Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 

Jeg har (endelig!) funnet ut hvilket studium som kan passe for meg. Har vinglet ekstremt mye på akkurat dette området. Dette studiumet er en sivilingeniørutdanning, altså på 5 år. Jeg har ikke R2 for å dekke opptakskravene så må ta opp dette for å kunne komme inn. Karaktersnittet er det ingen problem med. Men det betyr at jeg ikke kan starte på denne utdanningen før til neste år, da er jeg 25 år. 

"Problemet" mitt nå er at jeg har allerede søkt meg inn på en annen utdanning i farmasi, og jeg tenker at det vil være klokt av meg å teste ut denne utdanningen selv om jeg mener å ha funnet "drømmestudiet". Har vært meget ubestemt tidligere og forandrer raskt mening. Greia er bare at jeg har kun 5 år igjen med studiestøtte fra lånekassen. Hvis jeg skal teste ut denne utdanningen jeg allerede har søkt meg inn på, pluss ta opp R2 hvis jeg finner ut at jeg ønsker å gå for siving-utdanningen, mangler jeg støtte for det siste året på sivilingeniørutdanningen. 

Hører stadig om folk som har tatt flere bachelorer og mastergrader, hvordan greier alle å finansiere dette? Ettersom jeg har forstått så er lånekassen veldig streng og gir aldri ett år ekstra med studielån. Finnes det andre muligheter? Eller der dette en så dum knipe å havne i, at jeg burde endre kurs med en gang?

Anonymkode: 66bdf...5a4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du får åtte år med studiestøtte. Dersom du ikke har studert får du jo fortsatt dette, selv om du er 25.

Anonymkode: c749b...f76

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det kalles jobb ved siden av studiene.

Anonymkode: 84bb6...9c8

• Liker 8
Skrevet (endret)

Om du er villig til å jobbe fulltid hver sommer ( 6 uker +-) som servitør på et fjordhotell for elsempel og ellers kan leve på stipend og lån har du spart opp penger til å dekke det 6 året ditt. Eller jobbe annenhver lørdag på matbutikk i disse 5 årene.

Endret av Gjøksuppe
AnonymBruker
Skrevet

Jeg studerte fem år, da hadde jeg fått meg en utdanning og tok mer studier ved siden av jobb. Fikk delvis støtte fra lånekassen til et årsstudium med studietur, men eller finansierte jeg resten med å jobbe samtidig og leve sparsommelig. Nå tar jeg master, der får jeg delvis støtte av lånekassen og det vil jeg også gjøre ved utveksling neste år. Du kan ha totalt åtte år med full støtte, men når du deler det opp kan det i realiteten være flere år. Jeg jobber i feriene og leser strukturert i studieåret. Har nå to bachelorer, to årsstudium/grunnfag, en videreutdanning og ferdig med master neste sommer. Jobb ved siden av, spar penger, lev sparsommelig og del opp støtten så går det bra. Evt kan du jo ta et pauseår og jobbe som bare pokker hvis du ser det svikter på det økonomiske plan. Bør vel kanskje nevne at jeg har en utdanning der det er lett å få jobb, og enda lettere med master i boks, så det har ikke vært vanskelig for meg å jobbe ved siden av. 

Anonymkode: 043f8...88b

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg studerte fem år, da hadde jeg fått meg en utdanning og tok mer studier ved siden av jobb. Fikk delvis støtte fra lånekassen til et årsstudium med studietur, men eller finansierte jeg resten med å jobbe samtidig og leve sparsommelig. Nå tar jeg master, der får jeg delvis støtte av lånekassen og det vil jeg også gjøre ved utveksling neste år. Du kan ha totalt åtte år med full støtte, men når du deler det opp kan det i realiteten være flere år. Jeg jobber i feriene og leser strukturert i studieåret. Har nå to bachelorer, to årsstudium/grunnfag, en videreutdanning og ferdig med master neste sommer. Jobb ved siden av, spar penger, lev sparsommelig og del opp støtten så går det bra. Evt kan du jo ta et pauseår og jobbe som bare pokker hvis du ser det svikter på det økonomiske plan. Bør vel kanskje nevne at jeg har en utdanning der det er lett å få jobb, og enda lettere med master i boks, så det har ikke vært vanskelig for meg å jobbe ved siden av. 

Takk for svar. Høres overkommelig ut. Føler at dette kanskje kan gå likevel :) 

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei! 

Jeg har (endelig!) funnet ut hvilket studium som kan passe for meg. Har vinglet ekstremt mye på akkurat dette området. Dette studiumet er en sivilingeniørutdanning, altså på 5 år. Jeg har ikke R2 for å dekke opptakskravene så må ta opp dette for å kunne komme inn. Karaktersnittet er det ingen problem med. Men det betyr at jeg ikke kan starte på denne utdanningen før til neste år, da er jeg 25 år. 

"Problemet" mitt nå er at jeg har allerede søkt meg inn på en annen utdanning i farmasi, og jeg tenker at det vil være klokt av meg å teste ut denne utdanningen selv om jeg mener å ha funnet "drømmestudiet". Har vært meget ubestemt tidligere og forandrer raskt mening. Greia er bare at jeg har kun 5 år igjen med studiestøtte fra lånekassen. Hvis jeg skal teste ut denne utdanningen jeg allerede har søkt meg inn på, pluss ta opp R2 hvis jeg finner ut at jeg ønsker å gå for siving-utdanningen, mangler jeg støtte for det siste året på sivilingeniørutdanningen. 

Hører stadig om folk som har tatt flere bachelorer og mastergrader, hvordan greier alle å finansiere dette? Ettersom jeg har forstått så er lånekassen veldig streng og gir aldri ett år ekstra med studielån. Finnes det andre muligheter? Eller der dette en så dum knipe å havne i, at jeg burde endre kurs med en gang?

Hvorfor skal du teste ut farmasiutd. om det er sivilingeniør du ønsker å bli og har reelle muligheter til å komme inn etter å ha tatt R2 (og sjekket at det faktisk er mulig å få jobb i andre enden)? Hva er poenget med å teste ut, er det fordi du er i tvil?

Anonymkode: 2ea89...cc0

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

R2 kan du ta som privatist mens du jobber utenom. 

Anonymkode: 98645...f2c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei! 

Lurer på hvor lenge dette vil være "drømmestudiet" ditt. Det er du og JGS, vinglepettere... :fnise:

Anonymkode: dfead...de9

AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lurer på hvor lenge dette vil være "drømmestudiet" ditt. Det er du og JGS, vinglepettere... :fnise:

JGS? Hvorfor skulle det ikke være drømmestudiet lenge?

Anonymkode: d871d...1da

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken utdanning er dette? :)

Anonymkode: 17c50...e6d

Skrevet

Du dropper farmasistudiet, jobber så mye du kan det følgende året samtidig som du tar R2 som privatist. Problem løst. 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Farmasi og sivilingeniør er jo to helt forskjellige utdanninger, så hvis du virkelig vil bli siste nevnte så tar du ett friår og jobber.

Har du tenkt på at hvis du starter på farmasi studiet nå så stjeler du en plass fra en som kanskje virkelig vil bli farmasøyt? Skjønner heller ikke hvordan du skal klare å kombinere farmasi studiet, R2 som privatist og jobbe på siden. Good luck.

Anonymkode: 1688d...a10

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Farmasi og sivilingeniør er jo to helt forskjellige utdanninger, så hvis du virkelig vil bli siste nevnte så tar du ett friår og jobber.

Har du tenkt på at hvis du starter på farmasi studiet nå så stjeler du en plass fra en som kanskje virkelig vil bli farmasøyt? Skjønner heller ikke hvordan du skal klare å kombinere farmasi studiet, R2 som privatist og jobbe på siden. Good luck.

Anonymkode: 1688d...a10

Godt argument.

Har du tenkt på at det er en mulighet at det ikke finnes noe "drømmestudie"? Det finnes mange kjedelige studier som kan ende i drømmejobben(jus), slutt å sløse tid. Jobb ett år mens du tar opp fag og begynn på siving neste år. Enkelt. Bare tenk at du ikke skal ombestemme deg. Etter fullført siving har du mange muligheter, så det er bare å bruke det som motivasjon.

Bare bestem deg for å fullføre, du finner sikkert en jobb du liker senere.

At folk driver og studerer unødvendig koster og fellesskapet penger.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser overhodet ikke et argument for at du skal gå førsteåret på farmasi. Som du selv sier er du klar over hva du skal studere og dette ene året på farmasi gir deg ingenting i forhold til det. Du har fem år igjen med rett på støtte fra Lånekassen, så hvorfor du ønsker å bruke opp ett av disse årene på noe så ubrukelig samtidig som du må finansiere ditt siste studieår på egenhånd er helt uforståelig for meg. I tillegg opptar du en plass for noen som reellt ønsker å bli farmasøyt. 

Hvorfor kan du ikke ta R2 det ene halvåret mens du arbeider, og bruke det andre halvåret til å jobbe eller til og med reise? Da slipper du jo også det presset om å opptjene penger for å finansiere et år du ikke får støtte, siden da vil du få støtte for alle fem årene på sivingstudiet. 

Vær smart. 

Anonymkode: 845c1...1b4

• Liker 4
Skrevet

Altså, jeg har studert mye og har også endelig funnet min retning etter mange år etter å ha gått i en retning jeg ikke har følt meg helt sikker på. Jeg starta på ny bachelorgrad i høst og har bare 1 år igjen med støtte av Lånekassen, dvs. at jeg må finansiere siste studieåret selv. Jeg har da 1 år på å spare og få det til. Men vet du hva, det er faktisk ikke et problem. Jeg har laget en realistisk plan og begynt å spare allerede. Jeg skal spare opp ca 100 000 kr på 1 år, og satse på å jobbe litt utenom dersom det blir nødvendig. Jeg jobber mye nå i sommer og skal spare mye av det, og skal spare litt utover høsten med litt helgejobbing nå og da. Det går fint. Nå har jeg billig husleie på studiestedet riktig, men jeg kan ikke skjønne at det skal være så vanskelig å finansiere det siste året selv om du starter å spare nå? Du har 5 år på deg, og jeg gjør den samme innsparingen på 1 år. Lager du deg en realistisk spareplan så skal det gå helt fint å finansiere det siste året selv. 

AnonymBruker
Skrevet
38 minutter siden, lillsunshine skrev:

Altså, jeg har studert mye og har også endelig funnet min retning etter mange år etter å ha gått i en retning jeg ikke har følt meg helt sikker på. Jeg starta på ny bachelorgrad i høst og har bare 1 år igjen med støtte av Lånekassen, dvs. at jeg må finansiere siste studieåret selv. Jeg har da 1 år på å spare og få det til. Men vet du hva, det er faktisk ikke et problem. Jeg har laget en realistisk plan og begynt å spare allerede. Jeg skal spare opp ca 100 000 kr på 1 år, og satse på å jobbe litt utenom dersom det blir nødvendig. Jeg jobber mye nå i sommer og skal spare mye av det, og skal spare litt utover høsten med litt helgejobbing nå og da. Det går fint. Nå har jeg billig husleie på studiestedet riktig, men jeg kan ikke skjønne at det skal være så vanskelig å finansiere det siste året selv om du starter å spare nå? Du har 5 år på deg, og jeg gjør den samme innsparingen på 1 år. Lager du deg en realistisk spareplan så skal det gå helt fint å finansiere det siste året selv. 

Hva studerer du nå? Og hva har du prøvd tidligere? Er nysgjerrig, haha

Anonymkode: 17c50...e6d

AnonymBruker
Skrevet
På 16.7.2017 den 14.58, AnonymBruker skrev:

TS her.

JGS? Hæ?

Til alle dere andre som ikke forstår hvorfor jeg tenker farmasistudiet nå i høst: 

Jeg poengterte ikke i innlegget mitt at jeg absolutt har vurdert farmasi lenge. Men når jeg ikke har kjennskap til hva studiet og yrket vil innebære er det bare en ting å gjøre: teste det ut. Dette er tredje gangen jeg har søkt farmasi, men de forrige gangene valgte jeg å gjøre andre ting. Her sitter jeg enda og undrer på hva det kan være. Hva med å bare sjekke det ut? Kanskje funker det og er mye mer enn hva jeg vet akkurat nå. Sivilingeniørstudiet har jeg nettopp kommet over. Kanskje dere synes det høres teit ut, men jeg er redd for at jeg plutselig skal sitte å angre i oktober på at jeg ikke prøvde meg på farmasi. Man finner faktisk ikke ut av noe som helst av å sitte hjemme og jobbe på butikk. (Jeg har hatt 3 friår med jobb de siste 5 årene).

Jeg har IKKE tenkt å ta farmasi samtidig som jeg skal ta opp R2. 

Jeg kan absolutt se poenget deres med at jeg kaster bort tid og penger, sløser med samfunnets ressurser, og "tar studieplassen til noen andre". Men hvis man ikke vet hva man ønsker å bli så er dette veldig VANSKELIG. Det er ikke morsomt å holde på slik. Nesten alle vennene mine er ferdigutdannet nå, tro meg, det stikker. Samtidig vil det ikke lønne samfunnet i det lange løp om jeg bare presser meg gjennom det første og beste, for etter noen år i feil bransje vil man tilslutt omskolere seg uansett. Jobber man med noe man ikke trives med så gjør man en dårlig jobb. Og det vil alltid være en viss andel studenter som dropper ut av et studium, så at jeg er den eneste egoistiske, stygge ulven som stjeler "plassen til en annen" stemmer ikke. 

Når jeg skriver "drømmestudiet" så mener jeg et studie som gir meg motivasjon og lyst til å lese. For noen er det nok ikke så viktig hva man studerer, så lenge man får en jobb med grei lønn etter endt utdanning. Man har ulike faktorer som motiverer. Jeg motiveres mest av interesse og det jeg er flink til. Problemet mitt er at "planen" jeg har hatt siden jeg gikk på videregående overhodet ikke var riktig for meg, og nå har jeg ingen ide om hva jeg kan trives med. Og det synes jeg burde være lov. Må si jeg ble litt overrasket da jeg så alle (de sinte?) svarende deres her. Men artig at jeg kan engasjere. Ingen er perfekt. 

AnonymBruker
Skrevet

Vedr ingeniørstudier, anbefaler jeg deg å søke på bachelorstudie og heller bygge på til master om du ønsker det. Det er nemlig ingen "vei ut" av sivingstudiet ved NTNU, slik at du kan risikere å finne ut at masterdelen (de to siste årene) blur for snever og forskningsbasert, og da ikke ha noen andre papirer enn en karakterutskrift dersom du hopper av etter fire år på den integrerte masteren.

Anonymkode: 41f47...1be

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vedr ingeniørstudier, anbefaler jeg deg å søke på bachelorstudie og heller bygge på til master om du ønsker det. Det er nemlig ingen "vei ut" av sivingstudiet ved NTNU, slik at du kan risikere å finne ut at masterdelen (de to siste årene) blur for snever og forskningsbasert, og da ikke ha noen andre papirer enn en karakterutskrift dersom du hopper av etter fire år på den integrerte masteren.

Anonymkode: 41f47...1be

Takk for tipset :) Det har kanskje ikke noe å si, men det aktuelle sivilingeniørstudiet er ikke på NTNU.

Har du noen formening om hva som er mest etterspurt/enklest å få jobb som av ingeniører med bachelorgrad eller sivilingeniører? Er det noen fagområder/retninger som er bedre enn andre? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...