AnonymBruker Skrevet 16. juli 2017 #1 Del Skrevet 16. juli 2017 Hvor mye får dere utbetalt i mnd? Kan man miste uføre trygden igjen? Anonymkode: e1bae...bb4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2017 #2 Del Skrevet 16. juli 2017 Singel med et barn får jeg 25800 brutto, ca 20500 utbetalt. (3100 brutto er jo barnetillegg, som jeg kommer til å miste om noen år) Ja, tror det er etter noen år (fem?) hvor man har jobbet så mye at man ikke har hatt utbetalt uføretrygd. Da får man spørsmål om man fortsatt ønsker å ha rettighetene (som da gjør at den beholdes i fem nye år), eller si opp retten sin. Ellers kan man ikke miste den. Kanskje med mindre de oppdager en feil i saken som gjør at du egentlig aldri skulle hatt uføretrygd i utgangspunktet. Anonymkode: bb14f...cf1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
WubWub Skrevet 16. juli 2017 #3 Del Skrevet 16. juli 2017 (endret) Har utbetalt 20 000kr i måneden i uførpensjon. Har en liten jobb ved siden av så jeg har i inntekt totalt 24-25 000kr i måneden. Kan ikke miste den, den er permanent. Kan forøvrig også jobbe så mye jeg vil. https://www.nav.no/no/Person/Pensjon/Relatert+informasjon/jobbe-ved-siden-av-uføretrygd Du kan jobbe så mye du har mulighet til. Det lønner seg å jobbe fordi uføretrygd og inntekt er høyere enn uføretrygd alene. Det er en grense for hvor mye inntekt du kan ha før uføretrygden justeres noe ned. Det vil likevel lønne seg å jobbe. Uføretrygden justeres opp hvis inntekten din blir lavere igjen. Endret 16. juli 2017 av WubWub Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2017 #4 Del Skrevet 16. juli 2017 Så forskjellen mellom ung ufør og lavlønnte yrker er altså minimal. Er man ikke så smart og ikke de beste utsiktene til en kul jobb, så bør man altså satse på uføretrygd Anonymkode: e1bae...bb4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2017 #5 Del Skrevet 16. juli 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så forskjellen mellom ung ufør og lavlønnte yrker er altså minimal. Er man ikke så smart og ikke de beste utsiktene til en kul jobb, så bør man altså satse på uføretrygd Anonymkode: e1bae...bb4 Det klarer man ikke om man ikke er veldig syk. Alvorlighetskravet er det vanskeligste å oppfylle. Mange tror det kun går på alder, men det er feil. Anonymkode: bb14f...cf1 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2017 #6 Del Skrevet 16. juli 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det klarer man ikke om man ikke er veldig syk. Alvorlighetskravet er det vanskeligste å oppfylle. Mange tror det kun går på alder, men det er feil. Anonymkode: bb14f...cf1 Jeg vet om flere som ikke er alvorlig syke som har fått innvilget ung ufør. Anonymkode: e1bae...bb4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2017 #7 Del Skrevet 16. juli 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet om flere som ikke er alvorlig syke som har fått innvilget ung ufør. Anonymkode: e1bae...bb4 Da har du nok ikke journalen dems. Mange lyver om egen situasjon, fordi de ikke vil bli stemplet. Hva som regnes som alvorlig kan du google deg frem til, det er en egen liste med eksempler. Anonymkode: bb14f...cf1 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2017 #8 Del Skrevet 16. juli 2017 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet om flere som ikke er alvorlig syke som har fått innvilget ung ufør. Anonymkode: e1bae...bb4 Hva vet du om de er alvorlig syke eller Ikke? Dømmer du ut fra det du ser eller det du faktisk vet? Man må innom x antall leger og spesialister for å få ufør i dag, og det er så strengt at de kan miste jobben av å gi ufør til de som har enkle, forbigående sykdommer. Jeg spør deg igjen: hva vet du de er alvorlig syke eller Ikke? Anonymkode: b2c06...4f8 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2017 #9 Del Skrevet 16. juli 2017 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da har du nok ikke journalen dems. Mange lyver om egen situasjon, fordi de ikke vil bli stemplet. Hva som regnes som alvorlig kan du google deg frem til, det er en egen liste med eksempler. Anonymkode: bb14f...cf1 Jeg kjenner disse personene godt og har fulgt dem i åresvis. De lever mye mer aktive liv enn meg, har energi til å ikke ha ungene i bhg overhode. Dyrker hobbien sine timesvis hver dag. Finner på masse gøy flere ganger i uken. Jeg er så utmattet etter jobb at jeg sovner kl 19 hver dag... Da er det jo ekstra motiverende å vite at disse folka tjener nesten det samme som meg Anonymkode: e1bae...bb4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2017 #10 Del Skrevet 16. juli 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hva vet du om de er alvorlig syke eller Ikke? Dømmer du ut fra det du ser eller det du faktisk vet? Man må innom x antall leger og spesialister for å få ufør i dag, og det er så strengt at de kan miste jobben av å gi ufør til de som har enkle, forbigående sykdommer. Jeg spør deg igjen: hva vet du de er alvorlig syke eller Ikke? Anonymkode: b2c06...4f8 For noen år siden var det mye lettere å få innvilget ufør. Jeg kjenner mange godt, har fulgt livene deres i åresvis. De er konstant opptatt av store husprosjekter og hobbier. De har mye mye mer energi enn meg. Det går ikke an å være veldig syk når man har overskudd til å ha 4 bikkjer og 3 unger under 5 år gående hjemme. Anonymkode: e1bae...bb4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2017 #11 Del Skrevet 16. juli 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg kjenner disse personene godt og har fulgt dem i åresvis. De lever mye mer aktive liv enn meg, har energi til å ikke ha ungene i bhg overhode. Dyrker hobbien sine timesvis hver dag. Finner på masse gøy flere ganger i uken. Jeg er så utmattet etter jobb at jeg sovner kl 19 hver dag... Da er det jo ekstra motiverende å vite at disse folka tjener nesten det samme som meg Anonymkode: e1bae...bb4 Hvis det stemmer bør du melde fra til Nav. 2 timer siden, AnonymBruker skrev: For noen år siden var det mye lettere å få innvilget ufør. Jeg kjenner mange godt, har fulgt livene deres i åresvis. De er konstant opptatt av store husprosjekter og hobbier. De har mye mye mer energi enn meg. Det går ikke an å være veldig syk når man har overskudd til å ha 4 bikkjer og 3 unger under 5 år gående hjemme. Anonymkode: e1bae...bb4 Ufør ja, men ung ufør har aldri vært lett. Hvordan vet du at de har den beregningen av uføretrygd? Jeg forteller ikke folk hvilken beregningsmåte Nav har valgt på min uføretrygd. Anonymkode: bb14f...cf1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
WubWub Skrevet 17. juli 2017 #12 Del Skrevet 17. juli 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg kjenner disse personene godt og har fulgt dem i åresvis. De lever mye mer aktive liv enn meg, har energi til å ikke ha ungene i bhg overhode. Dyrker hobbien sine timesvis hver dag. Finner på masse gøy flere ganger i uken. Jeg er så utmattet etter jobb at jeg sovner kl 19 hver dag... Da er det jo ekstra motiverende å vite at disse folka tjener nesten det samme som meg Anonymkode: e1bae...bb4 Det kan være at de har psykiske problemer som du ikke vet om. Man kan fint leve et aktivt liv til tross for at man er ung ufør, ikke alle som er ufør har fysiske utfordringer i hverdagen. Jeg har ikke det ihvertfall. Ifjor når jeg var på ferie i utlandet med en venninde. Vi ble invitert hjem til et norsk akademiker par. Praten satt løst og kvelden var hyggelig helt til en av de spurte meg "Hva driver du med da?" så svarer jeg "Jeg er ufør" hvorpå svaret var "men du er frisk nok til å reise på ferie altså? du ser ikke syk ut spør du meg" og jeg svarte "Om jeg spør deg? Jeg spurte ikke deg om en helsevurdering av meg", den hyggelige stemningen forsvant som dugg for solen og jeg dro hjem igjen , leste så en tråd på KG etter at jeg kom tilbake hvor det ble klaget over at uføre er inaktive å bare ligger hjemme i sofaen og drar seg. Så uansett hva man gjør som ufør så blir man møtt med fordommer. Om du er aktiv så er det galt, om du er inaktiv så er også dette galt. Videre så ser jeg ikke helt hvorfor du syntes det er motiverende/demotiverende at andre er syke. Om du er frisk og rask og har anledning til å være i fast arbeid så bør du se på deg selv som heldig. Å være syk er ingenting å misunne. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pizzabakeren Skrevet 17. juli 2017 #13 Del Skrevet 17. juli 2017 3 minutter siden, WubWub skrev: Ifjor når jeg var på ferie i utlandet med en venninde. Vi ble invitert hjem til et norsk akademiker par. Praten satt løst og kvelden var hyggelig helt til en av de spurte meg "Hva driver du med da?" så svarer jeg "Jeg er ufør" hvorpå svaret var "men du er frisk nok til å reise på ferie altså? du ser ikke syk ut spør du meg" og jeg svarte "Om jeg spør deg? Jeg spurte ikke deg om en helsevurdering av meg", den hyggelige stemningen forsvant som dugg for solen og jeg dro hjem igjen , leste så en tråd på KG etter at jeg kom tilbake hvor det ble klaget over at uføre er inaktive å bare ligger hjemme i sofaen og drar seg. Enig, frekt å kommentere av han. I tillegg er det spesielt å tro at bare fordi man er frisk nok til å dra på ferie så er man frisk nok til å jobbe. Det er jo en grunn til at det ene er ferie og det andre er jobb. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2017 #14 Del Skrevet 17. juli 2017 Jeg jobber fulltid og får utbetalt litt over 20k etter skatt, litt kjipt når veninna mi med ME, får utbetalt det samme for å ligge og sove hele dagen. Forøvrig klarer hun og feste, dra på ferie og være med på alt annet. Anonymkode: dd55f...3a3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2017 #15 Del Skrevet 17. juli 2017 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg jobber fulltid og får utbetalt litt over 20k etter skatt, litt kjipt når veninna mi med ME, får utbetalt det samme for å ligge og sove hele dagen. Forøvrig klarer hun og feste, dra på ferie og være med på alt annet. Anonymkode: dd55f...3a3 Hva synes du skulle skjedd, da? Alle som får uførevedtak skal henrettes for at samfunnet skal slippe belastningen?? Anonymkode: 5381e...edc 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå