Gå til innhold

Hytte og fordeling av arv

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I testamentet etter våre foreldre skal min bror og jeg arve hytta med 50% eiendel hver. Vår mor som er dement sitter i uskiftet bo i dag. Jeg tar hånd om økonomien etter ønske fra mine foreldre, hun har derfor ingen verge og hun bor på pleiehjem. Dersom den ene av oss ønsker å eie hytta alene, lønner det seg for oss å bestemme dette nå eller vente til vår mor faller fra? Gjøre det før vi skriver skjøte eller etter skjøte? Tenker på skatt osv. Kan vi bestemme dette selv ved å lage en kontrakt med oss søsken i mellom eller bør vi ha en advokat? Hvis jeg ønsker å kjøpe ut min bror kan jeg da betale han halvparten av en nylig takst som er tatt? Hytta er taksert til 1,2 mill. 

Anonymkode: ba4a5...281

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når din mor er dement så er det uhyre vanskelig å gjøre noe med hennes uskifte bo før hun er død. 

Da skal dere fordele arven og sammen bli enige om hvordan arven skal fordeles. Skal den ene kjøpe den andre ut så må dere bli enige om fremgangsmåten for prisfastsettelse, og så skjøte over på den som skal eie alene, eller på dere begge om dere ikke blir enige. 

Anonymkode: 0e394...323

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...