Gå til innhold

Anonyme alkoholikere, har du vært der?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
7 minutes ago, AnonymBruker said:

Kan noen være så snill og svare seriøst?

Anonymkode: dce57...af2

Du har jo fått opptil flere seriøse svar.

Anonymkode: 4d61f...6de

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men, er det noen som har vært på slike møter?

Ja, jeg har familie(begge foreldre og stefar) som har vært aktive lenge i NA/AA - og jeg kjenner til mange som har vært med i begge deler. Dvs; det er gjerne noe de aller fleste gjør livet ut når man ønsker å holde seg rusfri. 

Men: Du kan ringe anonymt til vakttelefonen til AA, der rullerer erfarne medlemmer på å ha vakt. De vil kunne fortelle deg hva det går ut på, og hva "reglene" er. 

Du kan fint gå på møte uten å forplikte deg til noe, men du kan ikke stille beruset. 

Det de jeg kjenner har gjort er:

Kontaktet fastlege. Der har de fleste vært gjennom avrusning først - og så rett etter har de tatt kontakt med AA/NA rett etter. Der får du en "mentor"(husker ikke helt hva de kaller det), en person du kan ha ekstra kontakt med i hverdagen. 

Det krever vilje og innsats til å holde seg rusfri, og man må bare ta en dag av gangen. AA følger som du vet et 12 trinns program, og av "erfaring" så ser jeg at de som sliter litt med opplegget er de som har ruset seg tungt fra ungdomstid og ikke har overhodet et normalt sosialt nettverk(men også flere av de har klart seg veldig bra) - samt de som ikke helt vil erkjenne at de har en avhengighet. Du erkjenner det jo, og virker motivert til å se alvoret av egen vilje. Det er et veldig godt utgangspunkt.

Min svigerfar gjorde som deg hele livet sitt, og han døde av alkoholisme noen dager etter han endelig hadde skaffet seg time til avrusning. Han kontaktet jo lege alt for sent.

Ikke tenk på at du ikke har penger, kontakt fastlegen imorra den dag. Du kan som sagt også ringe AAtelefonen innenfor vakttidene: 

http://www.anonymealkoholikere.no/2/ Nummeret er altså 911 77 770, og de har åpent fra kl 11 imorra(og stenger 22 idag). 

Lykke til!

Forøvrig kjenner jeg enkelte som også får økonomien sin styrt, og får hjemmehjelp. Om du har tilstrekkelig nedsatt evne til å ta vare på deg selv må fastlege og hjelpeapparatet ta stilling til.

Anonymkode: 66124...164

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotNaomi
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det viktig at det er anonymt? Jeg har ingen erfaring med det,men jeg tenker at du har virkelig alvorlige problemer,og da tenker jeg innleggelse på rusavvenning? Du må snakke med legen din. Vet hvordan du har det fordi jeg har erfart gjennom annen. Føler med deg,for det der er ikke godt! 

Men får du kommet deg til lege? Det er første skritt TS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du har jo fått opptil flere seriøse svar.

Nei, det har vedkommende ikke fått. Dere er helt sosialt retarderte her inne til tider, og klarer virkelig ikke se når dete må shut the fuck up.

Vedkommende er i livsfare faktisk, og dere oppfører dere som forbanna idioter her inne til tider. Og nei, det er ikke vits å svare meg ved å avspore med svar til det. TS trenger hjelp, og nå har jeg henvist TS til rette sted.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei, det har vedkommende ikke fått. Dere er helt sosialt retarderte her inne til tider, og klarer virkelig ikke se når dete må shut the fuck up.

Vedkommende er i livsfare faktisk, og dere oppfører dere som forbanna idioter her inne til tider. Og nei, det er ikke vits å svare meg ved å avspore med svar til det. TS trenger hjelp, og nå har jeg henvist TS til rette sted.

Da er nok ikke dette fora det rette stedet for TS. ;)

Allikevel så lurer jeg på hvordan noen enten har/tar seg råd til en liter sprit om dagen. :ler: Er det brennevin det er snakk om?

Anonymkode: 87e8d...ac2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotNaomi
50 minutter siden, fanttaasikvinnen skrev:

Endte opp med å gå på en bar med en dude fra gruppa, vi ble fulle og pulte utendørs, så nå har jeg offentlig sex på rullebladet.. :phaedra:

Hva faen? Det blir født en idiot hvert minutt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
7 minutes ago, AnonymBruker said:

Ja, du vet selvfølgelig best.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror det er på tide at jeg ber om hjelp. Jeg burde nok først vært hos fastlegen? Jeg aner ikke. Jeg drikker sprit hver dag, en liter om dagen, husker ingenting dagen etterpå. Våkner opp med blåmerker og skader over hele kroppen. Jeg er deprimert, det vet jeg. Jeg var vitne til et elstremt dramatisk dødsfall i fjor, han døde i armene mine.

Hjelp, hva gjør jeg? Hjelp meg, hvor begynner jeg?

Du trenger hjelp TS. Det første du må gjøre er å ta en telefon til fastlegen din og be om en *time*. Forklar hvordan du har det og spør om han/hun kan hjelpe deg med innlegging på en avrusningsklinikk. Det finnes mange bra plasser rundt i landet og dette blir økonomisk dekket av din kommune. 

Du MÅ først på avrusning før du kan ha nytte av AA-møter da disse er ment som et ettervern og oppfølging etter at du har blitt edru - og ikke minst tatt en beslutning om å fortsette livet som edru.

Det er bare en telefon som skal til i første omgang. 

Jeg ønsker deg masse lykke til TS. :klem:Du kan bare få det bedre enn du har det nå. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare ring fastlegekontoret når det åpner i moren tidlig. Be om akuttime. Det vil du antagelig få alt i morgen. Fortell alt til fastlegen å spørr om de kan legge den akutt inn på dps eller noe til du får plass på avrusing. Godt mulig Dps også er mer rett for deg enn avvusning også på lengre sikt

Anonymkode: 5c8c9...eb7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg har familie(begge foreldre og stefar) som har vært aktive lenge i NA/AA - og jeg kjenner til mange som har vært med i begge deler. Dvs; det er gjerne noe de aller fleste gjør livet ut når man ønsker å holde seg rusfri. 

Men: Du kan ringe anonymt til vakttelefonen til AA, der rullerer erfarne medlemmer på å ha vakt. De vil kunne fortelle deg hva det går ut på, og hva "reglene" er. 

Du kan fint gå på møte uten å forplikte deg til noe, men du kan ikke stille beruset. 

Det de jeg kjenner har gjort er:

Kontaktet fastlege. Der har de fleste vært gjennom avrusning først - og så rett etter har de tatt kontakt med AA/NA rett etter. Der får du en "mentor"(husker ikke helt hva de kaller det), en person du kan ha ekstra kontakt med i hverdagen. 

Det krever vilje og innsats til å holde seg rusfri, og man må bare ta en dag av gangen. AA følger som du vet et 12 trinns program, og av "erfaring" så ser jeg at de som sliter litt med opplegget er de som har ruset seg tungt fra ungdomstid og ikke har overhodet et normalt sosialt nettverk(men også flere av de har klart seg veldig bra) - samt de som ikke helt vil erkjenne at de har en avhengighet. Du erkjenner det jo, og virker motivert til å se alvoret av egen vilje. Det er et veldig godt utgangspunkt.

Min svigerfar gjorde som deg hele livet sitt, og han døde av alkoholisme noen dager etter han endelig hadde skaffet seg time til avrusning. Han kontaktet jo lege alt for sent.

Ikke tenk på at du ikke har penger, kontakt fastlegen imorra den dag. Du kan som sagt også ringe AAtelefonen innenfor vakttidene: 

http://www.anonymealkoholikere.no/2/ Nummeret er altså 911 77 770, og de har åpent fra kl 11 imorra(og stenger 22 idag). 

Lykke til!

Forøvrig kjenner jeg enkelte som også får økonomien sin styrt, og får hjemmehjelp. Om du har tilstrekkelig nedsatt evne til å ta vare på deg selv må fastlege og hjelpeapparatet ta stilling til.

Jeg så nettopp innlegget ditt, tusen tusen takk! Det var slik informasjon jeg trengte. Takk

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at du har innser at du trenger hjelp! Som flere sier; kontakt fastlegen.

Har du noen familie eller venner du kan prate med? Noen hobbyer du kan fordype deg i?

Masse lykke til!! Gjerne hold oss oppdatert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har igrunn ingenting. Snakker med et par venner på sms innimellom, og har spurt de flere ganger om å komme på besøk, men de har så mange unnskyldninger. Snakker sjeldent med familien, de er ikke helt gode. Sitter som regel bare foran pc'en og drikker. Jeg er forresten kvinne i 30 årene

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Men ok, hvis jeg blir innlagt, noe jeg troe jeg må. Hva skjer videre med nav? Kan jeg bli sykemeldt med dagpenger?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En liten oppdatering, jeg har bestilt legetime. Legen min har ferie nå, men jeg skal dit neste mnd. Og det går greit med meg

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En liten oppdatering, jeg har bestilt legetime. Legen min har ferie nå, men jeg skal dit neste mnd. Og det går greit med meg

Så bra :)

Det var jeg som skrev innlegget ang NA/AA og med familie som er aktive der.

Jeg synes du skal ringe AA med en gang, og gå på møter uansett hvor kleint det måtte føles for deg frem til legetimen. Aller helst burde du be om hastetime, du kan faktisk dø av å drikke så mye som du gjør. Og du kan få alvorlige skader som ikke lar seg reparere.

Fastlegen har nok informasjon ang rettigheter hos NAV ifbm evt sykemelding(altså om man innleggelse vil regnes som sykdom og grunnlag for sykemelding). 

Men jeg synes du skal få henvisning med en gang, og be om hastetime. Så kan fastlegen din følge deg opp videre etter ferien. Men henvisning kan altså sendes umiddelbart mener jeg. 

Det er også en AKANkontakt på arbeidsplassen din som du kan ta kontakt med(samt tillitsvalgt) for å høre ang rettigheter/prosedyre ang tilrettelegging osv på jobb. De har erfaring med dette, og er kurset i det. Vent litt med å snakke med lederen din til du har fått informasjon og veiledning av dem. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Takk skal du ha. Jeg er arbeidsledig pga flere ting, men jeg tar det en dag om gangen. Jeg har skjerpet meg disse dagene. Har kuttet ned på sprit, og drikker øl for kosen sin del. Jeg vurderer fortsatt slike møter, jeg ser de har slike møter ikke langt fra meg.
Sikkert ikke bare jeg som drukner sorger og traumer med alkohol, jeg er bare glad for at jeg ikke har prøvd sterkere stoffer. Så det kunne ha vært verre (jeg må se lyst på det), hehe

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nå var det ikke alkohol jeg slet med, men medikamenter. Tok enormt mye morfinpreparater, fått av lege. Men jeg ble jo avhengig så det holdt. Det endte jo med at jeg tok de pga psykiske plager, ikke fysiske. Det roet ned angst og depresjoner. 

Først så måtte jeg trappe ned, det var et helvete. Så ble jeg henvist til sosialmedisinsk poliklinikk. Det er litt samme som DPS, men de har bare rus pasienter. Så nå går jeg til psykolog der, har gjort det en stund. Har begynt på Naltrexon, det er også mot alkoholavhengighet, så kan du skrive det bak øret. Det hjelper det. Men det er fortsatt en kamp. Jeg vet jo hvor lett livet var når jeg ruset bort problemene mine, jeg savner det hver dag. Nå må jeg stå i problemene og jobbe med dem i tillegg til savnet etter rusen.

Jeg har ikke vært hos NA/AA, som du egentlig spør om her. Har veldig lyst til å gå på et møte, men er egentlig litt feig. Det er sikkert ikke skummelt, men alt man ikke vet hva er, er litt skummelt synes jeg.

Anonymkode: 273d4...d13

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 17.7.2017 den 21.59, AnonymBruker skrev:

Da er nok ikke dette fora det rette stedet for TS. ;)

Allikevel så lurer jeg på hvordan noen enten har/tar seg råd til en liter sprit om dagen. :ler: Er det brennevin det er snakk om?

Anonymkode: 87e8d...ac2

Jeg tviler på at hun føler at hun har så mye valg. Det er ikke som om vi skal ta et valg om vi vil ta oss et glass juice til frokost eller ikke.

Anonymkode: 97c9b...a48

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ts, husk at på AA/NA så er alle i samme båt, og alle har vært der for første gang en gang. De som er der er der for å støtte hverandre, du vil bli tatt godt imot.

Du kan også få hjelp på legevakten, siden det er så lenge til legen din er tilbake.  Jeg måtte til legevakten grunnet alkohol- og psykisk knekk, med en person som stod meg nær. Der søkte legevaktslegen (eller, vi kom til en psykolog på legevakten faktisk) opphold på rusklinikk umiddelbart, og han fikk plass allerede noen uker senere. 

Anonymkode: 97c9b...a48

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...