AnonymBruker Skrevet 16. juli 2017 #1 Skrevet 16. juli 2017 Hei! Jeg trenger å få litt mer kontroll og oversikt på hvor mye penger som faktisk går til mat, husholdningsartikler, osv, og ønsker derfor å høre hvor mye dere andre bruker. Hvor mye bruker du som bor alene på mat i løpet av en måned? Jeg har for øyeblikket ikke fryser, så det må tas i betraktning. Jeg er 27 år og tjener ca 380 000 i året brutto. Anonymkode: 4a99c...830 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2017 #2 Skrevet 16. juli 2017 Jeg er 25 år, enslig. Bruker nok ca 4000 i mnd på mat om ikke mer, tror jeg... Har ikke helt oversikt selv egentlig. Henger meg på denne tråden. Tenker du at f.eks kafebesøk og restaurante går under matbudjsett eller går det under fritid? Anonymkode: 01a60...14e
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2017 #3 Skrevet 16. juli 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er 25 år, enslig. Bruker nok ca 4000 i mnd på mat om ikke mer, tror jeg... Har ikke helt oversikt selv egentlig. Henger meg på denne tråden. Tenker du at f.eks kafebesøk og restaurante går under matbudjsett eller går det under fritid? Anonymkode: 01a60...14e Når jeg tenker matbudsjett, tenker jeg vel helst på det som handles i butikken og det jeg eventuelt bruker i kantinen på jobb. Så for meg så vil nok det gå under fritid. Godt å høre at jeg ikke er den eneste som mangler litt oversikt Kjenner jeg er motivert til å få mer kontroll! -TS Anonymkode: 4a99c...830
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2017 #4 Skrevet 16. juli 2017 Hvis dere ikke har godt sponset kantine så er egen erfaring at det lønner seg å lage lunch hjemme og ta med på jobb. Anonymkode: 10a24...1c9 1
Gjest O.G. Skrevet 16. juli 2017 #5 Skrevet 16. juli 2017 Til sammen rundt 4000kr på mat og drikke, da har jeg inkludert pizza og øl i tillegg til annen dagligvare.
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2017 #6 Skrevet 16. juli 2017 Vi er to voksne. Bruker 6000 i mnd . Det er med alt. Vaskemidler, såpe osv Anonymkode: 8265a...a5f
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2017 #7 Skrevet 16. juli 2017 4000 i måneden på to voksne. Regner ikke restaurantbesøk osv her, det går under fritid. Handler med handleliste 2 ganger i uken, lager alltid middag og tar med lunsj på jobben. Anonymkode: 05dd8...89c
Tillion Skrevet 16. juli 2017 #8 Skrevet 16. juli 2017 Bruker vel rundt 2000 kr, men regner andre dagligvarer og alkohol utenom.
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2017 #9 Skrevet 16. juli 2017 Kvinne, 24 år og bruker cirka 1800kr på en måned, inkludert kafébesøk og restaurant. Setter av 2000kr der overskuddet spares til bytur/alkohol (om det er noe, man bruker kanskje mer en måned kontra en annen). Husholdningsartikler/sanitær/toalettsaker bruker jeg ca 200 kr i måneden. Jeg regner dette sammen med klær, så det er bare et cirka tall da jeg bruker gj.snitt 600 kr per måned per år på klær/husholdningsartikler/toalettsaker til sammen. Anonymkode: 0226b...57d
msrnk Skrevet 16. juli 2017 #10 Skrevet 16. juli 2017 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: 4000 i måneden på to voksne. Regner ikke restaurantbesøk osv her, det går under fritid. Handler med handleliste 2 ganger i uken, lager alltid middag og tar med lunsj på jobben. Anonymkode: 05dd8...89c Kaster ironisk nok mer mat når jeg handler sjeldnere. Handlet før for en hel uke av gangen, og endte alltid med å kaste mat som ble dårlig før jeg rakk å spise det... Ble både dyrere og mindre miljøvennlig. Ikke for å si noe dumt om det altså, ser det funker for alle untatt meg. Hm.
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2017 #11 Skrevet 16. juli 2017 2 minutter siden, msrnk skrev: Kaster ironisk nok mer mat når jeg handler sjeldnere. Handlet før for en hel uke av gangen, og endte alltid med å kaste mat som ble dårlig før jeg rakk å spise det... Ble både dyrere og mindre miljøvennlig. Ikke for å si noe dumt om det altså, ser det funker for alle untatt meg. Hm. Å handle to ganger i uken kan vel ikke akkurat beskrives som sjelden. Da bør man ha god kontroll så man ikke trenger å kaste noe. Verre hvis man storhandler f.eks en gang i måneden og bare suplerer litt. Anonymkode: e358d...37e 1
Million Skrevet 16. juli 2017 #12 Skrevet 16. juli 2017 5 minutter siden, msrnk skrev: Kaster ironisk nok mer mat når jeg handler sjeldnere. Handlet før for en hel uke av gangen, og endte alltid med å kaste mat som ble dårlig før jeg rakk å spise det... Ble både dyrere og mindre miljøvennlig. Ikke for å si noe dumt om det altså, ser det funker for alle untatt meg. Hm. Det skjer her også om jeg storhandler. Det ender alltid med at noe ikke blir spist, fordi vi f.eks. fem dager etter innkjøpet ikke har lyst på akkurat det til middag likevel. Så blir det liggende, og det har skjedd at ting må kastes til slutt. Derfor kjøper ikke jeg middag for mer enn maks 2-3 dager i slengen. Så langt frem i tid kan vi kjøpe og få spist det opp, men ikke mer. Til TS: Jeg forsørger en tenåring i tillegg til meg selv, og jeg bruker litt over 6000 kr i måneden på matbutikken. Dette inkluderer alt som kjøpes på matbutikken, også shampoo og vaskemidler og dopapir. Det er husholdningspenger, rett og slett, ting som er nødvendige og som kjøpes i en dagligvarebutikk. Inkludert i disse 6000 kronene er en hel del brus som jeg drikker. Og det har jeg tenkt å fortsette med :-) Hadde jeg ikke gjort det, hadde vi sikkert kommet ned på rundt 5000 - 5300 kr i mnd på matbudsjettet.
msrnk Skrevet 16. juli 2017 #13 Skrevet 16. juli 2017 (endret) 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Å handle to ganger i uken kan vel ikke akkurat beskrives som sjelden. Da bør man ha god kontroll så man ikke trenger å kaste noe. Verre hvis man storhandler f.eks en gang i måneden og bare suplerer litt. Anonymkode: e358d...37e Synes det kan beskrives som sjeldnere hvertfall. Å handle én gang i måneden kan umulig være sunt (hva holder så lenge?). Handler nå 3-4 ganger i uka, aldri på tom mage og uten handleliste vel og merke Synes det funker myyyye bedre. Endret 16. juli 2017 av msrnk
TinyBean Skrevet 16. juli 2017 #14 Skrevet 16. juli 2017 (endret) Går muligens 5000 kroner på mat. Bor med pappa, så vi bytter på å kjøpe ting som dopapir, vaskemidler og slikt. Men kjøper egen mat. Kunne kanskje brukt mindre hvis jeg ikke hadde en vane for å kjøpe lunsj på jobb. Veldig lett når man jobber i butikk Drikker også en del lettbrus, så teller med dette. Garantert at jeg må jobbe med matbudsjettet når jeg flytter for å studere. Endret 16. juli 2017 av TinyBean
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2017 #15 Skrevet 16. juli 2017 1 minutt siden, TinyBean skrev: Går muligens 3000-4000 kroner på mat. Bor med pappa, så vi bytter på å kjøpe ting som dopapir, vaskemidler og slikt. Men kjøper egen mat. Kunne kanskje brukt mindre hvis jeg ikke hadde en vane for å kjøpe lunsj på jobb. Veldig lett når man jobber i butikk Drikker også en del lettbrus, så teller med dette. Garantert at jeg må jobbe med matbudsjettet når jeg flytter for å studere. Hellige ku! Ja, skaff deg oversikt før du flytter for deg selv. Dette var jo veldig mye å bruke på mat! Ser egentlig at de fleste bruker mye på mat, tror ikke dte er mange studenter som har svart... Anonymkode: 0226b...57d
TinyBean Skrevet 16. juli 2017 #16 Skrevet 16. juli 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hellige ku! Ja, skaff deg oversikt før du flytter for deg selv. Dette var jo veldig mye å bruke på mat! Ser egentlig at de fleste bruker mye på mat, tror ikke dte er mange studenter som har svart... Anonymkode: 0226b...57d Mm. Heldigvis tar jeg nå med mat på jobb, så det burde hjelpe betraktelig. Merker at matposten i mange budsjetter er ganske store egentlig, selv for både en og to personer i husholdningen. Kunne nok fint klart meg på et par tusen i måneden egentlig.
HerKommerMummi Skrevet 16. juli 2017 #17 Skrevet 16. juli 2017 Jeg bruker 4000 på mat i mnd. Synes det er vanskelig å ikke bruke mer...
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2017 #18 Skrevet 16. juli 2017 Bruker 2000kr på mat eller rett under. Kan ikke bruke mer da jeg studerer for øyeblikket, og inntekt fra deltidsjobb går til BSU. Men kan se at det er lett å tro man ikke kan bruke mindre, men hvor stor del av budsjettet er ferdigmat? Hvor mye ost spiser du? Jeg trener mye og spiser mye, men har aldri hatt problem med budsjettet (med unntak av fadderuke og eksamensperiode; mye alkohol og trøstemat). Men så er det hva man har tid til også, + at jeg er superheldig som ikke har noen allergier. Anonymkode: 0226b...57d
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2017 #19 Skrevet 16. juli 2017 Jeg bruker rundt 2500 på mat i mnd, dette inkluderer alt jeg kjøper på matbutikken, ikke kafèbesøk etc 2500 er mer enn nok, jeg røyker ikke, drikker ikke brus etc Anonymkode: 1f4a6...218
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2017 #20 Skrevet 16. juli 2017 Jeg bruker ca. 4700. Spiser fisk, skalldyr, egg, yoghurt, grønnsaker, belgvekster, frø, nøtter, frukt, bær og havregryn. Spiser aldri på restaurant, aldri kaffe, brus, alkohol, godteri, kjeks. Kjøper helst fisk og egg fra dyr som har hatt et bedre liv enn de billigste merkene. Er 27 år, og tjener ca. 165 000 netto. Anonymkode: d0571...238
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå