omarel Skrevet 17. juli 2017 #1 Skrevet 17. juli 2017 (endret) For den som ønsker å høre eller lære detaljert liv om profeten Mohammad (fvm), kan lytte til denne serien som inneholder 43 episoder på engelsk. Hvis noen ønsker å diskutere noe i denne tråden så holder vi oss til episodene og man kan referere til episoden med minutter i lydoptaket. Dette er veldig detaljert biografi/historie om Mohammads liv. Jeg kommer til å skrive emnebeskrivelse fortløpende. https://www.youtube.com/watch?v=eKIPqXnsPPo&list=PL3SChvyHs4XWvrp2RCPLIedl1DWBlZn85 Mekka perioden Episode 1- Introduksjon, her fortelles det ikke om Mohammad, men det er verd å få med seg. Episode 2- Stamfaren Abraham/ Ibrahim og Ismael. Episode 3- Opphavet til avgudsdyrkelse, jødedom og kristendom i Arabia. Episode 4- Om profetens avstamning, navn, profeti, fødsel , oppvekst, arbeid som gjeter og gjeterkultur blant Guds utvalgte. Episode 5- Hans ekteskap, Gudshuset Mekka/Bekka og åpenbaringsfjellet. Episode 6- Monoteistiske søkere og profetiene om kommende sendebud fra Kedar/Arabia iflg. Bibelen. Episode 7- Profetiene om kommende profet i Kedar (Arabia) gjennom profeten Moses i Toraen og Jesus i Bibelen. Episode 8- Profetskapet- Mohammad. Episode 9- 10 Åpenbaringene, motstand og angrep fra folk. Episode 11- Disippelen/ følgesvennen Abi Dharr og migrasjonene til den kristne kongen av Abyssinia, Negus. Episode 12- Migrasjon til det kristne land ved kongen Negus og lærdom fra det i Makka tiden. Episode 13- Overgang til Islam blant befolkningen i Mekka. Episode 14- Sorgens år, nattereisen via Jerusalem, stigning til himlene og migrasjonen til Taif. Episode 15- Taif, Djinnene som hører Koranen, møte med ulike stammer rundt i Arabia og Medina. Episode 16- Mohammad (fvmh) allierer seg med Medinas delegat for beskyttelse i mot paradiset. Disiplene/ følgesvenner starter migrasjon til Medina. Medina perioden Historikken som omhandler Medina perioden omtales i arabisk som Sira, den har et større fokus på politikk og krigene som oppsto i denne perioden. Derfor pleier en del av sira bøkene, kalt for kampene. Hva gjelder livet til profeten, hva han gjorde og sa, så finner man det i hadith bøkene (under bøker av Shamail, Sammensetningene) og ikke i historiebøkene. Dette skyldes at de tidligere lærde som samlet historie, ikke hadde stort fokus på verifisering av kildene sammenlignet med det omfattende arbeidet og metodikken som ble utviklet og brukt år det gjaldt å samle Profetens hadith, Guds hilsen og velsignelse over ham. Episode 17- Migrasjonen fra Mekka til Medina Episode 18- Etablering av samfunn som baseres på brorskap (Medinas befolkning hjelper og gir av seg for å hjelpe i emigrantene) og tro. Episode 19- Medinas pakt Endret 27. juli 2017 av omarel 1
omarel Skrevet 17. juli 2017 Forfatter #2 Skrevet 17. juli 2017 (endret) Interessant å høre visdommen ved at alle profeter ( Abraham, Moses, Jesus osv.) var sauegjetere. Episode 4. (min 31: 27). Den lærer dem ansvar, ansvar for sitt folk. Tålmodighet for sauene forbereder tålmodighet for sitt folk. Beskyttelse av sitt folk med tanke på livet etter døden, og andre grunner. Endret 22. juli 2017 av omarel
omarel Skrevet 18. juli 2017 Forfatter #3 Skrevet 18. juli 2017 (endret) Episode 7- Profetiene om kommende profet i Arabia bland jøder og kristne i bibelen Fra 41 min og 18 sekunder snakker han om Moses, Jesus og Mohammad i bibelen, denne er interessant. Femte mosebok 18: 15 En profet skal stå fram 15 En profet som meg vil Herren din Gud la stå fram hos deg, en av dine landsmenn. Ham skal dere høre på. 16 Det var dette du ba Herren din Gud om ved Horeb den dagen dere var samlet: «La meg aldri mer høre Herren min Guds røst eller se denne veldige ilden; for da kommer jeg til å dø.» 17 Da sa Herren til meg: De har rett i det de sier. 18 Jeg vil la det stå fram en profet som deg, en av deres landsmenn. Jeg vil legge mine ord i hans munn, og han skal forkynne for dem alt det jeg pålegger ham. 19 Den som ikke hører på de ord han taler i mitt navn, vil jeg kreve til regnskap. 20 Men våger en profet å tale i mitt navn, med ord som jeg ikke har pålagt ham, eller taler han i andre guders navn, da skal den profeten dø. 21 Det kan hende at du sier i ditt hjerte: «Hvordan vet vi at et ord ikke kommer fra Herren?» 22 Hvis profeten taler i Herrens navn, men det han forkynner, ikke skjer og ordet ikke går i oppfyllelse, da er dette et ord som ikke kommer fra Herren. Profeten har talt det egenrådig. Du skal ikke være redd for ham! Er ikke 22 dette islamske lover som har gått i oppfyllelse? Hvis profeten taler i Herrens navn, men det han forkynner, ikke skjer og ordet ikke går i oppfyllelse, da er dette et ord som ikke kommer fra Herren. Profeten har talt det egenrådig. Du skal ikke være redd for ham! Profeten i følge moseboken skulle heller ikke være jøde! Moses dør 34: 10 Aldri igjen sto det fram i Israel en profet som Moses, som Herren ga seg til kjenne for, ansikt til ansikt. 11 Husk alle de tegn og under Herren sendte ham for å gjøre i Egypt, med farao og alle hans tjenere og hele hans land. 12 Og husk den sterke hånden og alle de store og skremmende gjerningene som Moses gjorde for øynene på hele Israel. Dette vil si at kommende profet ikke skal være av jødisk herkomst etter Moses. Sammendrag/konklusjon: En av dine landsmenn, ikke israeler, Gud vil legge Hans ord i hans munn og han skal forkynne for det som pålegges ham. Bibelen er inspirert av Gud innrømmer kristne, mens Koranen er Guds ord med pålagte lover. Moses landsmenn er fra Abrahams sønn Ismael og hans æt, som Mohammad, fred og velsignelse være over og arabere stammer fra. Dette støttes av fortellingen i bibelen som sier at Abrahams æt skal være stor. Endret 21. juli 2017 av omarel
omarel Skrevet 20. juli 2017 Forfatter #4 Skrevet 20. juli 2017 (endret) Episode 11 (32. min og 15 sekunder) Den kristne Kongen Negus av abasynia gråt da han hørte kapittelet som omhandlet jesumor Maria i koranen. Dette er et vers som både omhandler Jesus fødsel og liv som man ikke finner i dagens kristne skrifter. Jeg anbefaler kristne å lese denne eller høre på den. Endret 20. juli 2017 av omarel
omarel Skrevet 21. juli 2017 Forfatter #5 Skrevet 21. juli 2017 Episode 14 (etter 10 min og 20 sek.) tar for seg betydningen av nattreisen opp til himlene gjennom Jerusalem. (himmel er ikke paradis i islam) I nattereisen ber han med alle profetene, bak han og møter dem i hver sin himmel. Han møter Jesus, moses, Aroon og Abraham i himlene og til slutt møter han Gud, som er den eneste bønnen som har blitt pålagt av Gud i himmelen. Det foregår dialog med Moses og hvor bønnen blir reudsert gjennom råd fra Moses. Dette minner meg om noe i femte mosebok 18:.. "..«Hvordan vet vi at et ord ikke kommer fra Herren?» 22 Hvis profeten taler i Herrens navn, men det han forkynner, ikke skjer og ordet ikke går i oppfyllelse, da er dette et ord som ikke kommer fra Herren. Profeten har talt det egenrådig. Du skal ikke være redd for ham!" Bønnen som muslimer ber fem daglig er implementert over hele verden av muslimer og bønnen som jødene ber tre ganger daglig er implementert over hele verden.
omarel Skrevet 25. juli 2017 Forfatter #6 Skrevet 25. juli 2017 (endret) Episode 16 tar for seg hvordan emigrasjonen til Medina foreredes med å søke beskyttelse. Dette er starten på islams nye epoke. Meget interessant og lærerikt. Medinas delegasjon spurte hva de skulle ha igjen for å beskytte Guds sendebud og det svaret Sendebudet ga dem var, Paradiset i neste liv. Dette var nok for delegasjonen (nylig konverter) fra Medina. De søkte ikke politiske posisjoner, rikdom eller makt, men deres mål var det nestes liv, paradiset. Dette bør være en hver muslims mål, livet etter døden gjennom gode dåd og tilbedelse i alt vi sier og gjør. Endret 25. juli 2017 av omarel
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå