Gå til innhold

Startlån og betalingsanmerkninger?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi sliter med å få kjøpt oss bolig pga at samboer har betalingsanmerkninger (grunnet langvarig psykisk sykdom). Han er nå på et bedre sted i livet og prøver å ordne opp.

Vi får ikke lån i bank. Jeg har søkt alene om startlån i kommunen, men fikk avslag pga at utgiftene ble for høye i forhold til inntekt. Må ha med meg mannen.

Har skjønt og lest at man kan få startlån selv om man har betalingsanmerkninger, men det jeg lurer på, vil innkreverene kunne "ta" mannen pga at de da ser han eier bolig? For eks kreve huset tvangssolgt? Eller blir man på en måte "fredet" med et slikt lån fra kommunen?

Anonymkode: 3820c...ca0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Aner ikke. Men din mann burde fokusere på å gjøre opp for seg fremfor hvordan å få nye lån, det er min mening. 

Anonymkode: a3f27...136

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ha en nedbetalingsavtale med kreditorene. Enten frivillig, eller via gjeldsordning (som kan være enten frivillig eller tvunget). Så må kreditorene godkjenne huskjøp, argumentet deres da vil være feks. at dere vil ha mer å betale kreditorene ved eid bolig fremfor leid, det betinger også at dere går ned i måndtlige utgifter ved å kjøpe. 

Har dere dette på plass så skal ikke betalingsanmerkninger være noe problem.

Anonymkode: 972cb...973

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi sliter med å få kjøpt oss bolig pga at samboer har betalingsanmerkninger (grunnet langvarig psykisk sykdom). Han er nå på et bedre sted i livet og prøver å ordne opp.

Vi får ikke lån i bank. Jeg har søkt alene om startlån i kommunen, men fikk avslag pga at utgiftene ble for høye i forhold til inntekt. Må ha med meg mannen.

Har skjønt og lest at man kan få startlån selv om man har betalingsanmerkninger, men det jeg lurer på, vil innkreverene kunne "ta" mannen pga at de da ser han eier bolig? For eks kreve huset tvangssolgt? Eller blir man på en måte "fredet" med et slikt lån fra kommunen?

Kommer helt an på saken hans hvordan både kommunen og kreditorene reagerer.

Anonymkode: 267a6...84d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Aner ikke. Men din mann burde fokusere på å gjøre opp for seg fremfor hvordan å få nye lån, det er min mening. 

Anonymkode: a3f27...136

Vi bor oss i hjel ved å leie. Vi vil komme bedre ut med å eie. Dermed er det lettere for han å bli kvitt gjelda.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi bor oss i hjel ved å leie. Vi vil komme bedre ut med å eie. Dermed er det lettere for han å bli kvitt gjelda.

TS

Slik tenker dere, men verken kommunens ansvarlige for startlån, eller hans kreditorer tenker slik. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet ikke om det er nok for mannen din, men i en episode fra luksusfellen så hjalp de noen med betalingsannmerkninger. De skaffet han en økonomisk verge, som da hjelper han med og opprettholde hans økonomiske interesser (gjør det vanskligere å ta opp mer gjeld etc - noe som gjør han mer "troverdig" og som gjør at det ser ut som om han prøver og rette opp gammle feil), han kan sette opp egne "grenser" hos de store kreditorene som gjør at han ikke får ta opp mer lån. Han og du kan be om gjeldsrådgivning hos NAV. 

Sitat

Gjeldsrådgiving 

Kommunen skal tilby innbyggerne økonomisk rådgiving eller gjeldsrådgiving. Denne rådgivningstjenesten er ofte lagt til det lokale Nav-kontoret, og tjenesten blir gitt i tråd med lov om sosiale tjenester

Dette er det jeg kommer på i farta. Hva som er lov og hva som ikke er lov vet jeg ikke. Men jeg vet at dersom dere ikke betaler for dere, så kan de ta boligen i tvangssalg. Men da har det gått langt. Hva med å få kausjonist? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.7.2017 den 0.09, AnonymBruker skrev:

Slik tenker dere, men verken kommunens ansvarlige for startlån, eller hans kreditorer tenker slik. 

Eller noen som helst andre, for den saks skyld.

Anonymkode: 9a13c...da2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.7.2017 den 20.19, AnonymBruker skrev:

Ja. De kan kreve boligen tvangssolgt for å drive inn det han skylder. Har han gjeld hos Namsmannen og lønnstrekk?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...