Gå til innhold

Forstår det ikke - Fra tråden om hvor mye i har utbetalt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vel, jeg ser at en del som har utbetalt kr 27.000 - 32.000 klager over at de har lav lønn, jeg synes ikke det er lavt (selv ikke med 3 ås høyere utdannelse som noen nevner) og lurer da på hvor høye boutgifter folk har? Andre faste kostnader er det mulig å justere ganske greit. Man kan ha mobilabonnement til 99 eller 129, forsikring hos DnB til under 100, sifo regner matforbruk for ca 2.500 man MÅ ikke bruke mer, etter hvert får man frikort på medisinske utgifter fra Helfo. Klær trenger man ikke hver måned, det er mange rimelige treningssenteret fra 250 pr mnd osv osv.

Anonymkode: b79b7...169

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror flere lever på forskudd en stund og har derfor mange dyre lån.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg tjent litt i underkant av 30 K netto i noen måneder og det føles helt fantastisk.

Jeg har høy husleie i tillegg, mange av de som klager betaler mye mindre på sitt lån enn hva jeg gjør for å leie (rundt 11000,-).

Jeg forstår heller ikke all klagingen.

Anonymkode: ae749...3bb

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har også 30.000 utbetalt og føler jeg har mye penger :ler:

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en periode i livet hvor jeg hadde 27000 utbetalt, men hvor det likevel ikke gikk rundt siden jeg betalte 15500 i barnebidrag.

Anonymkode: 08c0c...b34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde en periode i livet hvor jeg hadde 27000 utbetalt, men hvor det likevel ikke gikk rundt siden jeg betalte 15500 i barnebidrag.

Det er ikke normalt, setter er en unntakstilstand. For øvrig virker det som det er en feil du hadde mulighet til å korrigere.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

15500???? Hvordan er det mulig?

Anonymkode: 15e3d...0cc

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er en feil, han skal sitter igjen med penger til husleie og livsopphold også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs jo hvor mange man er i husstanden. Er det snakk om 1-2 barn som skal forsørges av denne lønna, så er det en annen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enten mange nok barn eller bidragsgjeld. Tipper det siste. 

Anonymkode: 02e02...e4c

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Ny Bruker skrev:

Spørs jo hvor mange man er i husstanden. Er det snakk om 1-2 barn som skal forsørges av denne lønna, så er det en annen sak.

Men da har man gjerne bidrag og barnetrygd i tillegg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Enten mange nok barn eller bidragsgjeld. Tipper det siste. 

Anonymkode: 02e02...e4c

Bidragsgjeld kan stanses reduseres dersom man ikke sitter igjen med nok til eget livsopphold. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå klager ikke jeg, for jeg synes vi lever bra, men det er også utrolig lett å sløse penger. Spesielt når det gjelder matutgifter ser jeg at jeg bruker altfor mye, og at her er det store summer å spare på å planlegge bedre. (Lover jeg meg selv gang på gang, men så sklir planleggingen ut. :P)

Røyk, snus og uteliv er det sikkert mange som bruker mye på også. Jeg går sjelden ut, men ser at det kjapt ryker en tusenlapp da. Går man ut flere ganger i måneden sier det seg selv at det går en del penger der, samt sikkert ekstra på klær også, for man vil jo gjerne være fin når man går ut. :) 

Jeg ser at 32000 kr kan ryke fort om man er litt lett på labben når det gjelder kortbruk, men det kan også forsørge en familie om man er forsiktig, så det kommer nok mye an på hvilken situasjon/livsfase man er i. Og hva venner forventer av deg. 

Jeg mener jeg har rundt 14000 kr i faste utgifter i måneden (bolig, forsikring, strøm, mobil, tv/internett, trening på meg og unger), pluss altså unødvendig mye i matutgifter. :dry: Nå har jeg litt mer inn enn det du nevner som eksempel, men jeg skulle ha klart meg på det... OG jeg kunne sikkert klart å bruke opp det dobbelte også, om jeg ga meg selv frie tøyler. :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel, jeg ser at en del som har utbetalt kr 27.000 - 32.000 klager over at de har lav lønn, jeg synes ikke det er lavt (selv ikke med 3 ås høyere utdannelse som noen nevner) og lurer da på hvor høye boutgifter folk har? Andre faste kostnader er det mulig å justere ganske greit. Man kan ha mobilabonnement til 99 eller 129, forsikring hos DnB til under 100, sifo regner matforbruk for ca 2.500 man MÅ ikke bruke mer, etter hvert får man frikort på medisinske utgifter fra Helfo. Klær trenger man ikke hver måned, det er mange rimelige treningssenteret fra 250 pr mnd osv osv.

27000 netto er ikke lav lønn

Anonymkode: 0ea82...2ae

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ca 30 000 utbetalt hver etter skatt, og syntes ikke det er så mye. Vi har boutgifter på 25 000 i mnd. Vi jobber knallhardt med å  betale ned ekstra på lånet for vi vet at vi ikke har mye å gå på når renten går opp. 

Anonymkode: dd427...bd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har ca 30 000 utbetalt hver etter skatt, og syntes ikke det er så mye. Vi har boutgifter på 25 000 i mnd. Vi jobber knallhardt med å  betale ned ekstra på lånet for vi vet at vi ikke har mye å gå på når renten går opp. 

Anonymkode: dd427...bd3

Det er ikke lønna som er lav men valget deres om å bo dyrt som gir dårlig økonomi. Dere har jo da 35.000 igjen å leve for etter at boutgiftene er betalt, så da har dere et veldig høyt forbruk dersom du mener dere ikke har så mye. Med planlegging kan man leve veldig godt på 30.000 i måneden, og dersom man er to med til sammen 60.000 kr har man rimelig mye å rutte med. Da jeg hadde 100% stilling på jobben hadde jeg utbetalt rundt 27.500 i måneden etter skatt, og det året kjøpte jeg meg bil som ble nedbetalt på et halvt år, pluss at jeg sparte penger på bufferkonto. Det ble også en tur på ferie det året der jeg betalte billetten for samboeren min som er ufør.

Man må jo bare passe på hva man kjøper og se på om de faste utgiftene kan bli lavere (hus, telefon, bil, mat, forsikringer, klær, interiør, ferie, ut på byen osv). De aller fleste kan spare mye bare på å sette opp et budsjett og holdekontroll på hva pengene egentlig går til. Da oppdager man fort hvor de største og mest unødvendige pengeslukene er.

Jeg tjener pr nå 20.000 etter skatt og klarer meg helt utmerket. Men så har jeg en eldre bil og bor utpå landet, og har også bestemt meg for å spare til ny bolig.

Anonymkode: 76c7c...c47

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nææææ, kor synd det var på deg i den perioden i livet ditt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk er bortskjemte og setter ikke pris på hva de har, eneste som teller er at naboen har mer.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, O.G. skrev:

Nææææ, kor synd det var på deg i den perioden i livet ditt. 

Nei. Det var ikke synd på meg. Betalte så mye for å være snill, men skjønte at det ikke var holdbart i lengden, så seinere måtte barnefaren bare akseptere at han måtte greie seg med mindre.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...