AnonymBruker Skrevet 16. juli 2017 #1 Skrevet 16. juli 2017 Vi har bodd i Oslo nå i ett år, og 6-åringen skal starte i 1.klasse etter sommeren. Jeg gruer meg skikkelig! Mye fordi jeg ble så utrolig mobbet selv igjennom hele barnehagen og grunnskolen (er fra en bygdeskole). Vi bor nord-vest i Oslo. Jeg har handlet en del tøy til skolestart i det siste, stort sett på HM. På HM selger de utrolig mye fint tøy og mye tøy med ulikt motiv på (Minnie, katter, frost etc). Datteren min elsker alt hun får og liker veldig godt tøyet med trykk. Mitt spørsmål er: hva går 1.klassinger med? Er det ukult med tøy med slikt motiv? Anonymkode: b7e92...943
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2017 #2 Skrevet 16. juli 2017 Det er 1. klasse.... det skal ik være kult el ik.... Så lenge ungen din har rene klær så er det nok Anonymkode: 5446e...dce 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2017 #3 Skrevet 16. juli 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det er 1. klasse.... det skal ik være kult el ik.... Så lenge ungen din har rene klær så er det nok Anonymkode: 5446e...dce Barn starter med utestenging osv i denne alderen. Vil ikke at barnet skal bli utestengt pga klær etc. Anonymkode: b7e92...943 2
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2017 #4 Skrevet 16. juli 2017 Kjøp litt nå, og vent til bun har gått en uke eller to på skolen. Da kan både hun go du se hva de andre bruker og kjøpe mer. Anonymkode: d3f8a...b12 2
Måbarefåsiat... Skrevet 16. juli 2017 #5 Skrevet 16. juli 2017 Har dere ikke noe nettverk nå via barnehage eller noe sånt så dere kan se hva de andre går med? Jeg så på jentene i klassen til sønnen min at mye prinsessepreg forsvant. Rosa tyllskjørt (som det var mye av i barnehagen) ble til jeans fx. Det var også ut med heldress i første klasse, men i andre klasse var det flere som hadde tatt det tilbake, også av gutta.
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2017 #6 Skrevet 16. juli 2017 Har ei jente som er ferdig med 1.klasse nå, og hun har stortsett gått i klær fra HM og andre kjeder, men hun har gått på en bygdeskole med svært lavt snobbenivå. Jeg liker at hun er pen i tøyet, men med pen mener jeg rene, hele klær som matcher sånn nogenlunde. Dyre klær kjøper jeg aldri til henne annet enn uteklær som må ha hod kvalitet. Har imidlertid lagt vekt på at klærne skal være gode å bevege seg i sånn at de ikke er til hinder for løping og lek i friminuttene. Hun har sjelden gått i kjole på skolen for å si det sånn. Mi jente vil ikke lenger gå i Frost-klær, men da hun begynte på skolen, var det enda greit. Hun liker at klærne er kule, men hva som er kult, har ingenting med pris eller merker å gjøre. Name It har veldig mye fint til barn, synes jeg, og jeg er enig med deg i at HM har mye fint også. Anonymkode: 79f28...923
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2017 #7 Skrevet 16. juli 2017 Frost, Hallo Kitty og Minnie er ganske så ut blant foreldrene (er du ikke lei selv?). Barna selv bryr seg ikke noe om merket, de liker gjerne litt mindre trykk og rosa, men fortsatt motiv og paljetter. Bomberjakker er jo in nå. Det er MYE større rom for å skille seg ut i tøyet på en barneskole i Oslo nord/vest, enn på en liten bygdeskole! Vent med å handle til hun har begynt da vel, så ser du fort hva hun ønsker og hva de andre har. Anonymkode: f3fc0...201
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2017 #8 Skrevet 16. juli 2017 53 minutter siden, Måbarefåsiat... skrev: Har dere ikke noe nettverk nå via barnehage eller noe sånt så dere kan se hva de andre går med? Jeg så på jentene i klassen til sønnen min at mye prinsessepreg forsvant. Rosa tyllskjørt (som det var mye av i barnehagen) ble til jeans fx. Det var også ut med heldress i første klasse, men i andre klasse var det flere som hadde tatt det tilbake, også av gutta. I bhg har barna gått med både klær med motiv, og ikke motiv. Husk at dette er en stor by, det er store forskjeller fra øst til vest. Ønsker ikke at min datter skal bli mobbet ut pga klær (ja jeg vet det er helt horribelt - men sånn kan det være i dette området). Hun skal kun begynne på samme skole som tre stk fra bhg, litt vanskelig å vite hva som er "normen" i 1.klasse når det gjelder tøy. Kjenner ingen som har barn i 1 eller 2.klasse her enda. Anonymkode: b7e92...943
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2017 #9 Skrevet 16. juli 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Frost, Hallo Kitty og Minnie er ganske så ut blant foreldrene (er du ikke lei selv?). Barna selv bryr seg ikke noe om merket, de liker gjerne litt mindre trykk og rosa, men fortsatt motiv og paljetter. Bomberjakker er jo in nå. Det er MYE større rom for å skille seg ut i tøyet på en barneskole i Oslo nord/vest, enn på en liten bygdeskole! Vent med å handle til hun har begynt da vel, så ser du fort hva hun ønsker og hva de andre har. Anonymkode: f3fc0...201 Hvis du leser hva jeg skriver, så har jeg skrevet at jeg handler litt av hvert når jeg handler tøy. Har stort sett handlet tøy uten print nå den senere tiden. Meeeen min datter vil veldig gjerne velge den t-skjorta med kattemotiv feks eller kjolen med bilde av Elsa på når vi er ute og handler. "Ut blant foreldrene"- er det foreldrene som skal gå med klærne eller er det barna? Jeg er opptatt av at hun skal skape sin egen personlighet og stil - ikke ha for mye føringer av meg, men jeg vil heller ikke at hun skal få en off-start når hun starter på skolen. Derfor er det litt greit å vite hva slags tøy 1.klassinger typisk har på seg😊 Anonymkode: b7e92...943 2
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2017 #10 Skrevet 16. juli 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Har ei jente som er ferdig med 1.klasse nå, og hun har stortsett gått i klær fra HM og andre kjeder, men hun har gått på en bygdeskole med svært lavt snobbenivå. Jeg liker at hun er pen i tøyet, men med pen mener jeg rene, hele klær som matcher sånn nogenlunde. Dyre klær kjøper jeg aldri til henne annet enn uteklær som må ha hod kvalitet. Har imidlertid lagt vekt på at klærne skal være gode å bevege seg i sånn at de ikke er til hinder for løping og lek i friminuttene. Hun har sjelden gått i kjole på skolen for å si det sånn. Mi jente vil ikke lenger gå i Frost-klær, men da hun begynte på skolen, var det enda greit. Hun liker at klærne er kule, men hva som er kult, har ingenting med pris eller merker å gjøre. Name It har veldig mye fint til barn, synes jeg, og jeg er enig med deg i at HM har mye fint også. Anonymkode: 79f28...923 Holder meg til HM, Cubus, KappAhl, name IT osv selv med unntak av utetøy. Dyre merkeklær til barn har jeg ingen forståelse for. Anonymkode: b7e92...943 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2017 #11 Skrevet 16. juli 2017 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Frost, Hallo Kitty og Minnie er ganske så ut blant foreldrene (er du ikke lei selv?). Barna selv bryr seg ikke noe om merket, de liker gjerne litt mindre trykk og rosa, men fortsatt motiv og paljetter. Bomberjakker er jo in nå. Det er MYE større rom for å skille seg ut i tøyet på en barneskole i Oslo nord/vest, enn på en liten bygdeskole! Vent med å handle til hun har begynt da vel, så ser du fort hva hun ønsker og hva de andre har. Anonymkode: f3fc0...201 Vet du, det er ikke så mye større rom nei... du skulle bare visst hva slags historier man blir fortalt på daglig basis. Anonymkode: b7e92...943 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2017 #12 Skrevet 16. juli 2017 Min jente som ville gå i skjørt og kjole hver dag fra hun var 3 år (oppå ull, oppå bukser, hun skulle ha skjørt uansett), begynte å gå utelukkende med bukser etter hun begynte i 1 klasse. Ser at hun har blitt større når det gjelder klesvalg. En del klær er "barnslige" nå.. Men merker er ikke viktig heldigvis (vi bor i en liten by). Anonymkode: 9c383...75b
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2017 #13 Skrevet 16. juli 2017 Jeg tenkte at de klærne med slike motiv var veldig barnehage.. er fra bygden, og bor i bygden. Her er ikke klær så viktig,men jeg legger merke til at de "motiv klærne" er til barnehage og hjemmebruk. Min datter blir flau av å gå i slike klær, så det har vi lagt opp. Nå er det olabukser, eller typisk "voksenklær" med enkle topper og slikt. Sett at venninnene hennes også har det. Men de i 1. Klasse går med motivklær på fritiden. Syns veldig mange på barneskolen er ganske voksne i stilen, enkle.. Men det trenger ikke å være dyrt. Min datter har 5 olabukser, 5 gensere og 5 tskjorter. Til skolebruk.også har hun 2 sett gymtøy og turklær. Kjøpt når det har vært tilbud. Nameit har masse tilbud på "voksen stilen". Merker fler og fler er ferdig med motivstilen. Og jeg tenker at om din datter liker det, så er det mange fine pysjer med motiv. Så blir hun fornøyd kanskje?:) Men gjør som du føler er best. Hvis du følger til 1. Skoledag, ta på datteren din enkle, fine klær, også ser du an de andre Anonymkode: ee891...0d3 1
Ulrikke Skrevet 16. juli 2017 #14 Skrevet 16. juli 2017 Jeg jobber på en barneskole (sentralt på Østlandet, men ikke i en by). 1.klassingene går i alt fra Frost-klær til mer "voksne" klær. Ingen standard der, og sånn har det vært på 1.trinn i flere år! Jeg ville imidlertid ikke handlet veldig mye foreløpig. En del plagg er jo greit, men ikke bytt ut hele garderoben. De forandrer seg mye i løpet av noen måneder etter skolestart, og smak og ønsker kan også plutselig endre seg! Greit å kunne kjøpe litt etter hvert da! 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2017 #15 Skrevet 16. juli 2017 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tenkte at de klærne med slike motiv var veldig barnehage.. er fra bygden, og bor i bygden. Her er ikke klær så viktig,men jeg legger merke til at de "motiv klærne" er til barnehage og hjemmebruk. Min datter blir flau av å gå i slike klær, så det har vi lagt opp. Nå er det olabukser, eller typisk "voksenklær" med enkle topper og slikt. Sett at venninnene hennes også har det. Men de i 1. Klasse går med motivklær på fritiden. Syns veldig mange på barneskolen er ganske voksne i stilen, enkle.. Men det trenger ikke å være dyrt. Min datter har 5 olabukser, 5 gensere og 5 tskjorter. Til skolebruk.også har hun 2 sett gymtøy og turklær. Kjøpt når det har vært tilbud. Nameit har masse tilbud på "voksen stilen". Merker fler og fler er ferdig med motivstilen. Og jeg tenker at om din datter liker det, så er det mange fine pysjer med motiv. Så blir hun fornøyd kanskje?:) Men gjør som du føler er best. Hvis du følger til 1. Skoledag, ta på datteren din enkle, fine klær, også ser du an de andre Anonymkode: ee891...0d3 Takk for godt svar😊 Jeg har handla en del klær i "voksenstilen" nå som det har vært en del salg. Det har blitt med noen t-skjorter og kjoler med motiv også, men det er mer sommertøy - så det vil vel helst bli brukt hjemme. Uff... ikke lett med disse klærne😬 Gikk til innkjøp av nye sandaler også, som er nøytrale i fargen uten blinking. Så da går jeg for litt voksenstil med innslag av paljetter og bling😉 Anonymkode: b7e92...943 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå