Gå til innhold

Presskanne?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Heter det det? Sånn du lager kaffe i. (Ja jeg vet jeg ikke har peiling)

hvorfor trenger jeg enn sånn? Joda, jeg vet jeg ikke trenger den, men hva brukes den til. Klart kaffe, men man har jo kaffetrekter. Så hvorfor trenger jeg en presskanne? Og hvordan brukes den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjesta

Det er genialt, og spesielt hvis du ikke drikker sååå mye kaffe. Selv liker jeg ikke traktekaffe lenger; synes den er besk og ekkel i forhold. Presskaffen blir fresh, og du kan eventuelt helle den over på termos hvis du ikke liker den.

Det du gjør: heller kaffepulver i kannen (presskannemalt, men alt funker har jeg funnet ut), ca 6-7 måleskjeer pr kanne, og heller over kaffen. La det stå å trekke i noen minutter, press så stempelet ned, og kaffen er ferdig.

Du får også små presskanner som tar et krus, et slikt har jeg på kontoret. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det du gjør: heller kaffepulver i kannen (presskannemalt, men alt funker har jeg funnet ut), ca 6-7 måleskjeer pr kanne, og heller over kaffen.

Mulig jeg er dum, men HÆ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Presskannen består jo av en glasskanne og et løst stempel. Først fjerner du stempelet, heller i kaffe, og deretter kokende vann (fra vannkoker e.l.)Når det får stått en stund, flyter kaffen som et lag på toppen, og når du presser ned stempelet, følger kaffegruten med til bunns, der den blir liggende som et lag under stempelet.

Klarere nå?

Jeg har to presskanner fra Bodum; Kenya og Chambord.

her ser du et utvalg. Fås i mange kaffebutikker og kjøkkenbutikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta
Å! Takk!

Litt dum ja :oops:

Smaker det mer som kokekaffe da?

Jeg synes ikke det, siden kaffen ikke er så lenge i kontakt med vannet (3-4 min) før stempelet presses ned. Presskaffe er ikke "fettete" på samme måte som kokekaffe (synes jeg).

Presskanne koster ca 200 kroner. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Da min kaffetrakter "døde" kjøpte jeg presskanne. Går ikke tilbake til traktekaffe nå :kul:

Når du skal kjøpe presskanne så se etter merket Bialetti, det er italiensk og the real thing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Har Bialetti presskanner også? Jeg har espressokanne derfra...

De har presskanner, espressobryggere og geniale melkeskummere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bodum er også et veldig bra merke.

Jeg har en fra Ikea, og merker ærlig talt ikke så mye forskjell på den og bodum og bialetti...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flere presskanner i ulike størrelser. Bodum sin lille til en morgenkopp er super. Trakteren kastet jeg for flere år siden. Nå bruker jeg riktignok mest Santos kaffebrygger jeg da - men presskannene er fortsatt i bruk.

Og jeg er svoren Bodum fan og har presskanner, santos og tepresskanne derfra... *sukk* pent...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Jeg har også en presskanne, husker ikke merket men det begynner på M,...

Jeg bruker den til både te og kaffi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Brukte bare presskanne, en enkel glasskasse fra Bodum med holder i svart, før vi fikk espressomaskin i hus. Kaffen er myyye bedre enn traktekaffe. Kjøper du kaffen i løs vekt og ber om å få den presskanne-malt, får du det beste resultatet.

Og kjøp en lang røreskje i plast!!! til å røre rundt med før du lar kaffen trekke ferdig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...