AnonymBruker Skrevet 16. juli 2017 #1 Skrevet 16. juli 2017 Er sykepleier som jobber på sykehjem. Er nettopp startet i jobben og det viser seg at tilsynslegen på sykehjemmet (som altså er min kollega og jeg kommer til å ha en del kontakt med) er den samme legen som er min fastlege... er litt usikke på hva jeg tenker om dette. Som fastlege har jeg bare truffet henne 1 gang siden vi er nyinnflyttet i kommunen. Hun virker veldig grei, men jeg tenker på at jo mer jeg kommer til å kjenne henne via jobb jo merkeligere blir det på en måte og gå til henne privat, eller hva tenker dere? God grunn for å bytte? Elller beholde og vente og se? Hun virker jo grei nok Anonymkode: 4fe7f...921
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2017 #2 Skrevet 16. juli 2017 Vent og se. Blir det guffent bytter du. Helt ok. Anonymkode: f91ab...39a 1
petterm Skrevet 16. juli 2017 #3 Skrevet 16. juli 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Er sykepleier som jobber på sykehjem. Er nettopp startet i jobben og det viser seg at tilsynslegen på sykehjemmet (som altså er min kollega og jeg kommer til å ha en del kontakt med) er den samme legen som er min fastlege... er litt usikke på hva jeg tenker om dette. Som fastlege har jeg bare truffet henne 1 gang siden vi er nyinnflyttet i kommunen. Hun virker veldig grei, men jeg tenker på at jo mer jeg kommer til å kjenne henne via jobb jo merkeligere blir det på en måte og gå til henne privat, eller hva tenker dere? God grunn for å bytte? Elller beholde og vente og se? Hun virker jo grei nok Anonymkode: 4fe7f...921 Jeg tenker at dere begge bør være så profesjonelle at det bør gå greit. Jeg ville ikke byttet før jeg følte at det faktisk blir et problem. Ikke sikkert du blir fornøyd med den nye legen hvis du bytter. 1
Tibbie Skrevet 16. juli 2017 #4 Skrevet 16. juli 2017 Tjah, kommer an på hvilke problemer jeg vanligvis har. Ville ikke brydd meg når det kommer til bruddskader, sykdommer, vondter ol. Men kanskje det hadde blitt for ukomfortabelt å ta mine "dameproblemer" og eventuelt psykiske utfordringer til en kollega
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2017 #6 Skrevet 16. juli 2017 Jer kan både du og legen komme i konflikt med etiske regler. Var jeg deg så hadde jeg byttet fastlege nå, fremfor å vente til senere. Sett den situasjonen at du ber om sykemelding, legen vet at situasjonen med ansatte på jobb og vikarer er vanskelig, og vurderer at du bør gå på jobb, du mener du skal sykemeldes. Hva gjør dere da? Eller det oppstår andre situasjoner der dere begge står i skvis? Anonymkode: cba2b...ab2 5
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2017 #7 Skrevet 16. juli 2017 Jeg ville også ha byttet. Plutselig går man på veggen i arbeidssammenheng, får en fryktelig floke i eget samliv, man får kreft, seksualproblemer, kjønnssykdommer og spørsmål om tidligere seksualhistorikk, du er uplanlagt gravid, du opplever en spontanabort etc. Det avhenger jo helt av hva man selv er komfortabel med, men dersom noe slikt plutselig skulle dukke opp er det greit å slippe å styre med å bytte fastlege og vente til ny måned inntrer før man kan virkelig åpne slusene. Normalt sett tenker jeg ikke at det er et problem at fastlegen også er noen man har et kollegialt forhold til, men plutselig kan det skje noe som gjør at man helst skulle ha vært foruten det. Jeg ville tatt utgangspunkt i dette og vurdere om man fortsatt er like komfortabel med å ha denne personen som fastlege. Anonymkode: fbf24...36a 2
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2017 #8 Skrevet 16. juli 2017 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jer kan både du og legen komme i konflikt med etiske regler. Var jeg deg så hadde jeg byttet fastlege nå, fremfor å vente til senere. Sett den situasjonen at du ber om sykemelding, legen vet at situasjonen med ansatte på jobb og vikarer er vanskelig, og vurderer at du bør gå på jobb, du mener du skal sykemeldes. Hva gjør dere da? Eller det oppstår andre situasjoner der dere begge står i skvis? Anonymkode: cba2b...ab2 En tilsynslege på sykehjem har jo strengt tatt ikke så mye med arbeidsforholdene på sykehjemmet å gjøre, ei heller så mye med de andre ansatte. De fleste sykehjem har vel bare én dag i uken der man har lege tilgjengelig, og da er legen opptatt med å sette seg inn i nye pasienter og pasientrelatert informasjon, ta visitter, få informasjon fra sykepleierne og eventuell samtale med pårørende. Fravær, vikarer etc. er egentlig ikke noe legen trenger eller har behov for å vite noe om. Jeg ser faktisk ikke den etiske problematikken med akkurat dette. Det er ikke legens problem om sykehjemmet må få inn vikarer på grunn av sykemeldte ansatte. Anonymkode: fbf24...36a 3
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2017 #9 Skrevet 16. juli 2017 Jeg er i samme situasjon! Har jobbet ved et sykehjem i 4 år i ferier og helger og et halvt år noen perioder! Der er også min fastlege tilsynslege på sykehjemmet, det har aldri brydd meg i det hele tatt Så mitt tips er å ta det som det kommer! Anonymkode: 987b8...ccb
mimmis25 Skrevet 17. juli 2017 #10 Skrevet 17. juli 2017 La det gå litt tid, kjenn på det og føles det ikke greit, så er det bare å bytte
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2017 #11 Skrevet 17. juli 2017 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Er sykepleier som jobber på sykehjem. Er nettopp startet i jobben og det viser seg at tilsynslegen på sykehjemmet (som altså er min kollega og jeg kommer til å ha en del kontakt med) er den samme legen som er min fastlege... er litt usikke på hva jeg tenker om dette. Som fastlege har jeg bare truffet henne 1 gang siden vi er nyinnflyttet i kommunen. Hun virker veldig grei, men jeg tenker på at jo mer jeg kommer til å kjenne henne via jobb jo merkeligere blir det på en måte og gå til henne privat, eller hva tenker dere? God grunn for å bytte? Elller beholde og vente og se? Hun virker jo grei nok Anonymkode: 4fe7f...921 Spørs hvor ofte du må dit. Om det er mye privat osv Anonymkode: 50508...fc7
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2017 #12 Skrevet 17. juli 2017 Hvis du er veldig usikker, hvorfor ikke ta fn prat med henne over en kopp kaffe på jobb og hør hva hun tenker? Kan jo hende du ikke er første pasient hun har fått som kollega. Anonymkode: 0322e...942
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2017 #13 Skrevet 17. juli 2017 Jeg hadde byttet. Det kan oppstå situasjoner der du føler det er ubehagelig å ha en fastlege som også er ansatt på samme sykehjem. Tenkt f.eks hvis det oppstår sykdom der du trenger tilrettelegging på jobb, der fastlegen både skal sitte som din lege, være ansatt på sykehjemmet, og ha en dobbeltrolle ifht sjef og andre kjente på møtet. Nei det hadde jeg ikke tatt sjansen på. Jeg har opplevd å møte en tidligere kollega på jobb som lege på legevakten, og det var veldig ubehagelig selv om problemstillingen ikke var av det pinlige slaget. Når legen min for noen år siden gikk i morspermisjon fikk hun en vikar jeg også har jobbet med tidligere. Vi hadde en god tone den gang vi var kolleger, men jeg byttet på dagen. Heldigvis, for kun kort tid etter oppstod et problem jeg ikke hadde vært komfortabel med å ta med noen jeg hadde relasjon til tidligere. Jeg syns det er best å holde pasient-legerollen helt adskilt, så anbefaler å bytte. Anonymkode: 62a0b...8c3
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2017 #14 Skrevet 17. juli 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis du er veldig usikker, hvorfor ikke ta fn prat med henne over en kopp kaffe på jobb og hør hva hun tenker? Kan jo hende du ikke er første pasient hun har fått som kollega. Anonymkode: 0322e...942 vis meg dn legen som gidder å ta en kaffe med en sykepleier på sykehjemmet før de haster av gårde Anonymkode: f91ab...39a 2
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2017 #15 Skrevet 17. juli 2017 Jeg er også sykepleier, og har fastlege i en helt annen kommune Jeg hadde en fastlege, men så pensjonerte han seg - og min nye lege var tilsynslegen på sykehjemmet, akkurat samme situasjon som deg. Jeg møtte han aldri som min fastlege da, men når jeg så at vi ble kollegaer og venner på jobb så byttet jeg umiddelbart. Hadde aldri klart å være ærlig med han om vanskelige ting, hadde heller aldri tatt g.u. osv hos han. Ikke fordi han er en dårlig lege, han er ikke slem, frekk eller dårlig, men det blir alt for nært. Anbefaler deg å bytte Og til deg siste: legen har faste dager på ulike sykehjem hos oss - så han både spiser og drikker kaffe med sykepleiere, hjelpepleiere og assistenter Anonymkode: 1b4bd...634
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2017 #16 Skrevet 17. juli 2017 På Sunday, July 16, 2017 den 21.08, AnonymBruker skrev: En tilsynslege på sykehjem har jo strengt tatt ikke så mye med arbeidsforholdene på sykehjemmet å gjøre, ei heller så mye med de andre ansatte. De fleste sykehjem har vel bare én dag i uken der man har lege tilgjengelig, og da er legen opptatt med å sette seg inn i nye pasienter og pasientrelatert informasjon, ta visitter, få informasjon fra sykepleierne og eventuell samtale med pårørende. Fravær, vikarer etc. er egentlig ikke noe legen trenger eller har behov for å vite noe om. Jeg ser faktisk ikke den etiske problematikken med akkurat dette. Det er ikke legens problem om sykehjemmet må få inn vikarer på grunn av sykemeldte ansatte. Anonymkode: fbf24...36a Kommer jo lett an på både kommuneadministrasjonen og stedet ts er på. Slik jeg forstod hi så er ikke dette på et større sted som Oslo, men en mindre plass. Og der blir forholdene straks annerledes. Og hadde ts vært trygg på at dette ikke ville bli noe problem, så var vel ikke saken blitt en sak på KG? Anonymkode: cba2b...ab2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå