Gå til innhold

Bleieslutt og fornøyelsespark

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva gjør man? Vår eldste er tre år, og nettopp sluttet med bleie. Men hun har noen uhell nå og da. Til uka skal vi i en fornøyelsespark med flere andre, og kjenner at jeg gruer meg litt til lange dokøer og ei jente som sikkert får flere uhell enn nødvendig. Ta på bleie er ikke noe alternativ, nå når vi har fått den av. Tar man med potte? Når vi har vært på biltur og hu sier hu må tisse, får hun ikke til å tisse i grøftekanten :( hva har dere andre gjort? 

Anonymkode: f0a77...e62

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi har unngått å gjøre sånne ting rett etter bleieslutt. Men om vi hadde gjort det likevel så hadde vi tatt på bleie. Ellers har jeg god erfaring med å bli sluppet foran i køen med trippende småbarn. Men akkurat på fornøyelsesparker er det kanskje litt for mange av dem til at det gjøres så ofte.

Anonymkode: 0b871...2ed

• Liker 3
Skrevet

Vi hadde med potte overalt da våre slutta med bleie. Og så tissa de i grøftekanter og i busker her og der når vi var på tur. Absolutt enklest med minsten som har utoveriss da. ;) 

Kan dere løse det ved å ha potte i bilen og/eller i en sekk dere har med?

AnonymBruker
Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har unngått å gjøre sånne ting rett etter bleieslutt. Men om vi hadde gjort det likevel så hadde vi tatt på bleie. Ellers har jeg god erfaring med å bli sluppet foran i køen med trippende småbarn. Men akkurat på fornøyelsesparker er det kanskje litt for mange av dem til at det gjøres så ofte.

Ja, var litt dumt timing med den bleieslutten slik. Men billettene er kjøpt på nett, så må bare dra. 

Vil det ikke ødelegge litt å ta på bleie igjen etter flere dager uten? 

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, Sushi skrev:

Vi hadde med potte overalt da våre slutta med bleie. Og så tissa de i grøftekanter og i busker her og der når vi var på tur. Absolutt enklest med minsten som har utoveriss da. ;) 

Kan dere løse det ved å ha potte i bilen og/eller i en sekk dere har med?

Ja, kan ha potte i vogna til minste. Vi har prøvd i grøfter osv, men hu får ikke slappet av til å tisse 😕 men vi får ta med potte og bleie, så får vi se hvordan det blir 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, var litt dumt timing med den bleieslutten slik. Men billettene er kjøpt på nett, så må bare dra. 

Vil det ikke ødelegge litt å ta på bleie igjen etter flere dager uten? 

Jeg ville tatt på bleie. Det er bare for en dag! Hvor mye kan det ødelegge egentlig? Tviler på at det ødelegger noe som helst.

Forklar barnet at hun/han fremdeles må si fra om at hun må på do i løpet av dagen, eller ta med barnet til en do om dere ser at køen er veldig kort og oppmuntre til å tisse når det er tilgjengelig do, selv om hun ikke har sagt at hun må akkurat da.

Snakk om at bleien helst bør holdes tørr, belønning på slutten av dagen f.eks. om hun greier det.

Anonymkode: 5ff46...6d2

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Ta med flere skift. 

Anonymkode: 5f2dc...45c

• Liker 2
Skrevet

Sjekk ut toalettfasilitetene i fornøyelsesparken. Da finner dere fortere og lettere frem når hun må. Sjekk også om det finnes stellerom med toalett der. Disse er det sikkert ikke like mye kø på. 
Frem til dere skal dit (selv om det bare er en uke) kan dere gå litt turer ute o.l. slik at hun får øvd seg på å tisse bak en busk e.l. Samt evt. ha med potte og la henne forsøke det ute. Kanskje hun kan bli litt vant til det. Er vel ikke gitt at hun klarer å gå på potte ute, selv om det er annerledes enn f.eks å sitte på huk. 

Kanskje dere kan bruke slike? http://www.drynites.no/produktinformasjon.aspx disse er jo veldig diskret og ser ut som vanlig truse. Dere sørger selvfølgelig å ta henne med på toalettet/at hun tisser en egnet plass ute. Men hvis det først skjer et uhell så slipper hun den kjedelige følelsen av å bli våt foran de andre. 

Sørg også for å gå inn på hvert toalett dere ser. Med mindre dere var på ett for 10 minutter siden. Og er det lenge siden hun har tisset så får dere si at dere må gå på toalettet før hun får gjøre neste aktivitet. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi haddde akkurat samme situasjon tidligere i sommer.  Vi avtalte med mini at bleia måtte være på de dagene fordi det ikke var sikkert det var do der. Den kjøpte hun og det gikk strålende. Bleia var  helt tørr og hun gikk på do som vanlig. Tror det hadde vært verre for henne om hun hadde tisset på seg enn i bleia. Dagen etter var alt som vanlig, ingen bleie på og hørte ikke er pip om at hun ville ha bleie heller. Mange av barna har jo et ønske om å slytte med bleie selv også, vår har iallefall det, og bleieslutt var nyttesløst før hun plutselig ville det selv. 

Men uansett hva du gjør så går det helt sikkert veldig fint!! Lykke til og kos dere:) 

Anonymkode: b1bf7...797

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva gjør man? Vår eldste er tre år, og nettopp sluttet med bleie. Men hun har noen uhell nå og da. Til uka skal vi i en fornøyelsespark med flere andre, og kjenner at jeg gruer meg litt til lange dokøer og ei jente som sikkert får flere uhell enn nødvendig. Ta på bleie er ikke noe alternativ, nå når vi har fått den av. Tar man med potte? Når vi har vært på biltur og hu sier hu må tisse, får hun ikke til å tisse i grøftekanten :( hva har dere andre gjort? 

Da kjøper man enten avvenningstruser, up & go eller andre løsninger og forklarer barnet at her er det problematisk å få gå på du. Alternativet er å gjøre det vi gjorde på sommeren, tok ned buksen på et litt usjenert sted, holdt jenta og lot henne tisse. Dokøer hadde hun ikke kontroll til å vente på. Noen klesskift og våt klut er og lurt å ha med i ryggsekken. 

Anonymkode: ea192...6b0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Bare bruk bleie denne turen da. Sparer dere å ungen for unødvendigheter. 

Anonymkode: b42d8...ae4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hadde samme tankene som deg, men det gikk over all forventning med begge. Det vi gjorde, var å passe på i forkant. Vi sa, nå går vi på do, stilte oss i kø, FØR barnet ble trengt. Hadde også med skift. Begge våre har kunnet tisse i grøft da. Og det gjorde de om nøden ble stor. Ingen av de har hatt uhell i sånne situasjoneg faktisk, antagelig fordi passa på å komme dem i forkant.

Anonymkode: 9518d...7a1

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville tatt på bleie. Det er bare for en dag! Hvor mye kan det ødelegge egentlig? Tviler på at det ødelegger noe som helst.

Forklar barnet at hun/han fremdeles må si fra om at hun må på do i løpet av dagen, eller ta med barnet til en do om dere ser at køen er veldig kort og oppmuntre til å tisse når det er tilgjengelig do, selv om hun ikke har sagt at hun må akkurat da.

Snakk om at bleien helst bør holdes tørr, belønning på slutten av dagen f.eks. om hun greier det.

Anonymkode: 5ff46...6d2

Jeg hadde ALDRI fått på mine bleie når de først hadde sluttet (ene var 2 år og andre var 3 år). De prøvde i bhg med hun som var 2 da hun sluttet. (De skulle på lang tur). Det måtte de gi opp for å si det sånn ;) Bedre å passe på å legge inn toalettbesøk med greit intervall kanskje? Men barn er forskjellige. Min eldste hadde knapt nok et uhell, yngste hadde en tendens til å holde seg for lenge om vi ikke passet på. 

Anonymkode: 9518d...7a1

Skrevet

Min erfaring er også at det går veldig fint på slike steder fordi man passer ekstra godt på og tar barnet på do ekstra ofte. Ville ikke tatt bleie på barnet.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da kjøper man enten avvenningstruser, up & go eller andre løsninger og forklarer barnet at her er det problematisk å få gå på du. Alternativet er å gjøre det vi gjorde på sommeren, tok ned buksen på et litt usjenert sted, holdt jenta og lot henne tisse. Dokøer hadde hun ikke kontroll til å vente på. Noen klesskift og våt klut er og lurt å ha med i ryggsekken. 

Hvor får man kjøpt avvenningstruser? 

AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde det sånn i fjor sommer, var bl.a. i Hunderfossen en hel dag. Vi løste det med å gå innom alle toaletter vi så 😊 Det gikk helt fint.

Anonymkode: a6b3f...a01

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ts her-  ser ut til at vi får se hvordan det går med uhell osv frem til vi skal ut på tur. Så får vi se om vi prøver først uten bleie, men at vi har den med om det skulle bli mange uhell. Takker for tips og delte erfaringer :) 

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor får man kjøpt avvenningstruser? 

Bruk google. Jeg visste ikke at slikt fantes før for få dager siden. Noen gjorde meg da oppmerksom på dette i enntråd. Ser ut til å være mange ulike varianter fra ulike leverandører. Og en genial ide. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Støtter forslag om å gå på do før man må. Det gjør vi fortsatt, selv om det er 2 år siden poden slutta med bleie. Både fordi det kan være kø på do, og for å slippe å gå ut av køen til en attraksjon når vi nesten er fremme fordi han plutselig må tisse. :P

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva med up and og bleie utenpå trusen? Det brukte vi på et barn som holdt på å slutte med bleie, når vi skulle på lengre turer på vinteren.

Anonymkode: 1d685...3cb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...