Strawberrygirl Skrevet 16. juli 2017 #1 Skrevet 16. juli 2017 Vår jente er 3 år, og i går tok vi av bleia hennes. Hun var helt enig og gledet seg over å få gå med truse. Hun har hatt tørre bleier over lang tid, og både tisset og bæsjeet på do flere ganger. Hun sier også ifra når hun må på do. Derfor tenkte vi at hun var klar. I går når vi tok vekk bleie hadde hun to uhell med tiss i trusa og et uhell med bæsj i trusa. Ellers klarte hun å tisse på to de andre gangene, men det var fordi jeg tok henne dit. I dag tisset hun på morgenen. Ellers har det vært to uhell med bæsj i trusa, og to uhell med tiss. Hun har tisset en gang i do, men da satte jeg hu der uten at hun sa ifra. Med så mange uhell og at hun ikke klarer p si ifra begynner jo tankene å spinne, ift om det var for tidlig å ta av bleia? Hva ville du gjort? Fortsatt noen dager til, eller tatt på bleia igjen?
bib_84 Skrevet 16. juli 2017 #2 Skrevet 16. juli 2017 Hvis hun gir uttrykk for at det er greit ville jeg kanskje fortsatt med truse så hun får øvd seg litt over tid. Vår treåring blir ekstremt lei seg når han har uhell og nekter derfor å gå uten bleie nå, så med han har vi bestemt oss for å vente litt.
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2017 #3 Skrevet 16. juli 2017 Pass klokken og bestem at hun skal på do/potte med ca to timers mellomrom. Da unngår du uhell i starten. Hun må lære å kjenne at hun trenger på do før det går i buksene. Anonymkode: 45895...490 5
My_Lady Skrevet 16. juli 2017 #4 Skrevet 16. juli 2017 Ville tatt henne med på do til faste tider en stund til hun blir mer vandt til at hun ikke lenger har på seg bleie. Snakk med henne om at hun må huske å gå på do, og minn henne på det i tillegg til å hå faste dotider. 3
Strawberrygirl Skrevet 16. juli 2017 Forfatter #5 Skrevet 16. juli 2017 1 time siden, bib_84 skrev: Hvis hun gir uttrykk for at det er greit ville jeg kanskje fortsatt med truse så hun får øvd seg litt over tid. Vår treåring blir ekstremt lei seg når han har uhell og nekter derfor å gå uten bleie nå, så med han har vi bestemt oss for å vente litt. Ja, hun Stivner helt til og sier ikke så mye. Vi snakker med hu om at neste hang rekker du kanskje doen osv. Lager ikke så mye styr ut av det, og hun blir ikke veldig lei seg. Første gangen ble hun litt lei seg og sa hu ville ha bleie. Men da minte jeg hu på at hun hadde slutta og at det ikke gjorde noe at hu ikke rakk doen. Så etter det har hun ikke bært lei seg.
Strawberrygirl Skrevet 16. juli 2017 Forfatter #6 Skrevet 16. juli 2017 12 minutter siden, My_Lady skrev: Ville tatt henne med på do til faste tider en stund til hun blir mer vandt til at hun ikke lenger har på seg bleie. Snakk med henne om at hun må huske å gå på do, og minn henne på det i tillegg til å hå faste dotider. Ja, har snakket en del med hu om det og minnet hu på det. Men do til fast tid har vi ikke gjort enda. Men skal innføres i morgen 👍
Strawberrygirl Skrevet 16. juli 2017 Forfatter #7 Skrevet 16. juli 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Pass klokken og bestem at hun skal på do/potte med ca to timers mellomrom. Da unngår du uhell i starten. Hun må lære å kjenne at hun trenger på do før det går i buksene. Anonymkode: 45895...490 Ja, det var lurt. Takk for tips 👍
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2017 #8 Skrevet 16. juli 2017 2 timer siden, Strawberrygirl skrev: Vår jente er 3 år, og i går tok vi av bleia hennes. Hun var helt enig og gledet seg over å få gå med truse. Hun har hatt tørre bleier over lang tid, og både tisset og bæsjeet på do flere ganger. Hun sier også ifra når hun må på do. Derfor tenkte vi at hun var klar. I går når vi tok vekk bleie hadde hun to uhell med tiss i trusa og et uhell med bæsj i trusa. Ellers klarte hun å tisse på to de andre gangene, men det var fordi jeg tok henne dit. I dag tisset hun på morgenen. Ellers har det vært to uhell med bæsj i trusa, og to uhell med tiss. Hun har tisset en gang i do, men da satte jeg hu der uten at hun sa ifra. Med så mange uhell og at hun ikke klarer p si ifra begynner jo tankene å spinne, ift om det var for tidlig å ta av bleia? Hva ville du gjort? Fortsatt noen dager til, eller tatt på bleia igjen? Dette er helt vanlig... call down... du må lære henne å kjenne når hun må tisse... følg henne OFTE på do! Anonymkode: 437d7...f4a 5
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2017 #9 Skrevet 16. juli 2017 13 minutter siden, Strawberrygirl skrev: Ja, har snakket en del med hu om det og minnet hu på det. Men do til fast tid har vi ikke gjort enda. Men skal innføres i morgen 👍 Hun er 3... de klarer ikke kjenne dette selv... i all verden... Anonymkode: 437d7...f4a 2
Strawberrygirl Skrevet 16. juli 2017 Forfatter #10 Skrevet 16. juli 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hun er 3... de klarer ikke kjenne dette selv... i all verden... Anonymkode: 437d7...f4a Neivel? Det er nå litt rart hu har klart å si ifra at hun må tisse/bæsje FØR hun gjorde det når hun brukte bleie da? Da rakk vi jo frem til do og hun fikk gjort fra seg. Men dette har stoppet opp de to siste dagene.. Så skulle jo trur hu klarte å kjenne det.. 4
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2017 #11 Skrevet 16. juli 2017 3 år er nok ikke for tidlig. Mine har sluttet ved 2 år og 3 år. Første var supermotivert og hadde knapt et uhell, selv om hun var bare 2. Andremann måtte motiveres mye fra vår side, og vi passet på å ta han på do, selv om han sa han ikke måtte. Det måtte til tider sterk overtaling til. Tissing gikk fort veldig greit, men bæsj var vanskelig. En stund hadde vi det slik at han tisset på do, men tok på bleie for å bæsje (ellers fikk han forstoppelse). Så lot vi han sitte med et lite spill (husker ikke hva det heter) når han skulle bæsje, samt innførte klistremerkebelønning. Det funka! Etter en mnd med klistremerker gikk begge deler "av seg selv". Men han kan fortsatt holde seg veldig lenge, så må ofte minne han på å gå på do (han er nå 4 år). Anonymkode: 78cd2...c27 3
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2017 #12 Skrevet 16. juli 2017 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hun er 3... de klarer ikke kjenne dette selv... i all verden... Anonymkode: 437d7...f4a ??? De fleste slutter vel med bleie I 2-4 årsalder?? Anonymkode: 78cd2...c27 2
Sushi Skrevet 16. juli 2017 #13 Skrevet 16. juli 2017 La henne gå helt naken nedentil. Da er det lettere for henne å kjenne at hun må på do. Og ta henne OFTE på do i starten. Ikke spør om hun må, bare si at "nå skal vi gå en tur på do og prøve å tisse". 5
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2017 #14 Skrevet 16. juli 2017 17 minutter siden, Strawberrygirl skrev: Neivel? Det er nå litt rart hu har klart å si ifra at hun må tisse/bæsje FØR hun gjorde det når hun brukte bleie da? Da rakk vi jo frem til do og hun fikk gjort fra seg. Men dette har stoppet opp de to siste dagene.. Så skulle jo trur hu klarte å kjenne det.. Tror du bør lese deg opp. De må ØVE på å kjenne dette! Sier seg selv! Anonymkode: 437d7...f4a 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2017 #15 Skrevet 16. juli 2017 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: ??? De fleste slutter vel med bleie I 2-4 årsalder?? Anonymkode: 78cd2...c27 Er ja? Tror du må lese kommentaren min igjen. Det er VANSKELIG for barnet å kjenne når det må på do til enhver tid. Dette må ØVES på. Man kan ikke bare gå for: hun har vært tørr i det siste nå, hun sier ifra😑 Anonymkode: 437d7...f4a 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2017 #16 Skrevet 16. juli 2017 5 minutter siden, Sushi skrev: La henne gå helt naken nedentil. Da er det lettere for henne å kjenne at hun må på do. Og ta henne OFTE på do i starten. Ikke spør om hun må, bare si at "nå skal vi gå en tur på do og prøve å tisse". Enig. Bare ta henne med på do med jevne mellomrom, og før og etter dere skal ut. Ikke spør, bare ta med. Over tid vil hun selv ta over og si fra, men i starten må dere gjøre det for henne. Anonymkode: 7eb7c...f5c 2
Strawberrygirl Skrevet 16. juli 2017 Forfatter #17 Skrevet 16. juli 2017 51 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er ja? Tror du må lese kommentaren min igjen. Det er VANSKELIG for barnet å kjenne når det må på do til enhver tid. Dette må ØVES på. Man kan ikke bare gå for: hun har vært tørr i det siste nå, hun sier ifra😑 Anonymkode: 437d7...f4a Er alltid noen som skal være så negative og bedrevitere på forum! Jeg vet selvsagt at det må øves på, og regnet med noen uhell her og der. Men saken er at etter vi tok av bleie så har hun ikke sagt ifra noen av gangene når hu tisser og bæsjer, det pleide hu når hu hadde bleie på. Så spørsmålet mitt var jo om det var for tidlig og om bleia må på for å modnes litt til! Det må nå være lov å spørre om tips og hjelp på forum uten å få slike unødvendige svar tilbake! Hvis du mener du har så peiling på dette med bleieslutt går det an å svare på en mer behjelpelig måte, istedenfor en ovenfra og ned holdning! "I all verden.... 2
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2017 #18 Skrevet 16. juli 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Er ja? Tror du må lese kommentaren min igjen. Det er VANSKELIG for barnet å kjenne når det må på do til enhver tid. Dette må ØVES på. Man kan ikke bare gå for: hun har vært tørr i det siste nå, hun sier ifra😑 Anonymkode: 437d7...f4a Du skrev jo ikke dette i kommentaren. Anonymkode: 78cd2...c27 2
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2017 #19 Skrevet 16. juli 2017 Det er helt normalt. Det er en helt ny verden å lære å tisse og bæsje på do. Barn kan også bli stresset over å huske å gå på do kontra å ha på bleia som en sikkerhet. Ikke at det er farlig, men da blir det lettere uhell. Helt enig med de andre. Ikke vent til hun sier hun skal på do, de kjenner gjerne ikke at de må tisse og bæsje før akkurat i det det skjer og da kan det være for sent. Følg henne regelmessig på do så løser deg seg nok. Anonymkode: a8913...acb 2
Lou Salome Skrevet 17. juli 2017 #20 Skrevet 17. juli 2017 Gå på do om morgenen, før dere går ut, når dere kommer inn, etter måltid, når det har gått to timer siden sist, hvis hun viser tegn, siste som skjer før hun legger seg. Stikk en tur på biblioteket og ha noen interessante bøker liggende på badet. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå