Gå til innhold

Strikke hæl på ullsokker

Leviin

Anbefalte innlegg

Jeg har etterhvert oppdaget at det er minst tre forskjellige måter å strikke hæl. Kan noen lære meg de måtene jeg ikke kan?

Slik strikker jeg hæl nå: Når sokken er så lang som jeg vil, strikker jeg glattstrikk på to av pinnene i like mange pinner som det er masker på én pinne. Deretter strikker jeg 2/3-deler av maskene og snur, strikker til 1/3 og snur igjen. Så strikker jeg tilbake til der jeg snudde, strikker ikke siste siste maske før hullet men den masken etter, og løfter forrige masken løst over. Snur og strikker siste maske før hullet der sammen med neste maske (etter hullet)... osv osv..

Når jeg har gjort dette ferdig, plukker jeg opp masker i sidene på hælen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg gjør det omtrent likt som deg, men jeg strikker selve hælkappen litt lengre. Ellers har sokkene en tendens til å skli ned, synes jeg.

De andre måtene har jeg ikke peiling på jeg heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg strikker også litt lengre noen ganger, ser det litt an. Tok utgangspunkt i oppskriften jeg egentlig følger, da jeg skrev det inn her.

Har sett en variant der det virker som de strikker en trekant i stedet for det som blir en firkant hos oss. Omtrent som det felles underveis? Syns det blir penere, men vet ikke nøyaktig hvordan man feller? Og hvordan man gjør etterpå når man skal plukke opp igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...