit. Anonymkode: c4d14...c2e 3
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2017 #12 Skrevet 17. juli 2017 For det første burde du aldri bruke ordet tilbakestående om hun. Det er nedlatende. Du snakker om at hun er frekk når du selv bruker et veldig nedlatende ord. Hvis du har brukt dette ordet foran forloveden din kan jeg skjønne han reagerer. Uansett så burde du sette deg inn i situasjonen. Altså sliter man med slike ting kan det være vanskelig å tolke de sosiale kodene. Hva som er riktig å spørre om, og snakke om. Du kan ta en prat med søsteren på en omsorgsfull og rolig måte. Fortell at man kan bli litt kjent med folk før du spør om slike ting osv. Når det gjelder forloveden så syns jeg det er litt merkelig at man ikke kan snakke om det. Det er fort noe som kan bli skambelagt. Er det bare han i familien som ikke vil snakke om det? Eller er det noe man ikke snakker om i slekta? Når det skjer episoder der hun sier rare ting sier ikke forloveden din eller feks moren hennes noen til henne? Hun må jo lære seg hva som er rett og galt hun som alle andre. Det er ofte lettere for folk å tåle mennesker som kan virke frekke om man vet at de sliter med slike sosiale koder. Feks tåler vi at barn kan plutselig komme med frekkheter og flauheter, men man tåler det fordi det er barn. Kan være at han er redd for at hun skal bli mobbet eller noe sånt om folk fikk vite. Uansett er dere voksne, og man burde kunne være ærlig om slike ting. Hvis jeg var deg ville jeg tatt en prat med forloveden din om bryllupet. Nå skal søsteren din møte mange nye mennesker som ikke kjenner henne. Hun kan av og til såre mennesker selv om hun ikke mener det. Jeg kommer ikke til å reise meg opp for hele forsamlingen å fortelle om din søster, men merker jeg hun går over streken, og folk reagere vil jeg ta de til siden å nevne at hun har noen utfordringer. Trenger ikke lang utlegging om diagnose eller sånn, men få sagt i fra at sånn er det. Når det er sagt må du også prøve å ikke ha så mye skam rundt dette. I stede for å bli flau, og føle du må forsvare hele situasjonen ta det med ro. Hun kommer til å være i livet ditt nå, og du må finne en god metode å takle det på. Alle har en eller annen slektning man ikke skjønner eller er flau over. Det er ikke verdens undergang. Prøv å kos deg i ditt eget bryllup, og la søsteren hans få være seg selv. Anonymkode: 1ff18...c46 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2017 #13 Skrevet 17. juli 2017 Jeg ville nok snakket med din forlovede. Jeg ville sagt at siden deres familier skal møtes og kanskje være endel sammen fremover, så må du for alle og ikke minst deg selv fortelle din familie om henne. Si til familien din at det er et sårt tema og at det ikke skal være oppmerksomhet rundt det. Fortell at de ikke skal si det videre, men hvis de må, så må de holde en lav profil. Du skal ikke grue deg til ditt eget bryllup. Jeg kan på ingen måte sette meg i din situasjon, men jeg kjenner min familie, og jeg vet at de ville hatt slik informasjon om svigerfamilien sin. Dette handler om deg, ikke om henne, det er ditt bryllup. Det burde din forlovede forstå. Håper virkelig det ordner seg for deg. Anonymkode: 0594d...2ea
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2017 #14 Skrevet 18. juli 2017 På 17.7.2017 den 12.28, QQbaby skrev: Det synes jeg var veldig dømmende og stygt sagt av deg trådstarter. At du kan gå å kalle andre funksjonhemmede bare fordi DU SELV har problemer med å forholde deg til andre mennesker er både frekt og respektløst. Her burde du virkelig skamme deg og gå i deg selv. Jeg er heller ikke så sikker på at denne søsteren er så frekk som du skal ha det til, tror faktisk det er morsatt, ettersom at du ikke fremstår som noen hyggelig person på maten du drittslenger denne søsteren her på kg. Hva dine motiver er, om det er sjalusi ovenfor denne søsteren, eller om det er fordi du ikke takler å omgåes andre mennesker vet jeg ikke. Men dette var iværtfall stygt sagt, og jeg håper inderlig ikke at du synker så lavt som å spre løgner til familien din som at hun er funksjonshemmet fordi du har problemer. Blir helt matt og utrolig provosert av å lese dette innlegget ditt! Seriøst, hva feiler det sånne som deg?! For en malplasert svovelpreken. Ett eller annet feiler det deg, når du får deg til å skrive slike ting -OG mene det! For å bruke dine tåpelige og uintelligente ord, skam deg selv!!!! Anonymkode: 55ead...049 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå