AnonymBruker Skrevet 17. juli 2017 #1 Skrevet 17. juli 2017 Usikker på hvor jeg skal poste denne... Sitter her med fem kattunger på syv uker. Mammaen ble påkjørt, trolig kort tid etter de kol til verden og siden da har jeg tatt meg av dem. Hos dyrlegen og mattilsynet var det samme beskjed å få, enten tar jeg dem ellers blir det avlivling. (Vi har ingen hjelpesentral her jeg bor, dessverre...) De har i hvert fall vokst seg store og flotte, løper rundt og er aktive. Men, så klart, som vi så for oss - de har blitt svær så avhengige av meg. Etter prat med dyrlegen har vi forsøkt med våttfor og dette har de fått i seg uten problem. Så til saken... på onsdag reiser vi på cruise. Det er en tur på 17 dager. Kattene har jeg allerede fikset hjem, alle sammen :-) Godt er det, men hvordan er egentlig denne regla med at de bør være 12 uker i denne situasjonen? Bør jeg få noen til å være her i huset å mate dem disse dagene, siden det er her de er kjent - eller er det bare å gi dem bort til sine fremtidige hjem allerede nå? Er så usikker... fryktelig dårlig timing :-( Anonymkode: f4dc3...df1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2017 #2 Skrevet 17. juli 2017 Jeg mener det vil gå helt fint at de får nytt hjem nå. Anonymkode: ad07d...816 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2017 #3 Skrevet 17. juli 2017 De bør uansett være 12 uker, dette for å la dem få utvikle seg sammen med andre katter. Denne tiden er uhyre viktig for at de skal lære seg å "bli katt" hvis du skjønner. Har du ingen som kan passe dem mens du er borte? Anonymkode: 67e5e...74d 6
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2017 #4 Skrevet 17. juli 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: De bør uansett være 12 uker, dette for å la dem få utvikle seg sammen med andre katter. Denne tiden er uhyre viktig for at de skal lære seg å "bli katt" hvis du skjønner. Har du ingen som kan passe dem mens du er borte? Anonymkode: 67e5e...74d Men hvordan skal de lære å bli katter uten, kattemoren? Anonymkode: ad07d...816
MissPierce Skrevet 17. juli 2017 #5 Skrevet 17. juli 2017 De bør være sammen til de er minst 12uker uansett. Er ikke bare mammaen de lærer ting av, men også hverandre. De lærer så utrolig mye av å leke sammen når det kommer til grenser og det å være katt. Mine kom til meg så de var 6/7uker uten mammaen, og var hos meg til de var 14 uker. Først da så jeg at de var klare for nye hjem. Få noen til å passe alle sammen ❤️ 5
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2017 #6 Skrevet 17. juli 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: De bør uansett være 12 uker, dette for å la dem få utvikle seg sammen med andre katter. Denne tiden er uhyre viktig for at de skal lære seg å "bli katt" hvis du skjønner. Har du ingen som kan passe dem mens du er borte? Anonymkode: 67e5e...74d Det var dette jeg tenkte på selv... Selv om moren ikke er til stede så har de i hvert fall hverandre å "lære" av og vokse med, derfor det føles veldig feil å splitte dem så tidlig. Søsteren min bor noen minutter unna så skal få hørt med henne om hun har mulighet. Anonymkode: f4dc3...df1 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2017 #7 Skrevet 17. juli 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men hvordan skal de lære å bli katter uten, kattemoren? Anonymkode: ad07d...816 De lærer av hverandre en katt har instinkter, å dette er det de bruker for å lære seg å blandt annet kommunisere med de andre på en riktig måte. Anonymkode: 67e5e...74d 2
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2017 #8 Skrevet 17. juli 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det var dette jeg tenkte på selv... Selv om moren ikke er til stede så har de i hvert fall hverandre å "lære" av og vokse med, derfor det føles veldig feil å splitte dem så tidlig. Søsteren min bor noen minutter unna så skal få hørt med henne om hun har mulighet. Anonymkode: f4dc3...df1 Så bra 💜 Å de bør ikke være alene for mye når de er så små, det er mye som kan skje, så om hun har mulighet til å bo hos deg så er det det beste lykke til videre med pusene 💜 Anonymkode: 67e5e...74d 2
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2017 #9 Skrevet 17. juli 2017 2 minutter siden, MissPierce skrev: De bør være sammen til de er minst 12uker uansett. Er ikke bare mammaen de lærer ting av, men også hverandre. De lærer så utrolig mye av å leke sammen når det kommer til grenser og det å være katt. Mine kom til meg så de var 6/7uker uten mammaen, og var hos meg til de var 14 uker. Først da så jeg at de var klare for nye hjem. Få noen til å passe alle sammen ❤️ Dette jeg hadde i tankene selv. Skal se om jeg får noen til å ta de her ja disse to ukene :-) Men hva om det ikke går? Hvor stor er 'skaden', vet du det? Sønnen min har nettopp flyttet på hybel, han tar de nok gjerne men da må jeg flytte dem dit. (To timer unna, han har ikke bil så å få han hit hver dag orker jeg ikke å legge over på han... han ville jo ikke bli med på ferie fordi han 'endelig' flyttet for seg selv, hehe... så får meg ikke til å spørre heller. Vil det gå fint, da? En ny ukjent plass? Kan være eneste mulighet for å ha de samlet en stund til :-/ Anonymkode: f4dc3...df1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2017 #10 Skrevet 17. juli 2017 Det er ikke anbefalt å omplassere katter før de er 12 uker, men så er det veldig mange som omplasserer allerede ned i 7-8 ukers alderen. Disse kan så vel som andre katter gå på do på kattekassa, spise fastfôr, drikke vann, vaske seg, leke, bånde med mennesker, osv. Det absolutt viktigste er jo helt klart at de kan disse essensielle tingene når de omplasseres. De skal lære mye i 12-ukersalderen også, men så må man faktisk se på faktumene her; mora er død, dere har allerede berget livene deres og gjort en fantastisk jobb, og nå skal de ut i andre hjem, og dere behøver helst at de flytter nå. Det er jo ikke den ultimate situasjonen eller det beste utgangspunktet, men fine katter blir de jo. Når de allerede har levd så lenge uten mora kan man jo også spørre seg om det vil gjøre noen forskjell på dem om de flytter NÅ eller om 4 uker. Katter er jo ikke flokkdyr, så noen flokk har de jo ikke behov for å ha. Anonymkode: dc5fd...f55
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2017 #11 Skrevet 17. juli 2017 Jeg ville sendt dem til de nye familiene. Om dere finner ut at dere vil ha dem samlet noen uker til ville jeg levert dem fra meg til noen som kan ha dem hjemme hos seg selv. Det er ikke nødvendig at de er hjemme hos deg, så lenge de har maten sin, dokassa og kanskje et teppe de er vant med. Eldre katter er mer stedsbundne, og liker best sine egne omgivelser, men disse er babyer, og som kjent er babyer meget tilpasningsdyktige, og venner seg raskt til nye situasjoner. Men jeg ville heller satset på å gitt dem til sine nye hjem nå, fremfor å flytte dem flere ganger de neste ukene. Det er bedre at de knytter seg til nye eiere og nye hjem der de skal bo fast. Anonymkode: 89695...614
MissPierce Skrevet 17. juli 2017 #12 Skrevet 17. juli 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Dette jeg hadde i tankene selv. Skal se om jeg får noen til å ta de her ja disse to ukene :-) Men hva om det ikke går? Hvor stor er 'skaden', vet du det? Sønnen min har nettopp flyttet på hybel, han tar de nok gjerne men da må jeg flytte dem dit. (To timer unna, han har ikke bil så å få han hit hver dag orker jeg ikke å legge over på han... han ville jo ikke bli med på ferie fordi han 'endelig' flyttet for seg selv, hehe... så får meg ikke til å spørre heller. Vil det gå fint, da? En ny ukjent plass? Kan være eneste mulighet for å ha de samlet en stund til :-/ Anonymkode: f4dc3...df1 Så lenge de er samlet så er det ikke så nøye hvor de er, da de har hverandre. Selv om katter ikke er flokkdyr, så er de ganske avhengige av hverandre i den alderen. Kattunger som ikke har hatt mammaen sin trenger mer tid en andre kattunger også. De blir mer knyttet til hverandre. Mine var ikke leverings klare før de var litt over 14 uker. Det som kan hende om de blir sendt alene til nye hjem nå, er at de begynner å gå på do andre steder enn kassen. Det er en av kattenes måte å si at de ikke har det bra på. Å det kan bli ett stort problem. De lærer heller ikke hvor bite og klore grensen er, så de kan bli voldsomme med nye eiere. De kan bli ekstremt klengete, og for noen er det kos. Mens for andre så blir det slitsomt. Spesielt for de som ikke vil ha katten f.eks på soverommet, og pus står å roper på de hele natten. De blir mer selvstendige når de runder 12uker, derfor man anbefaler den alderen på levering. Har du allerede hjem til alle? Passer det i så fall for de nye hjemmene å få kattungene allerede nå? Mange har ferieplaner, og derfor avtalt henting først da de kommer hjem. Kan noen av de nye hjemmene f.eks ha de hos seg? Ellers så hadde jeg nok spurt sønnen om han kan ha de hos seg, mot litt betaling. Han kan sikkert trenge det nå som han er på hybel. Passer selv en kattunge som var 14uker i fjor vår. Hun var 3uker hos meg,og det gikk kjempe fint. Der kom leverings tidspunkt helt feil for ny eier, og de hadde stått på venteliste lenge for den katten. 2
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2017 #13 Skrevet 17. juli 2017 Så godt å lese denne tråden, i høysesongen for triste historier om katter som blir overlatt til seg selv. Takk for at du tok vare på dem <3 Anonymkode: b99ab...9c1 3
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2017 #14 Skrevet 17. juli 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg ville sendt dem til de nye familiene. Om dere finner ut at dere vil ha dem samlet noen uker til ville jeg levert dem fra meg til noen som kan ha dem hjemme hos seg selv. Det er ikke nødvendig at de er hjemme hos deg, så lenge de har maten sin, dokassa og kanskje et teppe de er vant med. Eldre katter er mer stedsbundne, og liker best sine egne omgivelser, men disse er babyer, og som kjent er babyer meget tilpasningsdyktige, og venner seg raskt til nye situasjoner. Men jeg ville heller satset på å gitt dem til sine nye hjem nå, fremfor å flytte dem flere ganger de neste ukene. Det er bedre at de knytter seg til nye eiere og nye hjem der de skal bo fast. Anonymkode: 89695...614 Det et bare tull! Kattungene som blir splittet så tidlig blir ødelagte. Anonymkode: 7c480...c0a 3
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2017 #15 Skrevet 17. juli 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det et bare tull! Kattungene som blir splittet så tidlig blir ødelagte. Anonymkode: 7c480...c0a Enig. Man kan enda opp med katter som blir nervevrak av mangel på trygghet, aggressivitet osv. Anonymkode: 67e5e...74d 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2017 #16 Skrevet 17. juli 2017 Høyere sjanse for problemadferd - sutting og kloring på fang - redd og usikker - som nevnt over, biting og kloring, har ikke lært grenser gjennom lek -forstår ikke kattespråk og kan ha problemer med å komme overens med andre katter Jeg har hatt en katt som jeg fikk på 8 uker, og det er ikke noe jeg gjør igjen. Katten ble aldri skikkelig sosial og katt som andre katter jeg har hatt. Den var alltid sær og skulle være for seg selv, oppførte seg også ikke bra mot andre katter. Anonymkode: f6016...660 2
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2017 #17 Skrevet 17. juli 2017 Jeg har selv tatt i mot en på 6 uker, men jeg hadde en meget snill voksen katt fra før, som "trente" opp den lille, og det ble en flott katt uten uvaner eller noe. Har også sett andre som har måtte flytte i alt for ung alder, og ikke kommet i hjem med andre katter, samtlige av disse har utviklet forskjellige uvaner, som utrygghet, klengete, patting på fingre og klær, urenslighet og lignende. Er det noen av de nye familiene som har katt fra før? Anonymkode: 47db5...01f 2
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2017 #18 Skrevet 17. juli 2017 Jeg har også tatt imot en kattunge på 6 uker. Hun lærte alt om "hvordan vi katter er" av mine 2 hankatter. Hun lærte "å være katt", "å snakke kattespråket" til fulle av dem. Hun lærte også "hvordan vi katter gjør vanskelig ting" av dem. Vanskelige ting er sånt som å åpne dører som slår innover. Uten dette hadde hun sannsynligvis blitt som en annen katt jeg kjenner. Denne katten ble også tatt imot som svært ung, men var alenekatt. Den katten forstår ikke kattespråk. Hverken lyder eller invitasjon til lek. Det er en katt som nok dessverre aldri kommer til å fungere sammen med andre katter. Den er redd for alle andre katter og blir aggressiv når andre katter forsøker å nærme seg mens de snakker kattespråk og viser alle vennlige signaler. Anonymkode: f27ef...a67 2
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2017 #19 Skrevet 18. juli 2017 På 17.7.2017 den 11.29, AnonymBruker skrev: Så bra 💜 Å de bør ikke være alene for mye når de er så små, det er mye som kan skje, så om hun har mulighet til å bo hos deg så er det det beste lykke til videre med pusene 💜 Anonymkode: 67e5e...74d Eller at kattene bor hos søsteren din, Ts Anonymkode: a1632...b95 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå