AnonymBruker Skrevet 17. juli 2017 #1 Skrevet 17. juli 2017 https://khrono.no/2017/07/halvparten-ville-fa-tomme-studieplasser-sykepleiere?nav=forside Først lærerutdanninga, og nå sykepleieutdanningen. Sitat — NSF Student støtter derimot en innføring av karakterkrav 3 i norsk og matte, samt krav om minst 35 skolepoeng. Sitat Medikamenthåndtering er en viktig del av det å være sykepleier og man skal kunne utføre medikamentregning uten feil. Matte er derfor også et relevant fag å sette karakterkrav i. Sitat Hun mener likevel at regjeringen i tillegg burde foreslått karakterkrav i engelsk. Hva er det de ønsker å oppnå? Har vært mange saker om elever som tar opp fag år etter år, som går sommerskole og forkurs, og det blir snakket om at dette ikke lønner seg for samfunnet (det tar lengre tid for folk å komme ut i jobb). Prøver de desperat å gjøre studiene mer attraktive, eller har elevene så lite kunnskap fra vgs at de ikke greier å gjennomføre studiene? Er det relevant om en privatist har 2 i norsk muntlig, og hvor mye har egentlig Ivar Aasen å gjøre med om noen behersker språket eller ikke? Jeg har ikke planer om å bli sykepleier selv, men det jeg ikke forstår er hvorfor de ikke lager opptaksprøver som går på matematikk/engelsk/norsk istedetfor? PHS greier det fint, i utlandet er det vanlig, så hvorfor kan ikke de andre universitetene og høyskolene gjennomføre dette? Når folk er villige til å ta opp fag år etter år, og betaler 1000-2000 kroner per eksamen er de sikkert villige til å betale for en opptaksprøve også om det er der skoen trykker. Bør 3 bli laveste karakter for bestått på vgs? Retningen det går i nå viser jo at 2 regnes som stryk for flere studier. Hva synes dere andre? Anonymkode: dd641...0ca 2
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2017 #2 Skrevet 17. juli 2017 Blir for dumt altså. Medikamentregning har ingenting med matten på vgs å gjøre. Anonymkode: f7a88...b9e
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2017 #3 Skrevet 17. juli 2017 Jeg syns det er helt greit at 3 blir minstekrav i matte og norsk (burde vært i engelsk også mener jeg) på sykepleien. 3 er så vidt over bestått, det er bare nesten middels. Norsk handler ikke bare om dikttolkning, det handler om leseforståelse, evnen til å finne relevant informasjon i en lengre tekst, kunne gjøre seg forstått, ha et visst ordforråd til å skjønne nyansene i språket og forskjellene de utgjør, kunne kommunisere skriftlig og skrive lengre tekster om nødvendig, forstå språket du har som sidemål godt nok til at det ikke hemmer deg i hverdagen om det brukes på arbeidsplassen og mye mer. Dårlig norsk gjør det vanskeligere både underveis i studiet når du skal lese, skrive oppgaver o.l., men også når du skal ha et presist og godt språk i kommunikasjon med andre. Dårlig språk kan medføre feil i behandlingen, så det er rett og slett en måte å sikre en minstestandard på, og det syns jeg er helt greit. Matte trengs til mer enn medikamentregning, det trengs for å kunne lese statestikk og forskning, forstå blodprøver, forstå ulike undersøkelser av f.eks hjerte, blande rett ved sårbehandling osv. Mye som foregår i hverdagen vil, avhengig av hvor du jobber, involvere matte. Å forvente at folk som skal ha ansvar for andres liv har mer enn akkurat bestått, men fremdeles under middels syns jeg ikke er mye forlangt. Det er bra at det stilles krav, søketallene er uansett så store at det neppe vil ha noen sjokkerende effekt på studieplassene. I så fall bare de første årene til folk er klar over kravet og gjør en innsats på vgs for å få de karakterene som trengs. Hvis fagkravene på medisin hadde blitt innført i dag hadde sikkert folk sutret over det også, men det reduserer ikke søketallene så lenge folk vet hva de har å forholde seg til. Så kan jo folk gjerne ha 2 i geografi, gym, rettslære eller historie uten at det har noe å si. Anonymkode: 84a35...673 6
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2017 #4 Skrevet 17. juli 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg syns det er helt greit at 3 blir minstekrav i matte og norsk (burde vært i engelsk også mener jeg) på sykepleien. 3 er så vidt over bestått, det er bare nesten middels. Norsk handler ikke bare om dikttolkning, det handler om leseforståelse, evnen til å finne relevant informasjon i en lengre tekst, kunne gjøre seg forstått, ha et visst ordforråd til å skjønne nyansene i språket og forskjellene de utgjør, kunne kommunisere skriftlig og skrive lengre tekster om nødvendig, forstå språket du har som sidemål godt nok til at det ikke hemmer deg i hverdagen om det brukes på arbeidsplassen og mye mer. Dårlig norsk gjør det vanskeligere både underveis i studiet når du skal lese, skrive oppgaver o.l., men også når du skal ha et presist og godt språk i kommunikasjon med andre. Dårlig språk kan medføre feil i behandlingen, så det er rett og slett en måte å sikre en minstestandard på, og det syns jeg er helt greit. Matte trengs til mer enn medikamentregning, det trengs for å kunne lese statestikk og forskning, forstå blodprøver, forstå ulike undersøkelser av f.eks hjerte, blande rett ved sårbehandling osv. Mye som foregår i hverdagen vil, avhengig av hvor du jobber, involvere matte. Å forvente at folk som skal ha ansvar for andres liv har mer enn akkurat bestått, men fremdeles under middels syns jeg ikke er mye forlangt. Det er bra at det stilles krav, søketallene er uansett så store at det neppe vil ha noen sjokkerende effekt på studieplassene. I så fall bare de første årene til folk er klar over kravet og gjør en innsats på vgs for å få de karakterene som trengs. Hvis fagkravene på medisin hadde blitt innført i dag hadde sikkert folk sutret over det også, men det reduserer ikke søketallene så lenge folk vet hva de har å forholde seg til. Så kan jo folk gjerne ha 2 i geografi, gym, rettslære eller historie uten at det har noe å si. Anonymkode: 84a35...673 Ts sitt poeng var vel ikke at man ikke skal kunne stille krav slik jeg forstår det, men hvordan disse kravene stilles. Og jeg er i stor grad enig med TS' vurdering. Mange bruker unødvendig lang tid på dilldall som å ta opp fag osv. når man heller kunne ha hatt opptaksprøver til institusjonene. Anonymkode: 0792f...b64 2
QQbaby Skrevet 17. juli 2017 #5 Skrevet 17. juli 2017 (endret) 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Blir for dumt altså. Medikamentregning har ingenting med matten på vgs å gjøre. Anonymkode: f7a88...b9e Medikament regningen er lettere enn vgs matten, så får man ikke til vgs så er det nytteløst å starte på høyskolen At du ikke evner å se at vgs matte og medikamentregning har en viss sammenheng er ditt problem. Det blir ikke for dumt bare fordi DU ikke klarer å forstå. Eller kanskje du er av typen som mener at det ikke er så farlig om sykepleieren regner feil på medikament dosen. For stakkars elev som ikke kan matte, de må jo også få lov til å bli sykepleier, det er jo tross alt viktigere enn at noen dør av feilmedisinering (ironi om du ikke forsto det). Endret 17. juli 2017 av QQbaby 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2017 #6 Skrevet 17. juli 2017 Jeg hadde 2 i matte på vgs, har aldri klarte matte. Men medikamentregningen var jo lett som bare det. Det var ikke noe problem! Så akkurat den koblingen er jeg ikke helt enig i. Matte på vgs og medikamentregning er virkelig to forskjellige ting. Anonymkode: 8b711...26b
Jacklost Skrevet 17. juli 2017 #7 Skrevet 17. juli 2017 Virker som det har gått inflasjon i karakterene dersom 3 er " så vidt over bestått". Da jeg tok videregående var 3 middels og 4 over middels. 5 og 6 var godt over snittet (høy måloppnåelse), og 6 ble da også svært sjeldent gitt. 2
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2017 #8 Skrevet 17. juli 2017 23 minutter siden, Jacklost skrev: Virker som det har gått inflasjon i karakterene dersom 3 er " så vidt over bestått". Da jeg tok videregående var 3 middels og 4 over middels. 5 og 6 var godt over snittet (høy måloppnåelse), og 6 ble da også svært sjeldent gitt. 2 er akkurat tilstrekkelig og 3 er så vidt over bestått. 3 er jo nokså dårlig, enkelt og greit. Et snitt på 4 er slett ikke over middels, kommer knapt inn på noe med det. Anonymkode: a786d...e75 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2017 #9 Skrevet 17. juli 2017 31 minutter siden, Jacklost skrev: Virker som det har gått inflasjon i karakterene dersom 3 er " så vidt over bestått". Da jeg tok videregående var 3 middels og 4 over middels. 5 og 6 var godt over snittet (høy måloppnåelse), og 6 ble da også svært sjeldent gitt. 2 er så vidt bestått, 4 er middels, da blir 3 så vidt over minstemålet med ikke på nivå med middels. Anonymkode: 84a35...673
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2017 #10 Skrevet 17. juli 2017 3 er som en D omtrent 👌 Anonymkode: c4491...5d4
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2017 #11 Skrevet 17. juli 2017 45 minutter siden, Jacklost skrev: Virker som det har gått inflasjon i karakterene dersom 3 er " så vidt over bestått". Da jeg tok videregående var 3 middels og 4 over middels. 5 og 6 var godt over snittet (høy måloppnåelse), og 6 ble da også svært sjeldent gitt. Helt siden Kunnskapsløftet ble innført tilsvarer 3 "nokså god" kompetanse i faget. 2 er "lav". 4 er "god". Å kreve en "nokså god" kompetanse i faget og ikke en "lav" kompetanse synes jeg egentlig ikke er så mye å styre over. Hva slags forskjell det vil gjøre kan man jo imidlertid spekulere i. At 3 er "så vidt over bestått" stemmer selvsagt ikke. Anonymkode: 3d8f1...970
Jacklost Skrevet 17. juli 2017 #12 Skrevet 17. juli 2017 Har forresten selv ikke vært elev under Kunnskapsløftet, men det har tydelegvis vært endringer. Det ser man også på karaktergrensene som øker. 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2017 #13 Skrevet 17. juli 2017 Jeg har to i skriftlig engelsk (og norsk tror jeg?) og bare a og b på sykepleien, så og jeg er halvt engelsk og kan både norsk og engelsk men hadde problemer på Vg3 av andre grunner. Glad jeg slapp å sitte og skrive analyse av Ibsen og Wilfred Owen for å komme over et meningsløst formelt krav i tillegg til de andre fagene jeg måtte ta opp for å klare poengene Opptaksprøve i disse fagene hadde vært mye bedre, enig med det. Det er jo bare minimum man trenger å kunne i alle tre fagene egentlig, så det er ikke vits i å ta opp hele norskfaget f.eks og lære om Holberg når det man trenger å kunne er å kommunisere tydelig muntlig og skriftlig. Anonymkode: ec483...7be 2
JackIost Skrevet 17. juli 2017 #14 Skrevet 17. juli 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg har to i skriftlig engelsk (og norsk tror jeg?) og bare a og b på sykepleien, så og jeg er halvt engelsk og kan både norsk og engelsk men hadde problemer på Vg3 av andre grunner. Glad jeg slapp å sitte og skrive analyse av Ibsen og Wilfred Owen for å komme over et meningsløst formelt krav i tillegg til de andre fagene jeg måtte ta opp for å klare poengene Opptaksprøve i disse fagene hadde vært mye bedre, enig med det. Det er jo bare minimum man trenger å kunne i alle tre fagene egentlig, så det er ikke vits i å ta opp hele norskfaget f.eks og lære om Holberg når det man trenger å kunne er å kommunisere tydelig muntlig og skriftlig. Anonymkode: ec483...7be Dette forteller jo bare om hvor enkelt det er å få gode karakterer på sykepleien, kontra de fleste andre studieretninger innen høyere utdanning 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2017 #15 Skrevet 17. juli 2017 20 minutter siden, JackIost skrev: Dette forteller jo bare om hvor enkelt det er å få gode karakterer på sykepleien, kontra de fleste andre studieretninger innen høyere utdanning Nei, det forteller at Ab du siterte gadd å gjøre en innsats på sykepleien vs å gi faen på vgs. Hadde det vært krav til karakterer måtte hun lagt ned en større innsats på vgs for å komme inn. Det med "å det er så enkelt å få gode kakrakterer på spl ifht alt annet" er bare tull. Det er et tøyseutsagn som folk kommer med uten å ha peiling på hva de snakker om, gjerne for å fremheve sin egen fortreffelighet litt ekstra. Jeg studerte både på NHH og noen år på juss før jeg tok sykepleien, og det er ikke lettere å få gode karakterer på sykepleien. Det er ulike studium med ulike krav, men juss følger f.eks en mal der alle som kan bruke metoden og diskuterer godt for og mot kommer ut med knas karakterer. Sykepleien følger en annen mal, der man bl.a må bevise at det du har lest i teori kan omsettes i praksis. Ingen som spør deg om det på jussen før du skal i jobb og møte din virkelige versjon av Peder Ås for første gang. Alle som syns vgs er drit kan ta seg sammen og få gode karakterer seinere i livet, hvordan tror du egentlig folk flest kommer inn på og gjennom medisinstudiet. Jo ved å ta seg sammen etter vgs. Anonymkode: 84a35...673 2
JackIost Skrevet 17. juli 2017 #16 Skrevet 17. juli 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, det forteller at Ab du siterte gadd å gjøre en innsats på sykepleien vs å gi faen på vgs. Hadde det vært krav til karakterer måtte hun lagt ned en større innsats på vgs for å komme inn. Det med "å det er så enkelt å få gode kakrakterer på spl ifht alt annet" er bare tull. Det er et tøyseutsagn som folk kommer med uten å ha peiling på hva de snakker om, gjerne for å fremheve sin egen fortreffelighet litt ekstra. Jeg studerte både på NHH og noen år på juss før jeg tok sykepleien, og det er ikke lettere å få gode karakterer på sykepleien. Det er ulike studium med ulike krav, men juss følger f.eks en mal der alle som kan bruke metoden og diskuterer godt for og mot kommer ut med knas karakterer. Sykepleien følger en annen mal, der man bl.a må bevise at det du har lest i teori kan omsettes i praksis. Ingen som spør deg om det på jussen før du skal i jobb og møte din virkelige versjon av Peder Ås for første gang. Alle som syns vgs er drit kan ta seg sammen og få gode karakterer seinere i livet, hvordan tror du egentlig folk flest kommer inn på og gjennom medisinstudiet. Jo ved å ta seg sammen etter vgs. Anonymkode: 84a35...673 Kommer folk inn på medisin og kommer seg gjennom ved at de tar seg sammen _etter_ vgs? Jeg kjenner flere sykepleiere. En mann jeg har vokst opp sammen med, som var i nedre sjikt hva karakterer angår både på ungdomsskolen og på videregående, fikk den ene toppkarakteren etter den andre på sykepleien. Han hadde selvsagt aldri greid det samme i et tyngre studium på universitetet, det har han heller aldri lagt skjul på Det mest skoleflinke går i all hovedsak ikke på sykepleien, likevel har man et system hvor man gir ut en del toppkarakterer, og da blir jo kravene lavere enn på en del andre studier Men det er nok også andre høyskolestudier som er slik at det ikke er så vanskelig å oppnå toppkarakterer
Ripsbærbusk Skrevet 17. juli 2017 #18 Skrevet 17. juli 2017 8 minutter siden, JackIost skrev: Kommer folk inn på medisin og kommer seg gjennom ved at de tar seg sammen _etter_ vgs? Jeg kjenner flere sykepleiere. En mann jeg har vokst opp sammen med, som var i nedre sjikt hva karakterer angår både på ungdomsskolen og på videregående, fikk den ene toppkarakteren etter den andre på sykepleien. Han hadde selvsagt aldri greid det samme i et tyngre studium på universitetet, det har han heller aldri lagt skjul på Det mest skoleflinke går i all hovedsak ikke på sykepleien, likevel har man et system hvor man gir ut en del toppkarakterer, og da blir jo kravene lavere enn på en del andre studier Men det er nok også andre høyskolestudier som er slik at det ikke er så vanskelig å oppnå toppkarakterer Tull og vas. Tider forandrer seg, og sykepleierstudiet ligger nå i øvre del av poenggrensene på flere studiesteder. Selv om du kjenner et enkeltindivid som har underprestert tidligere, betyr ikke det at sykepleierstudiet er for de mindre skoleflinke som helhet.
JackIost Skrevet 17. juli 2017 #19 Skrevet 17. juli 2017 4 minutter siden, Ripsbærbusk skrev: Tull og vas. Tider forandrer seg, og sykepleierstudiet ligger nå i øvre del av poenggrensene på flere studiesteder. Selv om du kjenner et enkeltindivid som har underprestert tidligere, betyr ikke det at sykepleierstudiet er for de mindre skoleflinke som helhet. Min påstand er enkel: det er lettere å få A og B på sykepleierstudiet enn på svært mange andre studier. Det er ikke det samme som å si at sykepleierstudiet er for de mindre skoleflinke, men det var jo en fin stråmann fra din side Det er flere studier som ikke har poenggrenser i det hele tatt, hvor det er vanskeligere å få toppkarakterer enn sykepleierstudiet. Eksempelvis diverse realfagstudier ved universitetet
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2017 #20 Skrevet 17. juli 2017 4 timer siden, Jacklost skrev: Virker som det har gått inflasjon i karakterene dersom 3 er " så vidt over bestått". Da jeg tok videregående var 3 middels og 4 over middels. 5 og 6 var godt over snittet (høy måloppnåelse), og 6 ble da også svært sjeldent gitt. Det er det. Et vitnemål fra etter reform 96 er verdiløst hva karakterer gjelder. Karakterene gjenspeiler ikke kompetansenivået, og det strøs rundt med over middels gode karakterer over en lav sko. Du kan i praksis ha en toer femsemester gjennom og likevel ende opp med sekseren om du tar et skippertak på slutten av semesteret. Det er altså ganske mange mindre begavede elever som tar med seg et ganske pent snitt ut av vgs nå for tiden. Anonymkode: dc03a...de7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå